Jump to content

fikk båten skadet av naboen i marinaen


Bien

Recommended Posts

Når jeg tabbet meg ut og ikke kompenserte nok for sidevinden på vei inn i havna og dermed skadet badestigen på en annen båt, tilbydde jeg selvsagt å betale for skadene. Uansett hva lover og regler måtte si, så er det normal folkeskikk å gjøre opp for seg!

Amen :-) Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Adeneo, krav om forsikring er stadig mer vanlig i USA. I følge en tråd på sailnet ville du få store problemer med å i det hele tatt finne en båtplass uten.

 

Det vil alltid være frivillig. Båtplass er ingen menneskerett.

 

du trenger ikke gå over til USA, jeg ligger i svensk klubbhavn..........vi trenger ansvarsforsikring

 

detsamma hvis du skall gå eksempelvis Gøta kanal eller Dalslandskanal.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

du trenger ikke gå over til USA, jeg ligger i svensk klubbhavn..........vi trenger ansvarsforsikring

 

detsamma hvis du skall gå eksempelvis Gøta kanal eller Dalslandskanal.

Hmmm? Kan årsaken være at ansvarsforsikringen dekker skade på tredjepart? Altså i dette tilfelle på kanal- og sluseanlegg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Selvsagt. Det var ikke ment som noen oppfordring til å ta saken i egne hender. Ville bare peke på muligheten for at ikke alle vil akseptere at man ikke gjør opp for seg etter å ha påført skade på deres båt. Tror nok det er rimelig god sjanse for å piske opp stemningen hvis vedkommende ikke kjenner havets lover.. Jeg ville nok gjort opp for meg uansett. Selv om man har loven på sin side så ville jeg følt meg som ett et r...høl. Mulig folkeskikk har gått ut på dato..

 

Kunne være interessant å høre hvor mye du er villig til å strekke deg til i kroner og øre for å ikke være et rass...øl (din betegnelse) og betale for en skade du juridisk sett ikke har et ansvar for? Er det 5000, 10000, 25000, 100000, 500000 eller en million?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmmm? Kan årsaken være at ansvarsforsikringen dekker skade på tredjepart? Altså i dette tilfelle på kanal- og sluseanlegg?

jeg er første part, forsikringsselskapet andre part, og annen båt/person/eller eiendom blir tredjepart......hvis jeg husker rett

 

etter hva jeg lest krever flere marinaer, havner på kontinenten 3-partsforsikring. en del land også for sejling i deres farvann.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere marinaer og båtforeninger i Norge som krever at båten er forsikret, at den er registrert i småbåtregisteret og annet tull.
En del båtforeninger har med i sine avtaler at alle skader på bryggeanleggene må dekkes av den som volder skaden, men det gjelder jo nødvendigvis bare for medlemmer som har skrevet under på slike avtaler.

I utlandet er det normalt ingen lover som sier at man må ha forsikring, United Marine, en av de største båtforsikringsselskapene i USA skriver følgende

No state requires boat owners to have insurance on a pleasure boat.
If you have a loan using the boat as collateral, the bank will usually require insurance coverage on the boat.
They will also require to be listed as a loss payee which protects their interest in the event of loss to the boat.
Some marinas will require the boat owner to carry liability insurance and the marina may also require they be named as an additional insured.


I England gjelder egne regler for bruk i sjøen, og forsikring er normalt frivillig, mens i kanaler og "vannveier" innenlands er det krav om forsikring.

 

Insurance
If you’re using inland waterways
You’ll usually need to have ‘third party’ insurance for at least £1 million if you have a powered boat or a houseboat.
You may also need insurance for some types of unpowered boat, eg a houseboat - check with the navigation authority that manages the waterway you want to use.
You could be prosecuted or fined if you don’t have the right insurance - the kind of penalty depends on your navigation authority.
The Canal and River Trust website has a list of insurance companies that provide boat insurance.
If you’re using a boat at sea
Check the MCA guidance if you own a small commercial boat - you may need statutory certificates.

 

 

Jeg mener det nesten bare er i enkelte land i Europa at forsikring er påkrevd, uten at jeg kommer på hvilke land det gjelder, men skal man reise fra land til land kan det nok være veldig greit med forsikringsbevis i orden, da tollmyndigheter sikkert kan spørre om slikt.

 

Forøvrig har flere av de store selskapene som dekker seiling rundt omkring i verden, stadig kommet med flere begrensninger, for eksempel er det nå helt vanlig at det står "no box" i forsikringspapirene, som betyr at man ikke kan seile i visse områder i Karibien på visse tider, samt at mange spesifiserer "no piracy", som selvfølgelig betyr at forsikringen ikke dekker noen utgifter ved angrep fra pirater osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ganske vanlig at også norske båtforeninger krever at båten har ansvarsforsikring. I den havna jeg ligger i nå, tror jeg ikke det er noe krav, men i FB1860 i Oslo er det krav om ansvarsforsikring for å få plass.

Uansett beklager jeg herved til alle som jeg måtte renne i senk i fremtiden fordi det skjer ett eller annet med båten min jeg ikke kunne forutse: Jeg kommer ikke til å betale verken skaden eller egenandelen dere har valgt på deres egen forsikring. Har du egenandel på 4, 8 eller 30 000.- er det ikke mitt problem.

Jeg kommer heller ikke til å spørre om noen av dere vil dekke min egenandel hvis dere er uheldige. Dette er en del av spillet og den kalkulerte risikoen man tar ved å kjøpe båt og bruke den i befolkede områder. Idiotiske kommentarer om "folkeskikk" og "grisebank" sier alt om manglende kunnskap om både forsikring og Sjøloven.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ha en seilbåt på land for survey i Florida en gang. Ingen marina ville løfte båten uten forsikring. Problemet var at ingen selskaper ville forsikre båten uten survey. Litt catch22 men det løste seg til slutt. Mener å huske at forsikring var obligatorisk også for å ligge i vannet på den marinaen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sjeldent jeg ønsket forsikringbransjen inn i nye markeder men når alternativet er at man kan ødelegge store verdier for andre pga et hendig uhell så ville jeg personlig ha mer fred i sjelen om jeg visste at båtene i havna mi hadde forsikring på egne verdier. Eller gjester i trange gjestehavner...

 

Men registrerer, med en viss undring egentlig, at enkelte vil ha seg frabedt forsikring på egen båt.

 

Som selvassurandør må en ha råd til å ta tapet uten å be andre om å gå utover loven. Og har man ikke råd må man forsikre på vanlig måte. Det er jo i praksis ingen andre løsninger.

 

Så hva vil pproblemet være ved å kreve forsikring for å få båtplass? Kun fordeler for alle parter.

Link to post
Share on other sites

Men registrerer, med en viss undring egentlig, at enkelte vil ha seg frabedt forsikring på egen båt.

 

Det er vel ingen som vil ha seg frabedt noe som helst, du misforstår som vanlig, og ivrer etter mer regulering.

 

Man må selv vurdere hvorvidt man ønsker forsikring på sin egen båt, å pålegge andre å forsikre sine båter er bare tull, og egentlig ikke noe du har noe med ettersom deres forsikring generelt sett aldri vil dekke din båt uansett.

 

Fei for egen dør, så får andre ordne med sitt, et lovpålegg om forsikring på fritidsbåter gavner ingen andre enn forsikringsselskapene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser at begrepet ansvarsforsikring brukes. Det vil jeg ikke ha på sjøen. Jeg vil betale for å forsikre egen båt, ikke andres. Og jeg ønsker at andre forsikrer sin båt, eller har råd til å tape den uten å la det gå utover andre dersom et uhell skulle skje.

 

Jeg vil selv kunne bestemme verdien/forsikringa på egen båt, ikke bli tvunget til en dyr ansvarsforsikring som skal kunne dekke naboens båt til en zillion kroner, den får han dekke selv.

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel at noen tror at båtforsikring og forsikring av bil skal behandles likt og at den som forvolder skaden har både et moralsk og økonomisk ansvar for den sterkt variable kostnaden som kalles egenandel. Båtforeningene som krever forsikring er mer opptatt av egne brygger og båter som synker, enn at din eller min båt skal dekkes av en motpart. Dette er egentlig ganske enkelt og lovregulert allerede. Det er bare ett svar: Tegn kaskoforsikring og sørg for at du har penger nok selv til å betale egenandelen din.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Makan til gjentakelsestråd har jeg aldri sett! :) Kaskoforsikring på GH'n min kommer på 1700,- i året, med egenandel på 11 000,- :) selvsakt uaktuelt på en båt til 15 000,- Ca akkurat samme summen som de vil ha for skibsplasten til 100 000,-

Grei vurdering det. Jeg hadde også tatt selvassuranse om det var det beste tilbudet som var å oppdrive.

 

Men det betyr selvsagt ikke at en kan legge den økonomiske byrden over på andre, det betyr at en må ta hele byrden selv.

 

Så også hvis båten synker og må fjernes av tredjepart og oljesøl med lenser osv når du er på ferie.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at jeg tilhører den delen av befolkningen som sikkert har fått utdelt litt for stor dose samvittighet. Dersom jeg hadde vært uheldig og skadet en annens båt i havna ville jeg helt klart ha tatt kontakt med eieren, informert om skaden og forsøkt å finne en løsning på saken. Jeg ser imidlertid utfordringen dersom skaden er svært kostbar å utbedre og den andre båten ikke er forsikret.... (Jeg holder selv alltid lav fart ved havnemanøvre i håp om å begrense skadeomfanget dersom uhellet skulle være ute :pray:).

 

Jeg innser også at det jeg trodde var samvittighetsfullt og moralsk riktig av mange blir oppfattet som ren idioti. Må kanskje revurdere mine egne holdninger noe :confused: .

 

For å sette det litt på spissen kan altså en med null båterfaring og total mangel på manøvreringsevne kjøpe seg en stor stålbåt, (antar at stålbåter gjerne kommer godt ut av det ved sammenstøt med båter av tre eller glassfiber). Og deretter gjentatte ganger skade både båter og bryggeanlegg i den lokale havna ved bruk av "billiardmetoden" uten å måtte stå til ansvar for noe som helst så lenge han ikke er ruspåvirket og holder seg under sertifikatpliktig størrelse på båten :nonod:.... Jeg synes dette er både merkelig og skremmende.

 

Må nok gå nøye igjennom forsikringsvilkårene mine når jeg kommer meg hjem!

Link to post
Share on other sites

Grei vurdering det. Jeg hadde også tatt selvassuranse om det var det beste tilbudet som var å oppdrive.

 

Men det betyr selvsagt ikke at en kan legge den økonomiske byrden over på andre, det betyr at en må ta hele byrden selv.

 

Så også hvis båten synker og må fjernes av tredjepart og oljesøl med lenser osv når du er på ferie.

skibsplasten har kasko.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem. Det er jo bare å ta fra ham / henne båtførerbeviset..... :wink:

 

Eller båten, eller noe......

For oss som er født før 1980 er det vel (foreløpig) ikke krav om båtførerbevis...

 

Inndragning av båt kan selvfølgelig være effektivt, men kanskje ikke så lett å gjennomføre...

Link to post
Share on other sites

For å sette det litt på spissen kan altså en med null båterfaring og total mangel på manøvreringsevne kjøpe seg en stor stålbåt, (antar at stålbåter gjerne kommer godt ut av det ved sammenstøt med båter av tre eller glassfiber). Og deretter gjentatte ganger skade både båter og bryggeanlegg i den lokale havna ved bruk av "billiardmetoden" uten å måtte stå til ansvar for noe som helst så lenge han ikke er ruspåvirket og holder seg under sertifikatpliktig størrelse på båten :nonod:.

 

Det går an å opptre uaktsomt selv om man ikke er beruset. Jeg vil påstå at det er uaktsomt å forsøke å føre en stor båt dersom man har null båterfaring. Det er også et krav i sjøveisreglene om at båtføreren skal inneha nødvendig kompetanse, dette kravet har eksistert lenge før båtførerprøven ble innført.

Link to post
Share on other sites

Ingen av de alternativen vil føre noen vei er jeg redd for. Postet det bare for om mulig belyse atter en gang at det er ens egen forsikring som er den eneste garanti - i båt.

 

Inndragning av båt kan vel være et rettslig middel men det er vel en lang vei å gå vil jeg tro....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Veldig mange "rare" meninger her. Når virkeligheten er at du må dekke din egen skade hvis ikke den er forårsaket ved uaktsomhet, er det jo bare to løsninger -- enten velger man å ikke forsikre, og godtar ethvert slikt tap; eller så kaskoforsikrer man og kan "sove trygt om natten" siden forsikringsselskapet da vil dekke skader etter hendelige uhell.

 

Likeledes med ansvarsforsikring; er man skinnhellig nok til å vite at man aldri vil komme i skade for å gjøre feil så kan man klare seg uten. Er man hakket mer ydmyk og heller vil at forsikringsselskapet skal dekke eventuell skade enn at familieformuen skal gjøre det, så ansvarsforsikrer man seg.

 

Hva er det som er komplisert eller vanskelig med dette?

 

Mht Nordan sitt spørsmål langt ovenfor så er aktløysevurderingen i prinsippet den samme uansett hva slags skadetilfelle det gjelder. Dvs at selv om sjølovens regler ikke skulle gjelder for et forhold, så er det de samme rettslige vurderingstema som bestemmer om det er utvist uaktsomhet eller ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 

Kunne være interessant å høre hvor mye du er villig til å strekke deg til i kroner og øre for å ikke være et rass...øl (din betegnelse) og betale for en skade du juridisk sett ikke har et ansvar for? Er det 5000, 10000, 25000, 100000, 500000 eller en million?

Dersom jeg driter meg ut og offeret ikke har forsikring? Ganske mye. Men jeg ville nok ikke godtatt personlig konkurs, fordi det går ut over andre enn meg selv.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg driter meg ut og offeret ikke har forsikring? Ganske mye. Men jeg ville nok ikke godtatt personlig konkurs, fordi det går ut over andre enn meg selv.

 

Du verden hvor lett det er å være gavemild i tenkte situasjoner! Tipper pipa hadde fått en annen lyd hvis du kom i en situasjon hvor du frivillig skulle ut med 6-700 000.- for å senke naboens uforsikrede båt.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...