Jump to content

Kommandert under båten ved løft - greit?


Aquamatic

Recommended Posts

Er det fler enn jeg som reagerer på at han kjører med lasta farlig høyt?

 

Og hva er faremomentet? Jeg regner med at proffe folk som har drevet med dette fra lenge jeg fikk plass i havnen (i 1987) kjenner truckene sine og begrensninger for dem. På det siste bildet mitt fra 2006 er det en av de små truckene som er i bruk.

 

 

Skal større båter løftes finnes den store trucken frem. En voksen mann blir ganske liten bak et slikt monster.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som mange andre har jeg et Lambertseter stativ til seilbåten. Det må reises mens båten henger i stroppene. Ikke til å unngå å komme under båten da...

Her er jeg uenig.. En setter båten på kjølen før støttebena settes inn til skroget.. Da går man ikke under hengende last.. Om noe hender og båten står på kjølen, så har en normalt noe mer tid til å komme seg unna før båten velter.. Siden den ikke faller

 

Ilas krybben forutsetter at båten står på kjølen, støtebena skal ikke ta opp vertikal last.. De skal inntil siden av skroget.. Dette er meget viktg..Det er nettop her en del gjør feil når de setter opp krybben og den velter i i sterk vind.. støtebene aer montert for lavt ned og faller innover..

 

Sakset fra manualen

 

2.5 Spenn til strekkfiskene slik at kjettingene ikke henger.
Alle kjettingene skal ha like stor tilspenning og må låses til slutt.
Båtens tyngde skal hvile på kjølpunktet, ikke på benene

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Her er jeg uenig.. En setter båten på kjølen før støttebena settes inn til skroget.. Da går man ikke under hengende last.. Om noe hender og båten står på kjølen, så har en normalt noe mer tid til å komme seg unna før båten velter.. Siden den ikke faller

Det er samme fallradius, jeg ser strengt tatt ikke store forskjellen på om hvorvidt båten henger noen få cm over bakken eller faktisk har vekt hvilende på kjølen ... men altså, nå er vi inne på definisjonen av "hengende last".

 

Det er ingen i denne tråden som på noe tidspunkt har tatt til orde for at man skal oppholde seg under kjølen mens båten henger i stropper over en, utgangspunktet i orginalinnlegget var også "justering av krybbe", underforstått at båten henger rett over krybba og at det er snakk om å komme inn fra siden og gjøre justeringer. Hvor stor sannsynligheten er for at man kommer seg unna i tilfellet spontan slipp av last er vel en teoretisk øvelse, men det føles unektelig mer riktig når man har en viss mulighet til å hoppe unna. Jeg ville i tillegg ventet en liten stund fra båten var helt i ro til jeg gikk under, samt hatt ørene på stilk - det er vel sannsynlig at man får et visst forvarsel før noe går helt galt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Joda radiusen er lik, men en er fortsatt ikke under båten (hengende last) .. En står ved siden og justere støttebena.. Det er etter mitt syn vesens forskjell fra å oppholde seg under båten men den henger i fri luft.. Da akselerer den men m x g2 med umiddelbar virkning

 

Står båten og balanserer på kjølen så vil akselerasjonen sidevise være tilnærmet lik null den første tiden, siden båten er omtrent i balanse på kjølen.. Så det vil ta noen få sekunder før en seilbåt kommer i bevegelse.. Den veier tross alt noen tonn, og den skal settes i bevegelse på grunn av "ubalanse".. COG ligger utenfor senterlinjen for sideveis, og/eller foran eller bak kjølen for for/akterover... Så her han man bedre tid.. om stroppene ryker.. hvilket de neppe vil gjøre siden den vertikal lasten er tatt av kjølen.. og stropper/løfteredskap kun holder balansen.. som igjen er forskjellene på COG utfra kjølenlastens angrepspunkt.. Så etter mitt syn så er det betsyelig mindre risiko forbundet med at båten hviler på kjølen og støttes av stropper enn at den henger i luften og hele båtens vekt tas opp av løfteutstyret

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er en ting som er helt sikkert, står båten på kjølen(med stramme stropper) så skjer det ingen ting. Derfor skal båten settes på kjølen før man roter med sidestøttene(jeg skrev vel dette for en haug innlegg siden også).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når det gjelder løftet av båten til Lars H så er det ikke noe problem med den trucken(den kan sikkert løfte båter opp til 5 tonn), men man løfter ikke slik lengre enn strengt tatt nødvendig og ikke hvis det er ujevnt underlag. Man kjører heller ikke fremover mer enn nødvendig med tanke på sikten, men rygger lengre strekninger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når det gjelder løftet av båten til Lars H så er det ikke noe problem med den trucken(den kan sikkert løfte båter opp til 5 tonn),

 

Jeg pratet nettopp med Sverre i havnen (han som har kjørt truckene der i 30 år). I havnen er det en X512 med bredde på 4,5m som veier 16,5tonn som de setter ut og tar opp med den store trucken hvert år!

 

 

Bilde av en X-Yacht X512 fra Google:

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg pratet nettopp med Sverre i havnen (han som har kjørt truckene der i 30 år). I havnen er det en X512 med bredde på 4,5m som veier 16,5tonn som de setter ut og tar opp med den store trucken hvert år!

 

Det var heftig truck, 16,5 tonn og 4,5 meters bredde !

Det ser for øvrig ut som om den båten din henger i er en 10 tonner som typisk løfter 5 tonn båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe.....ja, så den nå. Var fort gjort å skrive litt uforståelig :giggle:

Heftig truck som kan løfte båt på 16,5 tonn og 4,5 meters bredde var vel litt mer presis formulering :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Sonskilen har flere trucker, og vanligvis bruker de ikke den største på min båt som veier snaut 3,5tonn (båten altså :giggle: ). Men er det det digre beistet som vist på bilde nummer to under som er "varmt i setet" akkurat da, blir det like gjerne den! Den har en enorm løftehøyde og er grei når Trudelutt skal svinges frem over andre båter eller biler.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, man rygger. Med lasta så lavt som mulig.

Slik det er vist her grenser det til uprofft. Kalmaren er så smal at den minste pendling får den til å velte.

Og en slik lager/anlegg truck er konstruert for å løfte, ikke heise.

De proffe bruker en Travelift, slik som i Sandefjord og Jarlsø.

En truck til bruk ved båtutsett ser slik ut:

 

http://www.marinetravelift.com/files/General%20Forklift%20Brochure-072008.pdf

Link to post

Hvordan skal jeg og kranbilfører klare å stroppe fast Geandezzaen på 31 fot på lasteplanet, uten å ha en mann stående på dollbord/baug/badeplatform og en mann på bakken, helt inntil planet/skrogside og stramme til jekkestroppene?..

Det går utmerket. Vi stropper fast min 32 foting på lasteplanet uten å gå oppi den.

Først opp med de hydrauliske støttebeina, så jekkestropper til fotrekka ved hjelp av båtshake.

Teiter jekkestroppene.

Fjerner slings og åk.

Link to post

Jeg er generelt opptatt av sikkerhet, men det betyr på ingen måte at jeg ikke er villig til å ta noen risikoer til tider. Spørsmålet er jo bare hvilke..

 

Når det kommer til løft av båt så er jo det avhengig av hvem som utfører løftet, og kva utstyr som blir brukt.

 

Ta dette løftet under. Det er utført av meg selv i en gammel krane som ikke er blitt godkjent. Ikke i helsike om jeg ville gått under..!

bilde

 

Her løfter eg seilbåten i en solid Sublift som blir ført av erfaren mann frå båtlaget.

Denne stoler jeg på, og har ingen problemer med å gå under. Min helt klare påstand er at båten står langt tryggere her enn i krybben. Selv er jeg livredd for å bevege meg ombord i seilbåter på land, uansett hvor stabil krybben er. Stoler ikke mye på krybbene...

 

bilde

Ramler ikke den den der... men den trucken som Lars H hadde bilde av synes jeg så veldig skummelt ut.. :worry:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Var nesten ved å legge ut et bilde der min båt løftes over en p35 med en 40 tonns containertruck. Men det ville vel medført så mye kritikk av truckføreren at jeg ombestemte meg. Men slike containertrucker kan løfte meget langt og høyt og virker rimelig praktiske. Men det er kun der jeg har opplag jeg har sett det i bruk. Den løfter jo armen over andre båter, og kommer veldig godt til uten at den må stå helt inntil selv. Et monster av en truck. Rart ikke flere foreninger tar i bruk slike.

Link to post

Både nye trucker laget for båtløft, samt trawel-lifter koster det hvite ut av øya og dermed ender i hvert fall båtforeningene opp med eldre trucker av typen Kalmar, Hegg eller Kaldnes.

Mange klarer å finne en 15-tonner som ned-registreres til 10 tonn(da dette er grensen på motvekts-truck på de enkleste sertifikatene) og da løftes gjerne båter opp til 5 tonn og rundt 3-3,5 meters bredde. For større båter leies gjerne mobilkran med åk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...