Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Hva slags ølkasse er det du kan drikke på ti timer.... smurfeøl eller.. Jeg er ikke kjent for å være kjiip på noen øl, men å drikke en kasse på ti timer å så hevde du har 0,8 i promille!!! Da er iallefall våre nyrer og lever forskjellig. Jeg vil tippe du sitter med 3 i promille..min kunnskap om dette er at man tilfører 0,25 promille for hver øl.. 24 øl og du har 6 i promille, 10 timer forbrenning a 0,15 per time er 1,5 .. 6 minus 1,5 er 4,5 i promille.. Dette er altså grunnlaget mitt for å tippe 3...hvem har skivebom her.........

jeg også stusset over den påstanden om øldrikking..

 

Fant denne som vel er litt mere edruelig vurdering av promillen...

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Advarer-mot-livsfarlige-russeknuter-5117440.html

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Blir en smule forvirret. Jeg kan drikke en kasse pils i løpet av 10 timer og ha 0,8 i promille når jeg skal legge til ved siden av din båt. Syns du det bør være lovlig eller ikke?

 

Det er kun et eksempel på det som er lov i dag, som resultat av en høy promillegrense.

 

Ikke rart du er for null alkohol når du tror det er dette som er resultatet av en promillegrensenpå 0,8...

 

Du ville hatt en promille på 2,6...

 

http://www.promille.no/promille-kalkulator/

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Et eksempel på hva man forbyr ved å innføre 0,2 promille:

Om du reiser ned til båten etter jobb en solfylte sommerdag og kjører fra en havn i Asker/Bærum til Middagsbukta. Ankrer opp kl 18.00 og jekker en halvliter boks-øl til rekebollen. Du tar 2 halvlitere til i løpet av de 3 timene du ligger og dupper. Kl. 21 letter du anker og kjører de 2-3 nautiske milene hjem. Da har du ca 0,5 i promille og kjører ulovlig.

Båtfyll med høy promille er det ingen som forsvarer. Men det er overnevnte eksempel som jeg tror er typisk for alkoholbruk på sjøen, ikke flatfyll. Jeg må si meg enig med de som mener at moderat inntak av alkohol på fjorden er et oppkonstruert problem. Dvs flatfylla finner man også, men da mer i gjestehavnene blant de som har kastet ankeret for natten... ;-)

Og at en ulykke der føreren har over 0,8 i promille, kjører i 25-30 knop om natten skal være førende for en lovendring av promillegrensen er håpløst.

Kk

Meget godt skrevet :-)

 

Vi skal da ikke ta livet av idyllen fordi noen bedriver ren fyllekjøring!

 

Pinkvin, må si jeg stusset litt over den ølen din jeg også.... Kan ikke si at jeg har i nærheten av den toleransen, og ei heller av oppfatningen at det er lurt.

Redigert av Kyst1 (see edit history)

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

http://www.promille.no/fakta_om_promille/

 

Virkningen av alkohol ved ulike promillenivå

 

• 0,1–0,29 ‰

Adferd

De fleste vil framstå som normale

Svekkelse

Hårfine svekkelser som kan registreres med spesielle tester

• 0,3–0,59 ‰

Adferd

Mild eufori

Følelse av velbehag

Avslapping

Pratsom

Redusert hemning

Svekkelse

Årvåkenhet

Dømmekraft

Koordinasjon

Konsentrasjon

• 0,6–1,0 ‰

Adferd

Nummenhet

Mindre hemninger

Svekkelse

Reflekser

Tankegang

Dybdesyn

Avstandsbedømmelse

Seksuell yteevne

Link to post
Share on other sites

problemet er at når ankerdrammen er inntatt snur vinden og dreggfestet ryker, kjedelig og ikke kunne flytte båten da pga 0,2 regelen. Promille mellom 0-0,8 har ikke vært noe problem. La oss ikke lage en unødig politistat!

Nåja, det går under nødrett - dersom det er tvingende nødvendig å flytte båten, så kan man gjøre det. Dette blir praktisert ganske strengt på landeveien, dersom det er tvingende nødvendig å flytte bilen og man teoretisk kunne ringt på hos en nabo for å få hjelp, så kan man ikke straffefritt forflytte bilen uten å ha prøvd dette. Uansett, er man ankret opp mot land og ligger trangt med andre båter, og har inntatt alkohol, så kan det nok være en god idé å be naboene om hjelp.

Link to post
Share on other sites

Så om jeg krysser Oslofjorden (langt ute) på en fin dag så er det helt etter rettsfølelsen til alle at jeg er 100% skikket til å finmanøvrere min 50 foter (imaginær) blant deres båter i gjestehavna i Stavern etter å ha drukket en kasse pils den dagen?

Det er galskap, men like fullt et stråmannsargument. Man må være rimelig feit og fyldig, og gå ganske vitenskaplig til verks dersom man har et mål om å drikke en kasse pils uten å passere 0.8. Og ellers, man kan helt fint ankre opp en 50-foter utenfor gjestehavna i Stavern med 0.8 i promille.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig burde vi kanskje innføre forbud mot å snakke i telefonen når man kjører båt?

 

"Dersom du snakker i moblien når du kjører, er du en like dårlig sjåfør som om du hadde en promille på 0,8. Det viser en undersøkelse utført av forskere ved University of Utah."

http://www.nrk.no/rogaland/like-galt-som-fyllekjoring-1.6331667

 

;-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Småbåtloven om promille og nødrett:

§ 34.Nødrett

Bestemmelsene i §§ 31 til 33 gjelder ikke for den som fører eller forsøker å føre en småbåt for å redde noens person eller gods fra alvorlig fare, når omstendighetene berettiget båtføreren til å anse denne faren som særdeles betydelig i forhold til den faren som båtføringen ville medføre.

 

Kravet til årvåkenhet og dømmekraft øker både med størrelse på båten og fartspotensialet.

 

Likeså har det stor betydning for kravet til aktsomhet hvor sterkt trafikkert farvannene man ferdes i er. Og videre, hvor krevende forholdene forøvrig er.

 

Et regelverk må sette grensen et sted, og man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at 0,8 i promille medfører en ekstremt høy risiko i svarte natten med 30 knop rett utenfor våre travleste sommerhavner.

 

Link to post
Share on other sites

Og at en ulykke der føreren har over 0,8 i promille, kjører i 25-30 knop om natten skal være førende for en lovendring av promillegrensen er håpløst.

Helt enig! Det er ikke dagens promillegrense som er problemet, snarere mangel på kunnskap og folk som kjører altfor fort i mørket, både edru og langt i fra... Det er helt andre ting enn et par øl innabords som gjør at det skjer ulykker til sjøs...

Link to post
Share on other sites

 

Blir en smule forvirret. Jeg kan drikke en kasse pils i løpet av 10 timer og ha 0,8 i promille når jeg skal legge til ved siden av din båt. Syns du det bør være lovlig eller ikke?

 

Det er selvsagt fullt lovlig, og slik bør det også være om man skal tolke det alkoholforkjemperne skriver.. Det som er viktig at at den som du legger inn til har forsikringen i orden(kasko) og har en egenandel han kan leve med.. Om noe hender noe, så er det hendig uhell enkelt og greit.. og begge partene bærer selvsagt skadene på egen båt..

 

Per i dag er det fullt lovlig å være halvfull når man fører båt, og det er åpenbaret at mange mener det fortsatt skal være fullt lovlig... Når man leser innleggene til alkoholforkjemperne så skulle man tro de var skrevet med minst en 0,8..Hjernen ikke intakt ved 0,8 promille

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forøvrig burde vi kanskje innføre forbud mot å snakke i telefonen når man kjører båt?

Enig...for ikke å snakke om de som filmer seg selv og båten når de er ute på sjøen..dette går også utover sikkerheten..nei drev jeg med sånt ville jeg revudert båtlivet...syns også vi burde snart få hjelmpåbud inn..de som er motstander av dette..vil jeg påstå..er kriminelle..Nei.ironi til side..fungerer bra nok den grensa vi har i dag...Prøv heller å "hanke" inn de få som kjører uvettig med eller uten med for høy promille,..

Link to post
Share on other sites

Vel nå er åpenbart at noen fortsatt har promille når man hevder at det er like farlig å snakke i mobiltelefon.. som å ha promille.. Det er vel de færreste som snakker i mobiltelefon under hele reisen, og når de legger til .. Har man promille i blodet, vel da har man det hele tiden.. (den minker med ca. 0,15‰ i timen om man ikke etterfyller, noe som jeg mener alkoholforkjemperne snakker varmt om viktigheten av) .

 

Det at man er like uoppmerksom som når man har en promille på 0,8 når man snakker i mobilen stemmer nok, men så lenge man ikke snakker i mobilen under hele turen så er det dessverre ikke sammenlignbart .. selv om alkoholforkjemperne nok ville ønske det. Dette handler om eksponeringstiden i risikoanalysen, som er den tredje parameteren man bruker

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forøvrig burde vi kanskje innføre forbud mot å snakke i telefonen når man kjører båt?

................................

 

Forbudet bør vel da også inkludere VHF?

 

Ellers synes jeg argumenter om "signaleffekten" vitner om ren moralisme. Og hvorfor i allverden skal jeg tvinges til å gi et signal om noe som ikke er nødvendig og som jeg er uenig i?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svenskene innførte 0,2 og det samme bør vi gjøre. "Snekkepilsen" som mange snakker om bør vi ta når vi er kommet til land/sluppet anker. Klarer jeg ikke å vente med en kald en til da bør båtlivet revurderes.

 

+1 :thumbsup:

 

For de som er "avhengig" av smaken på øl så finnes det i dag utmerkete produkter med lav og sågar ingen alkohol. Begge fungerer bra både som leskedrikk og til mat.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært 30 år på sjøen og aldri vært vitne til uhell som kan henføres til promille.

 

Jeg har vært 40 år på veien som sjåfør og aldri vært vitne til et uhell som kan henføres til promille.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spørs om det er smaken på øl, eller rusen som de er avhengig av?.. Siden diskusjonen dreier seg om promille, så tenderer det vel til at det er rusen, men neppe noen som vil innrømme det..?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørs om det er smaken på øl, eller rusen som de er avhengig av?.. Siden diskusjonen dreier seg om promille, så tenderer det vel til at det er rusen, men neppe noen som vil innrømme det..?

Det er klart det er rusen. Deilig med 2-3 pils innabords og tøffe utover fjorden, kanskje med en røyk i tillegg!

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Det ble 0,2 i 2010, til mange svenskers store fortvilelse: http://www.seilmagasinet.no/id/39926

 

"Persson peker på at i Finland har man en båtgrense på 1 promille, i Norge 0,8 og i Danmark en grense på 0,5 promille bare for høyhastighetsbåter og fartøyer over 15 meter. Internasjonalt gjelder en grense på 0,8 for førere av store skip, som for eksempel oljetankere."

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=3739760

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror kanskje de mest "innbitte" motstanderene mot 0.8 grensa har hatt/har ett problem med alkoholen,,tåler rett og slett ikke å omgås alkohol på en fornuftig måte,,andre som tåler det,har ett mer avslappa forhold til sånt,bruker det fornuftig..så noen la ut en link på at hjernen nesten ikke fungerer på 0,8..men på noen fungerer den ikke på 0,0 heller?..Nei la grensa bli stående på 0,8 slå slå hardt ned på villmannskjøring,med eller uten alkohol.

Link to post
Share on other sites

problemet er at når ankerdrammen er inntatt snur vinden og dreggfestet ryker, kjedelig og ikke kunne flytte båten da pga 0,2 regelen. .....

 

Når vinden snur så er det som regel meldt på forhånd og bør dermed være noe man vet om før alkoholen inntas.

Dersom vinden snur uanmeldt, alkohol er inntatt og det blir et problem, ja så har man et problem.

Vi kan ikke definere en promillegrense utfra hvilken promille som vi antagelig har idet vinden (uanmeldt) snur.

 

Det er helt andre kriterien som bestemmer dette:

(Ref "Kjeles" innlegg:

 

• 0,3–0,59 ‰

Adferd

Mild eufori

Følelse av velbehag

Avslapping

Pratsom

Redusert hemning

Svekkelse

Årvåkenhet

Dømmekraft

Koordinasjon

Konsentrasjon

 

• 0,6–1,0 ‰

Adferd

Nummenhet

Mindre hemninger

Svekkelse

Reflekser

Tankegang

Dybdesyn

Avstandsbedømmelse

Seksuell yteevne

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at svenskene har forbudt "snekkepilsen", dvs. innført 0.2-grense for alle båtførere? Eller er det noen her som prøver å villede oss?

Når man debatterer med fundamentalister blir gjerne sannhet den tapende part.

Grensa i Sverige er generellt 1.

Hvis båten er over 10 m. eller har en toppfart over 15 kn. er den 0.2.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...