Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Når jeg leser denne tråden så får jeg ett inntrykk av at :

  • Folk flest anser det nærmest som en plikt til å ligge så tett opp til Max promillegrense som mulig, så ofte og lenge som mulig, uansett formål og forhold underveis ellers.
  • Folk flest opererer i planefart, omtrendt til siste tampen er gjort fast.
  • Folk flest har store og tunge skuter.
  • Enhver båttur er en overnattings tur.
  • Enhver båttur ender opp i en overfylt og trang gjestehavn.
  • Ingen båtfører er selv istand til å vurdere sitt alkoholinntak selv (innenfor de grensene loven sier) ut i fra hvor/hva han skal og forholdene ellers.
  • Nyhetene bugner av saker med ulykker og hendelser forårsaket av folk med mellom 0,2 og 0,8 i promille.

Dersom ihvertfall noen av disse påstandene stemte så hadde jeg forstått engasjementet, men fakta er vel at båtlivet er langt mer nyansert og variert enn dette i vårt langstrakte land, og i praksis er problemet nærmest u-dokumentert i annet enn oppdiktede scenarier så langt.

 

For meg handler faktisk dette litt om tillit og respekt for andre menneskers evner til å tenke og handle på egenhånd, og mange av uttalelsene gjør meg rett og slett litt trist av å lese :nonod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er overrasket over se at VET at 85% av befolkningen vil 0,2 som grense, når det ikke ser sånn ut her på forumet, og selv ikke politiet ønsker det, da de faktisk ser at det ikke er det som er problemet.

 

Google er din venn. Og forresten du har rett, det er 87,5% av befolkningen som ønsker avhold på sjøen. Og om du googler videre så finner du at båtførere i indre Oslofjord er mest positive til å føre båt med promille, og også at politiet i Oslo ser at det er et økende problem.

----

 

Ang. forumet her så er du ikke førstemann, og sikkert ikke siste, som tror at meningene her kan overføres til hva "båtfolket" mener. Særlig ikke hvis det er en selv og 10 andre som mener det samme :-)) Det er bare å beklage, et lite flertall i noen tråder her betyr ikke noe annet enn at dere har funnet hverandre i en liten sak :-(

 

Når 87,5% av befolkningen vil ha avhold til sjøs så kan jeg garantere at også det store flertallet av båteiere og båtbrukere mener akkurat det samme. Selv en poll her inne sier ingenting om hva båtfolk flest syns om saken. Forumet egner seg til en ting, drøfting.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har hittil egentlig ikke sett noe godt argument fra fundamentalistene her på forumet.

 

Så du stempler 87,5% av befolkningen, som ønsker avhold når man kjører båt, som fundamentalister? Eller mener du at du og ditt ørlille mindretall skal diktere og bestemme over det store flertallet i befolkningen?

 

Og hvorfor bruker du utrykket "fundamentalister" om det store flertallet når det er du og dine som vil overkjøre befolkningen. Virkeligheten er diametralt motsatt av det du beskriver den.

 

Om dette var oppe til folkeavstemning så hadde saken vært avgjort for lenge siden, du er vel for folkeavstemning tenker jeg? Men kanskje ikke i saker som vil gå deg i mot? :-D

------

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis du ikke evner å se forskjell på fylla og det å nyte en vellaget øl har du et problem.

 

Du jeg nyter gjerne en vellaget øl, men aner jo ikke om min favoritt blant "koseøl" er hva du kaller for ordentlig øl eller fabrikkøl.

 

Og drikker jeg en eneste flaske av min favorittøl Nøgne Ø India Pale Ale så kjenner jeg en viss summetone. Drikker jeg to så vil jeg si at jeg ikke er veldig skikket til å føre båt. Men såvidt jeg kan huske så har jeg aldri drukket to. En holder lenge, deler gjerne med kona så blir det et glass hver. Det smaker så mye og så godt at en ikke får hast med å bøtte ned.

 

Så hvor mye har jeg i promille om jeg drikker to av min favorittpils innenfor en time?

Link to post
Share on other sites

Må si jeg sliter veldig med å ta utsagnene og påstandene dine seriøst Pinkvin, i og med at når jeg prøver å google dette kommer det kun opp at KrF ønsker dette, og 1 mann i kystverket.

 

Du kommer med utrolig mange påstander, hvorav ikke noe av det du sier i det hele tatt er dokumentert eller henvist til noe vettugt..

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

 

 


Du jeg nyter gjerne en vellaget øl, men aner jo ikke om min favoritt blant "koseøl" er hva du kaller for ordentlig øl eller fabrikkøl.

Og drikker jeg en eneste flaske av min favorittøl Nøgne Ø India Pale Ale så kjenner jeg en viss summetone. Drikker jeg to så vil jeg si at jeg ikke er veldig skikket til å føre båt. Men såvidt jeg kan huske så har jeg aldri drukket to. En holder lenge, deler gjerne med kona så blir det et glass hver. Det smaker så mye og så godt at en ikke får hast med å bøtte ned.

Så hvor mye har jeg i promille om jeg drikker to av min favorittpils innenfor en time?



Tydeligvis ikke noe, med en kasse pils på 10timer var jo ikke noe problem under 0,8...?
En grense på 0,8 er da slettes ikke tatt ut ifra løse luften, for å oppfordre til noen form for fyllekjøring, men eksempelvis (som flere har påpekt) kunne ta seg ett glass vin eller en øl på sjøen, for så kunne føre båten inn igjen.

Ifølge flere her klarer ikke jeg med flere å ta oss en øl eller glass vin til rekene, uten at vi drikker oss snydens for så å dra båten opp i 30 knop i tett båttrafikk å lage uhygge og ødeleggelser.

Folk flest har jo verken vurderingsevne eller sunn fornuft dersom grensen ikke blir satt til 0,2...

Pinkvin

Ett øl med så mye alkoholstyrke, smak og karakter, drikker ihvertfall ikke jeg 2 av på 1 time...

Men med en vekt på 85 kg, og at ølen er i halvlitersform og alkoholprosent på 7,74, vil du nok fort være oppi rundt 0,9 promille i løpet av 1 time.

Så det stemmer at du ikke bør kjøre båt da.

Man skal huske på at mange av oss har også kone, barn etc. Som vi skal ta vare på, og derfor passer det seg uansett ikke med mengder.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne debatten lurer jeg på om Taliban er mer moderat enn enkelte debatanter her. Prøver å leve etter noen enkle regler

  • Alt med måte
  • Sunn fornuft
  • Ikke gjør noe mot andre som du ikke vil at de skal gjøre mot deg.

 

Å kjøre båt på en forsiktig måte med 2 pils er helt innafor. Å kjøre bajas med over 0,8 i promille klart utenfor. Symbolpolitikk er klart utenfor. Strider mot alle tre reglene.

Link to post
Share on other sites

Og de 26 andre politimesterne i Vestfold er helt på linje i dette synet? Eller er dette kun en uttalelse fra en enkelt mann som man trykker til brystet?

 

26 andre?

 

Han er Politimester i Vestfold Politidistrikt.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Ser at enkelte mener at det er meningsløst å senke grensen fra 0,8 til 0,2 eller 0,5 fordi denne grensen uansett ikke blir gjenstand for kontroller hvilket da vel betyr at man like gjerne kan fjerne enhver lov og regel om å måtte begrense inntaket av alkohol på sjøen? Følger dere samme logikk på alle andre områder i samfunnet?

Hvis det å være tilhenger av begrensinger mht inntak av alkohol når man fører båt er noe som forsvarer omtale som fundamentalist så er det nærmest som en honnør å anse, men når man viser til Taliban så dokumenterer man bare sin totale kunnskapsløshet og/eller manglende evne til å diskutere sak på noenlunde fornuftig vis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må si jeg sliter veldig med å ta utsagnene og påstandene dine seriøst Pinkvin, i og med at når jeg prøver å google dette kommer det kun opp at KrF ønsker dette, og 1 mann i kystverket.

 

Du kommer med utrolig mange påstander, hvorav ikke noe av det du sier i det hele tatt er dokumentert eller henvist til noe vettugt..

 

1249 personer spurt.

 

Det som kanskje er like skremmende som de positive holdningene til noen få her på BP som syns det skal være lov å føre båt i ruset tilstand er at 1 av 5 vanlige folk frykter berusede båtførere når de selv er på sjøen.

 

Tenk litt på det... veldig mange av folk flest er rett og slett redde for berusede båtførere. Er det da riktig at det er lov å føre båt i ruset tilstand. Åpenbart ikke og så og si alle av folk flest vil da selvfølgelig at båtførere er avholds.

---

 

Du kan sikkert lese litt her:

 

http://www.dagsavisen.no/samfunn/frykter-sjopromille/

 

Og litt her, inklusive litt hva noen polititjenestemenn mener:

 

http://www.vl.no/samfunn/flere-med-promille-p%C3%A5-sj%C3%B8en-1.87303

 

Og her er siden til de som bestilte undersøkelsen:

 

http://avogtil.no/sone/pa-sjoen/

 

Disse gjorde undersøkelsen:

 

http://ipsos-mmi.no/

 

Fra Purehelp om ipsos-mmi:

 

http://www.purehelp.no/company/details/ipsosmmias/947636936

----------

 

Seriøsiteten til undersøkelsen tror jeg ikke det er noe grunn til å betvile. Vil nok også tro at andre og tidligere undersøkelser bygger opp om resultatet.

 

Det er på en måte slående logisk at det store flertall er i mot fyllekjøring, være seg på veien eller på sjøen, eller i lufta for den saks skyld.

 

At alle er i mot at man i dag har lov til å føre båt i ruset tilstand er neppe noen overraskelse for noen.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne debatten lurer jeg på om Taliban er mer moderat enn enkelte debatanter her. Prøver å leve etter noen enkle regler

  • Alt med måte
  • Sunn fornuft
  • Ikke gjør noe mot andre som du ikke vil at de skal gjøre mot deg.

 

Å kjøre båt på en forsiktig måte med 2 pils er helt innafor. Å kjøre bajas med over 0,8 i promille klart utenfor. Symbolpolitikk er klart utenfor. Strider mot alle tre reglene.

Så enkelt er det faktisk. Og tydeligvis så komplisert for enkelte :lipseal: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ifølge flere her klarer ikke jeg med flere å ta oss en øl eller glass vin til rekene, uten at vi drikker oss snydens for så å dra båten opp i 30 knop i tett båttrafikk å lage uhygge og ødeleggelser.

 

Folk flest har jo verken vurderingsevne eller sunn fornuft dersom grensen ikke blir satt til 0,2...

 

Ikke vet jeg men er det noen motsetning mellom 0,2 grense og det å drikke et glass hvitvin eller pils til et rekemåltid?

 

Uten å måtte fintrimme en promillekalkulator så kan man vel ta ett glass vin, eller en liten pils til maten uten å bryte 0,2 grensen? Med mindre man sluker maten og hiver nedpå vinen for å så kjøre båten.

 

Tror ikke 0,2 gir noen som helst praktiske problemer for noen. 0,8 derimot... hvor mange vet om de har 0,7 eller 0,9?

Link to post
Share on other sites

Så du sier at straff ikke hjelper!

 

Du bedre, hva blir neste fra fyllamentalistene? ;-)

-------

 

 

Vet ikke om jeg tolker deg rett... Jeg får en følelse av du har et stort problem med enten å formulere deg eller i det heletatt klare å diskutere på en voksen måte. Det du skriver er ganske stigmatiserende faktisk. Og du har ikke det minste peiling på mine holdninger og verdier bare så det er sakt.

 

Sorry folkens men jeg blir satt ut av sånne kommentarer, det må da gå an å diskutere uten drittslenging? Ikke sant?

 

For min del rører ikke jeg drikke før båten er parkert, er unga med kan jeg ta en pils men det er sjelden. Og det er faktisk sånn at jeg flere ganger ikke rører drikke når jeg er ute med båten.

 

Min mening i saken er at straff hjelper på de som har surra seg inn i noe de vanligvis ikke gjør. Du kan straffe idioter og tullinger mange ganger uten at det ser ut til å hjelpe, du kan ta i fra dem førerkortet og gi dem fengselsstraff for fyllekjøring. Når de kommer ut igjen kjører de i fylla uten førerkort, bryr de seg om noen promillegrense? nei.

 

Men jeg forstår argumentet ditt Pinkvin, du mener man er god å full med 0,8 og burde da ikke ha lov til å føre en båt?

 

Mitt spørsmål til alt dette må bli noe sånt som: Hvor mange båtulykker er det som beviselig kan knyttes til en promille på opptil 0,8 og at det var det som var grunnen til at ting gikk galt?

 

Jeg tror nemlig ikke det er så enkelt, jeg tror hovedårsaken er at det sitter en tulling bak rattet som i utgangspunktet ikke skulle hatt lov til å kjøre noe mere avansert enn en skyveklipper uten motor.

 

Har nok mere tro på holdningskampanjer enn å skulle begynne å rote det til med regler igjen. De aller fleste på sjøen er der for å kose seg med nettopp gode holdninger og godt sjømannskap. Av det jeg ser så virker det da som de fleste har god kontroll på det de driver med :-)

 

Hilsen en som har øl i kjøleskapet som har gått ut på dato....

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så enkelt er det faktisk. Og tydeligvis så komplisert for enkelte :lipseal: .

 

Det kan du jo fortelle til 1 av 5 brukere av sjøen som er redde for berusede båtførere.

 

Skal den berusede båtføreres glede over å kunne føre båten i rus gå fremfor frykten som hundrevis, om ikke tusenvis brukere av sjøen, har for disse berusede båtførerne?

 

Skal foreldre trenge å måtte være redde for å la ungene bruke sjøen pga berusede båtførere?

 

De som ønsker å heve pilsflasker og vinglass mens de fører båten bør vel også ta jobben med å forklare alle disse redde folkene at dette er uberettiget, at de er like gode båtførere med 0,8 i promille.

 

Eller er det enklere å slutte å drikke alkohol når man fører båt og gjøre det som 87,5% av befolkningen ønsker?

--------

 

Er det ikke et grådig ego på gang her hos noen få som på død og liv vil ruse seg og føre båt samtidig. De skremmer folk og har hele befolkningen mot seg mens de vrøvler om at andre er fundamentalister osv.

 

Jaggu. En må tro at myndighetene rett og slett setter foten ned og gjør det riktige. Men vi vet jo hvorfor det ikke skjer. De som ellers snakker varmt om folkeavstemninger ønsker ikke å følge folkeflertallet i en sak som går de midt i mot.

Link to post
Share on other sites

Støtter meg til hva Nils Pils skrev lenger oppe i tråden.

 

Lover og regler er der fordi det er nødvendig. Pr I dag er det ikke nødvendig å senke alkohol grensen. Det finnes ikke noe belegg for å endre den. Skal en innføre strengere regler må det være årsaker knyttet til det med mindre noen ønsker N-Korea eller Taliban tendenser også i Norge. :nonod:

 

Innføringer av strengere unødvendige grenser på sjøen medfører på sikt at sågar ankerdrammen blir borte og i verste fall kun lov å nyte alkohol på land noe som kommer til å skape problemer for folk med større båter. En kan ikke legge seg i båten om kvelden men må slå opp telt :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne debatten lurer jeg på om Taliban er mer moderat enn enkelte debatanter her. Prøver å leve etter noen enkle regler

 

  • Alt med måte
  • Sunn fornuft
  • Ikke gjør noe mot andre som du ikke vil at de skal gjøre mot deg.

Å kjøre båt på en forsiktig måte med 2 pils er helt innafor. Å kjøre bajas med over 0,8 i promille klart utenfor. Symbolpolitikk er klart utenfor. Strider mot alle tre reglene.

Veldig bra skrevet!

Så enkelt er det for meg og :-) Men så kommer de som ødelegger for dette og man må lage regler og jeg forstår at noen vil ha det ned på 0,2 men jeg syns det blir så uhorvelig urettferdig for den mengden av båtfolket som lever etter dine enkle og veldig bra regler.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Men jeg forstår argumentet ditt Pinkvin, du mener man er god å full med 0,8 og burde da ikke ha lov til å føre en båt?

 

Mitt spørsmål til alt dette må bli noe sånt som: Hvor mange båtulykker er det som beviselig kan knyttes til en promille på opptil 0,8 og at det var det som var grunnen til at ting gikk galt?

 

 

Ikke alle er godt fulle med 0,8 i promille. Det er jo stadig vekk "nye rekorder" i promille. Om man drikker mye og ofte så øker toleransen. Men for den gemene hop så er 0,8 det samme som godt beruset. For en gubbe som meg på pluss minus 100kg betyr det ca en sixpack (0,33) på et par timer. Da har jeg grei summetone og er langt fra edru. For ei dame på 65kg trenger det ikke å være mer en 3-4 småpils for å få samme promille.

 

Og det greiene med å måle differansen mellom ulykker med/over/under 0, ettellerannet er lite til nytte. 1-5 brukere av sjøen er redd for de som velger å føre båter mens de er ruset, 87,5% av befolkningen ønsker at båtførere skal være rusfrie, og det betyr også at et stort og rugende flertall av båtførere selv ønsker det samme.

 

Så hvorfor skal noen få som ønsker å ruse seg mens de fører båt, som skremmer andre på sjøen, som gjør folk redde få lov å fortsette når ingen ønsker det?

 

Hvorfor skal noen få som ønsker å kombinere rus og det å føre båt ødelegge for resten av brukere av sjøen?

 

Når ingen ønsker det så er det vel så enkelt som å gjøre det som må til for å bli kvitt det. Det er jo ingen store offer det er snakk om heller. Det handler om rus på fritiden til folk og hvorvidt en legger til land før en ruser seg eller ikke.

Link to post
Share on other sites

La meg minne om at Tyskland hadde 0,8 grense på Autobahn som for noen få år siden ble satt ned uten registrerte færre ulykker. (Autobahn har bestandig vært verdens tryggeste veier sågar med fri hastighet )

 

Med respekt å melde Pinkvin, ingen er fulle med 0,8 i promille. Dersom en ikke klarer å føre en båt, ta opp en dregg eller fortøye anbefaler jeg at en ikke er på sjøen. En klarer neppe dette da selv med 0,0 i promille.

 

Jeg blir nesten skremt av avholdsfolket. Om en er redd for å reise på sjøen fordi det plutselig kan komme en liten snekke forbi med 2-3 øl innabords ja da har en faktisk ikke noe på sjøen å gjøre, da bør en oppsøke psykiater etter mitt syn eller kjøpe campingvogn - men det er vel kanskje farligere en kan jo risikere å kollidere med en fra campingplassen som kommer sjanglende og med de hodeskader det kan medføre :giggle:

 

Hva med ankerdrammen og hva gjør en om båten må flyttes grunnet stor sjø eller storm Pinkvin ? Du mener vel den bør forbys også og at grensen blir 0,2 uansett i båt noe som da medfører at flertallet av båtfolk faktisk blir kriminelle uten å ha gjort noen verdens ting. Selv politiet synes grensen på 0,8 er helt grei :thumbsup:

 

http://www.tb.no/nyheter/skeptisk-til-0-2-grense-pa-sjoen-1.8556798

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

Seriøsiteten til undersøkelsen tror jeg ikke det er noe grunn til å betvile. Vil nok også tro at andre og tidligere undersøkelser bygger opp om resultatet.

Seriøsiteten til undersøkelser er det alltid grunn til å betvile. Jeg har jobbet nok med markedsundersøkelser og statistikk til å vite at en får akkurat det svaret en vil ha. Når en avholdsorganisasjon bestilller en undersøkelse er jeg like skeptisk til resultatet som når FRP bestiller en meningsmåling om innvandring. Hvor stor andel av befolkningen har vært på sjøen når det er promillekjøerere ute? Halvparten av norges befolkning har vel aldri vært på sjøen, halvparten av de igjen ikke etter kl 21 en fredag eller lørdag (som er da det er flest promillekjørere). Da er man i nærheten av 80% av de som er på sjøen når det er promillekjørere er redde, noe som er totalt utopi. Hvor mange av de som aldri er i båt har svart at de er redde for promillekjøerere? Tror den andelen er større enn hos de som er aktive båtbrukere. Og hva er fyllekjøring i spørsmålene, de mellom 0,2 og 0,8 i promille, eller Northug nivå på både promille og kjøring (da blir også jeg redd).

 

Mener at du var veldig skeptisk til en meningsmåling her på båtplassen om redningsvest tidligere i år. Du tror dermed på de som samsvarer med din mening, ikke de som går mot din mening?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir nesten skremt av avholdsfolket.

 

Har noen her sagt at de tilhører den gruppen eller ser du syner? Fint om du viser til den dokumentasjonen du åpenbart sitter på mht trafikken/ulykker på tyske Autobahn og inntak av alkohol/promillegrense siden du til stadighet femsetter den samme påstanden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kanskje naiv.... men tanken på at jeg skal bli nedrent av en fyllik på sjøen er ikke noe jeg tenker på faktisk. Men når det er sakt så kan det jo hende at jeg hadde følt meg mere utsatt i en saktegående båt og at jeg hadde tenkt på det da.

 

Spør du en person i en spørreundersøkelse om han er redd for fylliker på sjøen vil nok flere sakt ja, men om problemstillingen er der er en annen sak. Får en liten følelse av at problemstillingen er konstruert til noe den ikke er.

 

Jeg er forøvrig mere redd når jeg kjører bil der det går fulle folk langs gata, de kan skape stygge situasjoner i trafikken. Hadde blitt rart om det ble promillegrense på 0,2 for å gå langs gata..... Ikke en veldig bra sammenligning kanskje, men problemstillingen er der med farer og potensielle ulykker.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...