Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hva slags ølkasse er det du kan drikke på ti timer.... smurfeøl eller..

 

 

Må være smurfeøl ja. :-) En halvliter i timen er vel mer riktig. Dvs at jeg kan trøkke i meg 8-10 halvlitere før jeg skal finmaønvrere inn mot din båt i gjestehavna. Eller 12-15 små flaskepils/bokser. "Hendig uhell!!" kan jeg rope med øllånde fra Valhall når jeg skraper opp den nypolerte siden av båten din. *Burp!*

---------

 

Et poeng er jo at dette er helt meningsløst å drive å regne på for folk flest. Slike lover er rene feller for folk flest. 0,2 er ryddig og greit slik at ingen blir lurt til å tro at de kan drikke "litt" på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Er nok noen her som har ett litt utfordrende forhold til alkohol Jan :-)

 

Villmannskjøring vil nok dessverre forekomme uanset, alkohol eller ikke, så lenge politiet ikke er mer tilstede på vannet og slår ned på det. Men det er en HELT annet debatt, som vi ikke tar her.

 

Men det er jo engang sånn at det er typisk norsk, å endre noe som fungerer, er hyggelig og stort sett aldri noe problem.

 

Det er snakk om HOLDNINGER !

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når man debatterer med fundamentalister blir gjerne sannhet den tapende part.

Grensa i Sverige er generellt 1.

Hvis båten er over 10 m. eller har en toppfart over 15 kn. er den 0.2.

 

Det må jo være et greit kompromiss? Men kanskje da justere fra 1 til 0,8, siden det er hva folk er vant til.

 

Så får en heller leve med at seilere med opp til 31-32 fot båter kan ha god summetone

Link to post
Share on other sites

Dvs at jeg kan trøkke i meg 8-10 halvlitere før jeg skal finmaønvrere inn mot din båt i gjestehavna. (...) kan jeg rope med øllånde fra Valhall når jeg skraper opp den nypolerte siden av båten

Du må ta inn over deg fakta. Fargerikt språk gjør ikke argumentene dine noe mer valide. 8 halvlitere på 10 timer høres kanskje mye ut, men gir deg ikke høy promille. Nå er det veldig uvanlig å drikke jevnt og trutt i 10 timer, men det passer kanskje argumentasjonen din å slå i bordet med hele 8 halvlitere og fortsatt kjøre båt? Høres jo farlig ut...?

 

Nuvel. Det jeg savner, og som mange har etterspurt i debatten, er dokumentasjon på at en promille mellom 0,2-0,8 er et problem på sjøen. Det holder ikke med synsing og oppkonstruerte situasjoner om at "50-fotere med halvfull kaptein skal finmanøvrere i trang havn" osv. Kommer det noe dokumentasjon er jeg villig til å endre min mening, men ikke fordi noen ikke liker at andre tar seg et par pils i båten.

 

Hadde en grense på 0,5 promille vært ok? Det er jo det vi har hatt ved bilkjøring helt frem til for noen år siden.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Hva nå det måtte være.

 

Mulig det burde ha stått "smaken av øl", eller "øl-smak", men tror egentlig ikke det vil spille noen rolle for enten vil man skjønne det eller så vil man ikke.

Noen vil gjerne kombinere denne smaken av/på/med øl med tobakk av en eller annen sort og da blir det vel ikke så nøye om rekene er ferske, eller ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er hva Söta bror skriver.. og det er fra polisen.se

Sjöfylleri Gränsen för sjöfylleri

Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Gränsvärdet gäller för fartyg, det vill säga alla farkoster som kan transportera personer eller gods över vatten, som antingen kan köras eller seglas med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter.

Även om ovanstående kriterier inte uppfylls kan en påverkad person dömas för sjöfylleri, om personen inte kan framföra farkosten på ett betryggande sätt.

Vid sjöfylleri är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som har en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. På en fritidsbåt kan det vara den person som navigerar.

Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader.

Gränsen för grovt sjöfylleri

Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet. Även en påverkad skeppare som inneburit en avsevärd fara för sjösäkerheten, kan dömas för grovt sjöfylleri, även om gränsvärdet inte är uppnått.

Grovt sjöfylleri ger fängelse i högst två år.

Körkortsingripande

Sjöfylleri kan påverka körkortsinnehavet för fordon men här görs en bedömning från fall till fall av Transportstyrelsen, som är körkortsmyndighet.

Alkoholutandningsprov till sjöss

Polisen och Kustbevakningen har rätt att ta alkoholutandningsprov till sjöss

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Mulig det burde ha stått "smaken av øl", eller "øl-smak", men tror egentlig ikke det vil spille noen rolle for enten vil man skjønne det eller så vil man ikke.

 

Om det er viljen eller evnen til å forstå skal jeg ikke mene noe om her, men mistanken er klar iallefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Mulig det burde ha stått "smaken av øl", eller "øl-smak", men tror egentlig ikke det vil spille noen rolle for enten vil man skjønne det eller så vil man ikke.

Noen vil gjerne kombinere denne smaken av/på/med øl med tobakk av en eller annen sort og da blir det vel ikke så nøye om rekene er ferske, eller ikke.

 

 

Om det er viljen eller evnen til å forstå skal jeg ikke mene noe om her, men mistanken er klar iallefall

 

Det er tydeligvis noen som tror at øl kommer i en rund boks på Kiwi.

Det er en lang vei fra Munchener Helles til Imperial Stout.

Sistnevnte ville jeg ikke finne på å servere med reker.

Men noen tar til takke med industriøl.

Link to post
Share on other sites

Når man debatterer med fundamentalister blir gjerne sannhet den tapende part.

Grensa i Sverige er generellt 1.

Hvis båten er over 10 m. eller har en toppfart over 15 kn. er den 0.2.

Endelig en som har forstått det.

 

Fundamentalistene bør nå roe seg litt og ikke prøve å løse ikke eksisterende problemer. Jeg er absolutt imot fyll i båt, og forsåvidt hvorsomhelst ellers også, men det er ingen grunn til at jeg skal pålegges å "revurdere båtlivet" mitt (Astor) fordi jeg liker å ta en pils under veis i snekka.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nuvel. Det jeg savner, og som mange har etterspurt i debatten, er dokumentasjon på at en promille mellom 0,2-0,8 er et problem på sjøen. Det holder ikke med synsing og oppkonstruerte situasjoner om at "50-fotere med halvfull kaptein skal finmanøvrere i trang havn" osv. Kommer det noe dokumentasjon er jeg villig til å endre min mening, men ikke fordi noen ikke liker at andre tar seg et par pils i båten.

Hadde en grense på 0,5 promille vært ok? Det er jo det vi har hatt ved bilkjøring helt frem til for noen år siden.

Kk

Enig.

 

Ble det egentlig noe forskjell på veiene etter at promillegrensen ble satt ned? Ble det ikke sånn at de som blir tatt bare får høyere straff men antallet er stort sett det samme? Jeg vil jo tro at antallet av folk som ikke bryr seg og har egne regler er noenlunde konstant..... dvs. jeg har veldig lite tro på at vi får en forskjell til sjøs fra 0,8 til 0,2. Fra 0,8 til 0,0 hadde vi kanskje sett en forskjell, mindre båter på sjøen kanskje.....

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis noen som tror at øl kommer i en rund boks på Kiwi.

Det er en lang vei fra Munchener Helles til Imperial Stout.

Sistnevnte ville jeg ikke finne på å servere med reker.

Men noen tar til takke med industriøl.

 

Skjønner at du er en ekte "øl-hund" og artig å lese dine innlegg om temaet så derfor; finnes det ikke øl med lav eller lite alkohol som er velegnet til konsum på sjøen enten som "kjøre-pil" eller til mat på sjøen, eksempelvis reker?

Har forøvrig ikke inntrykk av det er så store krav til ølmerket blant de som sterkest tar til orde for fri flyt av øl på sjøen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å sitere en av sangene til den kjente visesangeren Louis Jacoby;

 

Kanskje den kan hjelpe de forutintatte med å forstå idyllen :-)

 

 

Nå seidler vi ut fjorden (Utdrag)

 

Så seidler vi ut sundet

og en bris fyller seil og sinn.

Et fyr og et nes skal vi runde

og til Ølholmen seidler vi inn.

Og hvis seilene henger litt dvaske,

så ankrer vi hvor som helst,

og vi vipper en kork av en flaske –

av det ølet vi mener er eldst.

 

Og så seidler vi tilbake -

klyver helt ut på klyverbom.

Når jeg dør vil jeg legges i lake

av pilsner og pilsnerskum.

Ja min skjebne den er nesten givet

La meg være ditt seil og din kjøl.

La oss seidle oss gjennom livet

på en dønning av skummende øl.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig.

 

Ble det egentlig noe forskjell på veiene etter at promillegrensen ble satt ned? Ble det ikke sånn at de som blir tatt bare får høyere straff men antallet er stort sett det samme? Jeg vil jo tro at antallet av folk som ikke bryr seg og har egne regler er noenlunde konstant..... dvs. jeg har veldig lite tro på at vi får en forskjell til sjøs fra 0,8 til 0,2. Fra 0,8 til 0,0 hadde vi kanskje sett en forskjell, mindre båter på sjøen kanskje.....

 

Så du sier at straff ikke hjelper!

 

Du bedre, hva blir neste fra fyllamentalistene? ;-)

-------

 

Dere snevrer og snevrer målet med en lov for å få det til å passe best til egen mening og bevise at det ikke virker. Det skal måles og tallfestes ned på forskjellen mellom 0,5, 0,8, 0,2 osv. Ganske latterlig. Setter du lupen nært nok så virker ingenting og alle har fri vilje til å drikke seg til døde i båten, om de ønsker.

 

85% av befolkningen ønsker 0,2 som grense på sjøen. Da er det bare for de med makt å endre loven.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når man debatterer med fundamentalister blir gjerne sannhet den tapende part.

 

 

Hvem er fundamentalister? 85% av befolkningen som ønsker 0,2 på sjøen?

 

Hva er dere da, fyllamentalister?

Link to post
Share on other sites

Enig.

 

Ble det egentlig noe forskjell på veiene etter at promillegrensen ble satt ned? Ble det ikke sånn at de som blir tatt bare får høyere straff men antallet er stort sett det samme? Jeg vil jo tro at antallet av folk som ikke bryr seg og har egne regler er noenlunde konstant..... dvs. jeg har veldig lite tro på at vi får en forskjell til sjøs fra 0,8 til 0,2. Fra 0,8 til 0,0 hadde vi kanskje sett en forskjell, mindre båter på sjøen kanskje.....

 

Hvis jeg husker rett så var det ikke for å få ned ulykkestallet at grensen ble satt ned. Det var for å klarlegge at du ikke kan drikke å kjøre. En grense på 0,5 er høy nok til at du kan ta en pils kjøre etter kort tid.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men noen tar til takke med industriøl.

 

Så nedlatende vi ble her da.

 

Er 0,8 bygd opp på industriøl fra harryhandel eller hjemmebrent dårligere sort enn 0,8 på snobbepils med rare navn og grums?

Link to post
Share on other sites

Enig.

Jeg vil jo tro at antallet av folk som ikke bryr seg og har egne regler er noenlunde konstant..... dvs. jeg har veldig lite tro på at vi får en forskjell til sjøs fra 0,8 til 0,2.

Det vil være en stor forskjell for meg og sikkert mange andre med meg. Jeg blir fratatt muligheten til å kose meg med noen øl ute på fjorden. Det ville vært utrolig trist.

 

Jeg venter forøvrig fortsatt på noe som tilsier at en promille under lovlig grense i dag er et signifikant problem...

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Er overrasket over se at VET at 85% av befolkningen vil 0,2 som grense, når det ikke ser sånn ut her på forumet, og selv ikke politiet ønsker det, da de faktisk ser at det ikke er det som er problemet.

 

Vi har en ganske fornuftig politimester her i vestfold. En som tydelig ser og kjenner båtfolket.

 

http://www.tb.no/nyheter/skeptisk-til-0-2-grense-pa-sjoen-1.8556798

 

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

 

 

finnes det ikke øl med lav eller lite alkohol som er velegnet til konsum på sjøen enten som "kjøre-pil" eller til mat på sjøen, eksempelvis reker?

 

Det er en masse øltyper som har lav ABV. F.eks American Light Lager og Berliner Weisse. 2-3%.

Men det er sånn at når du skrur sammen et øl, så følger alkoholen med på kjøpet.

Men det er ting som kan gjøres. Du kan fermentere ved lavere temperatur, koke av alkoholen(vrient) eller fryse den av.

Digert tema.

 

 

Hva er dere da, fyllamentalister?

Hvis du ikke evner å se forskjell på fylla og det å nyte en vellaget øl har du et problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hittil egentlig ikke sett noe godt argument fra fundamentalistene her på forumet. Kan dere underbygge at det er nødvendig å senke promillegrensen? Eller er dere bare ute etter å kontrollere andres adferd i tråd med velkjent sosialdemokratisk praksis?

 

At et visst antall personer "ønsker" uten en god begrunnelse ser jeg på som et utrykk for flertallets ønske om kontroll over enkeltmemmesker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet for denne debatten var at havarikommisjonen i sin rapport oppfordret myndighetene til å:

"evaluere småbåtloven med formål om å hindre båtkjøring i høy hastighet under påvirkning av alkohol."

 

Man peker ofte på alkoholen som hovedårsak til ulykker. Det blir jo særlig merkelig der ulykken skjer i mørket, med høy hastighet og mangel på lanterne. Det er parametrene høy hastighet og mørket som er problemet. I dette tilfellet, og vel med kiwisjefen, var promillen også over det lovlige. Vi setter vel ikke ned hastigheten på E18 inn mot Oslo fordi noen bryter fartsgrensen?

 

Svenskene har 0,2-grensen ved båt over 10 meter eller at båten har en toppfart på over 15 knop.

En modifisering av den loven kunne vært innført, men da med kristiansandspolitiets anmerkning, som ikke kriminaliserer en stor del av de fornuftige og ansvarsfulle fritidsbåtbrukerne. Innspillet er hentet fra høringen om innføring av promillegrense for fritidsbåter i 1998:

 

Kristiansand politikammer mener at det ikke er båtens potensielle topphastighet som bør være avgjørende, men den farten som båten rent faktisk har når den føres av en person med promille:

«Man vil da ikke ramme den som fører en båt på aktsom måte med sakte fart, men kun føring som medfører større risiko pga. fart kombinert med påvirkning. Man antar at dette kan medføre et håndhevelsesproblem ved at båtførere med promille senker farten når de ser eller regner med at politiet er i nærheten. Men man finner å ville akseptere dette fremfor å innføre en promillegrense som gjelder all føring av båt over en viss størrelse og som store grupper av småbåtførerne vil finne hensiktsløs.»

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...