Jump to content

Promillegrense, meninger?


Kyst1

Recommended Posts

Du ser ikke den åpenbare sammenhengen mellom alkoholkonsum og forsøpling. Sammenhengen ser vi også blant båtfolk.

 

Bli med meg på søppelsanking neste gang, så vil du se hva jeg mener.

Ser jeg ikke det? Ser jeg vel :-) og jeg har vært nok ute å ergret meg over søpplesvina, og ryddet etter folk :-)

 

Men om du setter ned promillegrensa på båt vil da dette problemet vedvare, folk slutter vel ikke å feste av den grunn.

Link to post
Share on other sites

De fleste som har forsket litt på dette er enige i at ved 0.8 får man både nedsatt observasjonsevne og reaksjonsevne (betydelig nedsatt for en del personer).

De fleste som har kjørt litt båt i 40++ knop vet hvor viktig det er å kunne observere og reagere lynraskt i en del situasjoner.

 

En person med 0.8 promille bak rattet i 40 knop kan dermed utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko, og ved å sette ned grensen kan man redusere denne risikoen.

Aldeles enig med deg :-)

 

Men, dette du påpeker her vil i mitt hue gjelde en person som ikke tenker fornuftig. Han kan like gjerne ha promille på 1,2 og siden det er så få politibåter så går sikkert dette bra denne gangen også, tror ikke han bryr seg stort om det er 0,2 heller.

 

Hvor mange er det som drar på langt inn på land søpledritings med store dyre båter? Og hvor mange av de blir tatt for fyllekjøring? Dette er folk som ikke bryr seg stort om regler, de skulle jo bare hjem etter festen ikke sant.....

 

Det jeg skal fram til er at om man setter grensen til 0,2 så må det jo håndheves også, hvor mange politibåter til trenger vi for å få til fornuftige kontroller som virker avskrekkende på de få som ikke tenker fornuftig på sjøen og vil vi ha det slik og ikke minst det som går igjen i tråden her, er behovet og problemstillingen der?

Link to post
Share on other sites

Kanskje debatten blir mer interessant dersom den er mer saklig?

Har du noen saklige argumenter mot å påby hjelmbruk i trafikken? Jeg synes dette er en svært god analogi til å sette ned promillegrensa til sjøs - det er lettere å argumentere for en slik regulering enn mot. Eneste forskjell jeg ser er at mannen på gata er klar for 0.2-grense, mens hjelmpåbudet virker å være en absurd idé. Skal man spare menneskeliv, er hjelmpåbud mer effektivt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ga bare uttrykk for at en 0,2 grense kanskje vil føre til mindre søppel i uthavnene.

 

Men du vet tydeligvis bedre. Ok, greit.

Tror ikke jeg vet bedre Kjeles :-) Jeg har bare en annen synsvinkel på saken, om jeg virker krass beklager jeg det, har litt sterke meninger i denne diskusjonen og kan bli litt revet med. Beklager :-)

 

Det jeg veit, er at når jeg var i den værste festealderen og vi hadde fester ute på øyer i oslofjorden så sto båten stille fra formiddagen til ettermiddagen/kvelden dagen etter når vi skulle hjem igjen.

Promillegrensa for våres del ble ikke tatt i bruk, eller det er jo faktisk mulig noen av oss hadde en dagenderpå promille på noe over 0,2

 

Vi gikk å ryddet etter oss før vi dro :-) bare så det er sakt.

Link to post
Share on other sites

De fleste som har forsket litt på dette er enige i at ved 0.8 får man både nedsatt observasjonsevne og reaksjonsevne (betydelig nedsatt for en del personer).

De fleste som har kjørt litt båt i 40++ knop vet hvor viktig det er å kunne observere og reagere lynraskt i en del situasjoner.

 

Hvor ha du det fra ? Hvem har forsket ?

 

Har du dokumentasjon som tilsier at ulykker og anker dram i båt følger den teorien ? Hvor mange båter og personer kjører i 40 + med promille med ditto ulykker ?

 

Nå snakker du tull som vanlig, uten dokumentasjon :yesnod::wink:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er antagelig ikke noen stor risiko knyttet til å flytte en bil 100 meter langs en utrafikkert rett vei selv om sjåføren har 0.8 i promille men likevel er det forbudt

Hva mener du ? Mener du og forumet at det burde være forbudt ?

 

Snakker vi ikke om båt her ?

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har du noen saklige argumenter mot å påby hjelmbruk i trafikken?

 

Jeg var faktisk blant dem som kjørte motorsykkel uten hjelm før det ble påbudt å beskytte hodet. Jeg var også blant dem som var passe irritert over formynderstaten som skulle fortelle meg hvordan jeg skulle ta vare på meg selv. Nå kjører jeg ikke en meter på motorsykkel uten hjelm. Men jeg tråsykler fortsatt hver dag til jobben uten hjelm. Hvis det blir påbudt, blir jeg sur. I allefall i et par måneder. Deretter vil jeg nok bli en varm tilhenger av sykkelhjelm også.

 

Alle husker vel indignasjonen mot røykeforbudet? Tenk at man skulle ikke lenger ha lov til å røyke i en flykabin? Uhørt! Det var jo en menneskerett!

 

Det tar tid å venne seg til nye tanker.

 

Nei, jeg har ingen saklige argumenter mot å påby hjelm i trafikken. Når jeg tenker meg om, har jeg aldri hatt noen god grunn.

 

Jeg har heller ingen saklige argumenter mot en 0,2 promille-grense for snekke-kapteiner. Men det er en uvant tanke. Det vil ta tid å bli fortrolig med idéen.

 

 

Hvor ha du det fra ? Hvem har forsket ?

 

Nå snakker du tull som vanlig, uten dokumentasjon :yesnod::wink:

 

Vi oppegående irriterer oss bare over manglende dokumentasjon :yesnod:

 

Senk skuldrene, CB.

 

Dette er bare et hyggelig debattforum for båtinteresserte. Alle er opptatt av sikkerhet til sjøs, skulle jeg tro. På forumet utveksler vi noen synspunkter og erfaring. Det er interessant å høre hvilke tanker forskjellige mennesker har gjort seg gjennom livet.

 

De færreste av oss har vel lest forskningsrapporter om alle temaene som diskuteres. Vi kan jo allikevel ha dannet oss en mening selv om vi ikke er absolutt skråsikre og kan vise til gjennomsnittstall, standardavvik og konfidensintervall.

 

Og så hender det kanskje at vi endog endrer mening etter en god diskusjon. Vi kan i det minste håpe at diskusjon gir oss et større vidsyn.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste som har forsket litt på dette er enige i at ved 0.8 får man både nedsatt observasjonsevne og reaksjonsevne (betydelig nedsatt for en del personer).

De fleste som har kjørt litt båt i 40++ knop vet hvor viktig det er å kunne observere og reagere lynraskt i en del situasjoner.

 

En person med 0.8 promille bak rattet i 40 knop kan dermed utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko, og ved å sette ned grensen kan man redusere denne risikoen.

Dette er selvsagt noe alle som er noenlunde belest vet, og at noen som åpnebart virker å være noe mindre belest velger å synse om at en promille på 0,8 ikke påvirker en evner..

 

Det er nettopp slik synsere som er farlig siden de ikke selv evner å skjønne det faktum at en er beruset og har svekkede evner ved en promille på 0,8, videre så har nok disse svært redusert evne til,å bedømme sin egen promille når den er rundt 0,8.. og dermed skal det ikke mye til før en over 0,8... Selv om jeg neppe tror de lar det gå særlig innpå seg, alkoholen er fortsatt det viktigste for dem med båtlivet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det sånn Pinkvin at det i de fleste båter på sjøen så sitter skipperen å pimper øl? Det høres nesten sånn ut... jeg har ikke den erfaringen med båtfolket. Jeg har mere den erfaringen at jeg hører dreggen plopper for så og høre en boks som blir åpnet så et hjertens salig sukk med ordet ENDEHHHELIHHHG..... så koser folk seg :-)

 

Mulig jeg har misforstått hele opplegget......

 

Har samme opplevelsen som du har, og gjør gjerne det samme selv. Det er ofte fint å kunne se frem til en ankerdram, eller flere :-) Men en skal vel ikke være veldig lenge på båtferie eller helgetur før en ser underveisdrammer/pils/vin osv, og folk som er åpenbart beruset som fører båt.

 

I sommer satt jeg/vi på et utested på Hvaler, et litt eldre par med bikkja si satt og hygget og skjenket seg godt, såpass godt at de trengte god tid og plass for å komme seg ned i snekka, som de/han da galant manøvrerte rundt i den trange havna og ut. Det som overrasket mest var kanskje at han i det hele tatt klarte å føre båten. Om ungene mine hadde vært ute i jolla der da, eller kona ute og padlet kajakk osv hadde jeg ikke sett så lyst på det. Jeg kan godt forstå at folk er redde for promilleførere av båt.

 

Har en drøss med andre eksempler men vil ikke dra de opp sånn uten videre. De som bruker litt tid i båt og på sjøen kjenner og ser nok også mange som har et litt løst forhold til alkohol og det å føre båt, og da snakker vi langt utover 0,8. Før jeg fikk familie og unger var jeg selv der og har ført båt i fylla både på vann og land, både midt på dagen og i stupmøket, noe jeg er lite stolt av i dag. Eneste begrensningen jeg la på meg selv var at det skulle gå sakte når det var mørkt. Er fortsatt godt beruset i båt fra tid til annen, men båtføre skal være edru, så enkelt er det.

 

Med 0,2 ville kanskje skammen ved å åpenbart fyllekjøre båt være såpass stor at en heller gikk og la seg i snekka og ventet til dagen etter? Eller kanskje noen til og med hadde hatt mot til å ta en prat og be de om å la være å føre båt i en trang havn med mange andre båter til dagen etter? Jeg vet ikke, men jeg tror 0,2 ville fjernet en del av den åpenbare båtfylla/drikkinga slik at andre på sjøen også vil føle seg tryggere. Om det faktisk blir tryggere er en annen sak ;-) Det må evt tallene vise men da må man måle/telle systematisk allerede før en evt. endring av loven. Jeg tror ikke det kommer til å skje.

 

Om vi får åpenbar drikking når en fører båt til å bli like skammfult som røyking har blitt så vil mye ordne seg selv. Såvidt jeg har fått med meg har det vært en positiv utvikling en del steder, med unntak for Oslofjorden. Så kanskje det kan skje uten lovendring? Men om endringen skjer så vil avstanden til eksisterende lov bli enda større og loven vil uansett måtte endres til 0,2 etter press. Folk flest vil ikke godta en lov som gir amnesti til noen få som velger å føre båten i rus.

Link to post
Share on other sites

De fleste som har forsket litt på dette er enige i at ved 0.8 får man både nedsatt observasjonsevne og reaksjonsevne (betydelig nedsatt for en del personer).

De fleste som har kjørt litt båt i 40++ knop vet hvor viktig det er å kunne observere og reagere lynraskt i en del situasjoner.

 

En person med 0.8 promille bak rattet i 40 knop kan dermed utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko, og ved å sette ned grensen kan man redusere denne risikoen.

Kan vi ikke heller forby å kjøre i 40 knop? For det første er det en viss risiko med det edru også. For det andre er det mye lettere å oppdage selv på lang avstand, og ikke minst, det går ut over langt færre folk. Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mange perfekte ,beleste besserwisere her som har store problemer med alkoholinntaket,i sin egen perfekthet vil de lage regler (sikkert mot det meste, men akkurat nå er det grensa til sjøs som gjelder..Alle vi andre son har ett avslappa forhold til alkohol og stor tro på folkets egenvurdering..ser ikke problemet..men klart,tåler jeg ikke å se alkohol uten å måtte tømme hele kassa,hadde sikkert jeg og tenkt på å få myndigheten til å forby det..for egenhjelp...vil også tro.vi har allerede regler inne for uvttetig kjøring med eller uten alkohol..

Link to post
Share on other sites

Nå må du være forsiktig så du ikke drukner i din egen perfekthet.

Arrogant? Syns det er ganske ille å skrive slikt til folk her bare fordi de har en mening. Skal man være konstruktiv eller skal man sure til forumet med sånne oppgulp?

 

Syns det var veldig bra det siste lange innlegget ditt Pinkvin :-) og jeg er hjertens enig. Men jeg står fortsatt igjen med spørsmålet om det er nødvendig å sette ned grensen. Regler blir jo laget for at det er noe som ikke fungerer, sånn jeg ser det fungerer det utmerket i dag. Men om man ser moral og hva som er riktig så skulle det jo vært nulltoleranse.

 

Hadde alkohol blitt innført i dag med de erfaringene vi har så hadde det vel blitt forbudt på lik linje med narkotiske stoffer. Mange skjebner der ute som bruker alkohol som medisin for å klare å komme seg igjennom hverdagen. Og ikke minst all volden som kunne vært unngått.

 

Grunnen til at jeg er enig med deg Pinkvin men alikevel har et annet syn på saken er at jeg syns det er veldig dumt at det må ulykker og stygge hendelser til for at regler skal komme eller bli endret, og der er jeg helt enig med deg at man kunne satt ned grensen for å kanskje forhindre ulykker i framtiden. Men hvis man lager regler ut fra antagelser så blir det jo akkurat like feil. Man må ha noe å gå ut i fra, regler må være knyttet til noe håndfast.

 

Hvis man tenker utviklingen i bilparken så har jo den økt betraktelig de siste tiårene og det har blitt "farligere" å ferdes på veien. Strengere regler og tryggere veier har forhindret utviklingen i å bli farligere proporsjonalt sett.

 

Jeg har ikke noen tall her, men er det likt for båt? jeg har et inntrykk av at båtmassen krabber veldig sakte oppover sett over mange år. Er det noen som har tall på dette? I mitt hue må dette være en av faktorene, økt båtmasse= økt risiko for hendelser. Sånn jeg har forstått det, er det færre båter på sjøen nå enn det var for 10-15 år siden. Jeg tenker på det mutter'n sa, i gamle dager kunne man gå tørrskodd rundt i middagsbukta på St.Hans, sånn er det ikke nå.....

Kommentar fra moderator: Til alle:

Det forventes at man unngår personangrep samt holder seg til tema.

Temaet er båt, ikke bil eller generell alkoholpolitikk.

 

Om ikke dette følges opp blir tråden stengt.

Link to post
Share on other sites

Der er det 0,2‰ for båter over 10m eller som kan gå fortere enn 15 knop. For mindre eller langsomtgående båter er grensen 1‰. Men en kan bli dømt for sjøfylleri om en oppfører seg tullete selv under disse grensene. En annen nyhet ang. Sverige, er at de kan ta promilletest selv om en ikke har kjørt uvettig. Det var en slik sak i Sekken der en norsk båt hadde kommet noen hundre meter over grensen. Han ble stoppet for kontroll og blåste litt over 0,2‰ bet bøtelagt med mangfoldige tusen kroner selv om han kjørte rolig og stødig. Han skulle forresten ikke til Sverige i det hele tatt, men til Halden. Han hadde bare kommet litt over landegrensen der ute i Sekken.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Han skulle forresten ikke til Sverige i det hele tatt, men til Halden. Han hadde bare kommet litt over landegrensen der ute i Sekken.

Redusert evne til å orientere seg kanskje :giggle:

Dette er jo dokumentasjon som har blitt etterspurt i tråden, godt nok :lol:

Link to post
Share on other sites

Når jeg har gått opp Sekken, har jeg aldri tenkt på om jeg er 100meter til høyre eller venstre for landegrensen. Med nordavind tror jeg nok seilerne også krysser oppover fra land til land uten å tenke på landegrennsen der ute.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...