Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Idag har jeg fått gjort en del med båten, nå nærmer det seg virkelig noe!  :thumbsup:  :yesnod: 

Litt dumt at epoxy trenger 15-25 grader når det skal på (iflg det jeg har lest i hvert fall), hadde vært veldig greit å fått gjort den biten nå snart!

Men får fikse lister, og 1 lag til med kryssfiner, så begynner jeg på interiør/benker!  :wink:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Litt dumt at epoxy trenger 15-25 grader når det skal på (iflg det jeg har lest i hvert fall), hadde vært veldig greit å fått gjort den biten nå snart!

 

 

 

 

 

Jeg bruker epoksy året rundt. Trenger egentlig knapt plussgrader. Jeg bruker West System. Herder med 205 på vinteren og 206 om sommeren (om det da ikke skal skje radig). Det utvikles varme når de to ingrediensene herder/resin reagerer. Det lønner seg å varme opp stoffet/resinen innendørs eller i varmt vann, rett og slett for at det ikke skal krystallisere seg, eller tjukne for mye. Vondt å få ut av pumpa om det blir for kaldt.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen bilder av dagens jobb!  :thumbsup:

 

Malt så langt frem jeg tenkte å gå, gjenstår noen strøk før det er godkjent! Det er også klart for å feste veggen/døren som kommer inn mot halvdekket  :yesnod:

bilde

 

Listet opp mot taket, gjenstår 1 list på styrbord side og 4 på babord, litt blåmann igjen som jeg vil forsøke å få bort!

bilde

 

Hele herligheten!  :yesnod:  :thumbsup:  Satser på å få tilpasset (kappet, høvlet) utvendige lister som neste jobb!

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for det!  :smiley: 

 

Går litt i rykk og napp fremover nå, har fått meg "ny" gjerdesag (blir å bruke denne til benker/spiler), så må jeg kjøpe litt mer kryssfiner før jeg gjør noe mer  :giggle:  :wink:

Stå på :thumbsup::yesnod:

Selv har jeg noen "små" vinterprosjekter såsom renovering av motorkasse (utskiftning av en side + maghony finer skal gjøre den mere elegant :yesnod::giggle: ) + skroget innvendig skal ha rå linolje (og soppdreper) + fordekket skal ordnes...  :rolleyes:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Stå på :thumbsup::yesnod:

Selv har jeg noen "små" vinterprosjekter såsom renovering av motorkasse (utskiftning av en side + maghony finer skal gjøre den mere elegant :yesnod::giggle: ) + skroget innvendig skal ha rå linolje (og soppdreper) + fordekket skal ordnes...  :rolleyes:  :giggle:

 

Kjekt arbeid det da  :thumbsup:  greit å ha litt å gjøre vinterstid!  :giggle:

Link to post
Share on other sites

2 lister til på plass, men skal av igjen med disse for å høvle/tilpasse litt til, både list og kanten under, samt smøre godt inn med tjære bag listen  :thumbsup:  :wink:

 

Når lister er på plass tenker jeg å smøre utvendig med kokt linolje/tjære/terpentin til å begynne med, og så renere kokt linolje (evt. litt tjære) på slutten.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hvordan forsegler du endeveden på finérplatene dine?

Flott båt!

 

/Ole

Hei!

 

Nå har jeg smurt de inn med tjære, om det er korrekt måte å gjøre det på er jeg ikke 100% sikker på :-p

 

Nå er jeg litt på tanken å droppe epoxy og heller gå for duk og linoljemaling, bør jo være rimeligere og mer i henhold til eldre metoder. Samt lettere å jobbe med; linolje/soppmiddel først, stifte fast duk så male med linoljemaling i flere strøk ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...