Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Imponerende og flott arbeide. Jeg vil anbefale deg å kjøpe boka "Strandebarmaren - Småbåtbygging i Hardanger" av Peter Helland-Hansen, Kapabel forlag 2014. Her går forfatteren gjennom absolutt hele bygginga av en klinkbygd båt fra materialvalg, via hver minste detalj, til båten ligger på sjøen (med årer, segl og ror). Alt er gjemmpmillustrert i moderne fragebilder og layout.

Uansett om du (vi) bruker syresfaste skruer her og der, kommer vi ikke unna materialvalgene, klinkinga og alt det andre som ligger i båtbyggertradisjonen. Lykke til framover!

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er vel hva de ville ha brukt av det vi har, i vikingtida, på 15hundre- eller 18hundre-tallet, om de hadde hatt våre valg! Jeg har sjøl sett at det har vært brukt både syrefaste skruer inn i kjøl og syrefaste skruer med mutter og skive i restaurering eller replika-bygging av tradisjonsbåter. Det kommer vel litt an på både hva som er i båten fra før, beskaffenheten til materialer, hvor stiv båten er/blir, og slike ting. (På en av familiens årlige bade- og soleferier var jeg så heldig å havne på ei strand tett med et båtbyggeri. Der så jeg de brukte stålskruer med skive i stedet for klink, under vannlinja. http://www.havbaade.dk/baadebyggeri/ )

Når det gjelder ditt prosjekt, så trur jeg du må starte med å klinke borda sammen, husk bomullstråd og "sikafleks", og vente med å feste dem i spantet. At du holder bordet oppe med tvinge er greit nok, men likefullt bør de to flatene som skal mot hverandre i overlappen i prinsippet (nesten) klare å holde formen på båten. Den innerste nedre sida må altså høvles i en slags skrue, (flatt mot stevn og brattere der knekken er større. Det er mellom disse to flatene at båten er "tett".

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og tips! :smiley:  :thumbsup: 

Mitt mål er å bruke forholdsvis tradisjonelle metoder der det synes, men om nødvendig "jukse" litt der det ikke synes :giggle:

 

Vil at båten skal ta seg greit ut utseendemessig, men på denne båten er det også brukt skruer/mutter et par steder under vannlinjen, dette regner jeg med er reperasjoner gjort før jeg overtok båten! :yesnod: 
Planen er å gå over alt av klink før jeg begynner med interiøret for å evt. bytte ut det som er dårlig/slitt når jeg har lett tilgang og båten står godt på land.

 

Foreløpig heller jeg mot halvdekker og bruk av duk/linoljemaling på denne, ser lysere på å arbeide med dette og synes det har sin sjarm i forhold til glassfiber som har null sjarm :giggle:  :thumbsdown: 
 

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt idag også, skrudd fast litt med syrefast  :giggle:  :saint:  samt skjært ut et av de høye spantene, dette gikk mye bedre med kombinert bruk av sirkelsag og stikksag!!! 
Sirkelsaga tok de rette kantene, stikksaga buene og småkutt  :thumbsup:  :thumbsup: 

Satser på å skjære ut de 3 siste spantene imorgen, så får jeg ta noen bord til helgen!

 

 

Nye spant:

bilde

 

Legg merke til forskjellen på det høye og lave, nå vil jeg egentlig bytte ut det lave igjen; det var det første jeg kuttet fra eika og det ble ikke så bra, menmen, gjør nytten  :giggle:  :lol:

bilde

 

Utvalgte verktøy og et hav med spon (dette kan brukes ved sjøsetting  :thumbsup: )

bilde

 

Bord festet mot forstevn på babord side:

bilde

 

Styrbord side: 

bilde

 

Spant som skal byttes imorgen (evt. snart):

bilde

 

Og et siste fra innsiden:

bilde

 

Bildene er dårlige pga. de ble tatt i dårlig lys nå ikveld! Satser på noen bedre imorgen  :giggle:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Gilde bilder! Og så fint og ryddig de har det! Det blir skikkelig lekkert. (Sjøl om jeg altså er eksponenten for et salig rot, vil jeg anbefale "Biltema"s støvsuger. En metalltønne med sugeslange på. Veldig enkel, altså kan den suge opp alt, tømming og utristing av filter går som en lek. - Når du skal begynne med oljing, tjære og slikt.)

Link to post
Share on other sites

Gilde bilder! Og så fint og ryddig de har det! Det blir skikkelig lekkert. (Sjøl om jeg altså er eksponenten for et salig rot, vil jeg anbefale "Biltema"s støvsuger. En metalltønne med sugeslange på. Veldig enkel, altså kan den suge opp alt, tømming og utristing av filter går som en lek. - Når du skal begynne med oljing, tjære og slikt.)

Liker å ha det ryddig ? men må overse en del nå mens dette står på!

 

Må få meg en slik ja, jeg brukte en vanlig støvsuger når jeg vasket båten rett etter jeg fikk den på land; er veldig gøy hver gang vi bruker den nå! Lukter gammel båt i hele huset ?✌?️ Ikke så populært hos fruen!

Link to post
Share on other sites

Fått gjort mye idag; 2 nye spant og 1 nytt bord på plass!  :wink:  :thumbsup:  Har også delvis festet 1 av de fremre bordene øverst, men dette må tilpasses litt mer, ser litt av det på styrbord side på bildet under.

 

bilde

 

Det høvles!! Litt lei nå, men har kun 1 bord igjen å høvle i denne omgang så skal nok holde ut  :giggle:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Som dere ser er det litt gliper opp mot "taket", dette pga. materialene jeg fikk ikke gikk å kutte bredere, men blir dekket utvendig av list og det samme innvendig  :thumbsup: 

Det gjenstår en del fliking her og der, jeg må også finne ut hva jeg skal fylle de mellomrommene som kommer mellom/under listen med; tjære e.l.? evt. er  det muligens best å la det være åpent? Jeg heller mot å smøre godt inn med tjære, men er usikker her  :confused:

 

Jeg tenker å lime på en til 6mm kryssfiner oppå de som allerede er der, samt bruke 12mm som "dollbord" og den kanten innvendig som festet mot dollbordet (aner ikke hva det heter??)  :lol:  :giggle: 

Så tenker jeg å bruke duk og epoxy og gi det hele en hvit finish, tror det blir bra!  :yesnod:  :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...