Svensk Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Godt poeng. Og det er jo også ganske typisk at dieselfiltere tetter seg til under slik humping. Jeg håper nesten at vi finner dieseldyr, slik at vi vet med sikkerhet hva som er feilen her. Är det disel dyr blir du där några dagar. Det tar tid att utrota dessa små krakarna Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 For de som ikke satt klistret til dataskjermen og fulgte med AIS-tracket fra Marine Traffic, er her to skjermdumper med kommentarer fra de dramatiske minuttene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Klovn1 Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Det er nesten ett paradoks, men den høye vannstanden kan ha berga Tobixen her. Dette ble i overkant spennende, ta det med ro nå! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Nå har dieselvarmeren begynt å gå igjen, og det er varmt i båten. Hekken er i retning ned på bildet, altså er høyre styrbord og venstre er babord. Babord vannutskiller går til babord dieseltank, og vi ser at den er avstengt og ikke i bruk, mens styrbord tank er i bruk. Det er to stoppekraner i hver retning, den ene for å hente diesel og den andre for returen. Jeg er ganske sikker på at det er babord tank som brukes av dieselvarmeren - men, det er mulig å koble tankene sammen i bunnen av båten, noe jeg ofte gjør i havn for å balansere, så er det dieseldyr på én av tankene er det sannsynlig smittet over til begge. Her er nærbilde av styrbord vannutskiller - altså den som er i bruk - bare ren diesel der (det burde vel vært veldig synlig der dersom det var vann/dieseldyr/grums i dieselen?): Her er et nærbilde av babord vannutskiller - der er det ganske uklart, noe som antageligvis er fordi at den ikke har vært i bruk på ganske så lenge: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Jøss, jeg ser på bildene og det forekommer meg at jeg har en flaske med Herrljunga Cider stående på gulvet rett der jeg sitter :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Nevermind Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Spennende å følge med her. Det må være den beste "live-oppdateringen" av noen båt-tur siden Hurtigruten minutt for minutt. Og tøft gjort å legge ut på tur på en årstid hvor mange har båtene stående på land :-) Redundans på dieseltilførselen i dårlig vær er gull verdt, og det samme er muligheten til å kunne heise seil så man får fremdrift og styring på båten når motoren svikter. God tur videre når problemene er løst :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Du har ett eller två finfilter som sitter på motorn. När bytte du dessa sist ? Lika bra att du kommer dig i hamn och får börjat dränera tank och byta alla filter. Gå inte för egen maskin och begär hjälp. Bara att inse att du inte kommer till Oslo i morgon med båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Nå som ting har roet seg ser jeg ganske klart at det er et lag vann nederst i babord vannutskiller. Men det er jo det som ikke er i bruk, så det er merkelig. En annen ting som er merkelig er at det ser ut som at dieselfilter og vannutskiller er én enhet i motorrommet - for det står helt tydelig påskrevet at det er et dieselfilter på det som er koblet på toppen av babord dieselfilter. Reservedieselfilteret jeg har funnet frem ser ut som et normalt dieselfilter - uten noe innebygd vannutskiller eller tilkoblingsmuligheter til noen vannutskiller. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Må si du holdt hodet kaldt. Og takk for det. Jeg ville sjekket finfilteret. Er det ok , skru det på plass. Grovfilteret ser etter dine ord bra ut. Kan det være sommerdiesel som skiller seg? Burde ikke være det med det været som er. Men det har vært kaldere. Jeg hadde stopp på motor i seilbåten. Da var det pakningsmasse etter varmer som var montert. Og det ser ganske likt ut som dieseldyr. Så lenge en ikke fyller diesel i Sv, eller på stasjoner med liten trafikk er det liten sjanse for det. Og har du mannhullene i tanken er det bare og ta en test på laveste sted. Ofte er det rett under mannhullet. Har du ikke pumpe bruk hevertmetoden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Det er vel best å få profesjonell hjelp i Havstensund ja ... hvordan er det med transportmuligheter derfra (mtp skolestart og jobb)? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Grebbestad har bättre kommunikationer men det vet Sjöräddningen när dom kommer. Är du heldig så kommer Strömstad båten och drar dig till Strömstad annars kommer Fjälbacka och dom föreslår troligtvis Grebbestad eller Havstensund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Det tager 7 timer http://reseplanerare.resrobot.se/bin/help.exe/sn?L=vs_resrobot&tpl=webapp#!AA=2@O=Havstensundsv%C3%A4gen%202,%20Tanum@X=11249496@Y=58697421@U=174@L=990285512@B=1@V=74.9,@p=1298362357@!BA=1@O=Oslo%20Lufthavn%20Gardermoen%20%28Norge%29@X=11096670@Y=60192839@U=80@L=007600220@B=1@V=74.9,@p=1420205103@!C20150103!QC-0!Sschedule!T211000 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Bra det gikk bra for dere. Lurte på hvilke type motor du har i Solveig Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 (redigert) Tobixen, ut fra det du beskriver, så trenger du en mekaniker om bord. Så fremt du selv ikke er mekaniker. Dessuten, for meg ser det ut som om i hvert fall den ene slangen som går til det ene filteret er merket 'heater hose'. De skal være merket 'fuel xxx'. Ikke sikkert at det gjør noe, men korrekt er det ikke. Har du vann i dieselen, så kan du være nokså sikker på at det er dieseldyr. Fra tid til annen hender det at innergummien i slanger som ikke er beregnet for diesel sveller og klapper sammen. Altså blir dieseltilførselen strupt ned. Det er mange muligheter for feil her, med kombinasjoner av feil. Egentlig burde du fått et slep opp til Strömstad og Myrens. Her har du Axelsson Marin. Marieholm Marina ser ut til å ha tatt semester. Mulig de er på jobb til mandag. Det tredje verkstedet i Strömstad har gått konk. Men fra Strömstad går det buss til Halden og tog derfra, tar mellom tre og fire timer inn til Oslo Sentralst. Havstensund må vel betraktes å være i midten av ingenting, det går sikkert buss til en tilliggende by. Grebbestad, der vet jeg ikke hvordan det ligger an med transport mot Norge. Dette kan du sjekke hos www.vasttrafikk.se Jeg ville satset mye på et slep opp til Strömstad. Redigert 3.Januar.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 (redigert) Hei Har hatt samme filter og vannutskiller i tidligere båt, med dieseldyr problem. Det var ikke mulig å se noe i vannutskilleren, men da filteret ble fjernet så det ut som noen hadde spyttet snus i mengder på toppen av filteret. Filteret henger ikke sammen med glasset under. Ble selv lurt til å tro at det var vann i vannutskilleren, men det viste seg bare å være glasset i bunnen som "bedro" optisk. Lykke til Redigert 3.Januar.2015 av Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Ok, så det jeg kaller "et normalt diselfilter" er vel et finfilter. Mulig vi ikke har redundans på finfilteret - for finfilteret står vel gjerne etter grovfilteret et sted? Har ikke funnet det enda - men nå skal jeg ta det litt med ro og prioritere pannekaker! Angående 1.3-metergrunna, jeg så den i allefall på kartet, mener at vi gikk klar av den ... men jeg skal dobbeltsjekke track på kartplotteren etterhvert. Fruen tok over roret slik at jeg kunne ta seilene omtrent der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Bra det gikk bra for dere. Lurte på hvilke type motor du har i Solveig Volvo penta, 55 hk. Er usikker på hvilken modell eksakt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Vi har ikke redundans på finfilteret, nei. Jeg venter til motoren blir litt kaldere før jeg bytter det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Da er det en volvo penta D2 55 du har. Som svensk sier lenger oppe sitter det også et filter på motoren. Filteret sitter bak dieselpumpa og under den manuelle pumpa på SB side.Litt bak og over oljefilteret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Flid Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Det er vel best å få profesjonell hjelp i Havstensund ja ... hvordan er det med transportmuligheter derfra (mtp skolestart og jobb)? Litt avhengig av hvor Sweden Rescue sleper dere....her bør vi vel klare en liten dugnad i morgen slik at dere kan komme dere hjem og på skole og jobb på mandag. Jeg kan hente Strømstad/ Grensen i morgen. En av dere andre på forumet overtar mellom Oslo og Moss for transport videre hjem med mannskapet ombord i Solveig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 (redigert) Hei Har hatt samme filter og vannutskiller i tidligere båt, med dieseldyr problem. Det var ikke mulig å se noe i vannutskilleren, men da filteret ble fjernet så det ut som noen hadde spyttet snus i mengder på toppen av filteret. Filteret henger ikke sammen med glasset under. Ble selv lurt til å tro at det var vann i vannutskilleren, men det viste seg bare å være glasset i bunnen som "bedro" optisk. Lykke til Det er heller slik at dieselen blir først sugd gjennom filteret før det havner i glasset. Kommer det vann, så blir vannet forhåpentligvis skilt ut i glasset. Går filterpatronen tett, så strupes dieseltilførselen. Bruker man et kvalitetsfilter som Racor eller SEPAR, vil man ha bedre kontroll. Hos meg ser jeg at det havner skitt i glasset. Skitten blir separert ut sammen med vann. Så STIGER dieselen opp og gjennom grovfilteret. Oppstrøms SEPAR har jeg montert et vanlig spin on finfilter. Redigert 3.Januar.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 13 nm för Strömstad båten och 12 för Fjälbacka båten så det är lika så begär Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Hej Glad att du klarade detta! Helt enig med Hulda det är så CAV filter fungerar om man kopplar som pilarna visar. Ditt filter är troligen tätt i toppen. Många kopplar CAVs bränsleflödet tvärt emot pilarna och får då "skiten" i botten på filtret. Byt till ett Racor eller Separ som du med stängda kranar kan byta filtret utan att lufta. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Ta av grovfilteret og sjekk dette. Ta av slangen fra tanken der den går inn på filter holderen og blås. Har vært borti att det sitter drit i stige røret nede i tanken. Får du til å drenere samtidig vil ofte mye av driten følge med ut. Samt sjekk de andre tipsa over. Lykke til !!! Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 3.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 (redigert) Alt jeg ser på dieselslangene er "classe 1" og "Made in Italy". På slangene for kjølevæske, derimot, står det "car heater" elns. Redigert 3.Januar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.