Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Spennende lesning, ser ut til at dere har en flott tur fortsatt.

 

Har ikke lyst til å gi deg mange råd her, men pass på at du ikke skremmer familien din på land ved å være utpå i for stygt vær. Tenker da på høy og krapp sjø, gjerne kombinert med mørke.

 

Det er mye bedre å heller komme en dag eller to for sent tilbake på skole/jobb, enn å ende opp med en familie som ikke vil utpå igjen.

Nå når dere er i Kungshavn er det jo i grunnen bare Humparna utenfor Bovallstrand, Gula Humpen ved Fjällbacka og Kosterfjorden som kan være stygg i dette været, før dere er i Norge, resten er innaskjærs. Disse tre strekkene utaskjærs er ikke så lange, men de kan imidlertid være rimelig tøffe ved Syd og Syd/Vestlige vinder.

Jeg hadde ikke tatt disse strekkene med familien om bord i det været som er meldt.

 

Dere virker til å være i stand til å ta lange strekk om gangen og fikser navigering i mørket, så jeg ville ligget til det roet seg, event flyttet videre til Hunnebostrand og så tatt et par lange legg under roligere forhold.

 

Kos dere på tur, jeg er fortsatt misunnelig på dere. :yesnod:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Litt ettersom hva slags skole det er: ikke så veeeldig nøye om ungene begynner en dag eller 4 for sent etter ferien.... Barneskolelærere tror gjerne slikt er den sikre vei til undergang, men med mindre det er viktige eksamener som ryker så jeg hadde enten jugd på ungene en feber eller sagt det som det er: "grunnet drittvær kommer ikke ungene på skolen før onsdag".

Tror nok både du og tobixen skal velge siste alternativ og fortelle sannheten dersom det skulle bli aktuelt...

Barnet forteller vertfall sannheten når det kommer tilbake på skolen :yesnod:

 

Jeg er rimelig sikker på at tobixen er en fornuftig mann og tar de avgjørelsene som er best og tryggest for familien. Skulle dere bli noen dager for sene hjem så tar ungene igjen skolearbeidet til neste helg. La ikke det stresse dere.. :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det skyldes flaks eller om jeg bare var god til å lese værvarsling, men turen hit var absolutt ikke dramatisk. Gynget litt på enkelte strekk, og var tidvis oppe i over 14 m/s, men relativ vindhastighet var stort sett ensifret. Jeg kunne godt hatt ute litt mer seil. :)

 

Dersom værmeldingen slår til, blir vi her i to netter.

Link to post
Share on other sites

Vindmåleren trenger kanskje noe olje - den viser fortsatt "bare" 10-17 m/s, men det føles som at det er litt mer. Eller hva vet jeg, jeg har ingen erfaringer med å være i havn i kuling. Mye støy og leven i havna, men jeg tror det kommer mest fra andre båter. Jeg har bundet båten godt fast - mener å ha fortøyd for storm nå.

 

Jeg vurderte å rydde skikkelig i cockpit og ta ned kapellet, men jeg har ikke helt kreftene til det nå. Dersom noe går galt med det, er det i allefall kort vei for å få det reparert.

 

De nærmeste strømskapene er låst, og det nærmeste åpne er akkurat noen meter for langt unna til at strømkabelen vår rekker dit. Jeg får ringe etter service i morgen tidlig. Jeg betaler ikke havneavgift uten at vi får tilgang til strøm. Jeg bør vel også få kjøpt litt ekstra skjøteledning og overganger slik at jeg har større muligheter for å koble meg på landstrøm.

 

Hva finnes av interessante familieaktiviteter i Kungshamn mens det er storm? Type museumer, svømmebasseng, e.l.?

Link to post
Share on other sites

Hva finnes av interessante familieaktiviteter i Kungshamn mens det er storm? Type museumer, svømmebasseng, e.l.?

 

Det finns en simbassäng. ca 2,2 km från hamnen där du ligger.

Var förbi och tittade var du låg i dag vid 06.00 tiden på väg till jobbet.

Där ligger du gott.

Förlängning till elkabel får du köpt hos Bertils Järn 150 m bort.

Jag tvivlar på att dom kommer och låser upp elskåpet i dag men det går ju försöka att ringa.

Link to post
Share on other sites

Lördag tidigt kl. 01,00 - 05,00 blir det högvatten 1,,00 - 1,20 m över normalvatten. Nu är ca 0,5m över det normala.

På Hållö och Väderöarna kl. 08,00 var det 19,5 i medel och 25 i byarna. Våghöjd Väderöarna 6 meter.

Ser ut som vi klarar oss från den värsta stormen med det kommer säkert att bli över 30 i kastena och över 25 i medel under förmidagen i dag.

Link to post
Share on other sites

Vindmåleren viser fortsatt samme styrke som i går, retningen har endret seg litt. I går var det litt mellomrom mellom båt og kai, i dag jobber fenderene. Vannstanden er omtrent uendret fra i går. Jeg er glad vi er ombord og kan inspisere og justere fendring og fortøyning, samt at vi ikke har noen presenning å være bekymret over.

Link to post
Share on other sites

Ja, der ute i retning NW fra Hållö så det friskt ut med 20m/s og 25m/s vind i kastene!

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...