Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Du sparar inte mycket tid på att gå på utsidan Malmön o Kornö.

Dessutom riskerar du att fastna i någon av alla länkar med kräftburar som står mitt i den leden. Jag ville aldrig gått där i mörker och blev orolig när du gick där söderut i mörker.

Det har skett flera haverier (roder) på den sträckan.

Link to post
Share on other sites

Om jag inte var tvungen så skulle jag aldrig gått i mörker och kuling från Kärringön till Kungshamn. Lägg därtill att vädret bara blir sämre under kvällen.

Om du väntar till lördag morgon får du ett betydligt bättre väder som det ser ut. Du ligger tryggt där du ligger.

Link to post
Share on other sites

Vi har barn som skal på skole mandag.

Du kan legge igjen båt og ta buss eller tog tilbake.

Alternativt sende kone og barn hjem landeveien om du kan strekke din ferie.

 

Hyggelig å lese om din families tur på en tid da de fleste av oss har båt på land! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi har barn som skal på skole mandag.

Litt ettersom hva slags skole det er: ikke så veeeldig nøye om ungene begynner en dag eller 4 for sent etter ferien.... Barneskolelærere tror gjerne slikt er den sikre vei til undergang, men med mindre det er viktige eksamener som ryker så jeg hadde enten jugd på ungene en feber eller sagt det som det er: "grunnet drittvær kommer ikke ungene på skolen før onsdag".

Link to post
Share on other sites

Rolige forhold så langt - men Iseberg og Lysekil ser ikke hyggelig ut på kartet.

 

Vi har både motor igang og litt genoa ute ... så dobbelt så mye som kan gå galt ;)

 

I værste fall får vi legge oss i en bukt for anker. Ankret er overdimensjonert og skal være bra.

Tänk inte tanken att ligga för ankare med den väderleksrapporten. Oavsett hur överdimensionerad draggen är hjälper inte det om kastena går över 30.

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut i fremtiden, dvs. 08:00 i morgen skal man tro DMI:

 

bilde

 

I Son begynner det å dure i takrenne og ventilasjonshatt. Det kommer noen vindkuler. Hadde jeg vært tobixen ville jeg klort meg fast i havnen på Bohus Malmön, om Lille Kornö er passert. Men nå er det ikke jeg som er uti der. Dette været her kan gå fra 10- til 18 m/s i løpet av minutter. Og prognosen ser ut til å endre seg hele tiden. Men DMI varsler stormstøt opp til 28 m/s for Skagen. På lørdag ser det ut til å lugne seg betraktelig ned, med vinder fra mer SW retning. Og da bør tobixen kunne nå Oksval (eller var det Ursvik) i løpet av ca. 24 timer.

 

I morgen tidlig tar jeg en tur nedom Trudelutt før turen går til Hulda i Strömstad. Her er det ikke meldt mer enn 16 m/s inne i byen. Men Ursholmen og Trobjørnskjær har en ganske mer heftig prognose.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det Hulda. Ellers begynner jo Tobixen å nærme seg Kungshamn. Det blir vel litt vær inn fra siden vestover fra Malmön, men det er jo ikke lange strekket. Så på AIS'n at linefergen selvfølgelig kom fra fastlandet mot Malmön da han passerte, men han gikk tydeligvis bak uten å treffe linen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...