Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?

tobixen

Recommended Posts

Tak for en flot og detaljeret rejseskildring med både fascination og drama! Godt at alt gik godt selv om der var noget spinkle marginaler på et tidspunkt.

For at svare på spørgsmålet i trådens titel, så tror jeg at man skal være en smule "gal" for at tage den tur, du lige har taget. For mig ville det have været lidt for strabadserende, men på den anden side læner du dig bestemt op ad en nominering som "årets båtentusiast 2015".

Du har med rette fått mye og fortjent kred på denne turen. Ikke minst da du forklarte hvorfor du valgte å ikke bruke sjøredningstjenesten.

Men det er ei frue her som også har to i seg utover det vanlige. Hils frua og si at hun er en skikkelig tøffing. For jeg, og sikkert mange med meg hadde ikke fått fruene bort fra "juleevangeliet/ritualet" - for i stedet å drive vinterseiling med innlagt risiko.

All ære til dere begge.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Takk for en flott tur! Har fulgt med i jula og er imponert. Ser at man kan gjøre andre sikkerhetsvurderinger med seil kontra enmotorsbåt ja...

Vokste selv opp i en seilbåt, og jeg tror motoren stort sett bare fungerte en gang i blant, det var mye tull med den men det var jo bare å heise seil, også ved tillegging. Uten plotter, radar og ekkolodd, men stolte på fyrene. Idag er jeg mer pyse med kun én fremdriftsmulighet...

Ang propell så skal det nok stå i manualen til motoren om den skal stå i fri eller ei.

Legmanns analyse av dieselproblemer:

Den 27. Desember beskriver du at det flyter diesel på toppen av fritt vann en plass i båten. Dette er etter hva jeg forstår etter topping av tankene.

Har du sett etter om det har kommet ny diesel på samme sted? I utgangspunktet så renner all væske nedover. Når man feilsøker så ligger jo somregel båten i vater, begge veier, og man kan jo søke oppover i høyden for å finne feilen. Dog en seilbåt krenger jo stadig begge veier, under fart, så forholdene under en lekkasje er gjerne annerledes enn når man inspiserer.... Men en lekkasje i en eller annen form for overgang, så vil som regel dieselen følge en slange til er lavere punkt...

Det høres ut som om dieselopplegget er vanskelig å komme til. Det er vel da grunn til å anta at dette ikke er inspisert og kontrollert siden det ble nyinnstallert.

Jeg holder en finger på falsk luft i systemet kombinert med lekkasje.

Alternativt, kan tankluftingens slange ligge i en svanehals, "vannlås", som har gitt midlertidig tett lufting, som følge av overfylte tanker? ( overfylling som også medførte lekkasje av diesel)

-du har jo ikke påvist utenheter enn så lenge.

-vakuum i en tank gir dårlig, ujevn gange, og turtallet synker og motoren vil til slutt stoppe. Min erfaring er at den lar seg starte igjen etter en tid, da vakkumet etterhvert opphører fordi det siver inn litt luft en eller annen plass. Du sier jo at dieselvarmeren er koblet på en annen tank, så den har vel neppe blitt sugd tom for diesel av vakuum i tanken... Eller?

-min erfaring med motorstans pga drivstoff er at stengeventilen for drivstoff mellom tank og motor har enten blitt forglemt å bli skrudd opp, eller at den faktisk har skrudd seg igjen av seg selv. -da var jeg glad jeg kunne heise seil og kunne feilsøke.

To spørsmål:

er D2 motoren selvluftende, ved luft i systemet, slik som D6?

Er det ikke noe Volvo-instrument som gir deg feilmelding? Er det ikke noen giver/ sensor på motorens diesel finfilter?

Godt at alt gik godt selv om der var noget spinkle marginaler på et tidspunkt.

Her er det vel betimelig å nok en gang sitere den gode StormP: "Selv den mest nitidige planlægging, kan ei erstatte det reneste griseheld". :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har åpnet opp krana for "parallellkobling" av tankene, så da er det redundans på luftinga, og vakuum bør ikke være årsaken til at varmeren stoppet opp i går kveld. Videre, det rant friskt av begge tankene da jeg åpnet opp og tappet fra bunnen. Men, jeg ser en ting som kan indikere et vakuumproblem - selv om båten har stått flatt og med utjevningskrana åpen i lengre tid viser målerene på sb og bb tank litt forskjell. Det kan jo imidlertid være en målefeil.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Gratulerer med hjemkomsten. Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn en familietur. Det har vært mer enn nære på til tider, og selv om jeg ikke er seiler, så vet jeg at naturens lover og krefter gjelder like mye for seilerne som for motorbåtfolket. Å begi seg ut i bekmørket i uvær, med en båt man ikke kjenner godt nok, er vel i utgangspunktet galskap? Med småunger ombord, så er det ikke noe mindre galskap. Når også så mange av forumets brukere fyrer oppunder, undrer jeg meg en smule om de skjønte hvor drøyt det var? Advarsler fra lokalkjente ble ikke tatt til følge, og turen gikk ufortrødent videre i bekmørket og uværet. Mulig jeg banner i kjerka her, men i mine øyne, så ble det på denne turen tatt for mange sjanser, som heldigvis gikk i Tobixens favør.

Redigert av Tom Rør (see edit history)

<snip>

Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn ikke galskap.

<snip>

Nå er vi heldigvis forskjellig skrudd sammen. Det som oppleves som galskap for en - er greit for den andre. Hadde ikke noen vært villig til å ta sjanser - hadde vi vel vært på samme flekken som der vi ble født ennå. Eller for å si det med Tor Åge Bringsværd:

Den som har begge beina på jorda - står stille

Min svigermors paradenummer er når hun ser/hører/leser om folk som driver med hanggliding/paragliding eller basehoppere i supermanndrakter som slikker naturen i vill fart nedover fjellsidene. Da tar hun helt av og går ut i fistel mens hun øser eder og galle over slike idioter.

Nå er vi heldigvis forskjellig skrudd sammen. Det som oppleves som galskap for en - er greit for den andre. Hadde ikke noen vært villig til å ta sjanser - hadde vi vel vært på samme flekken som der vi ble født ennå. Eller for å si det med Tor Åge Bringsværd:

Den som har begge beina på jorda - står stille

Min svigermors paradenummer er når hun ser/hører/leser om folk som driver med hanggliding/paragliding eller basehoppere i supermanndrakter som slikker naturen i vill fart nedover fjellsidene. Da tar hun helt av og går ut i fistel mens hun øser eder og galle over slike idioter.

Vet ikke hvordan din svigermor er, men eder og galle har jeg ikke øst over noen. Tobixen spurte før turen om det er galskap. Det er det i utgangspunktet ikke, hvis man går i bedre vær, og i dagslys. Det oppstod i overkant mange situasjoner på denne turen, og de kunne vært unngått ved f.eks. å lytte til erfarne lokalkjente. Vet at jeg stikker hånda i et vepsebol nå, men den sjansen tar jeg :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Vet ikke hvordan din svigermor er, men eder og galle har jeg ikke øst over noen.

<snip>

Det jeg skrev der var ikke i sammenheng til deg. Det var mer for å beskrive ytterlighetene.

Vi er sammensatte og forskjellige. Da må utgangspunktet være - respekt for andres vurdering av situasjoner en selv ikke vil gå inn i.

Sjøl har jeg en ekstrem høydeskrekk. Da kompisen og jeg var på MC-tur til Prekestolen satt han på kanten med beina dinglene utafor - mens jeg sto skrekkslagen inne på platået. Ja, for meg var det faktisk mer enn nok å komme seg ut til platået. Men fart har jeg ingen redsel for - så da vi kom ned på asfalten igjen var han sjanseløs.

Som Framtida sier: Vel talt Tom Rør. Nå slipper jeg å skrive noe tilsvarende selv.

Du har nok uttrykt reaksjon og følelse til mange Tom!

Tobixen spør jo om reaksjon i emnetitelen. Jeg mener det er feil å konkludere med at det gikk jo bra, så da er det greit. Jeg vil heller si at lærdommen bør være å lytte til kjentfolk med erfaring. Som oftest vet de hva de snakker om!

Gratulerer med hjemkomsten. Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn en familietur. Det har vært mer enn nære på til tider, og selv om jeg ikke er seiler, så vet jeg at naturens lover og krefter gjelder like mye for seilerne som for motorbåtfolket. Å begi seg ut i bekmørket i uvær, med en båt man ikke kjenner godt nok, er vel i utgangspunktet galskap? Med småunger ombord, så er det ikke noe mindre galskap. Når også så mange av forumets brukere fyrer oppunder, undrer jeg meg en smule om de skjønte hvor drøyt det var? Advarsler fra lokalkjente ble ikke tatt til følge, og turen gikk ufortrødent videre i bekmørket og uværet.

Støttes, håper du får med familien på en ny tur under tryggere omstendigheter en jeg har fått inntrykk av her

www.ribtjenester.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...