tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Selger sa at propellen skal stå i fri under seiling. Jeg antar alt er som det skal. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MajorAndy Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Tak for en flot og detaljeret rejseskildring med både fascination og drama! Godt at alt gik godt selv om der var noget spinkle marginaler på et tidspunkt. For at svare på spørgsmålet i trådens titel, så tror jeg at man skal være en smule "gal" for at tage den tur, du lige har taget. For mig ville det have været lidt for strabadserende, men på den anden side læner du dig bestemt op ad en nominering som "årets båtentusiast 2015". Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Du har med rette fått mye og fortjent kred på denne turen. Ikke minst da du forklarte hvorfor du valgte å ikke bruke sjøredningstjenesten. Men det er ei frue her som også har to i seg utover det vanlige. Hils frua og si at hun er en skikkelig tøffing. For jeg, og sikkert mange med meg hadde ikke fått fruene bort fra "juleevangeliet/ritualet" - for i stedet å drive vinterseiling med innlagt risiko. All ære til dere begge. Redigert 5.Januar.2015 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Humrefisker Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Takk for en flott tur! Har fulgt med i jula og er imponert. Ser at man kan gjøre andre sikkerhetsvurderinger med seil kontra enmotorsbåt ja... Vokste selv opp i en seilbåt, og jeg tror motoren stort sett bare fungerte en gang i blant, det var mye tull med den men det var jo bare å heise seil, også ved tillegging. Uten plotter, radar og ekkolodd, men stolte på fyrene. Idag er jeg mer pyse med kun én fremdriftsmulighet... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Ang propell så skal det nok stå i manualen til motoren om den skal stå i fri eller ei. Legmanns analyse av dieselproblemer: Den 27. Desember beskriver du at det flyter diesel på toppen av fritt vann en plass i båten. Dette er etter hva jeg forstår etter topping av tankene. Har du sett etter om det har kommet ny diesel på samme sted? I utgangspunktet så renner all væske nedover. Når man feilsøker så ligger jo somregel båten i vater, begge veier, og man kan jo søke oppover i høyden for å finne feilen. Dog en seilbåt krenger jo stadig begge veier, under fart, så forholdene under en lekkasje er gjerne annerledes enn når man inspiserer.... Men en lekkasje i en eller annen form for overgang, så vil som regel dieselen følge en slange til er lavere punkt... Det høres ut som om dieselopplegget er vanskelig å komme til. Det er vel da grunn til å anta at dette ikke er inspisert og kontrollert siden det ble nyinnstallert. Jeg holder en finger på falsk luft i systemet kombinert med lekkasje. Alternativt, kan tankluftingens slange ligge i en svanehals, "vannlås", som har gitt midlertidig tett lufting, som følge av overfylte tanker? ( overfylling som også medførte lekkasje av diesel) -du har jo ikke påvist utenheter enn så lenge. -vakuum i en tank gir dårlig, ujevn gange, og turtallet synker og motoren vil til slutt stoppe. Min erfaring er at den lar seg starte igjen etter en tid, da vakkumet etterhvert opphører fordi det siver inn litt luft en eller annen plass. Du sier jo at dieselvarmeren er koblet på en annen tank, så den har vel neppe blitt sugd tom for diesel av vakuum i tanken... Eller? -min erfaring med motorstans pga drivstoff er at stengeventilen for drivstoff mellom tank og motor har enten blitt forglemt å bli skrudd opp, eller at den faktisk har skrudd seg igjen av seg selv. -da var jeg glad jeg kunne heise seil og kunne feilsøke. To spørsmål: er D2 motoren selvluftende, ved luft i systemet, slik som D6? Er det ikke noe Volvo-instrument som gir deg feilmelding? Er det ikke noen giver/ sensor på motorens diesel finfilter? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Godt at alt gik godt selv om der var noget spinkle marginaler på et tidspunkt. Her er det vel betimelig å nok en gang sitere den gode StormP: "Selv den mest nitidige planlægging, kan ei erstatte det reneste griseheld". Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Havgap Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 , men på den anden side læner du dig bestemt op ad en nominering som "årets båtentusiast 2015". - Jeg tror fru Tobixen må nomineres. Denne turen har vært "verre" en mange gutteturer, og med kone og unger i tillegg.....!!? - Det hadde ikke gått her i heimen for å si det forsiktig! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Selger sa at propellen skal stå i fri under seiling. Jeg antar alt er som det skal. Sjekk manualen, det står normalt noe om hva en må gjøre hvis en må slepes, (Seiler) På noen gir får lagret ikke smøring når motoren står og propellen sviver rundt. Redigert 5.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 - Jeg tror fru Tobixen må nomineres. Jeg er egentlig enig, men faren er jo at hun da får nykker når hun ser at dette ikke er noe alle fruer er med på, og det kan jo gå ut over Tobixen i neste omgang . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Våknet opp før Drøbak. Litt synd å sove bort dagslyset, men ... kjedelig etappe. Blikk stille Oslofjord nå, bortsett fra hekkbølgene våre. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
makkomann Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hei Tobixen. Var vært hyggelig å føge dere i jula. Hva er hjemmehavn for Solveig? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Jeg har åpnet opp krana for "parallellkobling" av tankene, så da er det redundans på luftinga, og vakuum bør ikke være årsaken til at varmeren stoppet opp i går kveld. Videre, det rant friskt av begge tankene da jeg åpnet opp og tappet fra bunnen. Men, jeg ser en ting som kan indikere et vakuumproblem - selv om båten har stått flatt og med utjevningskrana åpen i lengre tid viser målerene på sb og bb tank litt forskjell. Det kan jo imidlertid være en målefeil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Hjemmehavn Oksval, Nesodden. Hekksjø ja - jeg ser hekksjøen så langt øyet rekker. Mon tro om ikke drivstoffkostnaden vil dras vesentlig opp nå som vi har lært at støyen på over 2 krpm er en tilvenningssak Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Gratulerer med hjemkomsten. Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn en familietur. Det har vært mer enn nære på til tider, og selv om jeg ikke er seiler, så vet jeg at naturens lover og krefter gjelder like mye for seilerne som for motorbåtfolket. Å begi seg ut i bekmørket i uvær, med en båt man ikke kjenner godt nok, er vel i utgangspunktet galskap? Med småunger ombord, så er det ikke noe mindre galskap. Når også så mange av forumets brukere fyrer oppunder, undrer jeg meg en smule om de skjønte hvor drøyt det var? Advarsler fra lokalkjente ble ikke tatt til følge, og turen gikk ufortrødent videre i bekmørket og uværet. Mulig jeg banner i kjerka her, men i mine øyne, så ble det på denne turen tatt for mange sjanser, som heldigvis gikk i Tobixens favør. Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Må bare si takk for turen, det har vært en fornøyelse å følge med dere. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Vel talt, Tom Rør. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 <snip> Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn ikke galskap. <snip> Nå er vi heldigvis forskjellig skrudd sammen. Det som oppleves som galskap for en - er greit for den andre. Hadde ikke noen vært villig til å ta sjanser - hadde vi vel vært på samme flekken som der vi ble født ennå. Eller for å si det med Tor Åge Bringsværd: Den som har begge beina på jorda - står stille Min svigermors paradenummer er når hun ser/hører/leser om folk som driver med hanggliding/paragliding eller basehoppere i supermanndrakter som slikker naturen i vill fart nedover fjellsidene. Da tar hun helt av og går ut i fistel mens hun øser eder og galle over slike idioter. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Nå er vi heldigvis forskjellig skrudd sammen. Det som oppleves som galskap for en - er greit for den andre. Hadde ikke noen vært villig til å ta sjanser - hadde vi vel vært på samme flekken som der vi ble født ennå. Eller for å si det med Tor Åge Bringsværd: Den som har begge beina på jorda - står stille Min svigermors paradenummer er når hun ser/hører/leser om folk som driver med hanggliding/paragliding eller basehoppere i supermanndrakter som slikker naturen i vill fart nedover fjellsidene. Da tar hun helt av og går ut i fistel mens hun øser eder og galle over slike idioter. Vet ikke hvordan din svigermor er, men eder og galle har jeg ikke øst over noen. Tobixen spurte før turen om det er galskap. Det er det i utgangspunktet ikke, hvis man går i bedre vær, og i dagslys. Det oppstod i overkant mange situasjoner på denne turen, og de kunne vært unngått ved f.eks. å lytte til erfarne lokalkjente. Vet at jeg stikker hånda i et vepsebol nå, men den sjansen tar jeg :-) Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Som Framtida sier: Vel talt Tom Rør. Nå slipper jeg å skrive noe tilsvarende selv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Vet ikke hvordan din svigermor er, men eder og galle har jeg ikke øst over noen. <snip> Det jeg skrev der var ikke i sammenheng til deg. Det var mer for å beskrive ytterlighetene. Vi er sammensatte og forskjellige. Da må utgangspunktet være - respekt for andres vurdering av situasjoner en selv ikke vil gå inn i. Sjøl har jeg en ekstrem høydeskrekk. Da kompisen og jeg var på MC-tur til Prekestolen satt han på kanten med beina dinglene utafor - mens jeg sto skrekkslagen inne på platået. Ja, for meg var det faktisk mer enn nok å komme seg ut til platået. Men fart har jeg ingen redsel for - så da vi kom ned på asfalten igjen var han sjanseløs. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Dykker Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Straks i hjemhavn nå. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Farer man utsetter seg selv for er en ting, men små barn har liksom ikke noe valg. Tenk deg om de hadde gått på i bekmørket i uværet. Ikke noe god tanke, og det var på håret der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Som Framtida sier: Vel talt Tom Rør. Nå slipper jeg å skrive noe tilsvarende selv. Du har nok uttrykt reaksjon og følelse til mange Tom! Tobixen spør jo om reaksjon i emnetitelen. Jeg mener det er feil å konkludere med at det gikk jo bra, så da er det greit. Jeg vil heller si at lærdommen bør være å lytte til kjentfolk med erfaring. Som oftest vet de hva de snakker om! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Fare eller ikke fare, galskap eller ei.. En spennende og kjekk tråd har det vært å følge i en tid hvor båter ligger stille i havner eller på land! Takk for turen, og at du brukte så mye tid til å dele erfaringene! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Gratulerer med hjemkomsten. Jeg synes denne turen til tider var mer galskap, enn en familietur. Det har vært mer enn nære på til tider, og selv om jeg ikke er seiler, så vet jeg at naturens lover og krefter gjelder like mye for seilerne som for motorbåtfolket. Å begi seg ut i bekmørket i uvær, med en båt man ikke kjenner godt nok, er vel i utgangspunktet galskap? Med småunger ombord, så er det ikke noe mindre galskap. Når også så mange av forumets brukere fyrer oppunder, undrer jeg meg en smule om de skjønte hvor drøyt det var? Advarsler fra lokalkjente ble ikke tatt til følge, og turen gikk ufortrødent videre i bekmørket og uværet. Støttes, håper du får med familien på en ny tur under tryggere omstendigheter en jeg har fått inntrykk av her Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.