tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Vi hadde én skummel nære-på-opplevelse. Jeg var altfor treg til å rope på fruen etter hjelp, og jeg undervurderte vindstyrken og rullet ut for mye seil som jeg senere hadde problemer med å få strammet godt nok. Det var også ubehagelig til tider, men aldri skummelt pga bølger og uvær. Turen fra Käringö til Kungshamn ble det advart mot, men den var triviell - og jeg gjorde en del forarbeid i å studere værmeldinger før vi kastet loss. Vi hadde det utvilsomt roligere innerst i hamna i Kungshamn enn hva vi ville hatt ytterst på kaia på Käringö. Å seile i mørke og 11 m/s vind ser jeg ikke som noen risikosport, særlig ikke når man har radar, kartplotter med backup (mobiltelefon, papirkart, kompass), etc. Jeg skulle ha fulgt rådet til svensk og gått til Malmöen eller Kornö på sydgående, men jeg tror vi alle satte pris på at vi kom oss til gtb. Ett av rådende vi ignorerte var å fortsette turen med motor som hadde fusket én gang. Nå gikk det jo bra, men jeg kan forsikre om at jeg hele tiden hadde i hodet at motoren kunne stoppe. Nesten uansett tidspunkt ville det vært ganske ukritisk. Vi har hatt en fin tur, og det har vært lærerikt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 , men vi var ubehagelig nært ferga da den forlot. All klaring er god klaring. Ferjen hadde nok god kontroll på dere Ikke første gang de møter fritidsbåter på vei ut kanalen i Moss. Ellers oppfordrer jeg alle til å tenke seg om to ganger før de poster sine meninger om turen var galskap eller ikke. At noen synes det er helt ok, og andre mener noe annet. Bare husk at det kun er et spørsmål om tid før sønnen til tobixen leser denne tråden, hvis han ikke gjør det allerede. Ikke skrem unødvendig med å skrive at familien ble utsatt for fare, de som var ombord vet mye bedre enn oss hvordan forholdene på fjorden var, og hvis noe var feil har de nok reflektert over det selv, uten at de nødvendigvis legger ut om det på nettet. Barn googler foreldre sine og følger aktiviteten deres på nettet mer enn foreldre aner. Selv synes jeg turen og tråden var topp. Startet på en roman i julen, men den ble lagt til siden til fordel for denne tråden. Har ikke vært så aktiv på dette forumet på lenge. Så jeg håper på en skikkelig påskekrim fra tobixen og familien også, når den tid kommer! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Det er bra at Dere sitter igjen med gode minner, men i mørket, og i den vinden, ville et uhell bli mye værre enn på dagtid, og hvis du hadde fått redskap i propellen innimellom holmer og skjær, hadde det blitt mer dramatisk enn dere hadde satt pris på. Her på forumet er folk opptatt av sikkerhet på de aller fleste områder, men når det gjelder hasardiøse turer i mørke og dårlig vær applauderes det høyt og tydelig. Det finner jeg litt merkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) All klaring er god klaring. Ferjen hadde nok god kontroll på dere Ikke første gang de møter fritidsbåter på vei ut kanalen i Moss. Ellers oppfordrer jeg alle til å tenke seg om to ganger før de poster sine meninger om turen var galskap eller ikke. At noen synes det er helt ok, og andre mener noe annet. Bare husk at det kun er et spørsmål om tid før sønnen til tobixen leser denne tråden, hvis han ikke gjør det allerede. Ikke skrem unødvendig med å skrive at familien ble utsatt for fare, de som var ombord vet mye bedre enn oss hvordan forholdene på fjorden var, og hvis noe var feil har de nok reflektert over det selv, uten at de nødvendigvis legger ut om det på nettet. Barn googler foreldre sine og følger aktiviteten deres på nettet mer enn foreldre aner. Selv synes jeg turen og tråden var topp. Startet på en roman i julen, men den ble lagt til siden til fordel for denne tråden. Har ikke vært så aktiv på dette forumet på lenge. Så jeg håper på en skikkelig påskekrim fra tobixen og familien også, når den tid kommer! Med all respekt Seilaren! Tobixen ber om folks meninger, og da må det tåles å få kritikk, hvis det er berettiget. Synes ikke du som seiler, at det var deler av denne turen, som var i overkant risikofylt? Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Mede all respekt Seilaren! Tobixen ber om folks meninger, og da må det tåles å få kritikk, <snip> Nå har ikke jeg lest tråden om igjen - men synes å huske at spørsmålet hans gikk på om det var galskap å seile så langt med en båt uten"ishud" på denne årstiden. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Bra at noen som oppfattet denne turen fra en annen vinkel turde å si sin mening, Tom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Når man legger ut turen i detalj på nettet, må man regne med å få tilbakemeldinger.Han spør om det er galskap eller ikke? I etterpåklokskapens navn, og slik vær og føret ble, så heller jeg mot galskap. Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Takk for en kjempefin turskildring. Selv ble jeg sittende værfast hjemme denne jula og for første gang på mange år stirret vi ut vinduet istedenfor å seile nyttårshelga. Denne tråden gjorde det hele til en mye bedre opplevelse, en god trøst for en værfast seilefamilie. Kona gikk på skole med ham og hun har vært i speideren med Tobixen. Hun fulgte dermed med en gammel kjenning på turen, det gjorde det nok ekstra spennende.Jeg synes ikke turen var spesielt hasardiøs. Tobixen med famile var selvfølgelig utsatt for noen uhell og noen hendelser kunne vært unngått med litt bedre planlegging. Men jeg følte aldri at de var i noen stor fare. Hendelsen da de kjørte det over det undervannsskjæret og da de var nært bergveggen var vel de skumleste. Personlig velger jeg åpen sjø fremfor trange sund med skjær, av erfaring vet jeg at tåler båter ganske dårlig vær. Mannskap er ofte en større utfordring i dårlig vær. De har en stor og trygg båt.Å være på havet i mørket er ikke så ille egentlig, man har fyrlykter som viser vei og de vises mye bedre i mørket enn på høylys dag. I tillegg hadde de flere typer navigasjonsutstyr tilgjengelig ombord. De var også i et område hvor redningstjeneste er relativt nære og lett tilgjengelig. De hadde et helt forum av båtentusiaster som fulgte dem og var klare til å hjelpe ved behov. Akkurat det finner jeg nesten litt rørende og jeg får tilbake troen på menneskeheten.Jeg synes dette virker mye mindre hasardiøst enn å kjøre i 40 knop forbi badende og i tett båtrafikk. Sammenlignet med mye av det som skjer hele sommeren med uvante båtfolk og stor fart var dette rimelig kontrollert. Tobixen viste handlekraft når det trengtes. Han viste at han kunne handtere situasjoner der mange ville blitt handlingslammet.Noen mennesker har det best når alt er trygt og rolig, andre trives bedre når det er litt rufsete og uforutsette ting skjer.Tobixen, jeg ville seilt med deg når som helst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Swan Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Neste gang jeg får trøbbel i båten vil jeg helt sikkert tenke: "Hva ville Tobixen gjort nå?!" Topp tråd som også beriket min juleferie. Tobixen er forresten heldig med sin familie som er med på slike turer synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Som nevnt tidligere, så var Tobixen ikke alene i båten, og det er nok det som hadde vært verst ved et evt. uhell. Voksne folk får ta ansvar selv, men det kan ikke ungene. Hadde de gått på det undervannsskjæret, eller klasket i bergveggen, så hadde nok ikke redningstjenesten vært så nærme som de hadde håpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 <snip> Han spør om det er galskap eller ikke? <snip> Fikk du ikke med deg innlegget over? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Er det det som står i overskriften, eller står det "Tur langs svenskekysten nå- galskap eller ikke"? Nå var heller ikke isen det største problemet på denne turen. Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Nå er ikke jeg noen filosof. Men jeg vil påstås at det er denne diskusjonen om sikkerhet som er galskap. Vi har alle forskjellig kunnskap og erfaring. I tillegg til det er vi forskjellige mennesketyper. Der noen av oss er "safere" og ikke kan være forsiktig nok - er andre risikosøkere, og mener at det er utfordringene som gir livet mening. Da sier det seg selv at en ikke finner et felles grunnlag for disse å vurdere risiko på. I tilfelle er det "saferne" som vinner den diskusjonen - for de tar alle forholdsregler. Livet i seg selv er fylt av risiko. Uten sammenligning forøvrig. Det var en tid da ungene i førskolen ikke kunne overbeskyttes nok, de ble nærmest pakket inn i rosa bomull. De senere årene er det kommet veldig mye kritikk av nettopp denne pedagogikken. Unger trenger faktisk å gå på tryne, slå seg og sloss litt mot sin egen utvikling til voksenlivet. Dette har ført til et paradigmeskifte i førskolen. Men dette har selvfølgelig også den konsekvens at vi må aksepter mere skader i førskolen. At noen kan vurdere juleturen til tobixen m/fam som galskap, uten å kjenne til deres kunnskap og erfaring - minner meg bittelite om besserwissere Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Det har vel vært mer skumle reiser i båt en turen til denne familien opp igjennom årene. Men hadde nok ikke fått med meg min på en slik tur uansett båt. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Nå er ikke jeg noen filosof. Men jeg vil påstås at det er denne diskusjonen om sikkerhet som er galskap. Vi har alle forskjellig kunnskap og erfaring. I tillegg til det er vi forskjellige mennesketyper. Der noen av oss er "safere" og ikke kan være forsiktig nok - er andre risikosøkere, og mener at det er utfordringene som gir livet mening. Da sier det seg selv at en ikke finner et felles grunnlag for disse å vurdere risiko på. I tilfelle er det "saferne" som vinner den diskusjonen - for de tar alle forholdsregler. Livet i seg selv er fylt av risiko. Uten sammenligning forøvrig. Det var en tid da ungene i førskolen ikke kunne overbeskyttes nok, de ble nærmest pakket inn i rosa bomull. De senere årene er det kommet veldig mye kritikk av nettopp denne pedagogikken. Unger trenger faktisk å gå på tryne, slå seg og sloss litt mot sin egen utvikling til voksenlivet. Dette har ført til et paradigmeskifte i førskolen. Men dette har selvfølgelig også den konsekvens at vi må aksepter mere skader i førskolen. At noen kan vurdere juleturen til tobixen m/fam som galskap, uten å kjenne til deres kunnskap og erfaring - minner meg bittelite om besserwissere Morsom refleksjon. Blir nesten aldri kalt besserwisser:-) Når du fyller båten med småunger, og legger ut på tur i bekmørket i drittvær, så mener jeg og sikkert et par til, at det er på kanten.Når man velger å ikke høre på kjentfolk vedr. vær og vind i området,så har det tippet over til hasard. Det er også litt rart, at de fleste seilfolk forsvarer dette. Kan dere si at denne turen var helt etter boka, rent sikkerhetsmessig, eller var det aspekter ved turen, som tåler en kritisk gjennomgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Det er også litt rart, at de fleste seilfolk forsvarer dette. Tror ikke de fleste seilfolk forsvarer dette, Tom Rør selv om noen i tråden gjør det. Jeg og en del andre har nok bevisst valgt å ikke skrive hva vi mener. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Det er innafor bliss x Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Ferjen hadde nok god kontroll på dere Ikke første gang de møter fritidsbåter på vei ut kanalen i Moss. Den ferja bryr seg katta om fritidsbåter i kanalen. Største problemet ved utløpet av kanalen, er propellstrømmen fra ferja. Den går rett i kaikanten, og freser ut igjen i 90 grader på tvers av kanalen. Jeg har sett båter være farlig nær å blir skylt opp i moloen pga dette. Hvis ikke fører at båt er oppmerksom her, kan du fort få deg en ubehagelig overraskelse. Propellstrømmen er såpass kraftig, at en Nidelv 26 snekke som ikke fulgte med, fikk slagside på 45 grader, og var farlig nær steinmoloen før vedkommende ga full gass, fikk igjen styringen og kom seg unna. Det var på håret at det gikk bra. Og han er ikke den eneste. Ellers så støtter jeg deg angående kritikken av turen Seilaren. Tror ikke noen av oss som har sittet her på nettet kan vurdere hvor farlig eller ikke dette har vært. Tobixen m. frue har vurdert dette som greit, og det er det viktigste. Regner med at fruen hadde sagt i fra om risikoen hadde vært for stor. Hun later til å være en svært oppegående dame, i tillegg til skipper'n, uten at jeg kjenner noen av de utover postingene her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Vurderingen om hvordan dette gikk, tror jeg vi helle bør overlate til de som var ombord. De kom seg trygt i havn, og om båten ikke ligger for salg innen utgangen av uken, så har det ikke vært så ille ombord. Jeg vil vel si at de hadde marginene på sin side. Vi opplever nok alle fra tid til annen at det " var nære på". Men det er få av oss som skriver på nettet om situasjonen få minutter etterpå. -igjen, den som er ombord er den som har kjent det på kroppen. et medlem her var på hentetur, som ble ble oppdatert her. Under den turen var det værre enn det som ble skildret. Vi som lesere applauderte og ingen kritikk. -kanskje den turen var mere galskap enn tobixen sin.... Men jeg var ikke der, så jeg skal ikke dømme over det. Dog kan vi nok alle nok en gang trekke lærdom av eitkvart. Kan vi lære vår egen båt bedre å kjenne, gjennomgå prosedyrer etc. Og kanskje det heller er det vi skal fokusere på, samt det å benytte seg av turmulighetene på andre tider av året enn fellesferien. -det var en gang en norsk soldat i Telemark Bataljon på utenlandsopphold i Kosovo. Mens han var på en skytebaneøvelse, ringte hans mor på mobiltelefonen. Han svarte og sa " hei mor, du jeg er litt opptatt nå, kan ringe deg senere, jeg må løpe. Glad i deg." Mora hørte skuddbygene i bakgrunnen..... -dramatisk for henne, en fin dag på skytebanen for sønnen. Redigert 5.Januar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Mitt poeng, som jeg trodde var oppfattbart - og lå tjukkt mellom linjene, er at vi har alle forskjellig oppfatning av hva som er fornuftige grenser. Det viktige er at en finner sitt eget nivå hvor en behersker det en holder på med. Ettersom dette har med selve livsinnholdet/verdien til folk å gjøre er det - ganske så spes bruke egen mal på hvordan andre skal agere. Særlig når du har null kunnskap om dem du fordømmer. Tett opp til besserwisser det ja. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Mitt poeng, som jeg trodde var oppfattbart - og lå tjukkt mellom linjene, er at vi har alle forskjellig oppfatning av hva som er fornuftige grenser. Det viktige er at en finner sitt eget nivå hvor en behersker det en holder på med. Ettersom dette har med selve livsinnholdet/verdien til folk å gjøre er det - ganske så spes bruke egen mal på hvordan andre skal agere. Særlig når du har null kunnskap om dem du fordømmer. Tett opp til besserwisser det ja. Først og fremst, så fordømmer jeg ingen, og kritikk må man tåle, når man legger ut alt man gjør på et forum. Kan du si med hånda på hjertet, at denne turen var helt innenfor det som er ok med tanke på sikkerhet for båt og mannskap? Jeg prøver ikke å være besserwisser, og terskelen for å bli kalt det, bør være noget høyere, når Tobixen faktisk ber om folks mening på et forum. Redigert 5.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Tobiksen viser en herlig entusiasme, og det er en flott reiseskildring vi har fått ta del i. Jeg tilhører dem som absolutt ikke mener det er galskap å dra på tur på denne tiden av året, og har stor sans for å baske med naturkreftene. Med erfaring fra såkalt risikosport selv vet jeg imidlertid at det kan være små marginer mellom spenning og tragedie. Etterhvert som værsituasjonen utviklet seg fikk jeg en følelse av at hovedpersonene kanskje ikke helt hadde tilstrekkelig erfaring til å vurdere farene godt nok. Under værforhold der ferga mellom Sandefjord og Strømstad tar pause legger man ut på seilas i vintermørke med små barn ombord. Jeg hadde derfor en litt vond følelse, og den ble ikke bedre da motorstoppen var et faktum. Spørsmålet man bør stille er om en familieseilas har hatt tilstrekkelig sikkerhetsmarginer når tracket ser slikt ut (kl 1915, det er mørkt og det blåser kuling utenfor Tjurpannan). Slik jeg bedømmer det ville en grunnstøting her innebære en vesentlig fare for tap av liv. Derfor er det viktig at vi alle kan ta lærdom av hva som kan gå galt, og diskusjoner basert på reelle hendelser er spesielt verdifulle. Dette handler selvfølgelig ikke om å kritisere trådstarter, han må selv stå for sine valg som kaptein, og jeg er trygg på at han også står denne stormen av. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Ikke skrem unødvendig med å skrive at familien ble utsatt for fare, de som var ombord vet mye bedre enn oss hvordan forholdene på fjorden var, og hvis noe var feil har de nok reflektert over det selv, uten at de nødvendigvis legger ut om det på nettet. Vi var utsatt for fare en liten stund, jo. Her er det en del ting å reflektere over. Jeg bør legge inn noen enkle røde led-lys i cockpit, vi er alt for sløve med å holde cockpit ren og ryddig, og jeg trodde jeg hadde mye bedre kontroll enn hva jeg hadde. Jeg tror også at vi generelt er for lat og bruker motor i motvind, vi trenger mer øving på å krysse. Men, jeg er i likhet med deg uenig i at det i utgangspunktet var risikosport å krysse gule humparna i motvind 11 m/s og mørke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 (redigert) Kanskje en viss risiko, men å kalle det Galskap er vel å ta litt kraftig i.. Tobixen hadde til dels kontroll over situasjonene, og ikke minst en plan b klar om det skulle gå galt. tror den mest traumatiske situasjonen for ungen var på togstasjonen i moss.. det er rart med disse marginene.. i lufta. og til sjøs, må man ha hundrevis av meter, ellers kategoriseres det som nestenulykker. Hva med langs veiene? skulle man si det samme hver gang man er en halvmeter unna bilen i motgående kjørefelt? eller andre hindringer. I hastigheter på 100km/t der utfallet garantert ville være fatalt? det er slett ikke sikkert noen ville ta skade om de opplevde en grunnberøring på denne turen.. Kunsten er ikke å unngå og falle for enhver pris, men å kunne reise seg igjen om det skjer. Dette lærer man kun med erfaring. stå på Tobixen med familie Redigert 5.Januar.2015 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Dette er selvfølgelig ikke noe korstog for å male fanden på veggen, eller gjøre Tobixen til en "tullebukk", men en refleksjon rundt denne turen skader ikke, med tanke på de farer som de utsatte seg for. Å dra paralellen til møtende biltrafikk, blir i beste fall søkt dude. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.