Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?

tobixen

Recommended Posts

Nå ser det vel ut til at det værste er over. Han har gått inn i bukten til styrbord før Havstensund og har tydeligvis droppet ankeret der. Så nå slipper hunden min å vente lenger på kveldsturen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dramatikk! :-)

Motoren mistet turtall fullstendig - men fortsatte såvidt å svive rundt. Jeg skrudde den av, heiv opp forseilet og gjorde en kuvending. Jeg trodde jeg hadde full kontroll, men det hadde jeg jo ikke. "Ship shape" er viktig, men vi er ikke så flink med det - mye rot i cockpit, og alt havnet ned i brønnen over gule humpen, så masse kaos i tauverk og det meste. Det var mørkt, og det er en stor båt med store seil, så det er ikke lett å krysse under slike forhold når man er alene i cockpit. Heldigvis kom fruen til for å hjelpe med å stramme seil - akkurat litt for sent, trodde vi. Vi var altså veldig, veldig, veldig nært bergveggen, og jeg sendte fruen inn for å trykke på distress-knappen på VHF'en. Men så passerte vi. Puh! På bidevind, når man kommer for nært land, så er ofte det eneste riktige å kuvende - men det er ikke lett å våge seg på noe slikt når man er så nært en klippe.

I det vi var veldig nært med å gå på grunn prøvde jeg å starte motoren. Motoren lagde noen rare lyder, så jeg avskrev den - men da vi etter en stund hadde fått kontroll på båten merket jeg meg at det faktisk var lyd av motorgange - så motoren gikk. Vi gikk opp mot Havstenssund med både motor og seil - latet som at motoren ikke virket, for sikkerhets skyld - helt til vi bestemte oss for å rulle inn seil og gå rett mot vinden. Da var forholdene slik at jeg kunne springe frem og slippe anker dersom motoren skulle stoppe igjen.

Vi har heldigvis redundans på dieselfiltre og kjøling. Dieselen ser veldig klar ut i det aktive dieselfilteret - men jeg ser en partikkel (ser ut som en gummigreie) i bunnen av filteret. Dieselen ser veldig uklar ut i det ikke-aktive dieselfilteret. Vi har uttappingskran i bunnen av dieseltanken, så jeg tenker å tømme ut litt diesel og inspisere, og hvis alt ser bra ut kjører vi videre på det andre dieselfilteret.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hvis du er medlem i RSS så gjelder også dette medlemskapet i Sweden Rescue (slik jeg har blitt fortalt av begge). Om du har problemer vil de kunne komme å slepe deg inn til Havstensund. Det er ikke mer enn noen få hundre meter fra der du er nå. Men ikke gå denne strekken om det ikke er sønnavind gjennom sundet hvis du ikke er sikker på motoren.

Ja, vi er totalmedlem - men vi skal ikke taues til Havstenssund akkurat nå, nå blir det nemlig snart pannekaker - bra for å roe ned nervene! :-)

Jeg hadde en episode med forrige båt, da gikk vi tom for diesel akkurat i Svelviksund. Jeg lurer på om det var storseilet jeg fikk opp i en fart da. Kuvendingen gikk ikke helt som den skulle, men heldigvis hadde jeg baugstigen klar i baugen, så jeg sprang raskt til baugen, hoppet i land, fikk dyttet båten vekk og hoppet ombord igjen. Slikt er ikke like enkelt i en 44-fots båt som i en 29-fots båt ;-)

Hvis du er medlem i RSS så gjelder også dette medlemskapet i Sweden Rescue (slik jeg har blitt fortalt av begge). Om du har problemer vil de kunne komme å slepe deg inn til Havstensund. Det er ikke mer enn noen få hundre meter fra der du er nå. Men ikke gå denne strekken om det ikke er sønnavind gjennom sundet hvis du ikke er sikker på motoren.

Detta stämmer och även tvärt om.

Skall det vara någon nytta till att dränera tanken i botten får du vänta en timme eller två då jag misstänker att du humpat ordentligt och så även diseln.

Jeg hadde en episode med forrige båt, da gikk vi tom for diesel akkurat i Svelviksund. Jeg lurer på om det var storseilet jeg fikk opp i en fart da. Kuvendingen gikk ikke helt som den skulle, men heldigvis hadde jeg baugstigen klar i baugen, så jeg sprang raskt til baugen, hoppet i land, fikk dyttet båten vekk og hoppet ombord igjen. Slikt er ikke like enkelt i en 44-fots båt som i en 29-fots båt ;-)

:lol::lol: Hadde likt å se det på film.. :giggle:

Uansett. Godt å lese at du fremdeles har den lune humoren din i behold :thumbsup:

Jammer er dere sportslige :flag_bp:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hm, nå virker visst ikke dieselvarmeren heller. Vi er ikke tom for diesel, begge målerene viser fullt.

Gummitingen jeg så i ... vannutskilleren, ikke dieselfilteret ... viser seg å være en del av tappekran på bunnen av vannutskilleren, så den skal være der. Kanskje vi virkelig bør få profesjonell hjelp til en gjennomgang her, men det er vel ingen som jobber på en søndag?

Skall det vara någon nytta till att dränera tanken i botten får du vänta en timme eller två då jag misstänker att du humpat ordentligt och så även diseln.

Godt poeng. Og det er jo også ganske typisk at dieselfiltere tetter seg til under slik humping. Jeg håper nesten at vi finner dieseldyr, slik at vi vet med sikkerhet hva som er feilen her.

Kanskje vi virkelig bør få profesjonell hjelp til en gjennomgang her, men det er vel ingen som jobber på en søndag?

Bara ta kanal 16 och kalla på Sweden Rescue så är dom där på max 30 minuter.

Dom vet var det är bäst att släpa dig. Grebbestad eller Havstensund så kommer du att få ström o värme i natt och med tur hjälp i morgon.

Vänta inte med att kontakta dom.

Dom finns där för er skull.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...