Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Godt poeng. Og det er jo også ganske typisk at dieselfiltere tetter seg til under slik humping. Jeg håper nesten at vi finner dieseldyr, slik at vi vet med sikkerhet hva som er feilen her.

 

Är det disel dyr blir du där några dagar.

Det tar tid att utrota dessa små krakarna

Link to post
Share on other sites

For de som ikke satt klistret til dataskjermen og fulgte med AIS-tracket fra Marine Traffic, er her to skjermdumper med kommentarer fra de dramatiske minuttene.

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har dieselvarmeren begynt å gå igjen, og det er varmt i båten.

 

Hekken er i retning ned på bildet, altså er høyre styrbord og venstre er babord. Babord vannutskiller går til babord dieseltank, og vi ser at den er avstengt og ikke i bruk, mens styrbord tank er i bruk. Det er to stoppekraner i hver retning, den ene for å hente diesel og den andre for returen. Jeg er ganske sikker på at det er babord tank som brukes av dieselvarmeren - men, det er mulig å koble tankene sammen i bunnen av båten, noe jeg ofte gjør i havn for å balansere, så er det dieseldyr på én av tankene er det sannsynlig smittet over til begge.

 

bilde

 

Her er nærbilde av styrbord vannutskiller - altså den som er i bruk - bare ren diesel der (det burde vel vært veldig synlig der dersom det var vann/dieseldyr/grums i dieselen?):

 

bilde

 

Her er et nærbilde av babord vannutskiller - der er det ganske uklart, noe som antageligvis er fordi at den ikke har vært i bruk på ganske så lenge:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med her. Det må være den beste "live-oppdateringen" av noen båt-tur siden Hurtigruten minutt for minutt. Og tøft gjort å legge ut på tur på en årstid hvor mange har båtene stående på land :-) Redundans på dieseltilførselen i dårlig vær er gull verdt, og det samme er muligheten til å kunne heise seil så man får fremdrift og styring på båten når motoren svikter. God tur videre når problemene er løst :-)

Link to post
Share on other sites

Du har ett eller två finfilter som sitter på motorn. När bytte du dessa sist ?

Lika bra att du kommer dig i hamn och får börjat dränera tank och byta alla filter.

Gå inte för egen maskin och begär hjälp.

Bara att inse att du inte kommer till Oslo i morgon med båten.

Link to post
Share on other sites

Nå som ting har roet seg ser jeg ganske klart at det er et lag vann nederst i babord vannutskiller. Men det er jo det som ikke er i bruk, så det er merkelig.

 

En annen ting som er merkelig er at det ser ut som at dieselfilter og vannutskiller er én enhet i motorrommet - for det står helt tydelig påskrevet at det er et dieselfilter på det som er koblet på toppen av babord dieselfilter. Reservedieselfilteret jeg har funnet frem ser ut som et normalt dieselfilter - uten noe innebygd vannutskiller eller tilkoblingsmuligheter til noen vannutskiller. Hm.

Link to post
Share on other sites

Må si du holdt hodet kaldt. Og takk for det. Jeg ville sjekket finfilteret. Er det ok , skru det på plass. Grovfilteret ser etter dine ord bra ut. Kan det være sommerdiesel som skiller seg? Burde ikke være det med det været som er. Men det har vært kaldere. Jeg hadde stopp på motor i seilbåten. Da var det pakningsmasse etter varmer som var montert. Og det ser ganske likt ut som dieseldyr. Så lenge en ikke fyller diesel i Sv, eller på stasjoner med liten trafikk er det liten sjanse for det. Og har du mannhullene i tanken er det bare og ta en test på laveste sted. Ofte er det rett under mannhullet. Har du ikke pumpe bruk hevertmetoden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tobixen, ut fra det du beskriver, så trenger du en mekaniker om bord. Så fremt du selv ikke er mekaniker. Dessuten, for meg ser det ut som om i hvert fall den ene slangen som går til det ene filteret er merket 'heater hose'. De skal være merket 'fuel xxx'. Ikke sikkert at det gjør noe, men korrekt er det ikke. Har du vann i dieselen, så kan du være nokså sikker på at det er dieseldyr. Fra tid til annen hender det at innergummien i slanger som ikke er beregnet for diesel sveller og klapper sammen. Altså blir dieseltilførselen strupt ned. Det er mange muligheter for feil her, med kombinasjoner av feil.

 

Egentlig burde du fått et slep opp til Strömstad og Myrens. Her har du Axelsson Marin. Marieholm Marina ser ut til å ha tatt semester. Mulig de er på jobb til mandag. Det tredje verkstedet i Strömstad har gått konk. Men fra Strömstad går det buss til Halden og tog derfra, tar mellom tre og fire timer inn til Oslo Sentralst. Havstensund må vel betraktes å være i midten av ingenting, det går sikkert buss til en tilliggende by. Grebbestad, der vet jeg ikke hvordan det ligger an med transport mot Norge. Dette kan du sjekke hos www.vasttrafikk.se

 

Jeg ville satset mye på et slep opp til Strömstad.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt samme filter og vannutskiller i tidligere båt, med dieseldyr problem. Det var ikke mulig å se noe i vannutskilleren, men da filteret ble fjernet så det ut som noen hadde spyttet snus i mengder på toppen av filteret. Filteret henger ikke sammen med glasset under.

Ble selv lurt til å tro at det var vann i vannutskilleren, men det viste seg bare å være glasset i bunnen som "bedro" optisk.

 

Lykke til

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, så det jeg kaller "et normalt diselfilter" er vel et finfilter. Mulig vi ikke har redundans på finfilteret - for finfilteret står vel gjerne etter grovfilteret et sted? Har ikke funnet det enda - men nå skal jeg ta det litt med ro og prioritere pannekaker!

 

Angående 1.3-metergrunna, jeg så den i allefall på kartet, mener at vi gikk klar av den ... men jeg skal dobbeltsjekke track på kartplotteren etterhvert. Fruen tok over roret slik at jeg kunne ta seilene omtrent der.

Link to post
Share on other sites

Det er vel best å få profesjonell hjelp i Havstensund ja ... hvordan er det med transportmuligheter derfra (mtp skolestart og jobb)?

Litt avhengig av hvor Sweden Rescue sleper dere....her bør vi vel klare en liten dugnad i morgen slik at dere kan komme dere hjem og på skole og jobb på mandag.

 

Jeg kan hente Strømstad/ Grensen i morgen. En av dere andre på forumet overtar mellom Oslo og Moss for transport videre hjem med mannskapet ombord i Solveig?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt samme filter og vannutskiller i tidligere båt, med dieseldyr problem. Det var ikke mulig å se noe i vannutskilleren, men da filteret ble fjernet så det ut som noen hadde spyttet snus i mengder på toppen av filteret. Filteret henger ikke sammen med glasset under.

Ble selv lurt til å tro at det var vann i vannutskilleren, men det viste seg bare å være glasset i bunnen som "bedro" optisk.

 

Lykke til

 

Det er heller slik at dieselen blir først sugd gjennom filteret før det havner i glasset. Kommer det vann, så blir vannet forhåpentligvis skilt ut i glasset. Går filterpatronen tett, så strupes dieseltilførselen. Bruker man et kvalitetsfilter som Racor eller SEPAR, vil man ha bedre kontroll. Hos meg ser jeg at det havner skitt i glasset. Skitten blir separert ut sammen med vann. Så STIGER dieselen opp og gjennom grovfilteret. Oppstrøms SEPAR har jeg montert et vanlig spin on finfilter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Glad att du klarade detta! Helt enig med Hulda det är så CAV filter fungerar om man kopplar som pilarna visar. Ditt filter är troligen tätt i toppen. Många kopplar CAVs bränsleflödet tvärt emot pilarna och får då "skiten" i botten på filtret. Byt till ett Racor eller Separ som du med stängda kranar kan byta filtret utan att lufta.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...