Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har også tenkt den tanken Flid, men jeg kommer til å tømme tanken en av de første dagene for å teste ut en av de kjemiske remediene. Skal se på kvaliteten på dieselen, og kjøpe en Mr.Funnel trakt, for å evt. pumpe den over i styrbord tank. Det er i overkant trangt bak der, for å komme til med noe annet enn slipeverktøy.

Link to post

Belzona er et produkt av svært høy kvalitet som kan benyttes til en rekke ulike reparasjoner der ikke vanlige reparasjonsmetoder er egnede. Jeg har vært med på å reparere ventilseter til steamventiler 7 bar/180 graders temeratur med belzona som siden ble innslipt og det var ingen problem med tettefunksjon eller holdbarhet etterpå.

 

Primus motor for jobben hadde mange års erfaring med Belzona og anså reparasjonen for permanent. Vi benytter Belzona en del til kaviterte pumpehus etc. Samt på skadede sjøvannsventiler, ventilhus med pittings-tæringsskader etc. Tviler for at diesel er noen problem for dette stoffet. Antakelig vil type 1221 dekke ditt formål.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Dette høres ut som en produksjonsfeil ved tanken,

Dette er nok ganske garantert en produksjonsfeil. Slike tanker blir ikke 100% kontrollert, kun en tetthetsprøve med vann eller gass.

 

Som du selv sier er det et poeng å reparere dette på en fullgod måte. Det er jo overveiende sannsynlig at båten skal selges en vakker dag.

På en så flott båt som det du har ville jeg styrt unna løsninger ala "lurium 2000". Hvis du legger på et eller annet utenpå skadestedet for å tette har du kapslet inn skaden, og ber egentlig om få spaltkorrosjon. At du har vann tilstede på baksiden bør du ikke lure på.

 

Slik jeg ser det er den eneste fullgode løsningen å kartlegge skaden før du utbedrer den. Da må du som jeg skriver lengre opp finne ut om det er snakk om en sprekk eller en pore det lekker fra. Er det en sprekk må du sveise, er det en pore kan du sette i en plugg dersom det er mulig å treffe riktig. Hvis det er en sprekk i HAZ sonen på sveisen kan den være lei å se med det blotte øyet. Da kan det hjelpe å slipe vekk råka på sveisen slik at overflaten flukter. Alu har lett for å "kline" litt, så man må slipe over med fin korning til slutt, f.eks. 120. Det er fremdeles ikke sikkert at en evt. sprekk blir synlig, men med PT bør det være mulig å finne den. Hvis du skal finne mer skjulte sveisefeil, f.eks. bindefeil eller rotfeil, blir det ultralyd, men det blir brått litt mer krevende. Det fordrer i hvert fall en erfaren operatør med spesialutstyr. Som jeg skriver lengre opp kan jeg godt komme inn og hjelpe deg en ettermiddag hvis du vil. Jeg skal selvfølgelig ikke ha betalt for det :smiley:

Link to post

Forresten, som en nevner lengre opp her. Det bør være en grei sak å sveise i båten hvis du kommer til det. Tanken må selvsagt tømmes og flushes, og i tillegg fylles med argon før sveising. Lodding med luriumtrådene fra Gasolin hadde jeg slått fra meg til dette. Et problem er at du sliter med å få det rent i fuga, et annet problem er at du må ha åpen flamme, og mye varmeenergi for å få tilsettet til å flyte. Jeg har noen slike pinner hjemme. De funker de, ingenting å si på det, men de i demofilmene er nok rimelig drevne, samt at de ikke har de utfordringene med arbeidsstilling som du har. Da ville jeg holdt en klar knapp på tig.

Link to post

Jeg skal skaffe noe bedre utstyr for å kunne se skaden bedre, og da se om det er sprekk eller pore. Ser ikke hvordan noen kan sveise på et så trangt område. Jeg spurte takstmannen om hva han kunne estimere denne jobben til hvis motor og tank skulle ut, og det beløp seg til i området 60000;, og det er jo voldsomt mye penger.

Tømmer tanken, for deretter å jobbe lange dager før jeg tar juleferie, så det skjer nok ikke noe særlig utover det før nyttår. Takk igjen for tilbud om hjelp.

Kan nok hende du får en IM utpå nyåret :-)

 

Mvh:Tom

Link to post

Det går bra :smiley:

Sveiser du tig selv? Jeg er ingen reser på alu-sveising. Men hvis det skulle bli et behov har jeg en kompis som er helt rå på dette og smidig som en ål til å komme til på de vanskeligste plasser. Jeg kan selvsagt ikke love deg noe på vegne av ham, men det må jo være bedre å bruke noen kroner på å få gjort det på plass framfor å dra ut motor og tank...

Link to post

Etter bildene av tanken ser det ut for meg som de har avsluttet sveisen på et hjørne. Det er noe man ikke skal gjøre. Når det gjelder selve sveisingen ville jeg satset på TIG. En TIG-Pistol er ikke mer enn maks 5 cm høy så den trenger ikke mye plass. En bakdel med TIG er at det må være rent. Det finnes en syrepasta som du kan smøre på stedet og la den virke i ca 1 time før du vasker den vekk med litt varmt vann. Jeg må si meg enige med Komodo om å styre unna lodding. Det funker som en nød-løsning og ikke noe annet.

Link to post

Jeg får vondt helt inn i hjerterota av disse tankproblemene!

 

Det som er positivt oppi det hele her med tanken din Tom, er at det da mest sannsynleg dreier seg om en pore i et hjørne. Det som da vil karakteriseres som en nødrep i andre tilfeller vil fint være en fullgod permanent løsning. I et hjørne er det veldig lite bevegelse i materialet, så om du velger å lime eller gjenge inn en aluskrue vil jeg mene at det skulle bli bekymrinsløst i etterkant om jobben blir gjort skikkelig.

 

Jeg var på en messe i Tyskland for noen år siden og kjøpte med meg sånn alutråd for å lodde aluminium. Jeg har jobbet som sveiser og sveiste mye Alu med tig, har også loddet mye, både med sølv og tinn til forskjellig ting og tang. Men dette alu lodde greiene er dritvanskelig å få til, en annen ting er legeringen i Alu lodd, tror ikke det samsvarer med hva som burde brukes, om man ikke behersker dette er det stor fare for at hele hjørnet av tanken plutselig ligger i en helt annen form i bånn av båten.Tanken er vel mest sannsynlig i AW 5083 aluminium og ettersom jeg har forstått skal dette sveises med tråd som innholder bla. magnesium for at sjøvannsbestandigheten skal opprettholdes.

 

Viser det seg at dette bare er en pore som lekker hadde jeg bare senket skulderene og pustet lettet ut, da er en enkel løsning redningen her. Ja jeg er positivt innstilt på dine vegne Tom :smiley:

Link to post

Etter bildene av tanken ser det ut for meg som de har avsluttet sveisen på et hjørne. Det er noe man ikke skal gjøre. Når det gjelder selve sveisingen ville jeg satset på TIG. En TIG-Pistol er ikke mer enn maks 5 cm høy så den trenger ikke mye plass. En bakdel med TIG er at det må være rent. Det finnes en syrepasta som du kan smøre på stedet og la den virke i ca 1 time før du vasker den vekk med litt varmt vann. Jeg må si meg enige med Komodo om å styre unna lodding. Det funker som en nød-løsning og ikke noe annet.

Hvilken TIG-pistol er dette snakk om?

 

Jeg sveiser selv mye TIG og har i ettermiddag sittet en 2-3 timer med aluminium tynnplate og AC-TIGen. Avsluttet med litt MIG da godstykkelsen økte til 10 mm. på siste arbeidsstykket. Men jeg har enda tilgode å se en TIG-pistol med max 5 cm. høyde. MIG-en er da faktisk enklere mht. tilkomst enn TIG-pistolen som har den ekstra spennhylsa for wolframen stikkende ut på baksiden.

Link to post

Slip ned wolfram og bruk en annen spennhylse. Det går an å gjøre på "alle" pistoler.

Men det er ikkje umulig at mig er beste alternativet her.

Eg har brukt litt lodding på aluminium i reparasjonssammenheng, det anbefaler eg ikkje. Gassbend med åpen flamme er vanskelig å styr mht temperatur i nærheten av eit hjørne. Plutselig siger det ned ein uønsket pung innpå plata.

Ang forsikring så kan det bli dyrt og vanskelig å få noen til å ta jobben. Det er nok mest realistisk å stå klar med skumaparat.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Materialet i tanken er antagelig Alu NS4 (5251-H22) (Al Mg3) har også sett det omtalt som AL57S. Dette materialet ble benyttet på Princess/Fairline ihvertfall fra år 2000 og opp. Antagelig også fra før det. Materialet har meget god sveisbarhet med gas, Tig og Mig, men Poor Brazeability.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg må bare slutte meg til resten av 'hylekoret'. Selv har jeg prøvd lodding av aluminium, det er mange år siden jeg besluttet at slikt var jeg ikke skikket til. Ble stort sett 'plopp' og et kjempehull. TIG eller MIG er nok den eneste mulige permanente reparasjonsmuligheten. Og grunnen er hvordan komme til og hvordan fjerne forurensinger og fett fra arbeidsstedet. Belzona er et meget godt produkt. Men der jeg har vært med å bruket det, har overflaten været sanblåst først. Så er det litt av en prosedyre videre med tørrhet og varme. Jeg har vært på offshoreinstallasjoner der 'halve prosessen' har vært limt sammen med Belzona, og det funker. Til og med innerskallet i store prosesspumper har vært Belzona. Men ikke i ditt tilfelle, du vil ikke få det til å funke. Og aluminium er et vanskelig materiale å håndtere når det gjelder 'liming'. Jeg var og fikk TIG'et noen gjennomføringer i bunnpannen på motoren til Hulda for et par år siden. Og selv med ren bunnpanne på arbeidsbenken, så slet sveiseren litt med at det var forurensinger i metallet. Så skal du først sette ut jobben vil jeg anbefale å bruke dyktig fagmann med gyldig forsikring. Jeg er vel helt på linje med Chiefengineer, Kommodo, Sæbø og de andre pessimistene. Uten at det hjelper noe særlig.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hvilken TIG-pistol er dette snakk om?

...

Men jeg har enda tilgode å se en TIG-pistol med max 5 cm. høyde.

 

Det er bare å skru av hylsa på baksiden av pistolen som wolframen går inni og sette på en blindplugg (standardløsning). Man må selvsagt bruke en kortere wolfram.

Link to post

Jeg fikk tilbakemelding fra importøren av Belzona i dag, og det blir nok til at jeg prøver det over nyttår. Det blir for dyrt og omfattende å ta "full pakke" i første omgang, og det koster i prinsippet ingenting å prøve dette. Denne båten skal jeg mest sannsynlig ha i en del år, så da får jeg muligheten til å teste det over tid. Skulle jeg ha solgt båten i nærmeste fremtid, ville jeg ikke gjort det på den måten uten å informert nye eier om hva slags løsning jeg hadde valgt.

Det finnes flere produsenter av den typen "lurium", men jeg vet selvsagt ikke hvilket som er best. (Eller minst dårlig)

Takk for alle innspill, og jeg vil komme med bilder av prosessen videre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...