Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Den gangen vi jobbet med stål, så var det viktig å rengjøre/avfette før vi begynte å slipe. Men jeg vil anta at leverandøren av Belzona sitter inne med omfattende erfaring. Mener å huske at vi på kritiske jobber bestilte inn personell fra Belzona til å foreta jobbene. Offshore var det naturligvis også snakk om sertifisering/garanti for resultatet, noe som ikke er nødvendig i dette tilfellet. Meningen med denne tiraden er at leverandøren sitter inne med omfattende erfaring fra alle mulige jobber. Vi hadde også pipelinepumper som var utvasket innvendig (crude oil), her ble utvaskingen erstattet med Belzona og remaskinert. Så metall og fett er noe man har erfaring fra.

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte motorromsvifta, og tok av mannlokket. Det lille jeg fikk se nede i tanken var ikke så oppløftende, da det var ganske mye møkk på bunnen.

Det hadde vært bra med et mannlokk til høyre for der jeg peker, for da hadde jeg kunnet rensket tanken derfra. Er det mulig, uten å sveise, og i så fall hvordan?

Utfordringen blir vel å få det tett rundt boltene? Hva tror dere her inne som har metall i blodet? :-)

 

 

 

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe tvil om at det hadde vært det beste. Ingenting kan erstatte innvendig vask med børste. Hvis ikke vil du garantert også få samme problem som meg med tildekkingskorrosjon under avleiringene i bunn. Det vil du få selv om tanken er laget av førsteklasses sjøvannsbestandig aluminium. Men det er selvsagt meget viktig at det blir helt tett siden det er i tankveggen og ikke i tanktopp. Jeg grublet litt på det samme før jeg kom så langt at jeg tok ut tanken min, og kom frem til en løsning, men det innebærer en del materialer og maskinering. Ideen er å lage et ovalt hull. Da kan man tre et blindlokk med pakning inn i tanken og klemme fast med en flens fra utsiden. Vet ikke om du forstod helt, men hvis du er interessert kan jeg jo forsøke å lage en skisse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett at Vetus har et mannlokk som er beregnet å monteres under væskenivået.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte i samme baner selv,og hvis man fikk sveiset på bolter på det innvendige mannlokket, og så bore hull, sånn at boltene stikker ut av tanken. Altså motsatt av sånn det er nå?Det hadde vel gått med et firkantet lokk også vel?

Fant ikke noe på Vetus sin side Rem.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel tankveggen ganske tynn. Men hvis man har en kraftig innerplate med påsveisede bolter, bore huller i tanken og så har en kraftig utvendig plate. Slik at tankveggen blir klemt mellom to kraftige plater.. Da har jeg troen på denne patenten. Da må man finne en drivstoffbestandig pakning som lett lar seg skifte og vips.. Livet smiler.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tittet på den http://maritim.as/norway/manneluke/ synes den var litt knuslete. Blir trangt å rengjøre gjennom den åpningen der.

 

Men det er nok sikrere mot lekkasje slik jeg foreslår. Poenget er at du får en tykk plate på hver side som klemmer mot tankveggen, da spiller ikke godstykkelsen i tanken noen rolle. Jeg ser fremdeles ingen grunn til å bore hull for skruene, de kan like gjerne komme inne i hullet. Poenget med oval åpning er todelt. For det første får man lokket inn i hullet, det går ikke med sirkulært lokk. For det andre vil man få en mer uniform klemkraft på pakningen rundt hele hullet enn om lokket hadde vært firkantet.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe på Vetus sin side Rem.

Du ser den på side 124 i Vetus hovedkatalog. Diameter 160mm, Type ILT

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Egentlig så er det jo bare på kutte til en rektangulær eller oval plate (som Komodo hevder), tre den med pakning inn i hullet og stramme til. Patenten har blitt brukt på (kompressor)tanker siden tidenes begynnelse. Det blir heller ingen bolthull i tanken. Det blir heller ikke sveising. Kun kaldsaging for å lage hull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...