Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Helt enig, dette ville jeg egentlig kalle en "ren" tank.

 

Lars H.

sendt fra min nye

ASUS T100 10" notebook

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei det der var ikke mye. Men det vil jo akkumulere seg, så det er jo greit å være føre var. Men hvis ikke arbeidslysten og motivasjonen er høy skulle det vel ikke være noe i veien for å utsette mannlukejobben et par år bare du får bukt med lekkasjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nä man skall nog vara glad om tankarna är så fina invändigt efter några år!

 

Men det finns väl skäl att försöka kolla ner i 'sumplådan' i botten av tanken.

Om det funnits vatten i tanken så bör det ju mestadels ha befunnit sig där.

 

Sen beträffande skruvdimensionen till manluckan. M6 eller M8... Tja min 'fingerspitzgefühl' säger mig M10 plus att manluckan och mothållsplåten bör vara 10 mm tjock.

Det är väl f ö detsamma som Marine Projects /som väl är tankproducenten?/ har använt på den lilla manluckan i tanktaket (som Du väl inte kommer åt utan att demontera tanken)? Så är det åtminstone gjort på mina tankar som i övrigt är påfallande lika när det gäller utförande och anslutningar.

 

Kylskåpet kan väl inte vara så svårt att lyfta ut? Skulle till och med säga att in worst case så är det kanske till och med en betydande vinst om Du klarar dig med att lyfta motorn för att få god åtkomst till tanken så att Du kan göra en tillräckligt stor manlucka och få den tät. För min del så bedömer jag att demontering av tanken kan vara ett minst lika sort jobb som att lyfta motorn eftersom den sitter trångt och det är dragit en massa kablar över tanken i efterhand.

 

 

Red:

 

Ser att Du tagit ut kylskåpet redan. Man kan ju göra luckor i bakstycke och botten i skåpet eller rent av hellre demontera hela skåpet?

På min båt så skulle man kunna tänka tanken att sedan demontera hela den skiva som utgör sidopanel i salongen över tanken - alltså bakom soffan, och då får man kanske /begränsad/ tillgång till tanktaket den vägen? Möjligen kan Du till och med öppna den befintliga manluckan i tanktaket den vägen?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det også et skvalpeskott.

Får dermed ikke ned kamera i pungen der lekkasjen er :-(

....og det er der du vil finne eventuell forurensninger. De bildene du viser er vel på oversiden av skvalpeskottet. Der var tanken på min gamle P35 også svært så bra. Nederst derimot, på det laveste punktet, lå guffa tjukk som graut.

Jeg skar hull i gulvet under soffaen og lagde meg nytt mannhull på toppen av tanken rett ved siden av pickupen. Da kunne jeg se rett ned i bunn av tanken slik at jeg fikk styrt slangen fra våtstøvsugeren og rensket opp skikkelig

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har selv montert inspeksjonsluka som er nevnt i tråd 214, den med glass. Dette ble gjort i april 2013 og har vært tett siden. MEN min er montert på toppen av tanken, ikke på siden. Og sist jeg var nedi der for å få ut noe vann virket det som om pakningen hadde blitt mykere. Strammet ikke til noe mer enn tidligere, men pakningen "tyter" litt mer ut nå enn før. Prinsippet er derimot genialt i mine øyne. Klemringene er ca 2 mm på både innside og utside, så tanken retter seg ut når luka monteres, samme som du opplevde.

100 mm er for min del nok, da får jeg stikke armen inn helt opp til skuldra (nei, jeg er ikke den beste kunden på treningsstudio :smiley: ). Bytter på å kikke/tørke.

 

Denne pakningen kan uten problemer byttes ut hvis den skulle gi problemer, også med evt annen type. Så for min del er ikke dette et stort tema, kanskje verre om den er montert på siden.

Det er også veldig greit å kunne ta en kikk gjennom luka, uten å skru av lokket. Tanken må vel og merke være så godt som tom, da sikten gjennom diesel er svært dårlig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med tankprosjektet Mr. Rør? Legger inn et bilde av en mannluke i en fyrkjel som inspirasjon. Denne luka er stor nok til å entre for en godt voksen mann.

 

Slike luker er i tykt gods og svintunge, men så skal de jo tåle stort trykk også. Legg merke til at den er kuet, ikke plan. Pakningen tetter mot innsiden av flensen. Det er for øvrig en grunn til at disse lukene er ovale.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med tankprosjektet Mr. Rør? Legger inn et bilde av en mannluke i en fyrkjel som inspirasjon. Denne luka er stor nok til å entre for en godt voksen mann.

 

Slike luker er i tykt gods og svintunge, men så skal de jo tåle stort trykk også. Legg merke til at den er kuet, ikke plan. Pakningen tetter mot innsiden av flensen. Det er for øvrig en grunn til at disse lukene er ovale.

 

bilde

 

Her trur jeg du tar feil. Grunnen til at den er oval er at det skal være mulig å ta den ut av kjelen :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

Her trur jeg du tar feil. Grunnen til at den er oval er at det skal være mulig å ta den ut av kjelen :giggle:

 

Har jeg sagt noe annet :wink: Hva var forresten feil?? Det er for øvrig ikke eneste grunn :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Her trur jeg du tar feil. Grunnen til at den er oval er at det skal være mulig å ta den ut av kjelen :giggle:

 

Det vil du jo klare med et firkantet hull også.

Grunnen til at mannhull er ovale er at dersom du har et firkantet hull med 90° vinkler, har du "stresspunkt" hvor sprekker lettere får utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Oppdatering på tankproblemet. Fikk tettet hullet ser det ut som, men det er nok en lekkasje på den andre siden av pungen, og det er det absolutt laveste punktet. Den sliter jeg med å få tett, da det siger diesel igjennom etter at jeg har lagt på Belzona. Grunnen er nok at det er vanskelig å få ut all dieselen, da det ikke har latt seg gjøre å få noe ned i pungen, for å suge det ut. Jeg fikk ned et pexrør i dag, men jeg vet ikke om det lå nederst i pungen. Fikk laget noen "kapper i aluminium, som jeg skal fylle med Belzona, og deretter presse det oppunder sveiseskjøtene, men jeg ønsker å få det tett først, for deretter å dobbeltsikre med denne. Har lagt på en sånn på det første lekkasjepunktet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...