Mixer'n Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Da var eg eit skritt vidare. Det er ein knapp i SignalK under Server/Settings med navn "nmeaTCP". Den må stå ON. Då får eg NMEA183-data i OCPN: Frå instrumenta får eg vind hastighet og vinkel. Frå fart/dybdemålaren får eg vanntemp, men ikkje dybde, og heller ikkje fart. Frå autopiloten får eg magnetisk heading og diverse (heel, pitch). Vanskeleg å lesa ut av NMEA183 datastrømmen (debug-vindu i OCPN) om dybde-data er der. Kva er konklusjonen? SignalK var ikkje saligheten likevel. Alt går jo via SignalK node Server, og det er å forventa at det enklaste var å bruka SignaK direkte i OCPN. Men her er ein trang flaskehals nokon stad. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Hadde OpenCPN før i gamle dager og brukte da noen kartgreier, C-map eller noe men finner ikke de lenger. Er det noen tips til hvor jeg finner kart for hele verden uten at det går hull i lommeboken ? Og så må jeg vel ha en sånn GPS dings på USB, tips til hva jeg kjøper der ? Bruker Macbook Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 O Charts er vel billigst (omtrent 200kr for Norge f.eks). Her er også andre kartkilder: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_sources Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Enzo Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 enslagsgjest skrev 1 time siden: O Charts er vel billigst (omtrent 200kr for Norge f.eks). Her er også andre kartkilder: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_sources Blir ca 4000.- og da mangler jeg store deler av verden så jeg håper det finnes et godt alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Navionics på app til PAD kjøper du litt av gangen koster 300-600 per området og er da gyldig for oppgradering i et år. Du er vel neppe i helle verden på en gang. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 C-Map på nettbrett er nok billigst. Man har kart over omtrent hele verden i gratisversjonen, men hvis man vil ha nedlastingsmuligheter og kart over hele verden må man abbonere. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Seastar Svart 12.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2020 Hei På generelt grunnlag, etter mange års erfaring med mange forskjellige program/systemer og like mange forskjellige kartdatabaser, så er jeg ikke i tvil: Kart til bruk under navigasjon må være "Ferskvare", og levert fra seriøs aktør, og med oppdateringer hver uke! OpenCPN versjon 5.2 for PC som ble utgitt for noen uker siden, er meget stabilt i bruk og leser kartene raskt og effektivt! Kartpakken for hele norskekysten er spesialtilpasset til OpenCPN med tilhørende Plugin med rådata levert fra Kartverket (hver uke) og kan kjøpes til bruk i OpenCPN for en meget billig penge direkte ifra den OpenCPN tiknyttede kartleverandør/distributør o-charts.org! NB! Kartverket har på sine Web-sider en lenke til "Rettinger i kartet", der alle kan melde inn ting som ikke stemmer med kartene per dato, i forhold til den virkeligheten som er der ute på bøljan blå! Jeg selv har vært forundret over f.eks flere nyere og større båthavner / gjestehavner, som jeg ofte besøker, som kanskje også har utvidet med enda lengre moloer o.l., og nye innløp / åpninger som ikke er blitt oppdatert i Kartverket sine kartdatabaser. Jeg har selv sendt inn 2 korreksjoner på forsommeren siden jeg ble klar over tjenesten hos Kartverket, fikk hyggelig tilbakemelding og takk for meldingen, - og nå er korreksjonene kommet inn i kartdatabasene og dukker opp fortløpende i de ukentlige oppdateringene av OpenCPN-kartene fra o-charts.org Sats på kart som er "Ferskvare" og bidra selv også med enkelt å melde inn til Kartverket hvis det oppdages ting av sikkerhetsmessige uregelmessigheter i kartene. Lykke til med resten av båtsesongen! Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 26.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) Har snakket med flere som har hatt dårlige erfaringer etter feil-navigering nå i sommer, heldigvis har det gått bra uten personskade med de jeg har snakket med! Men felles for de jeg har snakket med er at de ikke forsto helt betydningen av å ha gode navigasjonsprogrammer som er uptodate og ikke minst "ferske" og nyoppdaterte kart når man ferdes i nye farvann, der man ikke er så godt kjent fra før! Derfor vil jeg minne alle om denne funksjonen på Kartverket sine sider , "Rett i kartet" hvis man har oppdaget noen feil: https://kartverket.no/Kart/Sjokart/rette-feil-i-sjokart/ Da vil bl.a. vi som bruker siste versjon av OpenCPN 5.2 og kart fra o-charts.org , være sikret så gode og oppdaterte kart som mulig via ukentlige oppdateringer fra Kartverkets database. Skip o' hoi Redigert 26.August.2020 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) Bare som en litt modifisering av dette "oppdaterte". Kartverkets offisielle linje og spm er samstemt med resten av verden er; "Oppdatering Distributørane som lastar ned oppdateringar to gonger i månaden kan skilte med eit ekstra «stempel» i sin marknadsføring som seier at «Kartinnholdet er oppdatert i henhold til Kartverkets standard». Dette betyr at kartinnhaldet er på nivå med dei offisielle norske sjøkarta (POD) som oppdaterast med rettingar frå Etterretninger for sjøfarende (Efs) kvar fjortande dag." Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart. Jeg oppdaterer selv før sesongen og kanskje en gang eller to gjennom sesongen. Slik jeg oppfatter RS og Sjöräddningen samt forsikringsselskap så er temaet at man går på og gjør feil i forhold til kjente farer. Som er avmerket og kjent. Så godt sjømannskap kommer langt foran i viktighet i forhold til om sjøkartet er en måned gammelt. Som en kuriosa kan man slå opp og se de 60 mest "besøkte" grunnene på svensk vestkyst. Alle er "gamle kjente" og avmerket. https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygega-skador/baten/ Redigert 26.August.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Det er mer til kart enn grunner. Disse det å oppdatere så ofte en kan er hodeløst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) alfaalfa skrev for 1 time siden: Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart. Det er greit å oppdatere. I 2018 fant Kartverket 934 nye grunner – vet du hvor de er? 877 nye grunner året før. https://video.kartverket.no/934-grunner-til-a-oppdatere fra 2013 De regner med at det fins 35 000 grunner som ennå ikke er kartlagt. – Oppdater sjøkartet, sier hydrografen hos Kartverket. Redigert 26.August.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Popeye70 Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 1 hour ago, alfaalfa said: Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart. I indre Oslofjord er det satt opp /mange/ nye sjømerker de siste 4-5 årene. Har man gamle kart og navigerer om natten vil man nå se en god del flere lyskilder enn tidligere, og kart og virkelighet vil ikke stemme overens. For å unngå forvirring og mulig feilnavigasjon er det greit med oppdaterte kart. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alfaalfa Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Popeye70 skrev 22 minutter siden: I indre Oslofjord er det satt opp /mange/ nye sjømerker de siste 4-5 årene. Har man gamle kart og navigerer om natten vil man nå se en god del flere lyskilder enn tidligere, og kart og virkelighet vil ikke stemme overens. For å unngå forvirring og mulig feilnavigasjon er det greit med oppdaterte kart. Jeg er enig i og poengterte at det er nyttig med oppdaterte kart. Men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet, for å sitere Aukrust. Så jeg bibeholder min kritikk mot å anse at alt som er over en uke gammelt ikke er oppdatert. Behold vettet og forstanden og bruk sjømannskap og ikke dette litt overdrevne "oppdatering hver uke". Kartverket selv bruker hver 14 dag, som er dobbelt så lenge! Og selv det er å overdrive etter min mening. Fo Det er absolutt ikke der problemet med at folk setter seg i fare til sjøs oppstår! Igjen, bruk gjerne fakta som jeg gjorde ved å vise til at de 60 mest besøkte grunnen på Sveriges vestkyst er oppdaget og merket for lenge siden. De finns i alle trykte sjøkart fra 2007. Jeg sjekket. Allikevel går folk på. Så bruk kunnskap om risiko - sannsynlighet x utfall. Det er ikke om kartet er 14 dager gammelt som utgjør risikoen! Det er om du bruker den tilgjengelige informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 34 minutes ago, alfaalfa said: Så jeg bibeholder min kritikk mot å anse at alt som er over en uke gammelt ikke er oppdatert. Behold vettet og forstanden og bruk sjømannskap og ikke dette litt overdrevne "oppdatering hver uke". Kartverket selv bruker hver 14 dag, som er dobbelt så lenge! Og selv det er å overdrive etter min mening. Joda, jeg er helt enig, men at man kan oppdatere kart når man ønsker er veldig kjekt. Jeg oppdaterer rett før sesongen, og kanskje 1-2 ganger underveis. Det er greit nok, og mye bedre enn de 7 år gamle papirkartene mine. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Enzo Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Ttopp skrev On 5.8.2020 at 13.45: Navionics på app til PAD kjøper du litt av gangen koster 300-600 per området og er da gyldig for oppgradering i et år. Du er vel neppe i helle verden på en gang. Så først nå du svarte meg på denne. Jeg har Ipad med navionics og kartene er jo der for altid, kjøpte de for sikkert 10år siden omtrent så det funker men tenkte OpenCPN som backup. Kan ikke ha for lite kart og å kunne planlegge hele verden på en gang er da veldig koselig det. Har fått tak i noe gammelt typ 8-10år gammelt for verden så da har jeg det jeg trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Prøvde å legge inn opencpn (igjen) på raspberrypi, siste versjon av den og osenc plugin. For å lage en lisensnøkkel så ber den med om å sette inn en usb dongle. Kan man ikke legge inn osenc kart uten å kjøre en usbdongle i RPI? Har fylt opp alle usbportene på pi og vil helst ikke ha en usbhub tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Dreuf skrev 16 minutter siden: (igjen) er kanskje cluet her? Har du reinstallert Pien må du også bruke en ny lisens, (eller #2). Litt ned på siden her finner du instruksjoner for installasjon uten USB. Det forutsetter at du har ubrukt lisens. https://manuals.o-charts.org/oesenc_en_US.html Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Merk at hvis du kjører OS på PI'en fra USB-disk og ikke SD-kort var det ihvertfall tidligere umulig å bruke OESENC-lisensieringen... fant jeg ut the hard way. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Popeye70 Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 1 hour ago, Arne Henriksen said: Merk at hvis du kjører OS på PI'en fra USB-disk og ikke SD-kort var det ihvertfall tidligere umulig å bruke OESENC-lisensieringen... fant jeg ut the hard way. Vet du hvorfor? Er det hardkodet /dev/mmcblk i koden (har sett det i andre programmer) eller er det en sjekk av om kartene ligger på flyttbart medie (fordi flyttbart medie er jo "farlig" - tenk om noen tar med kartene til en annen maskin, dere...)? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne Henriksen Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Nja. Dette var svaret jeg fikk da - var vel helt sikkert relatert til fare for kopi-spøkelset... Tror at USB-lisensdonglene skulle fikse utfordringen her men har ikke testet mer siden jeg ikke har gidda oppdatere den gamle OpenPlotter-installasjonen i båten enda. From: Roberto [mailto:info@o-charts.org] Sent: 12. september 2017 11:38 To: arne@xxxx Subject: Re: [o-charts] Message from contact form [no_sync] Hi Arne, This is Roberto/Sailoog. I have been analyzing your case and it is a really special case never seen before. If I am not wrong your are running OpenPlotter from an USB installation. I have never worked on this type of installations yet because I was waiting for releasing a new OpenPlotter image based on a new NOOBS version that has better support for installations from external devices. The current used NOOBS version has not good support for this. Have you been able to do it from OP v0.10.0? After studying your fingerprints I can see that this method breaks our userkey consistency. Sorry I can not be more specific here without going into details about the encryption system. I am afraid we do not have a solution for this issue right now. I should report the case to the complete team involved in oeSENC charts development. I recommend you to use a standard OpenPlotter installation on SD. If you prefer to keep your current installation we will refund you the charts you have purchased of course. Sorry and thanks for reporting this special and useful case. Roberto Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Popeye70 Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 (redigert) Ah, dette høres kjent ut. Jeg eksperimenterte litt med å få både Sailor's Pi og OpenPlotter til å kjøre fra USB-disk på Raspberry Pi for et par år siden, og begge disse har hardkodet /dev/mmcblk-referanser i sine settinger. Flytter du operativsystemet til USB-disk så får du /dev/sda-referanser, og så lenge operativsystemet ser etter /dev/mmcblk mens du har /dev/sda vil ikke systemet boote som det skal. Jeg kom så langt at jeg fikk bootet Sailor's Pi fra USB-disk, men jeg måtte ha SD-kortet installert fordi det er en egen partisjon som heter "SETTINGS" (bare store bokstaver) som er hardkodet til å ligge på /dev/mmcblk7 eller noe sånt. Jeg klarte aldri i finne noen konfigurasjonsfil hvor dette var spesifisert så jeg kunne endre det, men ved å boote fra USB og beholde SD-kortet med SETTINGS-partisjonen så klarte jeg å til slutt å boote, mener jeg. Hvis ikke blir bare operativsystemet hengende mens den leter etter SETTINGS. Jeg tror Sailor's Pi er basert på OpenPlotter, så da får du nok samme problem der. En manuell installasjon av RaspiOS og OpenCPN har ikke dette problemet, men da må du legge inn alt av ekstrafunksjonalitet selv. SignalK osv... Forhåpentligvis skjer det endringer her nå som Raspberry Pi 4 offisielt støtter boot fra USB, ikke minst fordi USB-disker (SSD-disk) er mye raskere og mer robust enn SD-kort. En RPi 4 med SSD-disk via USB 3 er noe helt annet enn å kjøre fra SD-kort. Redigert 30.August.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne Henriksen Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Jeg mener den RPi2'n jeg har ombord fungerer uten at SD-kortet i, uansett var hovedpoenget mitt å komme bort fra SD-kort som dør i tide og utide og få noe som takler logging og skriving til disk, siden jeg har kjørt endel rrdtool-script som plotter temperaturer, vind/båtfart osv 24/7. Dette har surra døgnet rundt i båten siden 2016, siden jeg ikke har gidda oppdatere (kjøpte en RPi4 men ting stoppa da denne kun funka fra SD-kort). Nå er den vel uansett utdatert siden det er kommet raskere versjoner med mer minne - så må vel ut å handle :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Popeye70 Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 21 minutes ago, Arne Henriksen said: Jeg mener den RPi2'n jeg har ombord fungerer uten at SD-kortet i, uansett var hovedpoenget mitt å komme bort fra SD-kort som dør i tide og utide og få noe som takler logging og skriving til disk, siden jeg har kjørt endel rrdtool-script som plotter temperaturer, vind/båtfart osv 24/7. Både RPi 2 og 3 kan boote fra USB uten problemer, da trenger man ikke SD-kort. Men klarer du det med OpenPlotter/Sailor's Pi? Jeg testet som nevnt både OpenPlotter og Sailor's Pi med en 3 eller 3+ (husker ikke helt) og fikk ikke til 100% boot uten at SD-kortet står i. 21 minutes ago, Arne Henriksen said: Dette har surra døgnet rundt i båten siden 2016, siden jeg ikke har gidda oppdatere (kjøpte en RPi4 men ting stoppa da denne kun funka fra SD-kort). Nå er den vel uansett utdatert siden det er kommet raskere versjoner med mer minne - så må vel ut å handle :-) Det er ikke sluppet raskere RPi4, men man får den med 8GB minne, ja. Alle modeller av RPi4 (1/2/4/8 GB) skal kunne overklokkes til 2,1 GHz med god kjøling etter hva jeg har sett og hørt. Det trenger ikke være aktiv kjøling så lenge den passive klarer å spre varmen vekk fra selve chipen på en effektiv måte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dreuf Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 (redigert) Dette var en nyinstallasjon. De gamle lisensene mine var gått ut. Så tenkte jeg skulle starte med blanke ark i nye båten. Skal lese litt på linken din @SamH takker og bukker. Vedr den neste diskusjonen så vil jeg anbefale å installere den man trenger på RPI. Open plotter og slike samlinger legger inn mye tull og tweaks som man egentlig ikke trenger og forkludrer videre oppsett. (disclaimer er nok 3-4år siden sist jeg prøvde open plotter). Edit: Men open plotter er fint for nybegynnere for å komme i gang og se potensiale i denne lille dingsen Redigert 30.August.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Siste versjon av Openplotter legges inn på topp av standard OS, og så kan du installere de modulene du har bruk fra en egen pakkeløsning. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.