Ove T Svart 22.Januar.2021 Del på Facebook Svart 22.Januar.2021 bellen skrev for 9 timer siden: Men dette er på samme skjerm? Går det ann å dele det på to skjermer? Hej Jag har en dator och två bildskärmar och får då samma bild på bägge skärmarna, om det skulle gå att utvidga skärmarna har jag inte provat. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Hej Jag har gjort en GPX fil i OpenCPN med länkar till svenska Västkustens Gästhamnar 119 st. Finns att hämta via länken under OpenCPN en bit ner på sidan, där finns också mer information. Länk https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Ove T skrev 1 time siden: Jag har gjort en GPX fil i OpenCPN med länkar till svenska Västkustens Gästhamnar Veldig bra! Takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 er det litt hjelp å få med å laste ned kart i opencpn? har prøvd å finne svar i denne tråen men fant ikke noe, har og lest forskjellige bruksanvisninger uten hell. jeg lastet ned siste versjon av programmet, sjekket plugin, alt ok, gikk til O-Charts nettbutikk og resisterte meg og kjøpte kart, alt greit å langt, men da jeg gikk tilbake til programmet og arkfane kart og ned lasting O-Charts kom det opp innlogging til butikken, fylte inn samme som på nettside til butikken, ble spurt om system navn laget det... trykket oppfrisk og ingenting kom av kart, må jo være pålogget kartbutikken gjennom den siden siden jeg logget meg på, men kartet jeg har kjøpt kommer ikke opp. er det noen tips til løsning? hvor har jeg bommet? er det noen plass jeg kan logge ut og logge inn igjen i programmet? eller er kartet tapt? på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Det enkleste først. Restart boksen din. Om det fremdeles ikke virker, sjekk pluginversjon. Siste windowsver er pt 4.2.19.25 Har du ikke siste versjon, trykk på knappen "Update Plugin Catalog: Master", dukker det nå opp en liten grønn pil ved siden av "Enabled" checkboxen, trykker du på den og oppdaterer. Oesenc kjører en egen liten service så det er stort sett rimelig å restarte etter å ha oppdatert oesenc. Når det er gjort går du til oesENC Charts og trykker "Refresh Chart List". Skjer det fremdeles ingenting sjekker du logfilen din, lokasjonen på den finner du om du åpner "About OpenCPN". Post evt logfilen her om du ikke finner ut av det, kanskje noen kan hjelpe mer spesifikt da. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 mange takk for god hjelp SamH nå har vi kart og alt er bare velstand, så nå er det bare å lage ruta for sommern. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 God tur! :) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 SamH... Fullkommen og oversiktlig hjelp, - er imponert! andlin... Gjør deg godt kjent med programmets muligheter og "betjening"! Kjekt med oppdaterte norske kvalitetskart......! Ønsker deg lykke til og God tur på bøljan blå Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Oppdaterte kart ja, der ble jeg minnet på at mine kart er over 1 år nå og ikke lenger gratis oppdaterbare. Jeg får kjøpe nye O-chart før første tur. Båten ligger klar på vannet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 SamH skrev On 26.1.2021 at 19.34: Ove T skrev On 26.1.2021 at 18.23: Jag har gjort en GPX fil i OpenCPN med länkar till svenska Västkustens Gästhamnar Veldig bra! Takk skal du ha :) Hej Det ligger nu fler GPX filer på samma plats, kustobservationer och ViVa stationer. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 (redigert) Har kjøpt kart over Norge på O-charts, men har problem med å få dei lastet ned på pc'en. Lastet først ned kartsettet over Svalbard og installerte dette, men når jeg skal laste ned dei andre kartsettene, så får jeg bare meldingen "Feil ved uppakking av zip-fil" når kartene skal installeres. Og jeg må da laste ned kartsettet igjen, men det samme skjer. Hva er løsningen her? Redigert 12.April.2021 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Zip-filene er relativt store, og en dårlig nettforbindelse er noe som kan gjøre at de ikke er 100% intakte. Fiksen er som regel å vente til en har mer stabilt nett og prøve igjen. En annen mulighet er at pcn du bruker til å laste ned/pakke opp filene har en høy cpu-load eller for høy I/O, noe som likeens kan føre til korrupte zip-filer. I så tilfelle er cluet å avslutte det som drar mye cpu/bruker disk, evt reboote, og så prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Jeg har også ikveld lastet ned og installert alle filene for Norge, helt uten problemer. Men før jobben sørget jeg for at PC'ne ikke jobbet med noe som helst annet. Jeg lastet de ned til 4 forskjellige PC'er, til en heftig desktop med kablet 750Mbps kablet oppkoblet til en gammel 10" laptop med WiFi på langt under 100Mbps og en svak prosessor. Det ble en del data for hver PC, ferdig utpakket ble det 3,09GB. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Takk for kjappe svar. Det gir nok litt mening, jeg lastet ned via en 4g-router med kabel imellom pc og router, men mobilsignalet til routeren tror jeg ikke er helt stabilt. Kjedelig å bruke over 2Gb til ingen nytte. Er det mulig å laste ned kartene på en annen pc og overføre med en minnepenn? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 bellen skrev for 5 timer siden: Er det mulig å laste ned kartene på en annen pc og overføre med en minnepenn? Ja, det er det. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 shipahoy skrev for 1 time siden: bellen skrev for 7 timer siden: Er det mulig å laste ned kartene på en annen pc og overføre med en minnepenn? Ja, det er det. Hej Det beror på, har du en dongel kan du ladda ner på vilken dator som helst där dongeln sitter i när du laddar ner och sedan flytta filerna som du vill. Har du inte dongel i datorn som du laddar ner på så lägger sig licensen på den datorn. Jag tycker att man skall köpa dongel och ha en licens på den. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 (redigert) Hvis du bruker linken i e-postene du fikk fra o-charts shop når du prøvde å laste ned kartene, så blir det rett lisens. Du skal ikke bruke OpenCPN på den andre maskinen for å hente kartene. Dette har jeg gjort mange ganger for å oppdatere kart på telefonen. Alternativt så kan du logge deg inn på o-charts og laste de ned. Redigert 13.April.2021 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Supert.. Fungerte helt fint å laste ned å kopiere over til rett pc med minnepenn 👍 Men så til neste spørsmål.. Denne pc'en er dedikert kun til OpenCpn og jeg har laget til så programmet starter automatisk når pc'en startes. Men jeg skulle også fått programmet til å starte automatisk i fullskjermmodus uten å måtte trykke F11. Dette fikk jeg til å gjøre på en Win XP-maskin, men finner ikke ut hvordan jeg gjør det på Win 10. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-app-to-run-automatically-at-startup-in-windows-10-150da165-dcd9-7230-517b-cf3c295d89dd Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Ja, den er grei. Men skulle fått programmet til å åpne i "Fullscreen" uten å måtte trykke på F11. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Hiv på /fullscreen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 Der ja.. Tusen takk 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2021 Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 Noen som vet om Google Earth plugin er nede for tiden? Får bare feilmld når jeg prøver å åpne den. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Juni.2021 Del på Facebook Svart 13.Juni.2021 Fant denne saken her. Ser ut til at eldre versjoner av google earth er stengt ned :( Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 HOW-TO for å lage egne kart og/eller sat-bilder for bruk i OCPN. (SatToChart, SAS planet) http://svocelot.com/Cruise_Info/Equipment/mbTiles.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.