Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

tussi skrev On 2.9.2017 at 23.37:

Har prøvd å installere oesenc-plugin men det virker som den henger seg opp. Får ikke tilgang til denne inne i opencpn.. Noen som kjenner til problemet? 

tussi...

 

Har ikke hørt eller vært borti at dette skal være noe vanlig problemstilling, - men sjekk følgende:

 

Oppfatter det som om det er PC-versjonen du bruker?

 

Pass  da på at du bruker siste versjon av programmet, OpenCPN 4.8.0 og også siste plugin versjon som ligger på de samme web/nedlastingssidene: 

 

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloads.html

 

NB!

Hvis du har hatt en eldre versjon tidligere og/eller noen av beta- testutgavene, så kan det være en fordel å starte med en clean fresh nyinstall av O 4.8.0 etter at den gamle program-versjonen er slettet!

 

OBS!

Husk da å ta BACKUP av dine personlige data først, hvis du har tracks, ruter eller waypoints du helst ikke vil miste!

 

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

maxi1431...

Soundings er nok ikke fullt så enkelt å forandre noe på....., etter hva jeg har forstått fra tidligere diskusjoner!

 

Men jeg har sendt en forespørsel til sjefsutvikler Dave Register og resten av teamet internt, så får vi en forklaring eventuelt hva som kan gjøres med det du ønsker, maxi1431!

 

Ellers så foregår det meste av generelle innspill og utvikling / testing og diskusjoner på dette OpenCPN-forumet:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/

 

og her kan alle som lurer på noe og/eller har løsninger og ideer få være med å påvirke forandringene til neste versjonsutgivelse!

 

NB!

Har du prøvd via brukergrensesnitt  og så den nederste "slideren" vedr. Kartobjekt skaleringsfaktor?

Prøv ett knepp eller to på plussida og se om det blir litt bedre. (blir litt mere diffust, synes jeg, men større!)

 

Vi får vente på gutta og Dave , han er sikkert opptatt med Hurricane der han holder til nå....!

 

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får ikke lastet ned Norgeskartene før jeg får oppgradert båt PC`n.

Er det noen med   nye  norgeskart og  "svenskehacket"   som kan si  om det virker på   de nye kartene.

Ellers bør en vel sette det på "ØNSKELISTA;  

 "svenskehacket"  er supert.-  spesielt det  de  gjør med  dybdene.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 36 minutter siden:

Hva er det svenske versjonen gjør med dybdene? 

Du ser det best  lenger opp på bilde til  maxi1431 og Pinkvin   PC.

Takk  shipahoy  ikke samme  effekt  på nye norske. Gleder meg. var det nettbrett?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har nettopp hatt på besøk et par kamerater/båtkarer fra småbåthavna, som gjerne ville ha litt hjelp til å få satt opp sine laptop maskiner med siste versjon OpenCPN og nå med oeSENC kart fra Kartverket.

 

Jeg viste de litt forandringer fra disse helt uptodate kartene og sammenlignet med de kartene som de tidligere har brukt........, og de kjente igjen en god del "obs-problematikk" fra praktisk bruk selv.

 

Jeg la inn et autentisk og helt korrekt slepespor fra Kr.sund og over Hustadvika (indre lei) til Bjørnsund.

Se bl.a. hvor oppdatert de nye oeSENC kartene er langs leia ved Atlanterhavsveien og gjennom bl.a. Sveggesundet!

 

Vedlagt zippet slepespor for strekningen, må unzippes og så importeres i OpenCPN på flippen slepespor!

 

Her er en skjermdump av slepesporet vist på Kartverket's oppdaterte kart forbi Langholmen like forbi Vevang.

Her stemmer det med den virkelige kjørte leia, men på mine kameraters tidligere kart så gikk dette reelle slepesporet av båten over tørt land......., og slike situasjoner er det mange av ble jeg fortalt på deres tidligere brukte og gamle kart!

 

Kr.sund - Bjørnsund, Hustadvika og Atlanterhavsvei-området Indre lei om Vevang.zip

 

59b3c67f069f9_oeSENCKartverket2017KorrektslepestrekiftvirkelighetenvedindreleiavHustadvika.png.5aa737ea7706cfaae19b7d897f232b2e.png

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 22 timer siden:

Hva er det svenske versjonen gjør med dybdene? 

 

Fontene blir anderledes, bedre i mine øyne. Og så blir det vel tegn for skvulpeskjær, a la norsk format. Annen fargepalett. 

 

Har ikke finstudert det, men umiddelbart ser det bedre ut syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 1 time siden:

Er man «lommekjent» , litt erfaring og ekkolodd, - så er det merkelig hva man kan tillate seg, - og fortsatt ha kontroll, - eller?
Seastar

 

Kommer av at i forrige århundre da GPs`n var som kalvedans, at en lærte seg å  leste kartet på PC`n og var

lykkelig da GPS`n var enig med en  hvor en var hen , det hente at den ville ha en til å seile på feil side av staken,

men den avgjørelsen var tatt i god tid.

Hva med ruten langs  Marholmen i flatt vann 2,5m?

God helg tilbake Seastar.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 18 timer siden:

 

Hva med ruten langs  Marholmen i flatt vann 2,5m?

 

Roger...

Det er vel ikke en "rute" som jeg ville valgt nei!

På kartene følger jeg i hovedsak de stiplede anbefalte leder i vanskelige områder.........., og det er jo til slutt "Skipperens" vurderinger og skjønn som bestemmer i alle de valg vi kommer ut for....!

 

Her ser du forresten samme slepestrek, men vist med siste versjon fra 2011, av kartpakken fra bergen til trondheim med Rasterkartene fra NV Charts, - som tidligere var å få kjøpt (NO3).

 

Må vel erkjenne at dagens Vektorkart fra Kartverket til bruk i alle versjoner av OpenCPN er et stort fremskritt.

Der kan vi etter eget valg, i enkelte kritiske situasjoner, velge å fjerne all unødvendig informasjon, slik at vi sitter igjen med bare det som er viktig for navigasjonen og sikkerheten.

 

NB!

Disse nye kartene fra Kartverket oppdateres jo hver mandag gjennom o-charts.org, for oss som bruker OpenCPN.

Så skulle vi oppdage ting "som ikke stemmer med terrenget" rundt om i de områdene vi ferdes, så kan jo dette enkelt rapporteres med dokumentasjon til Kartverket......!

Det er jo skipperens ansvar å velge en riktig og sikker led:sailing:

Seastar

 

59b4f2e745b83_IndreleiavHustadvikavistpsisteversjonNVchartsRasterkart.png.121dee9f297e4b53bf132b16c4f9f4b4.png

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er pcen oppdatert og det samme med OpenCPN, 4.8.0. Har benyttet meg av det flotte tilbudet med oeSENC kart fra Kartverket. Det tok noen timer før nedlastingen var klar, men selve nedlastingen gikk ganske fort.

 

Har tidligere bare hatt bsb og senere NV rasterkart. Det virker litt uvant å se i starten. Etter litt prøving virker det lettere å orientere seg i kartet.

 

Takker Seastar for både tips og god veiledning.

 

:thumbsup: Nemo

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev On 7.9.2017 at 21.39:

maxi1431...

Soundings er nok ikke fullt så enkelt å forandre noe på....., etter hva jeg har forstått fra tidligere diskusjoner!

 

Men jeg har sendt en forespørsel til sjefsutvikler Dave Register og resten av teamet internt, så får vi en forklaring eventuelt hva som kan gjøres med det du ønsker, maxi1431!

 

Ellers så foregår det meste av generelle innspill og utvikling / testing og diskusjoner på dette OpenCPN-forumet:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/

 

og her kan alle som lurer på noe og/eller har løsninger og ideer få være med å påvirke forandringene til neste versjonsutgivelse!

 

NB!

Har du prøvd via brukergrensesnitt  og så den nederste "slideren" vedr. Kartobjekt skaleringsfaktor?

Prøv ett knepp eller to på plussida og se om det blir litt bedre. (blir litt mere diffust, synes jeg, men større!)

 

Vi får vente på gutta og Dave , han er sikkert opptatt med Hurricane der han holder til nå....!

 

Seastar

 

 

maxi1431...

Har bare fått bekreftet at forandring/justering av dybde-tallene når det gjelder fonter og størrelse ikke er så enkelt per idag....!

Det sjekkes nå muligheter for fremtidig forandring av programkodene/kartdata for å få til bedre og ønskede justeringer av dette.......!

 

1)

Regner med at du har huket av for grafikkløsning med OpenGL-driver og at du har den siste oppdateringen til ditt grafikkort!

2)

Vet ikke hva du har valgt på de tre innstillingene av dybder som igjen gir forskjellige farger og visualisering av sikkerhetskoter /områdene på kartvisningen?

Dette  er også noe som har innvirkning på visningen av dybdetallene, de som blir "uten betydning" for din valgte sikkerhetsdybde vil jo bli mere grå og dermed svakere i fargen, slik at du kan konsentrere deg om de dybde-anvisninger som blir viktig for sikker navigasjon!

 

Etter det jeg har oppfattet tidligere, så har de fleste vektorkart innebygd de tre "visningsområdene" på 2 meter - 5 meter og 10 meter, slik at jeg for min del bestandig har brukt dette i innstillingen også av sikkerhetsdybde i OpenCPN- innstillingene.

NB!

Jeg har ikke testet noe særlig eventuell virkning i kartvisningen ved bruk av andre tall i de tre innstilingene, men det kan nok forandre visningen spesielt i de mere detaljerte kartområdene når man zoomer innpå, eller ?

3)

Ellers så har jo den "object"-slideren som jeg nevnte i forrige innlegg god virkning både med å få disse objektene i kartet til å bli mindre og også større,.

Denne vurderingen av hva man synes er passende er jo avhengig av skjermstørrelsen på det utstyret man bruker OpenCPN på!

 

 

Med det første så har Dave snart ferdig med en ny versjon med diverse justeringer /korreksjoner når det gjelder oeSENC-plugin!

Dette har med visningen av kartene å gjøre, så vær oppmerksom på den på nedlastingssiden for PC-versjonen!

 

For Android så kommer det jo melding om oppgradering til ny versjon fra PlayStore!

 

Regner også med at jeg eller andre gjør oppmerksom på dette her i denne tråden også, når den blir utgitt/tilgjengelig!

 

Lykke til videre med å gjøre dere kjent med bruken av OpenCPN programutgavene.....!:sailing:

Seastar:seeya:

 

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus...

Jeg oppfatter det som en advarsel om at her er det "grunt vann" og fare på ferde!

 

Dette er vel også standard visning i de fleste vektorkart (også cm93), og er nok langt unna å være en feil/bug!

Visningen har vel også med disse sikkerhetssoner å gjøre som jeg nevnte i forrige innlegg.

 

Litt info ellers:

Denne "svenske-layout'en" som jesperwe i sin tid laget for de som brukte cm93 kart i Sverige, -er jo forsåvidt grei den...., men vær oppmerksom på at så snart det kommer en oppdatering av OpenCPN-programmet så blir originalen lagt inn igjen og du må da på nytt legge dine personlige tilpasninger manuelt inn igjen på hver enkelt maskin!

Det blir vel også tilfelle med de forandringene du prøver å få til lokalt på din maskin?

 

Anbefaler deg heller å være med i den videre utviklingen på utviklerforumet, med dine synspunkter og argumentasjon for forandringene du ønsker, - men jeg vet at slik OpenCPN viser ting i kartene i dag er etter den internasjonale norm og retningslinjer!

 

OBS!

Siden jeg er med i uttestingen og utviklingen av programvaren, så vil jeg videre her på forumet kun forholde meg til hvordan original OpenCPN -programvare og kart skal fungere!

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 57 minutter siden:

Hva er det rosa krysset? 

På de andre kartene eg har er alle disse rosa kryssende vanlig kryss med dybdetall. 

Eg finner symbolet i png fila, men får ikke til å erstatte den. Virker mest å være en slags feil.... 

 

 

Har i et annet kart en grunne på 3,7 m der. du har rosa kryss. har du flere eksempler?

Det holder med posisjonen.

Er dybdene så utydelig.

dybder.JPG.2b1b510faa107cf5d3f665cb82bb576a.JPG

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...