function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Roger jo...

Jeg oppfattet på Sjøfare som om problemene hadde oppstått og var relatert til installasjonen av OpenCPN, - og at maskinen ellers ikke hadde noen problemer?

 

Men uansett, Roger, det er jo  helt riktig av deg...., det skader ikke å først eliminere alle slike sider ved først å sjekke maskinen sin generelt for virus/malware o.l.!

 

Jeg kjører også fast, på alle mine maskiner, betalversjonen av Malwarebytes, og kan skrive under på at det er noe av det aller beste som finnes til å finne og uskadeliggjøre uhumskheter.

 

Anbefaler derfor alle å laste ned trial (gratis-versjonen) og å kjøre scan av maskinen.

Fordelen i tillegg med betalversjonen er at den kjører automatisk i bakgrunnen i realtime med den siste "motmedisinen" mot virus/malware!

 

NB!

Derfor tok Malwarebytes forleden dag automatisk denne trasigheten som nettopp rammet det velkjente og anerkjente programmet CCleaner, som også er fast inventar på mine maskiner.

 

Det er foreløpig funnet ut at det bare er CCleaner versjon 5.33, som var infisert av veldig skadelig kode, og som i hovedsak rammet Win32-bit maskiner.

Søk på nett og les om skandalen fra en "korrupt" medarbeider internt i firmaet, eller hva det nå var...., her er en artikkel:

https://www.piriform.com/news/blog/2017/9/18/security-notification-for-ccleaner-v5336162-and-ccleaner-cloud-v1073191-for-32-bit-windows-users

 

:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 53 minutter siden:

 

Søk på nett og les om skandalen fra en "korrupt" medarbeider internt i firmaet, eller hva det nå var...., her er en artikkel:

https://www.piriform.com/news/blog/2017/9/18/security-notification-for-ccleaner-v5336162-and-ccleaner-cloud-v1073191-for-32-bit-windows-users

 

:thumbsup:

 

http://www.side3.no/teknologi/ccleaner-skandalen---du-ma-reinstallere-windows/3423374630.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Håper ikke det skjer. Da blir det kommersialisert. Husk at OpenCPN er et fullstendig gratis kartprogram.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar!

Denne loggfila finner jeg ikke, har gått manuelt gjennom de fleste foldere og brukt søkefunksjonen uten resultat. Skjulte filer vises.

Lastet ned denne Malwarebytes og kjørte en skanning, 0 trusler eller avvik funnet.

 

Maskina ellers kjører greit nok, sikkert så bra det kan bli med win10 (er ikke kompis med win10 for å si det mildt).

Men utelukker ikke at det er maskina som er problemet, har brukt mesteparten av tiden etter innkjøp til å få win10 til å virke som det skal.

Ikke sikkert jeg er helt i mål likevel da...

 

Det som er rart er at med det samme maskina starter så virker Ocpn kjapp. 2-3 sek fra jeg trykker på "alternativer" knappen til menyen kommer. Men blir tregt igjen etter noen minutter. Dette støtter vel teorien om at det er maskina som har skylden.

 

Får ta noen vurderinger på hva jeg skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 46 minutter siden:

Håper ikke det skjer. Da blir det kommersialisert. Husk at OpenCPN er et fullstendig gratis kartprogram.

 

OpenCPN bruker GPLv2-lisens, og kildekoden er sluppet og fritt tilgjengelig for de som vil bruke den eller endre den:

 

" OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com, and several other public sources. "

 

Det betyr at hvem som helst kan ta koden og bruke den. De kan også fritt endre den, men betingelsen er at de som gjør dette må gjøre all sin modifiserte kode fritt tilgjengelig på samme måte som OpenCPN har gjort. Man kan ta betalt for distribusjon av koden (f.eks. ta betalt for kopieringsjobben og mediet den ligger på), men man skal ikke tjene penger på selve OpenCPN hvis jeg husker GPLv2-betingelsene korrekt.

 

Jeg ser dermed ingen hindringer for at du, jeg eller noen andre tar koden, legger den på et SD-kort og distribuerer dette sammen med en ferdig pakke inneholdende en Raspberry Pi med touchskjerm og et vanntett kabinett med monteringsmuligheter. Da har man en billig kartplotter. Deretter kan man selge tilpasse utvidelsespakker med AIS, NMEA osv eller la det være opp til brukerne å ordne dette selv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Barbaria said:

Når kommer OpenCpn med dedikert vanntett plotter med skjerm, fiks ferdig bare til å koble på nettet i båten?

 

Dette oppsettet finnes allerede. Det er riktignok bare skjermen som er vanntett, prosesseringenheten (PC'en) er plassert innomhus. Prisene blir selvfølgelig deretter. 

Link to post
Share on other sites

Sjøfare skrev for 10 timer siden:

Takker så mye for svar!

Denne loggfila finner jeg ikke, har gått manuelt gjennom de fleste foldere og brukt søkefunksjonen uten resultat. Skjulte filer vises.

Lastet ned denne Malwarebytes og kjørte en skanning, 0 trusler eller avvik funnet.

 

Maskina ellers kjører greit nok, sikkert så bra det kan bli med win10 (er ikke kompis med win10 for å si det mildt).

Men utelukker ikke at det er maskina som er problemet, har brukt mesteparten av tiden etter innkjøp til å få win10 til å virke som det skal.

Ikke sikkert jeg er helt i mål likevel da...

 

Det som er rart er at med det samme maskina starter så virker Ocpn kjapp. 2-3 sek fra jeg trykker på "alternativer" knappen til menyen kommer. Men blir tregt igjen etter noen minutter. Dette støtter vel teorien om at det er maskina som har skylden.

 

Får ta noen vurderinger på hva jeg skal gjøre.

 

Sjøfare...

Hvis OpenCPN av en eller annen årsak har problemer med å fungere som det skal, så kan man finne ut mange ting ved å se på opencpn.log -filen, som ligger i en egen opencpn-mappe sammen med andre viktige filer som .config fila og ikke minst bl.a.fortløpende rullerende autom. backup (fra 1 til 5) av alle slepestrek, WP og ruter som programmet bruker i GPX-formatet.

 

En enkel tilgang til disse skjulte filer /mappe....., trykk på " ? " - knappen på verktøylinja.......!

NB!

Anbefaler ellers ved alle anledninger jeg får også alle brukere til å sette seg inn i manualen for programmet, som bl.a. er innebygd i programmet ved å trykke på "Hjelp" -flippen i samme skjermbilde. (eller på hjemmesiden opencpn.org)

 

Du får ta dine vurderinger selv, men for meg høres det ut som om du har noe problem med selve maskinen (komponentfeil?) eller med at Win10 ikke fungerer slik den skal på din spesifikke maskin!

 

På en ny maskin er det vel Garanti , - jeg ville med det du har nevnt av problemstilinger med maskinen, vurdert å klage til leverandør, - ut ifra mistanke om maskinkomponent-feil!

Med den spec'en maskinen din har burde bl.a. opencpn sprette opp umiddelbart, når du trykker f.eks "Alternativer".

Det gjør mitt program til og med på min gml XP maskin med 2 GB RAM, og med full pakke av NV- rasterkart og vektorkart!

 

Det første en seriøs leverandør da ønsker å tilby, - burde være å sørge for nyinnstall med fersk og clean Win10 med de siste og riktige drivere til din maskin.

 

Ta først kopi av alle dine personlige filer før maskinen blir slettet / formattert...., og da vil du ihvertfall få svar på om maskinen vil fungere bedre, - eller at mistanke på komponentfeil blir forsterket.

 

Et tips:

Slik gjorde jeg det på et gedigent feilkjøp av et velkjent merke og en maskin i den dyrere klasse som hadde bl.a slike "treighets"-problemer som du nevner og som hos meg også delvis "kom og gikk" med stadig forverrede symptomer.....! (Win10 og nesten ett år gammel maskin, da jeg syntes at "nok er nok")

 

Maskinen var umulig å bruke og ikke minst så kunne jeg ikke stole på den i praksis, - så enden på visa for min del, - etter flere forsøk på rep og skifting av komponenter / hovedkort o.l. ble at jeg krevde ny maskin eller pengene tilbake.

Det er jo 5 års reklamasjonsrett på en maskin som i utgangspunktet er ment å vare lenger enn 5 år........., den ble aldri bra......, og til slutt ble jeg lei og krevde pengene tilbake for å forsøke et annet merke /modell!

 

Jeg holder for tiden på å undersøker hvilke jeg skal gå for, og prøver i praksis forskjellige maskiner fra en lokal leverandør.........!

 

Lykke til du også:thumbsup:

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg partisk og jeg er klar over det bare for å ha det understreket.


Windows 10 er et kommersielt produkt som har ett for øye - tjene mest mulig penger. Det gjøres ved at ekstra programvare (apper og andre tilleggs pakker) installeres over tid selv om ikke bruker alltid er klar over det og ønsker denne funksjonaliteten. Resultatet er tregere og tregere maskin som er fylt opp av det som jeg vil kalle søppel.
Å bruke en PC som skal dekke alle behov en bruker har (pluss familiemedlemmer) og i tillegg være et navigasjons verktøy der sikkerhet og pålitelighet er viktig, er en særdeles dårlig ide.


Som navigasjons verktøy vil det første kravet til en PC være stabilitet, dernest ytelse. Her vil nok ikke mitt valg være en PC basert på Windows produkter. Det er andre OS som går Windows en høy gang både på første og andre kravet til et navigasjons verktøy. 

OpenCPN kompilert på et Debian basert operativsystem som for eksempel Ubuntu vil fungere stabilt til maskinvaren faller i fra hverandre av elde. 

 

Mitt råd til båtfolket som ønsker å bruke OpenCPN er å dedikere en maskin med enten Debian eller Ubuntu til dette formålet. Surfing på nett eller andre forlystelser som spill ol. bør forgå på et annet system.

Link to post
Share on other sites

Octant skrev 1 time siden:

Windows 10 er et kommersielt produkt som har ett for øye - tjene mest mulig penger. Det gjøres ved at ekstra programvare (apper og andre tilleggs pakker) installeres over tid selv om ikke bruker alltid er klar over det og ønsker denne funksjonaliteten. Resultatet er tregere og tregere maskin som er fylt opp av det som jeg vil kalle søppel.

 

Det må du underbygge litt mer, ellers er det kun påstander. Jeg har to PC'er med Win 10, en desktop og en laptop og har ikke merket noe til dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøfare

Har du sjekket opp at din Maskin takler WIN 10, mulig den  trives best med WIN 7

Avinstaler  OpenCpn  restart.

Instaler denne 3,0 så finner du ut om det er PC eller Programmet som tuller.

https://softadvice.informer.com/Opencpn_3.0_Download.html

Eller var det 3,02 som var best?.

 

Har kjørt Windows siden 1996 Win 95 og hele 1GB disk.

Har en Comoaq laptop 10GB 64 ram 1999. og  med 9GB  kart/programer rusler enda.

Så Win har hvert ok  , men en må passe på å fjerne alle hakene når en installerer noe, ellers sitter en i klistret. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev for 7 timer siden:

 

Sjøfare...

 

Du får ta dine vurderinger selv, men for meg høres det ut som om du har noe problem med selve maskinen (komponentfeil?) eller med at Win10 ikke fungerer slik den skal på din spesifikke maskin!

 

På en ny maskin er det vel Garanti , - jeg ville med det du har nevnt av problemstilinger med maskinen, vurdert å klage til leverandør, - ut ifra mistanke om maskinkomponent-feil!

 

Det er jo 5 års reklamasjonsrett på en maskin som i utgangspunktet er ment å vare lenger enn 5 år........., den ble aldri bra......, og til slutt ble jeg lei og krevde pengene tilbake for å forsøke et annet merke /modell!

 

Jeg holder for tiden på å undersøker hvilke jeg skal gå for, og prøver i praksis forskjellige maskiner fra en lokal leverandør.........!

 

Lykke til du også:thumbsup:

Seastar

 

 

Vurderingene går på om jeg skal skaffe en brukt maskin med win7, ikke om jeg skal ha OpenCPN eller ikke. Det skal jeg ha, har stor sans for dette programmet (Vanligvis skroter jeg fort programmer som ikke virker skikkelig, men siden det er en sjanse for at det er win10 / maskin som er problemet, er jeg villig til å bruke litt tid på dette).

 

Har dårlig erfaring med å klage på maskiner, av en eller annen merkelig grunn er det ALLTID virus som er problemet. At de da kan ta betalt for "reparasjonen" i garantitiden, og at maskinene gjerne fungerer like dårlig etter rep er jo sikkert bare rene tilfeldigheter :rolleyes:

 

Roger Jo: Denne maskina er originalt satt opp med win10. Har forhørt meg med Microsoft, og win7 kan ikke brukes på denne maskina. Så dette er "originalt" oppsett.

 

Jeg har også brukt windows i alle år, og vært fornøyd. Men da 97 / XP / 7 (greide å styre unna 2000/vista/8 osv). Men 10 greide jeg altså ikke... 

 

Men dette blir litt OT. Gransking pågår for å finne ut hva som svikter, skal komme tilbake med svaret når jeg vet mer.

 

Igjen, tusen takk for hjelp og tips!

Link to post
Share on other sites

"" användarinställninga ""?

Anrar at du er her, når det skjer.

Ikke opplevd den feilen

Ville tippet på at noe er feil inne i mappa.

Har du puttet noe inn der som den ikke liker ?.

Har funnet ut at når noe er galt, så er medisinen avinstaller, restart og installer på ny.

Og sjekk at Opencpn virker før en begynner å putte inn noe i mappene.

Da vet en hva en ikke skulle gjort hvis noe går galt. (mine erfaringer)

Og ta en kopi av hele mappa er lurt, så en kan slette den en har tuklet med og legge inn orginalen.

OpenCpn.JPG.0b43eb39b09a72f228624952076956eb.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det är när jag klickar på ikonen "plugins" som allt låser sig, se bild, dock inte denna dator som hänger sig. Det är säkert som du säger att avinstallera och installera på nytt som är lösningen.  Jag har skickat log och ini filer till utvecklarna och väntar på besked före jag gör en ominstallation.

Hälsningar Ove

2017-09-29.png

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev for 1 time siden:

Hej

Jag har ett problem i mitt Open CPN på en dator. När jag under användarinställningar trycker på "Plugins" låser sig hela programmet och går bara att stänga ner med controll/ alt/ delete. Någon annan som råkat ut för samma problem? Felet är rapporterat till utvecklarna.

Hälsningar Ove

Hei.

Det samme skjedde hos meg første gang jeg installerte  OpenCPN 4.8. Avinstallerte så OpenCPN og så om alle filer var borte. Det var en del som ikke var blitt slettet med avinstalleringen. Disse slettet jeg manuelt og installerte å OpenCPN på nytt.

Da virket alt som det skulle og ble mye raskere. Har ikke hatt feil siden.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei :sailing:

Denne "innkopierte"-posten er lagt ut på Cruisers forum - OpenCPN forumet av forummedlem "bcn" , som ellers heter Hubert og er den personen hos o-chart.org ,som jeg har samarbeidet godt med for å få til realiseringen av muligheten for OpenCPN til å kunne bruke de nye gode og til enhver tid helt oppdaterte Vektorkartene fra Kartverket!

 

Som jeg igår annonserte i den andre tråden, for Android-appen, så har nå også Hubert lagt ut følgende beskjed med noen opplysninger og ny oeSENC plugin også for PC-versjonene av OpenCPN:

 

oeSENC plug-in: New Version 1.6

A new version of the oeSENC plug-in is in place.
It corrects some smaller glitches.

The new Version 1.6 will be mandatory for oeSENC chart sets created in the future.
Chart sets issued starting from later this week or in the beginning of the next week will correct some more bugs concerning several "line"-objects and will allow us to compress the chart sets more. Resulting in smaller and faster downloads.
oeSENC 1.6 is fully backwards compatible with chart sets already in use.

Windows/Mac....Website links updated.
Linux.... PPA updated
Android.... Application Version 1.6 in full rollout now.

Please update your oeSENC plug-in as soon as possible!

Hubert
__________________
 
Lykke til med et enda bedre OpenCPN/Vektorkart total-produkt!
 
Seastar:thumbsup:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har sett litt på disse nye oeSENC kartene. De er jo stinn av feil. Legger ved noen bilder som viser dette. Utsnittet fra Smøla vil ikke jeg navigere etter.

 

Image1.jpg.5130503338f1814813dda4b46815b579.jpgImage2.jpg.14a7c4a8e033134a9158890cf7dfb151.jpg

 

 

Image3.jpg.3cc9d17a4084443f343db96d7a16a409.jpg

Veiholmen

 

Jeg har jobbet en del med oppsettet for at det skal ligne papirkart. Kartversjon er 2017-8, oppdatert fra 2017-1. oeSENC plugg inn 1,6. For meg ser det ut til at konverteringen til dette kartformatet har gått helt feil.

Er det noen andre som har samme type feil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...