Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Joltus skrev 15 minutter siden:

 

Stygt og forstyrrende på kartet dog.... 

Men eg trenger jo absolutt ikke 4 til 5 meter.... Kan minke den i håp om færre kryss. 

"sikkerhetsdybden" på 2 m  kommer grunnen på 1,3 m til å bli Rosa. ref bilde ditt inne i Store Viervågen

Da den er farlig for din seilas på   m 2. grunndybden i det område er 2 til 5 m

setter du "sikkerhetsdybden"  på 10 m forsvinner alle rosa dybder, tilbake til tall

Grunn dybde og Klart farvann  på 3 m ser ok ut prøv deg fram

 

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har testet OpenCPN på ASUS Tinker Board? Jeg har et slikt og får kompilert koden, men når programmet kjører vises ingen kart. Koden er kompilert med støtte for bakgrunnskartene (GSHHS) og disse er lastet ned via OpenCPN. Inne i OpenCPN har jeg valgt disse kartene, men de vises ikke i displayet

 

Står litt fast, men skulle gjerne kommet meg helt i mål...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her er et knippe forandringer som også er implementert i beta-versjon .0119, - men som dessverre falt ut i Changelog-oversikten jeg la inn tidligere:

 

xx. When GRIB and tide/currents are both visible, then tide/current calculations are shown at the "GRIB time".
The color of the tide/current "widgets" change is to notify the user that the tide/current reference time has changed from "local NOW time" to "GRIB time".
xx. Now a course predictor is shown even when the actual AIS target, or the end point, is not visible on screen.
xx. Implemented user selectable SOG/COG calculation from position data. If not available trough normal NMEA.
xx. Add US Pilot charts to the chart sources in the chart downloader.
xx. The "Course-Up Update Period" feature has a new name to better describe what happens: "Chart Rotation Averaging Time"

xx. "Help handle" for dragging waypoints in touchscreen mode

xx. The feature: "Make line and polygon smoothing optional in OpenGL mode"
 

Ellers litt nyttig info fra denne tråden med bl.a denne henvisningen til bruksanvisningen vedr. diskusjonstema til Joltus / Roger jo:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-4-8-10109-a-195843-11.html#post2558749

 

Her er også en liten kommentar fra sjefsprogrammereren av OpenCPN, vedr. disse rosa kryssene:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-4-8-10109-a-195843-11.html#post2558103

"If you look at Object Query, you may see that the pink crosses are mostly underwater obstructions with depth less than surrounding depth area. Sometimes least depth is known, sometimes not.
In either case, the obstruction should be shown always, since it may be a significant hazard to navigation."

 

Da er denne saken grei for mitt vedkommende ihvertfall!:wink:

 

Ha en God helg alle sammen!

Ship o' hoi:sailing:

Seastar:thumbsup:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja så lenge eg kan fjerne de da de ikke er fare for min båt, slik RogerJo viste meg så er jo det helt konge.

 

Det som ble så dumt for min del var når de viste og dominerte så voldsomt og var 4-5 meter dype. Men alt har jo sin forklaring. Min stikker jo langt fra en meter, så da er disse punktene aldri en fare for meg, og da er jo grunner merket på en helt annen måte mye bedre.

 

At de som har laget ENC (S57?) standarden mener det er gode grunner til at de velger et rosa kryss skal de gjerne få prøve å overbevise meg om, men det ser blodharry og fryktelig ut. Og det ser så utrolig lite "maritimt" ut. Men er jo ikke OpenCpn sin feil da.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips:

På min nye H/P 14" , som er en meget rask og "behagelig" laptop å jobbe med, så har jeg installert siste Betaversjon av OpenCPN og kart!

 

Da det er litt mindre skjerm enn de jeg er vant med fra tidligere, samt det faktum at alderen kanskje også gjør sitt med synet!?, - ja, så satte jeg meg ned med OpenCPN brukermanualen og samtidig leste litt i trådene på OpenCPN- forumet som omhandler tema om bl.a. størrelsen på soundings / dybdeangivelsene i Vektorkartene!

 

Her er et innlegg som gjorde at jeg forsøkte meg frem til å sette den nederste glideren på nivå 3, og det ble en vesentlig bedre tilpassning og lesbarhet på min maskin/skjerm/grafikk!

 

Re: Sounding size adjustment on Vector Charts

FAQ now has
How are font size of vector chart Depth Soundings adjusted?

Thanks Rhythm Dr, I have tried the Swedish Vector Palette. It is better but still very small. From Bdbcat's advice in Note #74
  1. "OpenCPN uses recommended IHO symbols for soundings. They have "drop shadow", which lets them work on a variety of background colors."
  2. "ENC soundings are designed to scale with the Chart Object slider. Presumably, if you need the soundings bigger, you need the ATONs bigger also. - [Yes, that's fine]

For Vector Charts, the Depth Soundings size is controlled nicely with the Options > User Interface > Chart Object Scale Slider at the bottom. Setting it between 3 and 5 works. Also it is even better with the Swedish Vector Palette. See screenshot.

For Raster Charts, these charts are not controlled by the Chart Scale Slider (which only works on Vector Charts). However reading the "depth" is much easier because the cartography is much better.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/sounding-size-adjustment-on-vector-charts-138786-6.html#post2559697

 

Lykke til og forsøk dere frem med de verktøy som allerede finnes i programmet, - så skal vi se hva fremtiden bringer av enda bedre muligheter til å justere størrelse, fonter o.l. på f.eks dybdeangivelsene.

 

Seastar:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vil bare minne dere som er interessert i å være med å teste ut BETA programvare av OpenCPN....., at hele vitsen med Beta-testingen er jo å finne feil som er oppstått ifm videreutviklingen og nye funksjoner o.l.!

 

NB!

Det var derfor jeg anmodet alle som ville installere den og være med på jakten etter "feil-funksjoner" om å følge med i tråden for beta-testingen for selv å kunne rapportere og ikke minst bli oppmerksom på forhold andre finner....!

"Feilene" blir rettet fortløpende og som etterhvert vil komme med i neste BETA versjon utgivelse.......!

 

Her er bl.a. 2 forhold som er oppdaget og som det nå er funnet løsning på:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-4-8-10119-a-196289-4.html#post2560814

og

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-4-8-10119-a-196289-2.html#post2558851

 

 

GRATULERER, til Dave (bdbcat), som har mottatt en pris/utmerkelse/oppmerksomhet for sitt arbeide:

 

OCC award for Dave

http://oceancruisingclub.org/newsitem/211/The-OCC-Award-goes-to-David-Register-for-OpenCPN

 

Seastar:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her er viktige ting korrigert i denne BETA, så til dere som tester....., legg den inn snarest for å se forandringene.

 

Når det gjelder det jeg nevnte i en post over her ang.bl.a. bedre muligheter for å justere størrelsen på dybdeangivelser /soundings, så har Dave "akseptert" argumentene og gjort forandringer i de 2 eksisterende sliderne slik at man bedre kan forandre størrelsen på de forskjellige kartobjektene som bl.a. dybdeangivelsene.

I denne forbindelse er det lagt til en tredje slider- kontroll i tillegg på samme siden (Alternativer - Brukergrensesnitt), for å kontrollere og forandre størrelsen på bl.a. egen båt i kartet.

 

Lykke til, - vi er ganske nærme en ny offisiell release av OpenCPN nå, som vil bli versjon 4.8.1 :thumbsup:

 

Seastar

 

 

OpenCPN Beta Version 4.8.10125

Ahoy testers...

Here is OpenCPN Beta Version 4.8.10125

This is a Feature Freeze Beta Test.
We are looking now primarily for regression errors, that is, situations where OCPN 4.8.1 seems to be "not as good" as 4.8.0.
This may be subjective, or objective. The goal here is to reduce or eliminate the "startled user" effect.

Source is available now on github at:
https://github.com/OpenCPN/OpenCPN
Branch: master
Tag: Beta_v4.8.10125

Windows:
http://opencpn.navnux.org/beta/openc...0125_setup.exe

Mac:
http://opencpn.navnux.org/beta/OpenCPN_4.8.10125.dmg

linux Beta PPA:
In build queue now.

Please check and clear your Flyspray tasks.

Also, please check your translations carefully.
There are some languages of interest that are not full translated on crowdin.
Please take a look at this if possible.

Thanks for your help, and...
Good Luck
Dave


Changelog
31. Correct Track highlight rendering at large scale.
32. Correct fault on high speed VDR playback with "Calculate COG and SOG from position changes" set true.
33. Correct/improve missing cell cache logic for cm93 dataset.
34. Correct ENC Line Feature prioritization and display logic.
35. Implement options slider control for Ship and AIS rendering scale.
__________________
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Kommende offisielle nye versjon av OpenCPN er enda et steg nærmere utgivelse, og som Dave skriver her så blir den hetende OpenCPN 4.8.2

For dere som er med å tester Betaversjonene, her er siste Beta-utgivelse før Release Candidate, som da blir siste steget før offisiell utgivelse av den kommende nye versjonen OpenCPN 4.8.2.

 

OpenCPN Beta Version 4.8.10129

Ahoy testers...

Here is OpenCPN Beta Version 4.8.10129

This is intended to be the last Beta before the Release Candidate.

Source is available now on github at:
https://github.com/OpenCPN/OpenCPN
Branch: master
Tag: Beta_v4.8.10129

Windows:
http://opencpn.navnux.org/beta/openc...0129_setup.exe

Mac:
http://opencpn.navnux.org/beta/OpenCPN_4.8.10129.dmg

linux Beta PPA:
In build queue now.

Flyspray: On the Project "4.8.0 Release", I have marked the Tasks which I consider to be completed as "Finished".
If you disagree with these dispositions, please comment. I will close these Tasks before the next Beta/RC if no comments are received.

We have no plans to address any further Flyspray Tasks on OCPN 4.8.2.

Crowdin: Translations updated.


Changelog:
36. Update embedded users manual. Thanks to our "Wiki wrangler", Rick Gleason, for a super job.
37. Correct corrupted display on some (e.g. Argentinian) RNCs. Requires chart database rebuild.
39. Improve some MacOS Dialog box layout rules.
40. Implement Settings->UserInterface font sample.
41. Send NOBJNM to the plugins consuming the vector chart object information. (FS#1485).


Thanks for your help, and...
Good Luck
Dave
__________________
Link to post
Share on other sites

Hei:flag_bp:

For oss som har fulgt med over lang tid i mange år, så kan det bare slåes fast at OpenCPN er et meget bra program, og det tilpasses stadig og fortløpende til nyvinninger og nye muligheter i forbindelse med de stadig nye versjonene (og forandringene) som er nødvendige ifm de nye forskjellige operativsystemene.

 

Dette fungerer nå meget godt......, og samspillet med  de nye oeSENC -uptodate kartene for hele norskekysten har også funnet sin stabile plattform.

Jeg har deltatt i disse prosessene over flere år med programfunksjons-utvikling, uttestingen av nye versjoner og ikke minst arbeidet/prosessen frem mot å få tilgang til de beste uptodate norske kartene.

 

Denne gangen gjorde jeg et unntak til min hovedholdning når det gjelder offentliggjøre BETA versjoner på dette forum, ved å publisere og dermed kunne vise litt omkring det som foregår ved en programutvikling / uttesting og det å følge BETA prosessen frem til ny versjon.

 

De siste korreksjoner mot målet er med i denne Release Candidate, som Dave utga nå nettopp:

 

OpenCPN Release Candidate 4.8.10203

Ahoy testers...

Here is OpenCPN Release Candidate 4.8.10203

This is a Release Candidate.
This means that absent any truly significant bugs, we will release this version as 4.8.2.


Source is available now on github at:
https://github.com/OpenCPN/OpenCPN
Branch: master
Tag: Beta_v4.8.10203

Windows:
http://opencpn.navnux.org/beta/openc...0203_setup.exe

Mac:
http://opencpn.navnux.org/beta/OpenCPN_4.8.10203.dmg

linux Beta PPA:
In build queue now.



Changelog:
42. Improve MacOS dialog Z-order in some cases.
43. Correct failure to load Pacific Pilot Charts.
44. Improve Options->Plugins panel layout.
45. Correct ENC update logic for missing Feature Classes.
46. Correct dusk/night rendering of spherical red/white buoy.


Thanks for your help, and...
Good Luck
Dave
__________________

 

Hvis alt klaffer helt nå, uten noen bugs under uttestingen av denne RC, så kommer som Dave sier, den offisielle nye versjonen, OpenCPN 4.8.2 like rundt hjørnet!

Så da er det bare å teste og hardkjøre RC'n for eventuelle små feil?

 

Jeg vil nok være med og følge med OpenCPN også i fortsettelsen, både på pc-versjonen og OpenCPN for Android (egen tråd!), men vil fremover begrense meg til å offentliggjøre nyheter om fremtidige nye offentlig utgitte versjoner etterhvert som de måtte komme:thumbsup:

 

NB!

Her er forresten to gode kilder for å sette seg inn i og få forklaring på retningslinjene for alle "tegn" og markeringer i moderne kart:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ecdis-reference-cards-196939.html#post2568445

Lykke til alle sammen:sailing:

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle!:thumbsup:
 
Her kan den nye versjonen av OpenCPN lastes ned:
 
 
OpenCPN Version 4.8.2 Released

FOR IMMEDIATE RELEASE
---------------------

06 February, 2018

OpenCPN Version 4.8.2 Released



The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.8.2

This version is a maintenance and feature enhancement release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for Linux, Windows, Macintosh, and ARM computer architectures.
Since widespread introduction in 2008, OpenCPN has gained a solid reputation worldwide.

OpenCPN is running on hardware from tiny Raspberry Pis with 4" screens up to networked workstations. Specific user scenarios and needs are easily accommodated by using the Plug-in architecture and the wide scope of user settings.
A responsive international user and developer community together with integrated documentation help make installation and use of OpenCPN a pleasure.

Some of the features of OpenCPN include

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display
Full compliant support for official vector charts in S-57/S-63 format and InlandENCs
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com, and several other public sources.

As a successor to OpenCPN Version 4.8.0, OpenCPN Version 4.8.2 contains several incremental corrections and improvements.

Among them are:

.. Expanded integrated Chart Downloader sources.

We hope you enjoy OpenCPN Version 4.8.2, and look forward to your continued feedback and support.

More information is available at opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer
__________________
 
Da er det vel bare å forberede seg på en ny fin båtsesong......, f.eks ved å oppdatere laptop'en med ny versjon av OpenCPN, samt kanskje få lagt inn de nye helt uptodate oeSENC Vektorkartene over norskekysten.......?
 
Uansett, lykke til alle sammen med sesongen 2018:smiley:
 
Seastar:sailing:
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Seastar skrev On 8.2.2018 at 0.47:
Hei alle!:thumbsup:
---------

Da er det vel bare å forberede seg på en ny fin båtsesong......, f.eks ved å oppdatere laptop'en med ny versjon av OpenCPN, samt kanskje få lagt inn de nye helt uptodate oeSENC Vektorkartene over norskekysten.......?

 
Uansett, lykke til alle sammen med sesongen 2018:smiley:
 
Seastar:sailing:

 

Hei igjen

Det er vel på Lillestøm det vil foregå kommende helg for alle båt- og sjøinteresserte folk!

 

Jeg ble forespurt ganske tidlig på året, om jeg kunne tenke meg å "representere" og stå på stand'en til Kartverket for å vise interesserte om mulighetene med OpenCPN / o-charts!

 

Det hadde jo vært artig å kunne treffe mange som man kanskje kun kjenner som "nicknames" på forumer o.l., men beklageligvis så får jeg ikke anledning, det sier seg selv at man må prioritere feiringen av sin (vår) 40-års bryllupsdag som er denne aktuelle helgen!

 

Fikk nå mail fra Hubert som er en av lederne i o-charts, med forspørsel om jeg kunne minne forummedlemmene her på baatplassen om dette, slik at flest mulig er klar over denne tilstedeværelsen av OpenCPN / o-charts på båtshow-messen "Sjøen for alle" og lokalisert på standen til Kartverket på lørdag / søndag:

..........

As you might remember we are invited to the booth of NMA on the boat show in Lilleström next Saturday and Sunday.

Kartverket: stand D01-33
........
Kind regards
Hubert

 

Det er jo en gylden mulighet til å treffes for baatplassen-medlemmer og andre interessert som forstår verdien av at vi nå har muligheten til fantastiske, uptodate vektorkart fra Kartverket!

Lykke til og ha det kjekt dere også denne helgen!:wink:

Seastar:thumbsup::sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 1/20/2018 at 11.04:

Er det noen som har testet OpenCPN på ASUS Tinker Board? Jeg har et slikt og får kompilert koden, men når programmet kjører vises ingen kart. Koden er kompilert med støtte for bakgrunnskartene (GSHHS) og disse er lastet ned via OpenCPN. Inne i OpenCPN har jeg valgt disse kartene, men de vises ikke i displayet

 

Står litt fast, men skulle gjerne kommet meg helt i mål...

 

Jeg svarer meg selv. :giggle:

 

Etter å ha fiklet lenge med Asus sitt eget operativsystem for Tinker Board, Tinker OS (basert på debian), og OpenCPN, tenkte jeg at jeg skulle prøve Armbian (også basert på debian) i stedet, og da smalt OpenCPN rett inn. Jeg har notert meg stegene og kan legge det ut her hvis noen er interessert. Har ikke fått testet GPS ennå, men det kommer. Min trofaste GlobalSat BU-353S4 bestemte seg for å dø, så dermed blir dette litt utsatt. Kan ikke se noen gode grunner til at det ikke skulle fungere, dog.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

På messa i helga så jeg det ble kjørt to vinduer med forskjellig zoom, ett for oversikt og ett for detaljer.

Det ble forklart at for å få til dette i Windows så måtte man bruke portabel versjon, ved å lage en bat fil.

Jeg er ikke ukjent med å lage slikt, men er det noen som har detaljene?

Link to post
Share on other sites

MagneG skrev for 1 time siden:

På messa i helga så jeg det ble kjørt to vinduer med forskjellig zoom, ett for oversikt og ett for detaljer.

Det ble forklart at for å få til dette i Windows så måtte man bruke portabel versjon, ved å lage en bat fil.

Jeg er ikke ukjent med å lage slikt, men er det noen som har detaljene?

 

Laget en pinne se side 1 Portable OpenCPN er det du mener, med  versjon 3,2,2   og kjører de samtidig.

Og http://www.tikinavigator.no/netshop/Franson2.htm     Franson GpsGate  for å splitte Gps Signal

NY Oppskrift

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:advanced_features:portable_opencpn_v2

 

 

Opencpn.JPG.e8f3fbbbf57b6270c62c0ff808e6cf42.JPG

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

MagneG

Jeg vet ikke hvilken konfigurasjon din windows maskin har, som størrelse RAM, hvilken prosessor, grafikk-kort o.l. og hvilken versjon av Windows?

Anbefaler at du må bruke skjerm på minst 14", og så må du ha et lite program som greier å splitte GPS- signalet ditt for bruk på to OpenCPN installasjoner samtidig på den samme maskinen.

 

Ellers er jo dette mer eller mindre plankekjøring med litt erfaring med data!???, så skaff deg hjelp av en "nerd" hvis du føler deg usikker, - fremgangsmåten er her for nyere utstyr og versjoner av OS og OpenCPN:

 

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:advanced_features:portable_opencpn_v2

 

Du finner ellers alt du trenger av andre tips og løsninger på det meste vedr. OpenCPN i Brukermanualen.

 

Et lite tips i sakens anledning:

Siden jeg har nettbrett, smarttlf og andre laptop'er med OpenCPN, så får jeg samme funksjonaliteten bare med "å fyre opp" f.eks nettbrettet side om side, og i tillegg oppnår du også sikkerheten med en backupløsning om noe skulle skje med en av dingsene!!?

Lykke til!

Seastar:sailing:

NB!

Roger jo er rask som alltid, og sneik seg foran meg med et godt svar, uten at jeg var klar over det......., Takk Roger!:thumbsup:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Roger jo og Seastar.

Da kjører jeg Portable OpenCPN i flere vinduer på en maskin (Win 10, 64bit,  8 GB ram)

Gpsgate får jeg forske litt på når jeg har bedre tid.

 

Jeg er enig i at det er lurt med backup på f.eks nettbrett og smarttlf, men jeg har slike epleprodukter så der må jeg holde meg til annet, som f.eks Embark, Gulesider, NaVida, mm.

Har i tillegg en gammel Garminplotter som virker, men med like gamle kart.

Papirkart og kompass er også på plass, så jeg skal nok finne en havn om jeg kjører meg vill.

Link to post
Share on other sites

MagneG skrev 17 minutter siden:

 

Gpsgate får jeg forske litt på når jeg har bedre tid.

 

Når du installerer GpsGate, vil det være en fullversjon i 14 dager.
Deretter vil det automatisk bli konvertert til en gratis-versjon.

Mens fullversjonen kan bruke et ubegrenset antall Virtual COM porter


kan gratis-versjonen kun bruke 2 virtual COM porter. DE TO FØRSTE.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...