function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Det rosa krysset heter "isolated danger symbol" i kartene. Hvorfor dybden ikke er med skjønner eg lite av. Tror heller eg kommer til å legge inn et kryss der. Dumt tallet ikke er med, men er krysset der er eg jo obs uansett. 

 

Det rosa krysset er bare stygt og ubrukelig.

 

Er det virkelig et internasjonalt tegn?

Link to post
Share on other sites

Joltus...

Du er jo i din fulle rett til å eksperimentere med din egen maskin og din egen installasjon av programmer.....!

 

Her i denne tråden forholder vi oss til original OpenCPN programversjon, nedlastet fra www.opencpn.org, og alle har muligheten til å rapportere mulige feil/bugs og eventuelt komme med forslag til forbedringer o.l. direkte til OpenCPN utvikler-forum.

 

Dette har først og fremst med sikkerhet på sjøen å gjøre og ikke minst at alle forstår at dette må være etter gjeldene regler for utviklingen og presentasjonen av kartmaterialet fra seriøse kartleverandører, som jo har alle mulige slags opplysninger vedrørende sikker navigasjon, implementert i sine til enver tid oppdaterte kartdata.

 

Et kvalitetsmessig og seriøst navigasjonsprogram, som OpenCPN, forholder seg da selvfølgelig til de gjeldene retningslinjer med å vise korrekt den info som er innebygd i moderne uptodate kart, som oeSENC formatet med kartdata fra Kartverket.

 

Igår fikk jeg tilbakemeldinger på en henvendelse til sjefsutvikler Dave Register og Hubert fra o-charts.org og resten av utviklergruppen, - og de er klare i sine oppfatninger på hvordan dette skal fungere.

 

Her er et lite utdrag fra en av mailene med noen opplysninger:

NB!

Jeg vil også minne om, som tidligere nevnt, at det vil komme en oppdatert ny versjon av oeSENC plugin med det første......, vi skal i gang med intensiv Beta-testing......!

 

 

59bd093f407ad_Capturadepantalla2017-09-15alas13_36_14.png.c59eee700d730fd8cc93b190468a753e.png

 

A) I would recommend to everybody - users and developers - to have the NOAA Chart Nº1 at hand.
https://www.nauticalcharts.noaa.gov/mcd/chart1/ChartNo1.pdf
Comprehensive, didactical and complete.

They start with a remark - as an example - about the red symbol with the white x or cross.
See attachment.

Dave is working to integrate the latest changes of the S-52 presentation library step by step into core OCPN and the vector charts plug-ins.
 

Ha en riktig God Helg alle sammen:seeya:

 

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp seastar.men det må da være lov å spørre om hva et symbol betyr når det ikke gir noen mening. For så å si at det er en dårlig løsning. 

 

Du selv har jo "reklamert" for svenske "hacket" via link her i tråden. 

 

Det kan ikke bli slik at vi bare skal skryte av alt som er bra. For min del er eneste nytteverdien av å skryte av noe at andre kan finne ut av samme tingene. 

 

Når eg ikke er fornøyd er sjansene store for at noen kan fortelle meg hva eg kanskje har  gjort feil.... 

 

Når det gjelder symbolene i kartene så er det to ting eg ikke liker. De har en del symboler som sikkert er internasjonale, men eg ikke er vant med. Det er jo greit, men da må eg spørre. 

 

I tillegg er noen symboler litt dårlig "grafikk" på..... Den png fila har litt dårlig oppløsning føler eg. Men noen justering har gjort ting ganske så bra. Standard oppsettet i cpn er litt halvdårlig, men alt kan jo stort sett justeres på. 

 

Brukte opencpn på vei ut til Kvitsøy. Det beste med den var oversiktligheten. Når man kom ut i tett med skjær etc stilte eg bort en del unødvendig informasjon og fikk full kontroll. Det var gjort i en håndvending. Når den ringen for grunner nå er borte er oversikten meget god!! 

 

Og eg vente meg  til måten ruter ble laget på. Kjapt gjort! Dog noe bedre i locus vil eg si. 

 

 

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 1.9.2017 at 11.38:

Her står det om hvordan symbolene kan endres, og du kan laste ned et eksempel på svensk oppsett:

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:developer_manual:vector_palette

 

 

Joltus...

Det er jo som regel bare hyggelig å bli referert til, men når det blir hevdet i ditt siste innlegg at jeg tidligere i tråden har lenket til en svensk vector palette beregnet for cm93, utgitt for flere år siden, så er det noe jeg ikke vet om ihvertfall, og direkte feilinformasjon er ikke noe hyggelig!

 

Som du ser i sitatet over her, så er det andre som har lenket........... og det er jo ikke noe feil eller galt med det, fordi dette er jo en vector palett - alternativ som er "godkjent" og som ligger til nedlasting fra OpenCPN sine nedlastingssider, til bruk for dem som ønsker et forandret utseende på de gamle CM93 kartene!

 

Men det har jo skjedd mye nytt i utviklingen frem til dagens vector kart, som f.eks. oeSENC formatet med kartdata fra Kartverket, der visningen av kartene ikke lenger bare er " bestemt" av selve core OpenCPN programmet, men også med et helt nødvendig programmessig samspill med oppsettet i oeSENC plugin.

 

Dette vil selvfølgelig utvikles og forbedres fremover også, slik at vi vil få nye versjoner av både programmet OpenCPN og oeSENC plugin, som i fellesskap sikrer en kvalitet og en visning av de hele tiden (hver mandag) helt oppdaterte kart for en sikker visning som vi kan stole på!

 

Forleden kveld hadde jeg igjen en hyggelig prat med en ny bekjent/båtkamerat med å oppdatere maskinen hans, slik at jeg kunne hjelpe han med å konfigurere med nye kart  fra Kartverket.

 

Han hadde gamle cm93 kart fra 2010, og jeg la inn et slepestrek fra indre lei av Hustadvika på hans maskin.

Da fikk han jo nærmest "hakeslepp" når han kunne veksle mellom visningene og selv kunne se div. alvorlige feilvisninger på forskjellige måter på disse tilårskomne cm93-kartene , der bl.a. slepesporet gikk over tørt land. (Se vedlagt skjermdump #01)

De som sitter i godstolen og legger opp ruter og planer for en tur i ukjent farvann, kan nok få seg noen overraskelser hvis de "slavisk" følger ruter i god tro basert på feil kartgrunnlag og kartvisning.......!

 

Det samme slepesporet vises korrekt i de nye helt oppdaterte Vektor kartene fra oeSENC -Kartverket, (se skjermdump av dette i et tidligere innlegg) - og slike ting bør alle være oppmerksom på, for det er nok ikke det eneste tilfellet av feil på slike gamle kart av forskjellige opprinnelse og alder........!

 

Sats på sikkerhet på sjøen, og Lykke til videre alle sammen:sailing:

 

59be867b96002_01KorrektslepesporetvistiCM93Serikkebraut.png.94d7fb79d34cc67df4225ef040939e83.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil understreke at jeg ikke kjenner dette systemet, men alltid når det dukker opp "Overzoom", "Wrong scale", "Dangerous scale" eller lignende betyr det at man prøver å se detaljer i et kart som ikke har dette. Småskalakart er digitalisert med færre punkter enn et storskalakart. Så det kan godt være at tracket er helt korrekt men at det ikke er noen øy der. Også er det sånn med tracks at det logges ikke hvert fix. Da hadde harddisken rent over rimelig fort. Det logges ved intervaller og så interpoleres det mellom disse.

Link to post
Share on other sites

shipahoy

Det er jeg enig i at det er overzoom,  men ikke sett i OpenCpn  ( PÅ PC ) at en posisjonen blir feil av den grunn.

 

Ser en på bildene er lengde bredde likt i henhold til slepestreken på begge bildene, det er øya som er tegnet inn for langt syd så GPS pos  går ikke over land i virkeligheten.

 

Så jeg hadde seilt på autopilot etter den slepestreken med det gamle kartet.

59bec408b7082_Ruteny.JPG.f51e42d38e168d1052aa1addcbe98826.JPG

59bec3f3a88d8_RuteGamel.JPG.341ebf9d9f82f70d9452c140b4b5fdef.JPG

Har heller ikke sett at noen data forsvinner ved Zomm i OpenCpn  PÅ PC . 

rute.JPG.19a7171d88b975f22cf4755c567101a4.JPG

rute1.JPG.df8a997c7976ff50f8115ae71ada655c.JPG

 

Som er ser så lager jeg  ca. ruter og seiler etter kartet og terrenget i Danmark flytter de på stakene  etter som sandbankene beveger seg så her  må en finne første staken.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Beklager seastar. Burde visst at det var shipahoy som linket ?

 

Men symbolene er da prikk like? Det er ingen forskjell på den såkalte svenske hacket og den png fila som fulgte med når eg installerte kartene. Bortsett fra det som er forskjellig da selvsagt.... 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 14 timer siden:

Tok og leste Manualen til Opencpn og der advarer de mot OVERZOM, så det bør en følge.

Som min gamle lærer i elektro en gang sa: "Dersom intet annet nytter, les bruksanvisningen".

Det er avgjørende når man bruker vektorkart at man vet hvilken skala de er kompilert til.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Som min gamle lærer i elektro en gang sa: "Dersom intet annet nytter, les bruksanvisningen".

Det er avgjørende når man bruker vektorkart at man vet hvilken skala de er kompilert til.

:thumbsup:

Det må bli slik når et program skal dekke allverdens kart format.

Er for godt vant til at programmene er laget til kartene og Zommen stopper når det ikke er flere kartlag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er det noe på gang for svenske vektorkart til OpenCPN? Hos Sjøkartverket kan en lese:

 

Sjøkartverkene i Storbritannia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Island, Kroatia, Belgia og Spania har også distribusjonsavtaler med RRC. I tillegg er sjøkartdata fra det amerikanske sjøkartverket en del av kartkatalogen O-charts.

 

Men hva med Sverige? Der bruker jeg kartplotteren med gode C-map kart og de tyske NV-kartene på PC'n med OpenCPN. De kartene er bra, men det er jo ikke vektorkart.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 36 minutter siden:

Er det noe på gang for svenske vektorkart til OpenCPN? Hos Sjøkartverket kan en lese:

 

Sjøkartverkene i Storbritannia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Island, Kroatia, Belgia og Spania har også distribusjonsavtaler med RRC..

 

Men hva med Sverige? Der bruker jeg kartplotteren med gode C-map kart og de tyske NV-kartene på PC'n med OpenCPN. De kartene er bra, men det er jo ikke vektorkart.

Kort svar til Lars, jeg så nettopp på den spanske siden der man betaler for S63 kart til OpenCPN og det finnes, men man må kjøpe flere utdrag som dekker en liten del av kysten. For å få allt ned til Danmark er det to eller tre kart utsnitt man trenger å kjøpe lisens  for. http://o-charts.org/

Så f.eks om man trenger syd-norge, sverige og danmark, blir det en del kart "snutter" etter det jeg har sett.

Jeg har sett en eldre S63 versjon på OpenCPN og der er stort sett det meste på ett kart flettet sammen. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Om dette blir feil tråd for mine spørsmål får dere bare arrestere meg.

Men jeg har nå installert OpenCPN ver 4.8.0 på en få mnd gammel maskin, og opplever at dette går ekstremt tregt.

Er dette kjent problem?

Under flytting på kart og zooming har jeg god tid til å lure på om maskina har sovnet. Dette ble en del bedre da jeg valgte akselerert grafikk (Open GL) under vis-avansert. Men ikke bra.

Det tar 10-12 sek fra jeg trykker på knappen "alternativer" til menyen spretter opp, dette er uforandret av valget ovenfor.

 

Maskina er en Asus R517S med Win 10, SSD disk med 8Gb RAM, 1,6 Ghz prosessor og 64 bit system.

Kartene er de fra kartverket, nylig innkjøpt fra o-charts som dekker hele Norge (totalt 5 filer/områder).

Har ikke brukt programmet med GPS tilkoblet enda. Har prøvd de fleste innstillinger og søkt etter råd på nettet og i hjelpefunksjonen til programmet uten resultat.

 

Brukte tidligere Open CPN ver 3 et eller annet på en gammel win 7 maskin som omtrent manglet lagring og var skyldig RAM. Der tok naturlig nok ALT lang tid, men OpenCPN var langt raskere enn nå.

 

Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Sjøfare...

 

Dette du beskriver er overhodet ikke noe "kjent problem"

Jeg har vært borti så mange forskjellige maskiner (specs) nå etterhvert, med både WinXP, Win7, Win8.1 og Win10 og som kjører OpenCPN så det suser etter........!

 

Dette må det vel være mulig å finne årsaken til på din spesifikke maskin...., så da er forslaget fra Octant det første og beste utgangspunktet for å kunne greie å finne ut noen årsakssammenheng. :yesnod:

 

Jeg har ikke mulighet til noe teknisk support, så hvis ikke noen andre her i tråden har tips på løsning, så anbefaler jeg deg å skrive en tilsvarende post, med din problemstilling, på det originale OpenCPN-forumet:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/

 

Da ville det være rart om ikke noen av ekspertene der kunne hjelpe til med å finne svaret / løsningen på det du opplever med din maskinkonfigurasjon eller hva det ellers måtte være som gjør maskinen din "treig" i denne sammenhengen?

 

PS

Jeg står selv i ferd med å kjøpe meg ny NAV-laptop (hvilken konfigurasjon skal jeg velge?), - så hvis du ønsker det, send meg (den skjulte) OpenCPN log-filen fra programmet ditt, så kan jeg høre med Dave Register (sjefsutvikleren av OpenCPN) vedr. ditt problem samtidig?

 

Seastar:thumbsup:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Det saknas natt och skymningsskärm i Open CPN både i PC version och Android versionen. I PC versionen finns möjligheten men den ändrar bara panelen runt sjökortet inte sjökortet, i varje fall med rasterkort, vektorkort har jag inte haft möjlighet att kontrollera. I Android hittar jag ingen funktion alls, när tror du dessa funktioner kommer?

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ove T skrev for 1 time siden:

Hej

Det saknas natt och skymningsskärm i Open CPN både i PC version och Android versionen. I PC versionen finns möjligheten men den ändrar bara panelen runt sjökortet inte sjökortet, i varje fall med rasterkort, vektorkort har jag inte haft möjlighet att kontrollera. I Android hittar jag ingen funktion alls, när tror du dessa funktioner kommer?

Hälsningar Ove

 

Ove T...

Vektorkartene har innebygd bl.a. natt fargepalett(er) ved den knappen i menyen, eller ved å bruke F5 i stepp.

Dette har ikke rasterkartene innebygd i kartdataene, så da har pc versjonen en brukbar funksjon i 10 stepp via F6, eller at man bruker vanlig skjermdimming via tastatur-valg.

 

For Android-appen vet ikke jeg (foreløpig i hvertfall) om noe annen mulighet enn vanlige innstillinger for å justere skjermlyset på enheten ifm bruk om kveld/natt.

:sailing:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...