Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Roger jo skrev 10 minutter siden:

Når du installerer GpsGate, vil det være en fullversjon i 14 dager.
Deretter vil det automatisk bli konvertert til en gratis-versjon.

Mens fullversjonen kan bruke et ubegrenset antall Virtual COM porter


kan gratis-versjonen kun bruke 2 virtual COM porter. DE TO FØRSTE.

 

Takk for advarselen.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har to PC'er jeg kan tenke meg å teste dette opplegget på. Men på den som er i en slik størrelse at den får plass på førerplassen har jeg kun 1 USB-tilkobling der jeg nå mater inn signal fra GPS'n. Hva om jeg setter inn en USB-hub der, vil det funke med GPS i en inngang og minnepinnen i den andre? Hastighetsmessig burde det være greit, inngangen på PC'n er USB3, hub'n er en 1 til 4 sak og også USB3. Jeg har også tilgjengelige USB3 minnepinner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det tenkte jeg ikke på, det burde selvfølgelig fungere. Jeg får ta en sjekk på ledig plass til dette.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MagneG skrev for 15 timer siden:

Jeg ser ingen grunn til at det ikke går, men jeg du kan også kjøre den portable versjonen fra en mappe på PC'n

Det går.. Har en lite plass på PC`n trenger en ikke ta med kartene fra USB pinnen, men bruke de kartene en har fra før.

Men en må splitte GPS signalet.

har en Windows XP, Vista og Windows 7 (kun 32-bit ) kan en bruke  XPort 

 http://www.curioustech.net/xport.html

med Win 8 eller 10.  er GpsGate,  løsningen eller to stk GPS mus, men da må en ha to porter. 

 

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Vet mange her har god peiling på OpenCpn. Jeg kjører dette på en Raspberry 3 og har problemer med å få kurs "BRG" ut til autopiloten. Autopiloten mottar andre Nmea setninger når jeg aktiverer den på en kurs fra Opencpn, men det står bare 3 streker der kursen den skal styre står. Håper dette var forståelig. Noen forslag til feilsøking?

Link to post
Share on other sites

Ok, opencpn kaller den "anbefalte" kursen du bør styre for å nå punktet ditt, for BRG. Det er dette jeg mangler inn på autopiloten. Navigerer da med gps og ikke kompasset i autopiloten trodde jeg. Eller om den får oppgitt en kurs fra Opencpn, og bruker mangetiske kompasset til å finne kursen. Jeg mangler iallfall kurs inn på autopiloten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Hei igjen!

Det har vært jobbet og testet meget bra, slik at vi gleder oss til å presentere en ny versjon av dette populære navigasjonsprogrammet, - 

som blir hetende OpenCPN versjon 4..8.4

 

OpenCPN Version 4.8.4 Released

FOR IMMEDIATE RELEASE
---------------------

21 April, 2018

OpenCPN Version 4.8.4 Released


The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.8.4

This version is a maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for Linux, Windows, Macintosh, and ARM computer architectures.
Since widespread introduction in 2008, OpenCPN has gained a solid reputation worldwide.

OpenCPN is running on hardware from tiny Raspberry Pis with 4" screens up to networked workstations. Specific user scenarios and needs are easily accommodated by using the Plug-in architecture and the wide scope of user settings.
A responsive international user and developer community together with integrated documentation help make installation and use of OpenCPN a pleasure.

Some of the features of OpenCPN include

Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display
Full compliant support for official vector charts in S-57/S-63 format and InlandENCs
Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking
AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring
Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities
Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
Broad International Language support
PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com, and several other public sources.

As a successor to OpenCPN Version 4.8.2, OpenCPN Version 4.8.4 contains several incremental corrections and improvements across all platforms.

We hope you enjoy OpenCPN Version 4.8.4, and look forward to your continued feedback and support.

More information is available at opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer

 

LYKKE TIL ALLE SAMMEN, i båtsesongen 2018!

 

Seastar:sailing:

Link to post
Share on other sites

Som en oppfølger til den nye hovedprogramversjonen, OpenCPN 4.8.4, presenteres idag også den nye plugin for oeSENC charts.

 

Det er bl.a. blitt en enklere håndtering ved lisensiering og nedlasting av kartpakkene, hvis man ønsker å gjøre det direkte i OpenCPN / oeSENC_PI plugin'en, mer likt slik det har fungert i plugin'en for Android-versjonen.

Du kan lese mere om denne utgivelsen i denne tråden:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/oesenc-plugin-version-2-0-released-200323.html

 

 

Anbefaler alle å laste ned OpenCPN 4.8.4 og de forskjellige plugin's fra den originale OpenCPN Download siden!

Her er lenken til sikker nedlasting av alle OpenCPN hovedprogram-versjoner og tilhørende plugin's:

 

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloads.html

 

NB!

Web-siden for Downloads oppdateres kontinuerlig med de siste versjoner, så husk for sikkerhets skyld å trykke på "oppdater" knappen i nettleseren din, før nedlasting, slik at ikke maskinen din til å begynne med husker web-siden, slik den var sist du var inne, og på den måten ikke får med seg den helt nylige forandringen til f.eks denne nye plugin oeSENC_PI , som akkurat nå er lagt inn med ny lenke til versjon 2.0.0.:thumbsup:

 

Lykke til:sailing:

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om en oppdaterer til OpenCPN 4.8.4, må en da også laste ned ny plugin for oeSENC kart når en allerede har kart installert? Eller gjelder dette kun ved ny installering/oppdatering av slike kart?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Neida, jeg har oppdatert de fleste maskiner jeg bruker ved testing til O 4.8.4, og det går jo veldig bra uten noen problemer.

 

De maskinene som foreløpig ikke har oppdatert til den nye oeSENC_PI 2.0.0, - fungerer jo helt topp også med forrige versjon av plugin'en 1.6, så man "trenger " ikke å oppdatere den siden det går mest på hvordan man lisensierer og laster ned kartpakkene!

 

Ha en fin dag

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tempest...

OpenGL instillingene er jo helt ok, og forsto jeg deg riktig med at det var ok før oppgradering?

 

Hvilken versjon av kart?

Hvilke versjoner av program og plugin oppdaterte du fra?

 

Har du eventuelt forsøkt å fornye kartdatabasen, ved å laste de inn på nytt?

 

Dette har jeg ikke sett før....., men et lite tips, - husk på å ta backup av dine ruter, waypoint o.l. i tilfelle noe "uheldig" kan skje under videre forsøk på å løse problemet.

 

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...