Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

navid skrev On 5.6.2018 at 7.28:

@OC393: Takker! Kan du zoome inn slik at jeg får se hvordan staker, støtter og varder ser ut, gjerne med navn på øyer og holmer også. Ser ut for at du ikke har alle disse ringene rundt loddskuddene som jeg har på mine kart, hvordan har du fått fjernet de? Håper det ikke blir for mye mas. :pray: Prøver bare å finne for meg det optimale kartbildet.

Hei.

Jeg har og kjøpt de svenske oeSENC kartene. På disse kartene er det ingen "ringer" rundt dybden, men på de norske oeSENC kartene er det ringer rundt dybdene. Har og testet med å laste ned den svenske visningen, men resultatet blir det samme.

Link to post
Share on other sites

Obs!

Både de stiplede linjene rundt dybden og selve dybdeangivelsen forsvinner fra kartet, - så jeg for min del synes ikke at denne manøveren er så veldig lur for alle og enhver.

Her må man vite hva man gjør........!

 

Man kan glemme hva man midlertidig en gang har gjort med å forandre / disable viktige innstillinger, som igjen kan gå ut over sikkerheten.........!

 

DERFOR:

Jeg anbefaler heller OpenCPN-brukere om å bruke visningsalternativ "Alle", og så lære seg å bruke og bli fortrolig med de symbolene som er aktuelle i moderne kart og kartprogram......, og samtidig da være sikker på at alt av sikkerhetsinformasjon ifm navigasjon er med til enhver tid!

 

Jeg presiserer at dette bare er min mening og erfaring så langt, så alle får gjøre som de ønsker og føler for, når det gjelder sin egen sikkerhet på sjøen og i ukjente farvann!

 

Når vi først er inne på det,  så ser jeg enkelte snakker om og bruker det gamle "svenske hacket" beregnet for gamle cm93 kart, og som har med "utrangerte" kartsymboler og kanskje heller ikke viser alle riktig??? slik som tenkt med moderne kart???? (Jeg har ikke brydd meg med å teste det en gang!!)

 

Nei, - anbefaler ALLE å heller bruke og gjør dere kjent med det originale som følger med som standard i OpenCPN programmet og det oeSENC plugin'en gjør for å vise de moderne oeSENC-kartene riktig!

 

Ha en fin sommer på bøljan blå!:sailing:

Link to post
Share on other sites

OC393 skrev On 4.6.2018 at 22.49:

 

Det jeg gjorde var å opprette et nytt område /home/pi/openlic og kopierte lisensfilen dit.

Da gikk det greit.

 

 

Fikk ikveld ordning på min Raspberry pi 3b+........+alle svenske oeSENC......

 

imorgen kveld blir det ´headless´ = få over til Ipaden :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@Seastar  Selvfølgelig er det både skummelt og farlig at dybdeangivelsene forsvinner. Men det må da være en enkel sak for de som programmerer disse kartene å beholde dybdeangivelsene med valgfrie ringer rundt. Jeg for min del ser ingen nytteverdi i disse ringene rundt enkelte loddskudd. Bare forvirrende og uoversiktlig etter mitt syn. 

 

Add: Jeg kjøpte mine o-charts 11. mai i år. Ser jeg har fått versjon 2018 -19. Lurer på hvorfor jeg ikke fikk tilsendt siste oppdaterte verson.

Link to post
Share on other sites

navid...

A)

Hvis det er noe man lurer på vedr kartene, de norske eller de nye svenske, - ja så er det bare å sende Hubert hos o-charts en epost for avklaring......!

Slik jeg kjenner han, så svarer han på alle henvendelser vedr. oeSENC kart og ellers alt innen OpenCPN-programmeringen sammen med utviklersjefen Dave og resten av utviklerteamet!

Send han en mail på: info@o-charts.org

B)

Normalt så oppdateres kartene hver torsdag, så du kan jo gå inn i løpet av dagen/kvelden for å oppdatere kartdatabasen din til siste versjon.

 

Eller som nevnt få førstehånds info vedr. dine kart og din kjøps-konto hos o-charts ved å kontakte Hubert/Roberto på nevnte epostadresse!

 

Lykke til!:thumbsup:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Nydelig Navid. For det er noen symboler på disse kartene som bare er fryktelige. Disse ringene, og disse rosa kryssene rundt omkring.

 

Ønsker helst å slippe å modde kartene manuelt, da man kan klure ting til om man gjør noe man ikke bør. Men disse symbolene gjør kartene så grusomt rotete.


Blir jo artig å se hva han svarer.

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev for 4 timer siden:

navid...

A)

Hvis det er noe man lurer på vedr kartene, de norske eller de nye svenske, - ja så er det bare å sende Hubert hos o-charts en epost for avklaring......!

Slik jeg kjenner han, så svarer han på alle henvendelser vedr. oeSENC kart ............

 

Hadde litt mailkorrespondanse med Hubert igår kveld.......tok ikke mange minutter innen svaret kom !     kjempehjelpsom! :thumbsup: 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@navid

 

Det er en mulighet å bestemme hvor mange "underwater rock" som skal fjernes. På venstre side har du et valg for sikkerhetsdybde. Setter du sikkerhetsdybde til f.eks. 20m og tar bort haken for "underwater Roc", er det bare grunner dypere enn 20m som blir tatt bort med ringer og dybde. De som er grunnere enn 20m vil du fortsatt se (med ringer), men nå med uthevet tall for dybde.

 

På venstre side er det et valg "Vis loddskudd". Det er ingen ringer rundt disse hos meg.

 

"Vis loddskudd" bør være på. Trodde først at dette valget bare var for store dybder, men det blir også brukt for dybder på 1m, 2m osv.

 

Link to post
Share on other sites

@Nemo: Akkurat slik som du beskriver det fungerer det i mitt kartprogram også. Det som er synd er at setter jeg sikkerhetsdybden til 2m så forsvinner alle andre dybdeangivelser på 3, 4 og 5 m osv. Det er ikke bra.

 

@Joltus og Gunga Din: Jeg har sendt en e-mail til info@o-charts.org som Seastar henviser til. Så får vi se om det kommer noe svar på problemet.

Link to post
Share on other sites

Joda, Hubert er rask på labben han.

 

Dette er forespørselen jeg sendte:

"I write this on behalf of a number of Norwegian OpenCPN and O-charts users. We have a few questions regarding the maps and the configuration of the graphical representation in OpenCPN. There are dotted contour circles around most of the numbers that represent dept. Some of us would like to have the possibility of removing these dotted contour circles from the view, and this is possible in the GUI settings. The problem is that when removing the contour circles, the numbers representing depth also disappears. Question is, is it possible to have these two GUI elements in separate layers, so that one can disable only the contour circles, but leave the numbers representing depth?

Also, there are a few pink crosses in the charts. What info do they represent? Is it possible to disable them?"

 

Dette fikk jeg til svar:

"The first and comprehensive source to S-57/S-52 charts is the Chart Nº1 issued by NOAA/NGA. Should be on every system with vector charts.
Attached here. Can you distribute in your group perhaps? It is really a treasure and The reference.

The pink cross is "Isolated danger in depth less than safety contour", so perhaps not a good idea to hide this symbol?
As you can play with the safety contour settings for your individual case, you might get rid of a good number of those obstacles.

The dotted circles do have a meaning as well: single soundings with doubtful precision. For me not a candidate to be forgotten neither..

On the other hand I understand you perfectly well: the Norwegian charts are often packed with details, crowding the display. One way might be to switch the display category when zooming out to "base" for example.

In reality, when sailing, I don't have a problem - this happens when planning or searching something, zooming and panning.

Food for thoughts...

Thanks and kind regards

Hubert"

 

Jeg ble vel egentlig ikke så mye klokere. Den Amerikanske kysten har vel kanskje ikke så stor variasjon i dybdeangivelser slik som vi har langs vår kyst. Så "over there" er nok ikke disse ringene noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei alle...

OpenCPN er et avansert og moderne kartprogram, som sjefsprogrammerer Dave (holder til i Florida) og teamet (så og si fra de aller fleste kontinenter i verden) legger sin sjel i å programmere for å få det til å fungere så tett opp mot retningslinjene og normene for visning på moderne kart og diverse krav som stilles fra "offisielle kartmyndigheter".........osv.

 

Jeg har bestandig henvist alle til å lese Brukermanualen som har meget nyttig info om hvordan programmet skal virke og hvilke muligheter for innstillinger som finnes til forskjellige behov og bruksområde o.l.

 

Jeg har fått altfor mange henvendelser gjentatte ganger fra nybegynnere som jeg har hjulpet i gang her rundt i mitt hjemområde etter at de på egen hånd, uten å vite hva de gjør og at de skjønner konsekvensene som forandringene gir "får problemer med funksjonene" og lesbarheten av kartene.

Da må jo jeg hjelpe mine båtvenner på tlf eller besøk i havnene eller på andre treffninger, for på den måten  prøve å få satt innstillingene tilbake til noe som blir funksjonelt og ok, - og det med et utgangspunkt i de innstillinger som initial kommer med en ny eller re-install av OpenCPN.......!

 

Konklusjon:

HER har jeg da sett behovet for å få implementert i programmet f.eks et 3 stk icon-knappevalg som har noen ferdiginnstilte valg med innstillinger av de viktigste innstillinger med tanke på sikkerhet og normal funksjonalitet for de som til å begynne med er litt usikre på hva som skal være mest mulig ideelt innstilt.

 

Dette har jeg over flere utviklings-/testperioder med teamet foreslått implementert, og Hubert (holder til i Spania) har også merket seg og vært enig med meg om fordelen og tryggheten dette gir.

 

Da har man en knapp å trykke på for bl.a. å RESETTE programmets funksjoner og alle sikkerhetsvalg til normale skjema, hvis man "roter seg bort" med innstillingene og ikke husker hvordan det skulle ideelt sett være innstilt, etter å ha testet ut forskjellig innstillinger for egen maskin!

 

Foreløpig har jeg ikke fått gjennomslag for ideen hos sjefsutvikleren Dave, eller at han ikke har prioritert det i all annen programmering!!!!!

 

Men jeg skal nok sende han en ny oppfordring..........., etter å ha bearbeidet teamet enda litt mere og kanskje også at flere brukere kan få frem dette og/eller andre ideer for fremtidige behov og "forbedringer"!

 

NB!

Synes forresten det er kjekt å se at så mange "proffer" begynner å engasjere seg....., for da vil det i samarbeid bli gode resultater!:thumbsup:

 

Ship o'hoy:sailing:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har oppdatert til nyeste versjon av OpenCPN i dag, og har oppdatert/fornyet mitt S63 abonnement hos Chartworld. Men når jeg skal oppdatere kartene så terminerer OpenCPN. Den stenges bare uten feilmelding, og kartene blir ikke importert. Noen som har vært borti dette?

 

Edit: Fikk oppdatert, men kartene for de sentrale delene av oslofjorden vides ikke og det går veeeeelig tregt....

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg skjønner, så betyr disse omtalte stiplede ringene: “Underwater haxard with depth of 20 meters or less” Når jeg da fjerner ringene, så er det jo litt horribelt sett fra et sikkerhetsmessig perspektiv, at dybdeinfoen inne i ringen også blir borte. Det er nå min mening om den saken. Men er det slik det skal være så er det vel ingen ting å gjøre med det. Mulig jeg er litt kritisk, men det skal man være når det gjelder sikkerheten ombord.

Joda, vi skal nok bli flinke til å finne frem langs kysten med OpenCPN også, når vi blir fortrolige med kart og program. Her i Herfølrenna er uheldigvis to staker, en rød og en grønn nesten helt borte på mitt OpenCPN-program. :confused:

1070893629_2018-06-0812_40_06-Greenshot.png.60ee457925306c4fd7b9096cb61e4b7a.png

Kan dette være feil innstilling i programmet også? Har sett i brukermanualen, men jeg finner ikke riktig boks å hake av/på som løser problemet. Med tiden kan nok OpenCPN bli et bra navigasjonshjelpemiddel, men jeg tror fortsatt jeg vil beholde mine gamle kart og nav-programmer som primary en stund til, så får OpenCPN være i backup så lenge.

 

Men for all del, hatten av for dere som bruker tid og krefter på å få et gratisprogram som OpenCPN til å fungere optimalt. Håper det blir bra til slutt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 3 timer siden:

.......... Her i Herfølrenna er uheldigvis to staker, en rød og en grønn nesten helt borte på mitt OpenCPN-program. :confused:

 

Jeg har samme problem.......her høgger den av fyrsektorene, mellom to kart

opplevde aldri det problemet med gamle C-map.

prøver alle mulige kombinasjoner av innstillinger av OpenCPN

 

 

C6E9320C-28ED-4BE5-B676-7D2640FF632A.png.fd8adcd4da34389f05ebe6730da5dfa0.png

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har samme visningen her og, men du kan få fram stakene litt tydeligere med å ta bort haken for "Vis kartomriss" under "Vis". Da forsvinner grønnfargen på kartomrisset. Går du til overzoom kommer begge tydelig fram. Mener dette må være en feil i kartet.

God tur.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Baard skrev On 8.6.2018 at 12.39:

Hei.

 

Har oppdatert til nyeste versjon av OpenCPN i dag, og har oppdatert/fornyet mitt S63 abonnement hos Chartworld. Men når jeg skal oppdatere kartene så terminerer OpenCPN. Den stenges bare uten feilmelding, og kartene blir ikke importert. Noen som har vært borti dette?

 

Edit: Fikk oppdatert, men kartene for de sentrale delene av oslofjorden vides ikke og det går veeeeelig tregt....

Hei Baard...

Som jeg flere ganger i det siste har referert til hvis det er noe man lurer på og ingen andre her har en løsning, så er det jo bare å kontakte Hubert når det gjelder kartene og / eller starte en tråd eller benytte en eksisterende med samme problemstilling på hovedforumet for OpenCPN på cruisersforum, som også er henvist til flere ganger!

 

Ser at Baard har gjort det med sin problemstilling, og at både Dave (bdbcat) og Hubert (bcn) har kommet med forslag til løsninger så langt..........!

 

Baard, - jeg ville jo vurdert, uansett S63 løsning eller ikke, - å hoppe over på de nye oeSENC kartene for Norge!

 

Uansett lykke til videre!:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nemo skrev On 9.6.2018 at 20.47:

Hei.

Har samme visningen her og, men du kan få fram stakene litt tydeligere med å ta bort haken for "Vis kartomriss" under "Vis". Da forsvinner grønnfargen på kartomrisset. Går du til overzoom kommer begge tydelig fram. Mener dette må være en feil i kartet.

God tur.

:sailing:

Nemo...

Dette var et godt forslag......., og vil i praktisk bruk ikke være noe problem!

 

Jeg tok meg også den frihet å rapporterte dette sammen med andre forslag og input jeg hadde til Dave og Hubert (og resten av teamet), slik at de er klar over hva som eventuelt kan optimaliseres ifm pågående arbeid med neste versjon 5.0!

Så får vi se hva som blir tatt til følge og prioritert denne utviklingsrunden!

NB!

Vil fortsatt anmode alle som har et eller annet problem som det ikke blir løsning på her hos baatplassens brukere så nøl ikke med å gå til de tidligere nevnte forum og epostkontakt-adresser!

 

Jeg selv blir mest offline i sommer, kommer bare sporadisk til å kikke innom her fremover sommeren....., så det er fritt frem for alle som har noe å meddele og som også ønsker å hjelpe hverandre med råd og tips o.l. vedr. OpenCPN i tillegg til bruk av hovedforumene:yesnod:

 

God sommer!

 

OBS!

Jeg skumleste litt på hovedforumet, og det ser ut for at vi også får danske oeSENC kart om ikke lenge iflg Hubert (bcn):

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/swedish-oesenc-charts-to-come-with-our-help-200520-3.html#post2648692

 

Seastar

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 6/12/2018 at 5:16 PM, Seastar said:

Hei Baard...

Som jeg flere ganger i det siste har referert til hvis det er noe man lurer på og ingen andre her har en løsning, så er det jo bare å kontakte Hubert når det gjelder kartene og / eller starte en tråd eller benytte en eksisterende med samme problemstilling på hovedforumet for OpenCPN på cruisersforum, som også er henvist til flere ganger!

 

Ser at Baard har gjort det med sin problemstilling, og at både Dave (bdbcat) og Hubert (bcn) har kommet med forslag til løsninger så langt..........!

 

Baard, - jeg ville jo vurdert, uansett S63 løsning eller ikke, - å hoppe over på de nye oeSENC kartene for Norge!

 

Uansett lykke til videre!:thumbsup:

Hei.

 

Ja, jeg fikk gode forslag - dessverre har ingen fungert til nå :-)

 

Jeg vurderer å kjøpe de nye oeSENC kartene, men jeg har allerede abonnement på Chartworld frem til neste sommer, og hadde ikke lyst til å kaste det på båten uten å prøve - dessverre ser det ut til at jeg har kasta bort 1500 kroner på noe som aldri kommer til å fungere, men det får jeg leve med.

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Baard skrev On 15.6.2018 at 11.47:

Hei.

 

Ja, jeg fikk gode forslag - dessverre har ingen fungert til nå :-)

 

/Baard

 

Har du sjekket det siste forslaget fra Dave her i tråden du startet?

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/problems-with-chartworld-charts-after-upgrading-to-4-8-4-a-202427.html#post2649985

Det må jo finnes en løsning/forklaring på hvorfor akkurat du fikk problemer med dette, -blant alle brukere av Chartworld kart?

 

Regner med at du er interessert i å finne løsningen på en eller annen måte, så jeg hadde jo villet hengt meg på Dave og Hubert til løsningen var der på en eller annen måte!

(Tillot meg å ta opp dette med Hubert forleden dag......!)

 

NB!

Siden du valgte å fornye lisensen, frem til neste sommer på Chartworld kartene, istedet for å f.eks. heller velge de nye oeSENC kartene i denne omgang, så har du sikkert også tenkt på muligheten til å gå tilbake til forrige versjon av OpenCPN som tidligere var velfungerende for deg?:thumbsup:

(Hvis da ikke du og Dave/ Hubert greier å finne ut av problemet som har oppstått hos deg, etter oppgraderingen av program og kart?)

 

Lykke til og for egen del kan jeg ikke annet enn å si at mine oeSENC kart fungerer meget bra både på Android nettbrettet og på Win-PC'n!

 

Fortsatt god sommer:sailing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...