Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Kunne ikke vente, så måtte bare teste Ubuntu-Mate 16.04.2, men er da tilbake til start med maskin som ikke vil boote.

Fant en artikkel om å kopiere inn noen filer fra NOOBS_v2.8.1, men det fungerte heller ikke. :nonod:

Raspbian er igjen installert på min Raspberry Pi 3 B+

Da er det vær avhengig om det blir mer test i helga, så fortsetter nok med Navionics på C70 og backup med Navionics på iPad og OpenCPN på Mac'n en stund til. (Har også komplett sett med papirkart ombord :giggle:)

 

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

OC393 skrev 48 minutter siden:

Raspbian er igjen installert på min Raspberry Pi 3 B+..............

 

følger spent med på denne OC393......

 

med OpenCPN på Raspberryn så burde det vare mulig og speile den mot Ipaden og på så vis kunne kjøre

OpenCPN på Ipad....??!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, var innom en artikkel som sa noe om det. Har først og fremst fokus på den nye Raspberry'n. Har jo en Finlux 24" TV med HDMI inngang ombord, så kartet burde jo bli bedre enn både på C70 (7") som står på pidestallen og iPad'n. Jeg har lenge hat iPad'n "nede i kjeller'n" ved kartbordet montert med sugekopp ramme, lysstyrken på min "gamle" iPad egner seg lite i sollys. Med "Raymond" (autopiloten) som rormann har jeg god tid til å ta en tur ned og sjekke. 

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål om Android-versjonen:

 

Jeg begynte å legge en rute og kunne da bare peke/trykke der jeg ville ha neste punkt. Så klarte jeg å komme ut av denne redigerings-modusen, og nå klarer jeg ikke for mitt bare liv å komme tilbake.

 

Hva er trikset for å fortsette å legge til punkter på ruta?

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 28.4.2018 at 8.42:

Hej

Vi i Sverige behöver hjälp av er i Norge för att få svenska vektorkort till OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget.http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

Må fram budskapet en gang til  løp og bestill........

 

Intresseanmälan kommer att bli bindande men förbindelsen upphör om vi inte får ihop tillräckligt med intresserade användare innan 15 juni 2018. Det kommer att behövas minst 150 användare som tecknar detta avtal för att det hela skall ”gå ihop”. Med 150 sålda licenser täcks visserligen inte alla kostnader för server och annan hårdvara men tanken är att kommer det bara igång sker förhoppningsvis en spridning i Sverige och världen omkring oss så att vi till slut blir fler än de första 150. Om vi inte når målet på 150 användare senast 15 juni, kommer det fulla inbetalda beloppet att betalas tillbaks. Ingen risk.

 

Ove lag egen tråd.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har kjøpt inn:

* Globalsat-BU-353-S4-USB-GPS receiver

* RPI 3 B+

 * 32GB kort


Har forsøkt med Raspbian og guide for RPI 3 B+, men kommer noe til kort. Jeg husker ikke helt feilmeldingen, men jeg måtte installere noen flere pakker (og finne nye guider for det) for å prøve å få OpenCPN inn. Jeg hadde ikke så mye hell, og har heller ikke prøvd på ny. Før jeg prøver på egenhånd, er det noen guider som er oppdatert med dagens 3B+, Raspian versjon og OpenCPN som jeg kan følge?

 

Hilsen linux n00b.

Link to post
Share on other sites

Hei Ove T og andre «ildsjeler» :-)

 

Når man går sammen om ting, - frem mot et felles mål, - da er det mye positivt som skjer.....! :-)

 

Håkan i Sverige og Hubert hos o-charts i Spania har lagt ned en fantastisk «dugnad» for dette prosjektet også, så jeg er ikke i tvil om at oppdaterte svenske vektorkart blir like kjærkomment mottatt som prosjektet jeg var med på fra starten av, da vi fikk til avtale om norske ukentlig oppdaterte vektorkart fra Kartverket til bruk i OpenCPN.....! :-) :-) :-)

 

Lykke til alle som ferdes langs svenskekysten, og Gratulerer med resultatet og løsningen :-)

 

:sailing:Seastar:flag_bp::flag::flag_sw:

 

Skal vi tørre å håpe på danske kart også?:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Da valgte jeg å gå for Open CPN fremfor å oppdatere den gamle kartplotteren. Utrolig nok hadde Elkjøp et Sony Z4 til salgs i våres, og etter mye om og men, samt lesing av denne tråden, fikk jeg alt på plass.

Imidlertid synes jeg det var pussig at ingen hadde nevnt at man nærmest må «selge sjela si» for å få tilgang. Jeg måtte godkjenne at appen skal ha full tilgang til alle videoer og bilder på nettbrettet. Likeledes at den skal få tilgang til hvor brettet er hen til enhver tid.

Ikke nok med det, men den skal også registrere alle blåtann-dingser i nærheten???

Nå er ikke dette noe stort problem da dette nettbrettet kun skal brukes til navigering, men jeg syns det er pussig at ingen andre reagerer på dette. Det er ikke alltid hyggelig å få alle familiebildene spredt på nettet.

For øvrig er eneste problemet at jeg seiler ut av kartet hele tiden. Regner med å løse det etterhvert.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, paxo said:

Imidlertid synes jeg det var pussig at ingen hadde nevnt at man nærmest må «selge sjela si» for å få tilgang. Jeg måtte godkjenne at appen skal ha full tilgang til alle videoer og bilder på nettbrettet. Likeledes at den skal få tilgang til hvor brettet er hen til enhver tid.

Ikke nok med det, men den skal også registrere alle blåtann-dingser i nærheten???

Nå er ikke dette noe stort problem da dette nettbrettet kun skal brukes til navigering, men jeg syns det er pussig at ingen andre reagerer på dette. Det er ikke alltid hyggelig å få alle familiebildene spredt på nettet.

For øvrig er eneste problemet at jeg seiler ut av kartet hele tiden. Regner med å løse det etterhvert.

 

Har ikke sett at brannmur eller antivirus flagget noe, så dette må være androideversjonen du snakker om. Og der skal jo selv kabal-apper vite alt om deg hvilket jeg er enig er hinsides men sånn er det blitt. Men dette er for Windows-versjonen og der gjør den bare det den skal.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 3 timer siden:

Imidlertid synes jeg det var pussig at ingen hadde nevnt at man nærmest må «selge sjela si» for å få tilgang. Jeg måtte godkjenne at appen skal ha full tilgang til alle videoer og bilder på nettbrettet. Likeledes at den skal få tilgang til hvor brettet er hen til enhver tid.

Ikke nok med det, men den skal også registrere alle blåtann-dingser i nærheten???

 

Hvis du vil at OpenCPN skal navigere deg trygt rundt omkring må appen ha tilgang til posisjoneringstjenestene i nettbrettet. Dermed må appen ha tilgang til GPS og kanskje også mobilmast-triangulering. Akkurat dette er veldig greit. Hvis ikke appen får tilgang til GPS-signalene kan den heller ikke fortelle deg hvor du er og tegne det inn på et kart.

 

Jeg antar at tilgang til bluetooth skyldes at appen tar høyde for at du kan ha en bluetooth-GPS og dermed vil sikre at den kan kommunisere med en slik GPS.

 

Tilgang til bilder/video kan skyldes at du kan ta bilder med appen for å poste til en evt. community-funksjon i appen. Da må appen kunne skrive til bildene dine (når bildet tas), og lese fra bildene dine (når et bilde skal postes).

 

Disclaimer: Jeg har ikke OpenCPN for android selv, så dette blir gjetting fra min side. All gjetting er basert på erfaring med andre apper og hva de spør om.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...