Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Seastar skrev for 14 timer siden:

Hvilken versjon av kart?

Hvilke versjoner av program og plugin oppdaterte du fra?

 

Kartene er NOw-2017-9

Oppdaterte fra OpenCPN 4.8.2

 

Seastar skrev for 14 timer siden:

et lite tips, - husk på å ta backup av dine ruter, waypoint o.l. i tilfelle noe "uheldig" kan skje under videre forsøk på å løse problemet

 

Jepp, done ;)

 

Det som er litt rart er at problemet er blitt permanent, selv om eg nedgraderer til 4.8.2 eller 4.8.0 Har kjørt gjenoppbygging av kartdatabase for hver gang. Men eg er rimelig sikker på det ikkje var slik før eg oppgraderte til 4.8.4 første gang.

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tempest...

Dette må vi vel kunne finne ut av........?

 

Ok, da dropper jeg å spørre hvorfor du ikke har oppdatert til siste kartversjon, la merke til akkurat nå at du har gjort det. (Det er jo uansett best å ha helt oppdaterte kart som utgangspunkt, - selv om det mest sannsynlig ikke har noe med din problematikk å gjøre akkurat nå) :thumbsup:

 

Høres ut på det du nevner om installering frem og tilbake med forskjellige versjoner, som at det er blitt noe tull i ini-filen din:

1)

Sjekk først om det bl.a har skjedd noe feil i den automatiske detekteringen av skjermstørrelsen, ved å sjekke manuelt bredden i mm på skjermen din vannrett (langs nedre skjermkant) og se om det stemmer med innstillingen som er satt i opencpn?

 

2)

Det var et lite bilde og vanskelig å se skikkelig på første innlegget ditt, kan du ikke legge inn et nytt bilde på en posisjon der det også er med bøyer, sjømerker o.l. samt at "egen båt" icon også er med?

Det er nemlig også en del forhold her som jeg tenker på, som kan ha innvirkning på problemet du beskriver.

 

Da kan man jo lettere få sammenlignet med samme versjon av opencpn og kart, slik at det blir lettere å komme i mål med problemet?

:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 13 minutter siden:

1)

Sjekk først om det bl.a har skjedd noe feil i den automatiske detekteringen av skjermstørrelsen, ved å sjekke manuelt bredden i mm på skjermen din vannrett (langs nedre skjermkant) og se om det stemmer med innstillingen som er satt i opencpn?

 

597 mm stemmer bra

image.png.9fb06318e5e9c24b1b1c0e1bdcf3a57a.png

 

Seastar skrev 14 minutter siden:

2)

Det var et lite bilde og vanskelig å se skikkelig på første innlegget ditt, kan du ikke legge inn et nytt bilde på en posisjon der det også er med bøyer, sjømerker o.l. samt at "egen båt" icon også er med?

Det er nemlig også en del forhold her som jeg tenker på, som kan ha innvirkning på problemet du beskriver.

 

image.png.a80600065056a1f5f90cea291d34ca67.pngimage.png.e7ae1dd6d6848988c32d18559faacb47.png

Link to post
Share on other sites

@Seastar Takk for kloke innspill, no kjem det seg her :)

 

Når eg tok PCen ut av docking og boota på ny med kun bærbarskjermen kom det seg:

 

image.png.89cf14acb56425ef1c8fd2852e38f5be.png

 

image.png.a5503b63ae55e35112fc0548c99b6131.png

 

Tilbake i docking er det samme problemet, med mindre eg manuelt går inn og setter skjermbredde til f.eks 480, då ser det slik ut:

 

image.png.5c8d3dcbaf79d57bf55914437975a319.png

 

image.png.4fd91d10df4f1221ef8d160e2c1f8e40.png

 

NB: Ved endringer her må man restarte OpenCPN før en ser endringen.

 

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok konkludere med at det sikkert ikkje har med denne oppdateringen å gjøre, det var bare en tilfeldighet at eg satt med PCen i dock og store skjermer når eg oppdaterte. Sjelden eg bruker OpenCPN på kontoret, så no blir eg veldig usikker på om det alltid har vært slik.

 

Så lenge det seg bra ut på skjermen til den bærbare er eg egentlig nøgd, det er den eg bruker i båten ;)

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut......., jeg bruker nå en helt ny HP 14-bp081no med full HD IPS skjerm med meget bra lysstyrke, 6 GB RAM o.l., (Elkjøp tilbud nå for tiden, kr 3350,-) og kartvisningen min er krystallklar!

NB!

Prøv deg frem i "Brukergrensesnitt",  der det i dagens versjon er 3 stk "glidere", de står alle i utgangspunktet på 0, men på min maskin/skjerm (og kanskje også med alder tatt i betraktning) så har jeg justert  slik at jeg ser godt bl.a. dybdetallene ved å sette glideren i midten "Kart objekt skaleringsfaktor" til f.eks +2.

 

Den tredje og nederste glideren har kun med størrelsen på eget skip å gjøre.

 

Lykke til videre!

Seastar:flag_bp:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ved å sette 

Seastar skrev 8 minutter siden:

Prøv deg frem i "Brukergrensesnitt",  der det i dagens versjon er 3 stk "glidere", de står alle i utgangspunktet på 0, men på min maskin/skjerm (og kanskje også med alder tatt i betraktning) så har jeg justert  slik at jeg ser godt bl.a. dybdetallene ved å sette glideren i midten "Kart objekt skaleringsfaktor" til f.eks +2.

 

Fantastisk, dette løste også problemet med diffuse og "avkutta" dybder, også i dockingen og store skjermer. No er alt såre vel her (satte den på +2) :thumbsup:

 

Tusen takk for hjelpa @Seastar, du er ein fantastisk ressurs å ha tilgjengelig her på forumet!

 

Tempest:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev for 3 timer siden:

Prøv deg frem i "Brukergrensesnitt",  der det i dagens versjon er 3 stk "glidere", de står alle i utgangspunktet på 0, men på min maskin/skjerm (og kanskje også med alder tatt i betraktning) så har jeg justert  slik at jeg ser godt bl.a. dybdetallene ved å sette glideren i midten "Kart objekt skaleringsfaktor" til f.eks +2.

Dette må eg prøve. Samme greiene på android vil eg tro?

Link to post
Share on other sites

Joltus...

Når det gjelder spørsmål vedr. opencpn-appen for Android, så er det veldig praktisk å samle de brukererfaringene i den andre tråden som er opprettet for «opencpn for android»:

 

https://baatplassen.no/i/topic/117419-opencpn-utvikles-nå-også-for-installasjon-på-android-enheter/?page=4

 

Og ja, i siste versjon av Android opencpn-appen 1.0.17, så er det jo enda flere justeringer tilgjengelig om det er for små smarttlf. skjermer eller andre innstillinger mere tilpasset for større nettbrettskjermer o.l

 

Du må lese brukermanualen under «Hjelp»-flippen og prøve deg frem....., på mine duppeditter er det krystallklare skjermvisninger av oeSENC-kartene! :-)

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Står på reisefot opp til Trøndelag og blir borte til 3. mai..........!

 

Hvis vi snakker PC nå, Joltus, - så er jo bildene fra Tempest fra tidligere idag en god pekepinn på de forskjellige innstillinger og leseligheten på skjermen i tillegg til kvaliteten til selve skjermen selvfølgelig!

 

Se selv forskjellen på det første bildet i dette innlegget etter at skjermbredde innstillingen ble riktig:

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/?do=findComment&comment=2015199

 

Er sikker på at Tempest også kan legge inn tilsvarende kartutsnitt men med kartobjekt innstillingen til +2, - bare slik at vi også kan få se og sammenlignet den forskjellen på hans tidligere dokumentasjon på innstillinger og forhold som ikke var optimale!:thumbsup:

Lykke til med videre uttesting

 

Ok, da blir jeg offline noen dager.....!

 

 

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg mobilt bredbånd dekningen her......, for raskt å få ut denne viktige beskjeden:

 

Jeg fant tidligere i uken ut noe som ikke var helt ok i plugin versjon 2.0.0 og som kom frem spesielt ofte på "enkelte maskiner/ spec"!

 

Rapporterte og testet ut videre sammen med Dave, sjefsutvikleren, - og jeg er glad vi kan presentere den korrigerte

oeSENC_PI versjon 2.0.1, som jeg nå får til å fungere på ALLE de forskjellige testmaskiner med forskjellig OS og div. Specs. uten noen problemer med bl.a. renderingen.

 

oeSENC_PI Plugin Update Version 2.0.1 Released

Hello all....

The oeSENC_PI Plugin for OpenCPN Version 4.8.4 has been updated to correct several rendering and network communications problems.

The updated version is "2.0.1"

You may download and install the updated version by visiting the opencpn.org download pages.

https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/oesenc.html

Thanks for your continued support

Dave and the o-charts Team.
 
Last ned og installer den snarest !
 
Ha en fin "oval" langweekend alle sammen:thumbsup:
 
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Vi i Sverige behöver hjälp av er i Norge för att få svenska vektorkort till OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget.http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Interessant tiltak, håper det blir en ordning. Selv kjører jeg C-map på plotter når jeg er i Sverige (starter ferie nedover rundt 17. mai) med backup på PC. Her har jeg OpenCPN med tyske NV rasterkart og selvfølgelig, som mange andre CM93 vektorkart. Men offisielle oppdaterte vektorkart fra Sjöfartsverket hadde vært supert. Kanskje det er på plass neste sesong?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 28.4.2018 at 8.42:

Hej

Vi i Sverige behöver hjälp av er i Norge för att få svenska vektorkort till OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget.http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

Bestilling er gjort, da gjenstår det å se om det er kart eller penger som kommer tilbake :smiley:

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

I en periode har jeg "kikket" litt på OpenCPN. Har testet installasjoner på stasjonær PC med Windows 10, MacBookAir med  Mac OS High Sierra og på en gammel bærbar med Ubuntu 16.04 LTS. Disse fungerer bra. Kjøpte og installert kart fra kartverket på Mac´n, og det fungerer.

 

I og med at det anbefales å installere på en maskin som ikke brukes til så mye annet, og at størrelse og strømforbruk også er viktige faktorer mottok jeg i dag en Raspberry pi 3 + og Raspberry Pi NOOBS 16GB (med kasse og strømtilførsel)

Samlet det sammen og satte på spenning. Kun 3 farger på skjermen.

Slettet SD brikken og lastet ned NOOBS versjon 2.8.1 og RP starten som den skulle på Raspian.

 

Så var det OpenCPN da ....

1. Noen her inne som har fått til installasjon på HW og OS som beskrevet over? (Så langt fungerer det ikke)

2. Bør jeg installere Ubuntu som OS i stedet?

 

 

  

Redigert av OC393 (see edit history)
Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...