Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

navid...

Jeg regnet med at du fikk orden på kartvisningen din i sommer (det som jeg tok som et nærliggende eksempel her),  for jeg så at du fikk et Godt råd i første svaret etterpå, - om å sette på en huk i boksen for å vise sømløst alle tilstøtende kart ( quilting) og ikke vise bare single kart på der båten din befinner seg med GPS-fokuset......!

 

Jeg tok ditt eksempel siden jeg så det noen poster opp i tråden, for det illustrerte bl.a. godt det vi er ute etter med denne nye reset ("panikk-knappen")  som tilbakefører alle aktuelle instillinger til en initial og fullstendig Template config. for å få orden på visningen på skjermen.

 

....og ja, det fungerer som en drøm allerede, og sammen med f.eks den andre store forbedringen med muligheten for delt skjerm (split-skjerm) visning av to forskjellige kart, her er det mange muligheter, f.eks et oversiktskart og den andre skjermdelen som innzoomet......., så er det noe jeg gleder meg til!

 

Det er vel ikke rart at jeg ønsker "å øse opp" stemningen litt ("teasing") blant OpenCPN brukere, - dette er jo virkelig noe å se frem til med forventning!

 

Lykke til videre alle sammen:sailing::thumbsup:

Seastar :yesnod:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det en guide ett sted med hvordan legge inn Cpn på en (raspberry pi 3b).

Det gikk fint på pc/win10 med antenne via usb.

Men kom noen feilmeldinger sist jeg prøvde og legge på rasperry. Nå har den ligget i skuffen mange mnd ubrukt.

 

Tenkte jeg skulle prøve på nytt men ønsker en step by step guide.

Sist brukte en guide fra denne siden https://opencpn.no/login/

Men fikk det aldri til og virke.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev for 15 timer siden:

Finnes det en guide ett sted med hvordan legge inn Cpn på en (raspberry pi ).

 

 

Her og

https://opencpn.no/opencpn-pa-raspberry-pi/

https://mvcesc.wordpress.com/2013/09/20/detailed-raspberry-pi-setup-documentation/

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

https://docs.sailoog.com/openplotter-v1-x-x/getting-started

Dette er linken til guiden jeg tenkte og følge.

Men har jo 16G kort med Noobs.

Ifølge linken over må jeg laste ned en full pakke med noob på nytt og formatere sd.

Vil det lønne seg ?Eller kan jeg laste ned bare cpn og innstalere på en måte ?

Sist skrev jeg vel bare inn en komando som gjorde att noob lastet dette ned selv.

Er ikke så flink med debian filer el linux.

 

Denne siden har jeg prøvd før med masse feilmeldinger. https://opencpn.no/opencpn-pa-raspberry-pi/

Så ga opp til slutt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev for 15 timer siden:

Finnes det en måte og aktivere/bruke wifi ?

Kommer bare (no wireless interfaces) found ?

Samme problem her når jeg installerer den «ferdige» pakken med noobs og opencpn i ett. Om jeg formaterer å kjører kun noobs så er det nettverk tilgjengelig. 

Link to post
Share on other sites

Samma her.

Virker som raspberry har konfigurert nettverkskortet som et acsess point.

Slik att man kan koble seg til.

Men wifi burde virke uansett.

Det står jo att man skal kunne koble seg til med passord/brukernavn.

Men den dukker ikke opp når jeg søker etter den via wifi.

Er nok en driver el no til nettverkskortet som mangler.

 

Prøver og finne en måte og få det til.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget det samme angående OpenPlotter og WiFi. Null signal hverken som klient eller aksesspunkt med siste versjon av OpenPlotter og RPi 3B+. Fant en løsning, mener jeg.

 

Jeg har ellers endel gode USB-dongler med WiFi, men de har et chipsett som må ha en egen driver som jeg ikke har fått til med OpenPlotter-distribusjonen. 

 

Min løsning ser ut til å bli OpenCPN på laptop, og så bruker jeg RPi som «båtsentral» med sensorer, infodisplay, GPS-dongle og SMS-gateway.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev for 6 timer siden:

Jeg oppdaget det samme angående OpenPlotter og WiFi. Null signal hverken som klient eller aksesspunkt med siste versjon av OpenPlotter og RPi 3B+. Fant en løsning, mener jeg.

 

Jeg har ellers endel gode USB-dongler med WiFi, men de har et chipsett som må ha en egen driver som jeg ikke har fått til med OpenPlotter-distribusjonen. 

 

Min løsning ser ut til å bli OpenCPN på laptop, og så bruker jeg RPi som «båtsentral» med sensorer, infodisplay, GPS-dongle og SMS-gateway.

 

Om du kobler til en av "dingsene" her da?: http://yakbitz.com/

 

Så kan du sende div NMEA signaler som wifi, vil de løse noe?

---

Jeg har PC på kartbordet koblet til GPS dongle og AIS mottaker med USB utgang som også er koblet til PC. Men AIS mottakeren har jeg også koblet til NMEA to wifi boksen her så har jeg AIS på nettbrett/telefon i cockpit. 

 

Vurderte en stund å bruke PC som "bru" og sende AIS signalene fra den, men det blir for sårbart og bruker mye mer strøm. 

Link to post
Share on other sites

Om det er Openplotter dere bruker så må du inn i Openplotter innstillingene og velge wifi. Der må du forandre fra AP til Client. 

 

(Openplotter gjør mye bra for å enkelt få det opp å gå, men så fort du skal fikle litt på egenhånd så legger det også veldig mange begrensninger) 

Link to post
Share on other sites

cpn ser jo mye bedre ut på pc ,annen layout og flere valg.

Trodde det ville bli likt jeg men.

 

Jeg skulle gjerne prøvd og innstalere cpn på ett sd kort med noobs fra før bare.Finnes det en mulighet for det ?

Tror denne pakken der plotter og noob sitter sammen er ett dårlig valg

 

Så den raspberry saken havner vel i skuffen igjen.

Men skal prøve litt først.

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Gunga Din said:

for meg ser det veldi likt ut som på PC........samme layout

 

men en Raspberry pi..er en mikro-PC...så det går litt langsommere

 

Skjermbildet burde være identisk eller så godt som identisk. Kanskje noen minimale forskjeller som mer skyldes forskjeller i brukergrensesnittene i Windows (PC) og Linux (RPi) enn selve OpenCPN.

 

Rapberry Pi kan ellers pimpes med en mSata-disk, og da blir den endel raskere enn med SD-kort. Et ASUS Tinker Board S kan også være en god kandidat i stedet for en RPi, hvis man klarer å installere operativsystem og OpenCPN selv, i stedet for en ferdig pakke.

 

Selv merket jeg at jeg ikke trenger all verdens integrasjoner mellom kartmaskin og resten av elektronikken ombord. Trenger ikke NMEA via kabel eller Wifi.  Kartmaskinen skal hos oss være en selvstendig reserve, uavhengig av andre dingser. Dermed er en bærbar PC like greit - den kan også brukes til litt jobb hvis det kniper.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Stjernen ! skrev On 14.10.2018 at 5.38:

 

Vet ikke om det er pga verdenskart cm93 ?

 

Kartverket og OpenCPN laget en avtale som resulterte i at  De beste sjøkart en kan få nå bare koster ca.kr.200 for hele Norge.

Lastes ned til 2 enketer de  blir oppdatert hver uke i et helt år og de virker etter et år også, men for ca, 200kr i året er det vel ingen som kommer til å kjører med gamle kart legere. Oppdateringen er gratis og du laster de ned.

Les denne oeSENC chart før en laster ned kart

Alle kart kan lastes ned til 2 enheter.

Sjøkartene over Norge  får en kjøpt her  hos  

http://o-charts.org/shop/index.php?id_product=24&controller=product&id_lang=4

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...