Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

8 minutes ago, MagneG said:

Slik ser det ut hos meg, OCPN 4.8.4 - Kartversjon 2018-22

Det er likeens som det ser ut hos meg med default kartsymbolfil. Zoomer du litt ut ser du hele det blå området som mangler konturene.
Underlige greier, imellom Ø-V Busteinene  synes det konturer. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
OC393 skrev On 1.6.2018 at 14.45:

Da er de Svenske kartene på plass på min Rpi 3B. Skal nok teste på Rpi 3B+ etter solnedgang :yesnod:

 

Kan du vise ett utsnitt fra sørlige skjærgården av Koster? Ikke alle kart som er like detaljerte der. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev 1 minutt siden:

Her er større kartutsnitt fra samme området.

Hvorfor har jeg det blått, er det en innstilling jeg har feil?

 

 

 

Er nok et utslag av det samme, at bunnkonjunkturene mangler og så er det kodet... sånn og sånn... og så blir det sånn :-) Mener Navionics har akkurat det samme i samme området. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev 5 minutter siden:

Det er likeens som det ser ut hos meg med default kartsymbolfil. Zoomer du litt ut ser du hele det blå området som mangler konturene.
Underlige greier, imellom Ø-V Busteinene  synes det konturer. 

 

Militært område. 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 7 minutter siden:

Prøv å eksperimenter litt med  Shallow/Safety/Deep verdiene. Mine sto alle på 0 da jeg dumpa skjermen.

 

 

OK, takk.

Jeg var ikke inne på tanken å sette alle til 0, men da er jeg med på hvorfor du ikke har den blå  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

På Cruisersforum - OpenCPN forumet kom Hubert med denne korte meldingen

når det gjelder muligheten for å få nye offisielle Danske vektorkart i oeSENC format til bruk i OpenCPN:

 

Smoke signals from Denmark this noon!
We shall have final information to be able to go ahead for end of this week

Hubert

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/swedish-oesenc-charts-to-come-with-our-help-200520-2.html#post2644861

Vi sier tvi - tvi og håper på enighet og dermed en snarlig løsning!:sailing:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke, da jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan få den svenske looken på Raspberry. Jeg kan ikke se noen underkatalog som heter s57data her. Ser den eksisterer på windows installasjonen min, men der har jeg ikke tenkt å legge inn kartene. Har de på Rb PI og Macbook.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Gunga Din:

Har ikke kommet så langt at jeg har fått den over på 3b+ ennå, men har den på 3b.  Jeg fikk ingen feilmelding, men fingerprint filen ble lagt i et "sjult" område som heter 

.opencpn

Det jeg gjorde var å opprette et nytt område /home/pi/openlic og kopierte lisensfilen dit.

Da gikk det greit.

 

Redigert av OC393 (see edit history)
Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

navid skrev 7 minutter siden:

Ok! Så det er fra Macbooken du har hentet utsnittene. Men hvordan presenteres disse to kartutsnittene du refererer til med loddskuddene? De ser da veldig så ryddige ut uten loddskuddene.

Dette er fra Rb og jukset litt i går kveld med kamera :smiley:

Akkurat nå installerer jeg de nyeste norske kartene. Skal ta printscreen av de litt senere med loddskudd. 

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

@OC393: Takker! Kan du zoome inn slik at jeg får se hvordan staker, støtter og varder ser ut, gjerne med navn på øyer og holmer også. Ser ut for at du ikke har alle disse ringene rundt loddskuddene som jeg har på mine kart, hvordan har du fått fjernet de? Håper det ikke blir for mye mas. :pray: Prøver bare å finne for meg det optimale kartbildet.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 31 minutter siden:

Mener ringene forsvinner med svenskehacket... men kan huske feil her altså. 

@Pinkvin:thumbsup:. Ser det blir litt vanskelig å sammenligne de svenske kartbildene med mine norske o-charts. Mine kart dekker bare ned til Tisler og ikke Koster-Øyene.

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 1 time siden:

@OC393: Takker! Kan du zoome inn slik at jeg får se hvordan staker, støtter og varder ser ut, gjerne med navn på øyer og holmer også. Ser ut for at du ikke har alle disse ringene rundt loddskuddene som jeg har på mine kart, hvordan har du fått fjernet de? Håper det ikke blir for mye mas. :pray: Prøver bare å finne for meg det optimale kartbildet.

 

Hei, ut fra hva jeg kan se mangler stakene på OpenCPN kartet, her er et par sammenlikninger med Navionics som jeg har på iPad, kanskje noen kan fortelle meg hvorfor? 

Hva er den optimale innstillingen for OpenCPN?

 

2018-06-05-084510_1824x984_scrot.png

IMG_0700.PNG

2018-06-05-085059_1824x984_scrot.png

IMG_0701.PNG

2018-06-05-091756_1824x984_scrot.png

Redigert av OC393 (see edit history)
Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

OC393...

Gå inn på karter/vektorkart visning

A)

Jeg bruker Visningsalternativer satt til "Alle"

B)

Sett grafikkstil til "papirkart"  (du har den på ENC)

grenser : vanlig

farger: 4 farger

C)

Videre er det jo vanlige innstillinger på sikkerhetsdybdene:

2 - 5 - 10  eller 2 - 3 - 6  eller et annet forhold du ønsker etter båtstørrelse og hvor dypt den stikker o.l forhold!

 

Ha en fin dag, - er selv travelt opptatt med forsinket båtpuss!:sailing::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 56 minutter siden:

OC393...

Gå inn på karter/vektorkart visning

A)

Jeg bruker Visningsalternativer satt til "Alle"

B)

Sett grafikkstil til "papirkart"  (du har den på ENC)

grenser : vanlig

farger: 4 farger

C)

Videre er det jo vanlige innstillinger på sikkerhetsdybdene:

2 - 5 - 10  eller 2 - 3 - 6  eller et annet forhold du ønsker etter båtstørrelse og hvor dypt den stikker o.l forhold!

 

Ha en fin dag, - er selv travelt opptatt med forsinket båtpuss!:sailing::thumbsup:

 

Takk, må jobbe litt. Sjekker mer i kveld.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...