Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

OeSENC-karten funker også meget bra på Raspberry Pi 3b+.........

 

har ett problem, beskrivet her tidl, fyrsektorer som ligger på grensen mellom to kart høgges av, har sent spm videre til Hubert, muligens er det noe jeg har gjort galt i OpenCPN-settings ?

 

har også fått Rasberryn o speile kartet til Ipad’en.......så nå kan jeg kjøre OpenCPN på vanntett Ipad i cockpit !

 

neste prosjekt, mine B&G plottrer har video-inngang, og Raspberryn har PAL-utgang, vill det bli mye dårligere bilde på PAL vs HDMI på TV ?

HDMI-bilden på TV er helt OK !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 9.6.2018 at 19.01:

 

Jeg har samme problem.......her høgger den av fyrsektorene, mellom to kart

opplevde aldri det problemet med gamle C-map.

prøver alle mulige kombinasjoner av innstillinger av OpenCPN

 

 

C6E9320C-28ED-4BE5-B676-7D2640FF632A.png.fd8adcd4da34389f05ebe6730da5dfa0.png

 

En litt plagsom ting som jeg ser at ikke bare jeg "sliter" med, er at mange / de fleste øyer gjengis med dobbelt navn. Se på "instön" her som et eksempel, står navn 2 ganger, det samme på "Koön". Der ser jeg navnet gjengitt 3 ganger. Jeg har prøvt mange ganger å deaktivere flere av visningsalternativene men ender bare opp med at for mye forsvinner. Noen som har noen forslag for å komme rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Fikk svar idag av Hubert; han skriver att det er vanskligt da kart med ulike skale ligger inntill hverandre og info’n ligger i ulike lager på hvert kart, hvilken info som skall ligge overst og synlig...........og att dette er noe vi må leve med tilsvidere......

 

sektorerne syns da man markerer fyren med pekern.......

 

noen som vet om OpenCPN har funksjonen som Transas/Isailor har, att beroende på, i hvilken sektor man ligger så vises fargen innerst på fyren ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
maxi1431 skrev 41 minutter siden:

Da var Danske sjøkart kjøpt:)

Disse kom i dag?

penCPN har greid det igjen, nu kan en få Danmark og Grønnland for  23€   Sverige  kart 49, 72 € Norge 21€ 

En hake med Danske kart de blir ikke oppgradert. 

http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har lastet ned og installert vektorkartene for Norge - nå tilgjengelige for et par hundrelapper, hurra!

 

Men jeg får ikke frem tekst/navn på steder, holmer og øyer slik som på kartet av fyrsektorene ovenfor....  Alle andre data vises etter innstillinger som forventet men altså ikke navn....

 

Har prøvd alle relevante innstillinger i Innstillinger / Karter / Vektorkart visning .....

 

Hva er det jeg gjør galt..?

 

mvh btor

Link to post
Share on other sites

btor skrev 32 minutter siden:

 

Men jeg får ikke frem tekst/navn på steder, holmer og øyer slik som på kartet av fyrsektorene ovenfor....  Alle andre data vises etter innstillinger som forventet men altså ikke navn....

Har prøvd alle relevante innstillinger i Innstillinger / Karter / Vektorkart visning .....

 

Hva er det jeg gjør galt..?

 

Du har ikke lest manualen:giggle:

Forsøk A+

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jepp, har lest manualen, men bruker Mariner's Standard som visningsmodus for å få en mer granulert valgmulighet på hva som skulle vises eller ikke.  Men det eneste som A+ slo av og på var seilingshøyden under luftspenn :-)

 

Når jeg nå bruker Standard visningsmodus viser stedsnavnene.  Forstår ikke hvorfor de ikke vistes i Mariner's modus også...

 

Men takk for tipset, det fikk meg iallefall til å eksperimentere litt mer med dette .-)

 

btor

Link to post
Share on other sites

btor skrev 1 time siden:

Jepp, har lest manualen, men bruker Mariner's Standard som visningsmodus for å få en mer granulert valgmulighet på hva som skulle vises eller ikke.  Men det eneste som A+ slo av og på var seilingshøyden under luftspenn :-)

 

Mariner's Standard  og velg alt Da skal tekst og brohøyder forsvinne med A+.

Så får du hake ut noen få av gangen og sjekke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke CPN-programmet til å trekke frem kartet etter hvert som båten beveger seg. Båtens GPS posisjon forsvinner etter hvert ut av kartbildet. Jeg har huket av i Naviger boksen / Følg automatisk. Er vel en eller annen innstilling jeg ikke har fått med meg. Noen tips? :confused:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg greid å rote det til igjen :headbang:. Deler av kartet ble borte mens jeg laget en rute.724A2A1D-61F6-498D-8908-B8E9FE650406.jpeg.6db31ef9dde2043475d08d8829348f70.jpegNår jeg høyreklikker på det blå feltet uten kart og velger «maks detalj her», kommer kartet frem i det blå feltet igjen, men forsvinner der jeg hadde kart. Hva er det som skjer? Glad jeg ligger trykt fortøyd ved kai.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hmm... Oppdaterte, men no meiner han at eg ikkje har gyldig nøkkel. Prøvde å nedgradere igjen, men det hjalp ikkje det heller. Har vert inne og sjekka at nøkkelen er rett (sladda i bildet her).

image.png.b300fd16c6d529c8e8369547a960b889.png

 

Andre med samme problem? Skal starte ferieturen i dag, så dette vart plutselig litt kritisk :pray:

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sletta alt, oppretta ny fingerprintfil og fekk ny key. Installerte alt på nytt igjen.

 

Funker no, men no har eg jo "brukt opp" begge dei to installasjonane eg kan ha, på den samme PCen. Tenkte eg skulle sende ein mail og se om dei kan deaktivere den første eg hadde igjen.

 

Lurer på om det kan ha vert den store oppgraderingen av Windows som eg tok i går som har ført til problemer?

Link to post
Share on other sites

Tempest skrev 22 minutter siden:

 

Lurer på om det kan ha vert den store oppgraderingen av Windows som eg tok i går som har ført til problemer?

 

Jeg fikk i alle fall det samme problemet etter den siste store oppdateringen av Windows. Ser ut som maskinen på et eller annet vis får en ny identitet. Måtte gjøre det samme som du.

:-) Birger

Link to post
Share on other sites

Hei

Den aktuelle nye versjonen 4.8.6 av OpenCPN installerer uten problemer på alle Win-OS på alle mine og andre båt-venners laptop'er.

Vi har heller ikke erfart trøbbel på Win 10 maskiner ifm de halvårlige store windows hoved-oppdateringene, men for enkelte kan det oppstå problemer ifm at maskinene får en helt ny "identitet" som kan skape problemer for oeSENC plugin'en i forhold til den etablerte lisensen.

 

Utviklerne prøver å finne ut av dette problemer som enkelte erfarer, - kan det være noen spesielle "hardware" forskjeller som slår ut?

Dette vil de nok finne ut av, men som sagt så har ikke jeg erfart noen slike problemer/ utfordringer så langt!

 

OBS!

Det er også nå utgitt en ny plugin, versjon 2.4.0 som er utviklet og samspiller med den nyeste PC versjon 4.8.6 av OpenCPN:

https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/oesenc.html

 

 

På OpenCPN-hovedforumet ser jeg at "petter5" etterlyser mere detaljer på hva som er forandringene i siste PC versjonen, så jeg kopierer inn lenken med de to svarene han fikk fra "bcn" (som jo er Hubert fra o-charts) og fra sjefsutvikleren "bdbcat" (Dave):

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-4-8-6-released-205416.html#post2691175

 

Ship o' hoy:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen

Som tidligere meddelt så har aktuelle dagens versjoner, som nevn over her i forrige innlegg, fungert helt perfekt for meg og alle andre som jeg vet om som bruker OpenCPN og de nye norske kartene fra Kystverket!

 

Det har en stund vært en lukket Alpha testing av neste versjon av OpenCPN alpha 4.99.0, med nye funksjoner som blir helt topp!

Det er langt ifra ferdig kode foreløpig, men vi skal senere på høsten over i BETA-testing, som vil bli en mere offisiell og åpen testarena for de som er interessert i å legge ned litt arbeid.......!

 

Dave "måtte stoppe" et medlem på cruisers forum idag, som på eget initiativ, har vært litt for tidlig ute med offentlig å presentere et uferdig produkt!

 

Dette  ønsker Dave å presisere er meget uheldig, fordi enkelte kan bli forledet til å tro dette er ferdig kode for å kunne navigere etter!

 

Dette advarer Dave (sjefsutvikleren) mot i dette tilsvaret til dette medlemmet:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/mui-new-user-interface-wip-207960.html#post2728515

 

NB!

En av de kjekke nye funksjonene som da vil komme med i den ferdige offisielle versjonen etter en grundig BETA-testperiode, er som dere ser på de 2 screenshots som ble lagt ut, - vi vil kunne kjøre en meget fleksibel og valgfri dobbel visning på skjermen alt etter eget ønske og valg ......!

 

Skriver dette innlegget bare som "en teaser" på hva som bl.a. vil komme av forandringer i den neste gjennomprøvde og kvalitetsikrede OpenCPN versjon, når den blir ferdig for offisiell utgivelse!

 

:flag_bp:

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
navid skrev On 18.7.2018 at 20.37:

Da har jeg greid å rote det til igjen :headbang:. Deler av kartet ble borte mens jeg laget en rute.724A2A1D-61F6-498D-8908-B8E9FE650406.jpeg.6db31ef9dde2043475d08d8829348f70.jpegNår jeg høyreklikker på det blå feltet uten kart og velger «maks detalj her», kommer kartet frem i det blå feltet igjen, men forsvinner der jeg hadde kart. Hva er det som skjer? Glad jeg ligger trykt fortøyd ved kai.

 

Hei

Det er bare å glede seg, nye og gamle brukere av OpenCPN for PC, for i forbindelse med pågående Alpha test av ny versjon med mange nyheter, så fikk jeg gehør også for noe jeg har sett et stort behov for og derfor kjempet for å få det lengst mulig frem i programmerings-prioriteringene.

Vi holder nå på å teste resultat av også denne nyvinningen/innsatsen, og det skal bli en glede å presentere dette for alle i god tid "før neste sesong!"

 

 

Vi har laget et nytt verktøy i forbindelse med support og problemløsning/råd til kjente og f.eks nybegynnere, som ved en del "eksperimentering" av innstillinger og muligheter, greier å få rote det til.....!

 

Da står man der og ikke vet helt hvordan det skal være for å ha en god og funksjonell sikkerhetsmessig configurasjon, - hvem har ikke opplevd å stå i en slik situasjon, det er ikke så uvanlig, spesielt for de som er nye brukere!

 

KONKLUSJON:

a)

Da blir det lettere fremover for alle og enhver, - det er nå implementert bl.a. en "panikk-knapp" med en Template som gjenoppretter en topp fungerende config. av OpenCPN uansett hvor mye instillingene er kommet ut av ideell instilling!

b)

I tillegg blir det da også mulig å lage seg sine favoritt instillinger til forskjellige formål og save / lagre denne som en egendefinert Template, som også blir enkel å hive frem ved behov!

 

Jeg greide ikke å la være, jeg måtte bare legge ut "denne teaseren" også!

 

Seastar:thumbsup::sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 13 minutter siden:

I tillegg blir det da også mulig å lage seg sine favoritt instillinger til forskjellige formål og save / lagre denne som en egendefinert Template, som også blir enkel å hive frem ved behov!

 

Bra!!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...