powermickel Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Kjenner ikke de. disse og "North Sea" http://wiki.openstreetmap.org/wiki/KAP-charts_from_OpenSeaMap Ser at pakket fil er på 574 520 kb. burde være kart der. Det er jo kartet jeg har installert...må vel sjekke mer her ;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Merkelige kart får 7 lag noen grunner ingen dybder, det er som nattseilas å seile på sektor fra fyra Har du sjekket om det er ”plugins som mangler? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
powermickel Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 ha kje peiling... Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Hei igjen :-) Her har vi kanskje om ikke så altfor lenge, også en ny mulighet for kvalitets-vektorkart til bruk i OpenCPN for oss i Norge og Skandinavia? Vi har i lengere tid hatt muligheten til å kjøpe oppdaterte og moderne Vektor-kart gjennom f.eks Chartworld med bruk av S-63 plugin i OpenCPN, men det har vært arbeidet lenge med forskjellige alternativer til enklere og ikke minst billigere løsninger tilpasset OpenCPN. Dette ble lansert nettopp, men foreløpig har de ikke satt igang produksjonene av kart for f.eks. Norge, men med videre påtrykk og interesse så er vel det nå med denne nye modellen nærmere realisering enn på lenge. Her er introduksjonen av nyheten: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/up-to-date-vector-charts-for-opencpn-oesenc-181733.html Her er websiden hvor man kan orientere seg om de nye oeSENC- vektorkartene for OpenCPN: http://o-charts.org/ Kopiert ut fra websiden med litt bakgrunn og mulighetene som ligger i konseptet: oeSENC ChartsOpenCPN Encrypted System Electronical Nautical Charts (oeSENC) are the most economical quality vector charts available. We receive S-57 data directly from Hydrographical Offices, encrypt them in the oeSENC format and deliver chart sets for their individual use in OpenCPN. If your navigation zone is available this should be your first choice. S-63 UserPermitsS-63 charts are official vector charts with worldwide coverage. However, many popular cruising areas are very poorly covered as the main focus are the requirements of commercial shipping. They have a relatively high price as well. We sell S-63 UserPermits, a key that entitles the OpenCPN user to license S-63 charts from a distributor. O-charts.org has entered into agreements with S-63 Valued Added Resellers (VAR) like ChartWorld that are offering direct distribution channels. Skal vi tørre å håpe på at også oeSENC Vektorkart for norskekysten vil bli en mulighet for oss brukere av OpenCPN fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) OBS! Her er årsaken til at jeg foreløpig ikke har orientert her på baatplassen om at OpenCPN nettopp har kommet med en videreutvikling og ny versjonsutgivelse, som heter OpenCPN 4.6.0: Det dreier seg om dere som bruker Windows-utgaven, som IKKE må oppgradere foreløpig til denne versjonen, - hvis dere har norsk Windows OS utgave på maskinen! Dave og teamet prøver å finne årsaken til at programmet ikke vil starte etter at man eventuelt har oppgradert eller nyinstallert til OpenCPN 4.6.0 på et norskspråklig Windows OS! Når de har fikset dette problemet, så kommer jeg med en melding og presentasjon av nyutgivelsen her i denne tråden........., så inntil videre fortsett å bruk den meget gode utgaven OpenCPN 4.4.0, som ble utgitt til sommersesongen 2016. Redigert 20.Mars.2017 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Det dreier seg om dere som bruker Windows-utgaven, som IKKE må oppgradere foreløpig til denne versjonen, - hvis dere har norsk Windows OS utgave på maskinen! Er det språket på OS som er problemet? Eg meiner eg leste ein eller anna plass at det var relatert til OpenGL. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Seastar Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Tempest... Jeg ser jo på OpenCPN-forumet (Cruisers forum) og bl.a i tråden for nyutgivelsen OpenCPN 4.6.0, at både du og mange andre norske brukere har samme problemet med å få programmet til å starte. Jeg fikk det samme på mine testmaskiner med div norske WinOS, men på testpc med engelsk OS starter programmet helt fint og som det skal! Hva som er årsaken holder vi på med for fullt for å finne ut av og jeg mottok nettopp en ny testversjon direkte fra Dave (bdbcat), som genererte en ny "crash-report", som han nå har fått i retur. KONKLUSJON: Kjenner jeg Dave rett så finner han vel ut et eller annet etterhvert når det gjelder "vårt" problem, samt også de andre problemene i enkelte sammenhenger som kanskje er relatert til andre forhold som f.eks OpenGL! Du får følge med på hovedforumet og ikke nøl med å gi tilbakemeldinger der........., det er på denne måten vi nok en gang til slutt får en stabil og ny versjon av OpenCPN! Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Supert! Eg må sei eg gleder meg til å få testa 4.6.0 - OpenCPN har virkelig blitt eit kanonprodukt! Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Kyrholmen Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Mye man kan lese seg til på opencpn.org, opencpn.no får jeg ikke registrert meg på. Det som slår meg er at det finnes en jungel av karttilbydere. Utsnittene er varierende og prisene likeså. Hva er det som fungerer best til opencpn, hva krever minst av plugins og mappestyring osv og gir mest for pengene? Jeg bor i Bergen, ser at mange av kartene kun går nord til Haugesund. Bruker Mac. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 2.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2017 Hei igjen Først gratulerer til Ingar for meget flotte nye forumsider, - det ser jo meget bra ut! Jeg har prøvd de par siste dagene å komme meg inn med opplysninger om en ny versjon av OpenCPN, men har fått meldingen om at forumet er nede for vedlikehold! Forleden dag ble det utgitt en vedlikeholdversjon, OpenCPN 4.6.1, som har rettet opp hovedfeilen for å få programmet til å virke på norske Win OS utgaver. NB! I skrivende stund er det problemer med å få denne versjonen til å fungere på Windows 8.1, i alle språkutgaver av Windows OS, og det av en helt annen årsak, som det nå arbeides med å få løst. Her er en kopi av en del av innlegget til Dave ved utgivelsen av versjon 4.6.1, og linken til den tråden for de som ønsker å følge med i den videre utviklingen og løsninger fremover: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-4-6-1-released-182484.html OpenCPN Version 4.6.1 Released FOR IMMEDIATE RELEASE --------------------- 31 March, 2017OpenCPN Version 4.6.1 Released The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.6.1 This version is a maintenance release of OpenCPN. __________________________________ As a successor to OpenCPN Version 4.6.0, OpenCPN Version 4.6.1 contains several incremental corrections and improvements. Among them are: .. Improved performance for some systems using large route and waypoint datasets. .. Corrected support for Norwegian language systems. .. Corrected support for some Raspberry Pi Touchscreen systems. We hope you enjoy OpenCPN Version 4.6.1, and we look forward to your continued feedback and support. More information is available at opencpn.org The OpenCPN Development Team Dave Register, Lead Developer Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 3.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2017 (redigert) Hei Som nevnt i innlegget over her, så var det en del brukere som fikk en feilmelding om at det var en fil som manglet på maskinen deres under installasjonen. Jeg fikk også denne når jeg ville installere på en av mine andre testmaskiner, en Windows 8.1 maskin som jeg nettopp hadde lagt inn Win 8.1 OS'et på nytt i. Noen fikk den samme meldingen også på enkelte maskiner med Win 10 OS. NB! Jeg fulgte forklaringen og anvisningen fra Dave (bdbcat), for de som fikk denne feilmeldingen: Re: OpenCPN Version 4.6.1 Released OpenCPN uses MSVCR120.dll, not 100.dll. And MSVCR120.dll is installed if not already present by the OCPN installer.You may try to download the installer again, install as normal, and look at the install log on the last install screen. You should see: Code: File: overwriteflag=0, allowskipfilesflag=2, name="msvcp120.dll" File: wrote 455328 to "C:\Program Files\OpenCPN 4.6.1\msvcp120.dll" File: overwriteflag=0, allowskipfilesflag=2, name="msvcr120.dll" File: wrote 970912 to "C:\Program Files\OpenCPN 4.6.1\msvcr120.dll" Thanks Dave Jeg avinstallerte derfor tidligere installasjon som fikk feilmeldingen om en manglende "msvcp100.dll" - fil. Deretter lastet jeg ned OpenCPN 4.6.1 på nytt, som Dave anbefaler fra den offisielle siden via denne lenken: https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Da installerte programmet seg uten problemer også på min maskin med et fresh installert Win 8.1 OS NB! Vil bare minne om at det er lurt å sikre seg en backup av egne ruter og WP, før man foretar forandriner og oppgraderinger! Lykke til dere også, det er mange forbedringer "under panseret", som gjør versjon 4.6.1 betydelig raskere og bedre å bruke i praksis! Redigert 3.April.2017 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Installerte fint på min Win 10 Pro Norsk Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Baard Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Hei. Kjører opencpn på en Intel NUC med I3 Dual core 1.7Ghz maskin med 4 GB minne og 64bit Windows 10. Jeg ha tidligere brukt opencpn med cmap cm93 kart, men har nå installert chartworld kart med lisenser og det hele for å kunne få oppdateringer og alt slikt. Kostet ca. 1500.- Jeg opplever at alt går gudsjammerlig tregt og zoom/panorering nesten ikke er mulig før man overzoomer og kommer inn i en kartcelle. Dette var aldri noe problem med cm93 kartene…. Noen som har samme erfaring og tips til hvordan man kan få orden på dette? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Kan open pc lese navionics brikker? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Baard skrev for 3 timer siden: Hei. Kjører opencpn på en Intel NUC med I3 Dual core 1.7Ghz maskin med 4 GB minne og 64bit Windows 10. Jeg ha tidligere brukt opencpn med cmap cm93 kart, men har nå installert chartworld kart med lisenser og det hele for å kunne få oppdateringer og alt slikt. Kostet ca. 1500.- Jeg opplever at alt går gudsjammerlig tregt og zoom/panorering nesten ikke er mulig før man overzoomer og kommer inn i en kartcelle. Dette var aldri noe problem med cm93 kartene…. Noen som har samme erfaring og tips til hvordan man kan få orden på dette? Det er et eget avsnitt om "low power pc", eller noe i den dur i manualen. Jeg har tilsvarende maskin som deg og fulgte noen få av tipsene i det avsnittet og fikk opp futten en del. Men tipsene var forsåvidt ifht hvordan den leser cm93 kartene så de er vel fort vekk verdiløse i ditt tilfelle... Men mener at det var tips ifht å sette større mellomlagring på ett vis, og at Opencpn da får opp futten litt over tid når den har mellomlagret. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 13 hours ago, Pinkvin said: Det er et eget avsnitt om "low power pc", eller noe i den dur i manualen. Jeg har tilsvarende maskin som deg og fulgte noen få av tipsene i det avsnittet og fikk opp futten en del. Men tipsene var forsåvidt ifht hvordan den leser cm93 kartene så de er vel fort vekk verdiløse i ditt tilfelle... Men mener at det var tips ifht å sette større mellomlagring på ett vis, og at Opencpn da får opp futten litt over tid når den har mellomlagret. Hei, Jeg har sett litt på det og gjort noen endringer. Det som kanskje gjorde mest med ytelse var å få slått på OpenGL. Det hadde en positiv effekt på ytelse i tillegg til lesbarhet på kartene. Det er imidlertid høy grad av treghet enda når man zoomer ut, men det står at det vil bedres etter hvert som cachen bygges opp, så da får vi se. Dette er et helt nyinstallert system, så jeg har ikke fått testet i båten enda. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 (redigert) Baard skrev for 4 timer siden: Hei, Jeg har sett litt på det og gjort noen endringer. Det som kanskje gjorde mest med ytelse var å få slått på OpenGL. Jeg kikket på det men ble ikke klok. Slo du på OpenGL i driveren til skjermkortet eller slås det på i Opencpn? --- Edit: Jeg fant det i Opencpn under "Vis" og "avansert". Skal si cm93 glir smooth her nå ja :-) Redigert 15.April.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2017 Del på Facebook Svart 15.April.2017 Noen som har fått Google Earth plug-in til å fungere? Står at versjon 7+ ikke støttes. Og når jeg prøver å laste ned og installere eldre versjoner så blir det helt "magisk" oppdatert til siste versjon (kjører windows 10). Er veldig ok med delt skjerm og satelitt/flytfoto av og til... Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Hei, Noen som vet om Chartworld kartene ikke fungerer med "kurs opp" i OpenCPN? Jeg kjører OpenCPN på en Intel NUC med Ubuntu og har en USB GPS tilkoblet og AIS data inn fra VHF via USB. Jeg har tidligere brukt Windows 7 og andre kart, men tenkte å gjøre en oppgradering nå i år, og installerte derfor Ubuntu og kjøpte charworld kart. Dette fungerer fint så lenge jeg kjører nord opp, men når jeg aktiverer kurs opp så går alt i stå. Båten kommer på feil sted i kartet, AIS båter dukker opp få feil steder og på land, og det er umulig å navigere med programmet. Båten dukker også opp på land....Det virker på meg som om den ikke klarer å snu kartene...Noen som har vært borti dette? Vi som ikke er vaskekte sjøulker setter pris på kurs opp når vi er i ukjente farvann :-) Takknemlig for hjelp med å løse dette om noen vet hva dette skyldes.... /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Faxen Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 CM 93?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Baard Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Jeg har ikke testet med cm93. Har som sagt kjøpt chartworld kart. Har ingen cm93 av ny dato og teste med heller.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 26.Mai.2017 Del på Facebook Svart 26.Mai.2017 Hei. Noen som bekrefte at Opencpn sammen med Chartworld kart fungerer med kurs opp??? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Seastar Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Hei Baard Chartworld kart fungerer meget bra sammen med tidligere utgaver av OpenCPN! Jeg har tidligere, ved utgivelsen av siste versjon, rapportert direkte til sjefsutvikler Dave (bdbcat) om en "lignende" problemstilling som har oppstått etter utgivelsen av siste offisielle versjon, - OpenCPN 4.6.1 Med flere input av brukererfaringer, med slike lignende problem som du her beskriver, - jo lettere er det å isolere og å finne den egentlige årsaken til disse problemene. Regner med at det er denne siste versjonen du bruker, Baard? Ellers så la jeg merke til at du (eller er det noen andre med samme problem?) som har startet en tråd og tatt opp dette spesifikke problemet på det originale (engelsk) OpenCPN- forumet. Der svarte Dave (bdbcat) med en gang og var interessert i å få klarhet i denne eventuelle "bug'en" med å etterspørre noen viktige opplysninger som kunne lede han på riktig vei..........? Ta da med bl.a. hvilket OS du har på maskinen, hvor stor RAM minne, skjermkort/grafikk og annet av maskin-specs! Likedan svarte sjefen for o-charts, Hubert (bcn) og var like interessert i å finne ut hva det er som skjer her, siden det kun er når programmet kjører i OpenGL- modus at du (og han også) får disse kartfokus-problemene? Konklusjon: Gi tilbakemeldinger i den tråden på det originale OpenCPN-forumet, - så er du med på å få løst denne utilsiktede bug, som er oppstått etter alle forandringene/utbedringene generelt sett i siste openCPN-versjon! NB! Sendte nå en mail til Dave om problemet, bare sånn for å "minne han på" det jeg tidligere har rapportert vedr. problemstillingen angående denne bug! Takk;-) Seastar Redigert 28.Mai.2017 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Hei, Takk for svar - Jeg kjører seneste versjon av OpenCPN ja - Og det er jeg som har opprettet tråden på cruisers forum. Dessverre har jeg ikke rukket å ta turen ned i båten enda, men skal det i dag. Jeg skal teste uten OpenGL da. Desverre har jeg nå "brukt opp" mine 2 install permits da jeg trodde det var windows 10 som var problemet, og har installert på Ubuntu i tillegg. Jeg skal gi tilbakemelding både her og i cruisers forum litt senere i dag når jeg har testet. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Et kjapt spørsmål til: Er det noen versjon som er verifisert at fungerer bra? Og har noen tips til hvordan jeg kan installere en bestemt versjon på Linux? Jeg er ikke noen habil Linux mann, men får til det fundamentale, men avinstallering av den som er der nå samt installasjon av en bestemt versjon hadde det vært greit å få tips til :-) /B Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.