Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Takker for positive tilbakemeldinger! Alltid hyggelig med respons, vel og merke så lenge den er positiv :-) Hadde ikke giddet om jeg bare skulle sitte å skrive ut i 'det tomme rom'. I morgen tar jeg noen dager på Hulda. Da starter strekkingen av høy-amp.-kabler. For å føre frem- og beskytte kablene har jeg kjøpt noen av disse rørene. De rommer helt greit 2 stk 95 mm2 kabler, i tillegg muligens et par 50 mm2. Så da blir det å hullsage seg gjennom diverse skott. Kravle, krype og banne, med en og annen liten trøstepils.

 

1426016774.jpg

Link to post

Leser og lærer, flott at du gidder å dele med oss.

Spm om kabler og beskyttelsesrør; er det ikke litt overkill å legge så seriøse og kraftige kabler i rør? Er det for beskyttelse eller er det av andre årsaker?

Har selv nylig flyttet batterier og la kablene åpent, men festet med rustfrie klammer fra Biltema.

Link to post

dvil: Det er sikkert i overkant. Men hos meg hekter jeg sammen ett 180 Ah batteri i den ene enden med 440 Ah i andre enden. Kortslutte- eller krypstrømmer vil være et mareritt. På visse strekk kommer jeg ikke til for å klamre på en skikkelig måte, kommer til å henge under faste dørker, på skottet inne i benker osv., der jeg blant annet lagrer verktøy og reservedeler. Altså plasser der jeg til vanlig ikke har oversikt over tilstanden. Og jeg misliker løse kabler. Så det er grunnen til at jeg gjør som jeg gjør. Hvis du titter på bildet av 'tørkeskapet' over, så ser du to av de nåværende 50 mm2 som skal inn i rør gjennom dette området, sammen med to 90 mm2. Men det går sikkert greit å gjøre som du har gjort. Inn til motoren henger kablene mine i løse bukter for å kunne ta opp vibrasjonen fra motoren.

 

Innover i akterskipet har jeg et par 70 mm2 som ligger farlig nær styremekanismen, disse skal også i klamret rør i uoversiktlig område.

Link to post

dvil: Kommer tilbake til hvordan det elektriske ser ut etter at jeg har installert nye batterier og fått systemet opp og gå igjen. Men det er uansett verdifullt å kjøre litt arkeologi i båten. Under noen flytevester og noen kasseroller fant jeg denne:

bilde

Dette er en Lewmar Evo-et-eller-annet som skal jobbe sammen med en Andersen 58 EL. Så det er ingen liten winch. Hadde helt glemt hvor jeg hadde den. Nå er det bare å finne motoren og resten av leamikket.

 

Ellers så bestilte jeg et filter på eBay, og dette er rapporten:

Bestillingsdato 05.03.2015

Leveringsdato 15.03.2015, hentet i lokale butikken i formiddag

Pris i NOK etter utregning fra PayPal kr. 1460,57

Tolling og mva kr. 479,00

Beste pris fra Lekang Filter i Vestby kr. 3125

Pris fra USA kr. 1939,57 (og dette er filteret som ligger hakket over kvaliteten jeg ble tilbudt i Norge, så vidt jeg kan skjønne)

Konklusjon: Ingen grunn til å kjøpe i Norge. Og produktet er laget i Tyskland, fraktet til midt inne i USA. Returnert til lokasjon noen få mil nord for Tyskland. Noen må tjene grovt på å levere til det norske markedet.

 

Ikke nok med det, forpakningen er gedigen. Først ligger originalkartongen (som er solid) fra Separ. Denne er pakket i en gedigen kartong der originalkartongen ligger emballert i ekspanderende skum:

bilde

Amrikanerene tar ingen sjanser. Her kunne kartongen med filteret vært droppet fra 9 000 meters høyde og landet uten å blitt skadet.

 

Men nå må jeg ned og jobbe på båten. Skal blant annet montere en egenkonstruert spline for felles minus.

Link to post

Når man skal ha runde former, så vil jeg tro at det enkleste er å lage et spantsett. Jeg vet at hollendere bygger stål og aluminium etter denne metoden. Og at man skjærer til materialet akkurat som man bygger en trebåt i kravell. Dermed slipper man valsingen. Hadde jeg hatt mer tid. Hadde jeg hatt mer penger. Hadde jeg hatt et sted å stå innomhus, så kunne jeg like gjerne bygget noe i retningen av en Joshua. Trolig hadde det blitt noe Joshua-aktig med finnekjøl, og ror med skeg helt ned.

 

korrekt. en amatør som ikke sitter inne med engelsk hjul. store pyramidevalser osv vil kunne få et veldig pent skrog med å tenke som trebåtbygger i lapstrake. vi brukte enorm mye tid til å fundere ut hvordan vi skulle få til et pent og rundt skrog. resultat:

 

bilde

Link to post

Neida, greit med noen kommentarer. Mener jeg skrev at jeg skulle poste noe om aggregatet. Kommer nå. Men nå for tiden jobber jeg om bord med oppgradering av høyamperesystemet, nye forbruksbatterier, etc. Mye mer interessant. Men her kommer aggregatet. Døpt, i tråd med alt annet om bord til 'Agg'.

 

Historien startet i 2003 med at det kunne være kjekt med 220 volt om bord. Et skikkelig aggregat kostet vel 1/4 årslønn, ikke videre aktuelt. Ikke mange brukte var det på markedet heller. Men en et kom ut, og det var en kar oppe på Steinsletta som hadde et prosjekt han ikke skulle fullføre. Og han hadde hatt aggregatet stående i flere år:

1426956406.jpg

Navnet på personen har ikke interesse. Jeg forlangte at motoren skulle gå, og aggregatet skulle produsere strøm. Avtale om tid. Leide henger og reiste opp. Der var familien samlet og aggregatet putret og gikk med vann fra hageslangen. Vi kjørte drill og alt var fint. Aggregatet på hengeren, penger betalt, alt OK. Drøye 400 timer på telleren.

 

I tråd med det meste Hulda foretar seg, så går tiden. Aggregatet ble satt om bord juli 2004, et år etter kjøpet:

aggregat_montert_010704c.jpg

Agg i seg selv veier vel i området 100 kg. Det er montert på en, så vidt jeg husker, 12 mm stålplate sveiset til skrogforsterkningene. Det hele støpt inn i betong. Og slik ble det stående noen år, mens innredning pakket seg rundt.

 

I 2007 begynte ting å skje. Det er et pes å montere en slik sak. Omtrent som å montere en fremdriftsmotor. Det skal vann inn, eksos ut, diesel inn med retur, osv. For ikke å snakke om strømmen, det er liksom hensikten med hele greia.

 

Jeg gikk til innkjøp av et par dieselrør som avbildet under:

1426957145.jpg

 

I tråd med egen filosofi, så skal slike saker gjennom mannlokket:

1426957219.jpg

5 mm plate godt nok for gjenging. Støvsuger for å fange mest mulig spon.

 

Ferdig:

gjennomf_diesel_110307.jpg

 

Slanger frem til Agg:

1426957362.jpg

Dårlig latin for Slipskontrollen, men det får så være. Gjennom plasser der jeg ikke har kontroll med slangene, er de ført gjennom aluminiumsrør. Kontrollen til aggregatet går i samme røret, det endres nå i løpet av en måneds tid. Panelet skal over til det nye elektropanelet som det er bilde av tidligere i denne tråden.

 

Så var det eksosen. Den skal være så lydløs som mulig. Det er mange sarte ører til sjøs. Man kan boble og prompe, feste å bråke, men hører man et aggregat så skal fanden ha wienerbrød. Så derfor går eksosen først til en vannlås, er montert 20 cm aktenfor Agg.

1426957680.jpg

Nå har svinet begynt å lekke i sveisene, slik at jeg må tette med Biltema Superbond. Og sveise til vinteren som kommer. Alltid er det et eller annet. Der etter går vann og eksos et godt stykke opp på skottet til en vannutskiller:

1426957820.jpg

 

Av navnet så blir gass og vann separert. Vannet renner ut under båten og eksosen kommer ut her:

1426957914.jpg

Over ser man eksosrørene. I underkant, midt på, et lite, blankt bend. Der er utløpet for den tørre eksosen. Under stålplaten mellom eksosrørene, under badeplattformen. Det man kan høre er en svak surkling og et pulserende sus.

 

Så da hadde jeg montert Agg, alt var fryd og gammen. Helt til kjølevannet forsvant. De som en gang i tiden, produksjonsår for Agg er 1985, har kjørt Agg har brukt feil frostvæske. Aluminiumsmotor med korrosjonsskader, viste det seg. Og jeg kunne jo ikke i 2007 klage til selger. Så det var bare å tygge det i seg. Sjekket varmeveksleren:

varmeveksler_170307.jpg

Den var grei. Ringte til Mase og hørte om jeg kunne få kjøpt en ny eksosmanifold (kombinert med varmeveksler). Mannen lurte på hvor lenge jeg hadde sovet i timen. Her er historikken:

historikk_motor.jpg

Men de hadde noen pakninger. Kjøpte dem og plukket av topplokkene. Alt så mer eller mindre greit ut. Skrudde sammen. Motoren forbrukte kjølevæske og røyk som et lokomotiv (kullfyrt). Så jeg brukte gammelmetoden. To pakker kanel fra Kiwi gikk nedpå kjøleren. Potte tett, har ikke brukt et gram kjølevæske siden.

 

Ut med dyser, ojoj, de var ikke bra. Godt du sendte dem inn for overhaling! Nå skal nok motoren bli fin, skal du se! Italieneren er sta, den røyk ikke like ille, men mye. Den lille symaskinmotoren ryker og avgir sur eksos. Hovedmotoren til Hulda avgir verken røyk eller sur eksos. Så nå får Agg gå så lenge den har lyst. Det koster fremdeles kr. 100 000 for et nytt, de veier fremdeles 100 kg.

 

Da var det middag. Kommer tilbake etter en lengre pause.

Link to post

Fantastisk lesning, og jeg kjenner meg igjen i alt sammen. Å være båteier er ihvertfall ikke minste motstands vei. For 20 år siden hadde jeg svært liten peiling på motorer, installasjoner, båtrep, osv, men gikk på med krum hals på en 63fots skøyte(er visst 25 år siden). Når ting virkelig ble vanskelig hadde jeg tiltro til ekspertise, om enn dyr, kunne løse problemene. Slik er det nok sjelden dessverre.Man må kjenne sin båt, og vite hva som foregår. En nesten splitterny generator fra Westerbece gikk føyken for meg på en tur til Skien for ca 10 år siden. Oljen var full av saltvann.Dette var iflg importøren umulig ved riktig installasjon, og takstmann/motorkyndig fra Oslo ble bestilt (Tørmoen?). Han kunne ikke gjennomskue hvordan vannet var kommet inn i smøresystemet. Plutselig husket jeg en kommentar som falt på slipp ett sted i Oslofjorden, med at det var noe feil med installasjonen av den saltvannskjølte eksosen. Da jeg sjekket dette noen dager senere kunne jeg ikke se hva som var feil. Dette var en annen slipp enn de som nettopp hadde installert agregatet. Da jeg konfronterte slippene med dette senere var de tause som østers.Sannsynlig hendelsesforløp var at de bak min rygg hadde fikset problemet uten å informere meg. Det de ikke hadde gjort noe med var at oljen allerede hadde fått saltvann inn via eksosen, og jeg fant ingen grunn til å sjekke oljen for ente gang da generatoren hadde gått kanskje 5 timer. Resultatet ble ihvertfall at ny generator ble kjøpt og installert for båteiers regning.Dette er ikke mitt grelleste eksempel, men til nå det dyreste. Å lese trådene til Hulda er jo rene oppslagsverket i "trubbelshooting", og kan sannsynligvis allerede ha spart meg for mye ergrelse og utgifter. Jeg skrev engang noe om at seiling(og selvfølgelig alt det medfører innen all verdens fagområder) er så tiltekkende fordi man hele tiden søker sitt eget inkompetansenivå. Der har vel Hulda ett stykke å gå. Sannsynligvis er båten du har laget for liten, og fritiden din kolossal - he he.

Link to post

korrekt. en amatør som ikke sitter inne med engelsk hjul. store pyramidevalser osv vil kunne få et veldig pent skrog med å tenke som trebåtbygger i lapstrake. vi brukte enorm mye tid til å fundere ut hvordan vi skulle få til et pent og rundt skrog.

 

Hmm, imponerende. Aluskrog eller stål? Ble det benyttet noen form for dataprogrammer for å beregne skillingene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Fin byggetråd Hulda !

 

Jeg har igjen lest igjennom historien din. Det er tydelig de tekniske innstalasjonene og det sveiseteknisk som er fundert ut i gjennom tråden. Det er tydelig at du har masse kunskap om alt innen både teknisk og elektrisk i stålbåt :smiley:

 

Jeg kjenner meg også litt igjen i dine funderinger da jeg i 1995 kjøpte en 34 fot stålbåt (motorbåt) som var et delvis selvbygg. Den var da brukt i 10 år. Jeg hadde den i 15 år og i løpet av den tiden renoverte/bygget jeg om hele båten innvendig.

 

Lykke til videre med både bygging /ombygging av båten og ikke mins tråden. Den er kjempe bra ! :yesnod:

 

Hilsen Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

det var en kommentar til hvordan bygge alternativ skrogform slik som nevnt(joshua) beklager om det ble sett på som uinteressant.

Det er ikke uinteressant i det hele tatt! Spennende å se alternative bygg :thumbsup: Tror veldig mange ville likt om du startet en egen byggetråd med bilder og betraktninger :yesnod:

 

Er imponert over hvor gjennomtenkt du har vært gjennom byggeprosessen Hulda, virker som ei meget solid og gjennomført skute. Og som amcarmann liker jeg spesielt godt valget av motor! Følger med videre :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...