Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Har ikke heist seil enda. Må bare ta et par bilder til:

 

Utfasingen av tverrbjelkene til bordet:

sam_2253.jpg

Forhjulet på den gamle Skil'en er 50 mm. Passer nesten perfekt til søylene, se skissen i forrige innlegg.

 

Slik blir det, søyler representert ved to korte (men akk så tomme, så vi ikke støter avholdsfolket) bokser Warsteiner (dia. 65 mm):

sam_2254.jpg

Det blir så bra atte!

Og så er vi snart oppe i 38 000 klikk, helt utrolig!

Link to post
Share on other sites

Selv vi avholdsfolk tåler å se både en og to fulle øl-bokser.  Vi er vel mest opptatt av at det kjøpes på rett side av grensen. Så tante Siv får avgiftskronene sine :) 
 

Flott bord. Forøvrig er Biltema sitt sliperullsett flott å bruke på innvendige buer. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Bor-slipemateriale/Sliperullsett-25-deler-2000018439/

 

Men kanskje ikke helt egnet hos deg da selve bordplata kan komme i veien.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Lippert: Jeg har fundert litt på det slipesettet. Vi brukte noe liknende i Nordsjøen. Men da hadde vi elektriske rettslipere (jeg jobbet den gangen som industrirørlegger, slipte til fuger, tok grader). Nå har jeg ikke annet enn drill, mener det muligens ikke blir nok turtall. Noen som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Lippert: Jeg har fundert litt på det slipesettet. Vi brukte noe liknende i Nordsjøen. Men da hadde vi elektriske rettslipere (jeg jobbet den gangen som industrirørlegger, slipte til fuger, tok grader). Nå har jeg ikke annet enn drill, mener det muligens ikke blir nok turtall. Noen som har synspunkter?

 

Jeg har det settet der, men jeg har også lignende slipehylser av proffkvalitet fra Proffpartner. Kvaliteten kan overhode ikke sammenlignes. Biltemasettet er egentlig ikke egnet for rettsliper rett og slett fordi kvaliteten i spindelen er for dårlig. På proffsettet er spindelen herdet og slipehylsa har god balanse. Slipehylsene fra BT har ikke herdet spindel, og får kast for et godt ord. De fungerer, men ikke mer heller. Men på en drill som ikke går med det høye turtallet vil det nok funke. Men da får man jo også lavere skjærehastighet (pereferihastighet), med dertil dårligere effekt. Jeg har som sagt begge deler og bruker dem om hverandre etter behov. Noen av BT spindlene har knekt, og kommer ikke til å bli erstattet med nye, da blir det proffvarianten om jeg trenger flere diametre.

 

Når det gjelder skjærehastighet/pereferihastighet så ønsker man jo stort sett høyere hastighet på treverk enn på metall, men hastigheten på metall er nok mer kritisk i forhold til avvirkning og effekt. Har man for lav hastighet ramler slipekornene av uten å gjøre jobben sin. På treverk "gnager" det seg til en viss grad inn allikevel. Men hvis man ønsker en god finnish er det nok best å ha høy hastighet samt at det er avgjørende å ikke ha kast i slipehylsa. Det alene er grunn til å ikke bruke BT-hylsene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har en liten Meek slipemaskin (lik Dremel), medfølgende rondeller med slipepapir. Systemet er fullstendig ubrukbart. Slipepapiret trinser rett av på et par sekunder, og det er ikke mulig å stramme gummien mer enn det jeg gjør. Er så lei av å kjøpe saker som ikke fungerer. Alt elektroverktøyet som jeg er misfornøyd med blir nå etter hvert levert til 'Gjennbruket' i Strömstad. Da kommer det i hvert fall tilbake til det landet mesteparten av sakene kom fra (mye Biltema).

 

Mulig jeg tar meg en tur til Tools og kjøper noe som koster tre ganger mer enn hos Biltema. Når jeg skal i gang med innredningen i Hulda, vil det bli en del innvendige buer som skal slipes.

 

Takker for innspill, meget nyttig.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på bilde i innlegg nr. 26 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page-2 ser du hvilken slipehylse jeg mener er brukbar. Den har gummilameller og man trer bare papphylsa rett på, ingen skruing som på BT varianten. Enklere i bruk, og en kvalitet som ikke kan sammenlignes. Men jeg tror nok også at rettsliper er tingen for å få den gode finishen. Du hører bare det suser, legger et svakt press på verktøyet, og resultatet blir en perfekt radius. Like godt egnet til tre som metall.

 

Jeg har for øvrig også en "Biltema-dremel" som kanskje er noe ala din fra Meek (Møøk :giggle: ). Den føyer seg inn i rekken av det verste verktøyet jeg har, og er for lengst ført på "konto for erfaring av billig dritt".

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi må bare runde 40 000.

Hulda ligger fremdeles å napper i brygga. Kloakken fra golfbanen gror, det ser ikke bra ut. I dag var jeg nede en tur og snekret vegg på toalettet. Det er et krav fra sjefen. Før avreise. Nå er jeg godt i gang med toalettet, blir mer enn en finnerplate, som først antatt. Så jeg skal ned i morgen å fikse resten, jeg får et styremøte i eikene. Er på valg til neste år, og skal gjøre hva jeg kan for ikke å bli gjenvalgt. Styrehonoraret ligger antakelig noen mill. under det til en viss Blatter. Ikke er blir det utdelt skattefrie tilleggsytelser heller.

 

Salongbord:

Bordet kom seg ned luka med bare ubetydelige skader. Noe som kan fikses et annet år.

 

Under høvelbenken har det lagret seg en del avkapp:

sam_2255.jpg

Jeg spurte en nabo, som har ildsted, om han var interessert i noe å brenne. Han hadde så innmari mye, at han ba meg kjøre det på fyllinga. Nå er det slik at jeg på snekkerfronten er oppdratt til nøysomhet. Guru Alfred fra Hardanger var generelt av den oppfatningen at om noe var for lite til å kunne lage noe av, så var det heller ikke nok til å brenne. Et sideparameter var naturligvis hvem som betalte for materialene. Allikevel, viser til skissen i tidligere innlegg, jeg trengte rundinger rundt rørene oppe i taket. En bit 35 mm skeiv opptenningsved meldte sin interesse:

 

sam_2258.jpg

 

Hullsager fra en av disse billigsjappene, og en benkbormaskin fra en konkurrent ble gravd frem:

 

sam_2262.jpg

Den lille sagen først og den store etterpå. Maskinen har 'autostopp' som kom til anvending. Som i dette tilfellet kan jeg bore nesten gjennom, uten helt å bryte overflaten:

sam_2264.jpg

Noen ganger er et helt utrolig hva man kan kjøpe for et par tusen spenn, om man ikke er for gira på toleranser. For hjemmebruk funker denne dingsen helt utmerket.

 

Så da fikk jeg således et par slike:

sam_2263.jpg

 

Fra baksiden ser de slik ut etter boring:

sam_2265.jpg

 

Og etter en snabbis over avretteren, som holdt på å bli en katastrofe, ble det to rundinger som ble sminket med fresen, og ble slik:

sam_2269.jpg

 

Er litt detaljert her. Sikkert noen med OBOS-leilighet og noen ti-tusen til overs som har lyst til å lage rundinger. Alt går på 16 A sikring (treg), 1-fas.

 

Til hullboring/forsenking bruker jeg dette sette her. Ikke verdens beste. Men relatert til prisen, verdensledende:

sam_2270.jpg

Det blir en del bann-ord og mye røyk, men det brenner hull i det meste.

 

Så skulle de berømte sylene fikses for montering. Viser til skissen. Mot taket sveiset jeg inn en plate i røret. På denne platen hadde jeg sveiset inn et 10 mm rustfritt rundtjern. Dette skjer uten i cockpit, med vind på elektroden og sol i sveisemasken. Ikke bare det, når det blanke stålet reflekterer sollyset, går masken bananas. Derfor blir ikke sveisen vakker, men det behøver den heller ikke å være. Slik ser det ut i taket:

sam_2299.jpg

 

Med pyntering av antikk eik. Nei det må bli eg, eller kanskje eeg, denne trebiten er gammel:

sam_2305.jpg

 

I bunnen ser det slik ut:

sam_2306.jpg

Det er litt lurvete enda, må støvsuge og greier for at det skal bli pent. Men poenget er at søylen er sveiset inn i en stålbit som er montert på en kloss av iroko. Dette med iroko er helt avgjørende. Men slik ser det ut.

 

Mens jeg fikset hva som skulle holde bordplaten på 20 kg, så måtte min kone holde sakene så lenge:

sam_2304.jpg

Vi som er ingeniører, vet at saker tenderer til å ramle rett ned. Derfor satte jeg opp en plankebit for å holde bordplaten oppe mens jeg fabrikerte holdesystemet. De som gidder å titte på skissen vil se at det stemmer forbløffende. Selv jeg er forbløffet over at jeg kan lage en skisse en dag, og et par dager etterpå lage noe som ikke har fått minst fire revisjoner i løpet av selv den enkleste prosess. Men her er altså bitene av ask som bordplatens forsterkninger skal skrus og limes fast til.

sam_2301.jpg

 

Så var det bare å senke bordplaten ned, men det har jeg ikke bilde av. Kommer etter ferien. Regner med at Hulda kaster fortøyningene til mandag. Gidder ikke å dra med regn, kuling og 10 varmegrader midt i trynet.

sam_2303.jpg

Nå kan jeg røske det jeg makter i rørene, eller henge meg på  bordet. Ingen av delen rikker seg. Ribbenknekkeren er på plass.

 

Men her har vi neste prosjekt. Rustfritt stål saget med hullsag fra en billigsjappe. Hva skal nå dette bli?

sam_2297.jpg

Merk at den greia som holder stålbiten koster om trent en tredjedel av boremaskinen. Men den kan ikke gjøre noe annet en å holde fast på det som blir skrudd fast. Kommer fra Tools.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Lurte på om jeg skulle fortsette tråden med selvskryt og dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort, og alt som ikke er helt i hht. spec. Som tidligere, den første som ikke liker dette gir beskjed, og jeg dropper videre postinger. Utover vinteren er det planlagt omfattende arbeider. Slike planer foreligger hver høst. Når våren kommer, er nesten ingeting utført. Til mandagen starter høstturen med Hulda. Tilbake innen hummersesongen sperrer Norra Bohuslän. Svenskene er ikke tamme når det gjelder hummer. Det er kun der større fartøyer rensker leden som det er fremkommelig. Nå ja.

 

For et par år siden kjøpte jeg LED-lanterner hos Biltema. Disse er ikke lenger på programmet, men de jeg fikk fatt i er godkjent for fartøyer <20 meter. Til nå har jeg seilt rundt med lanterner fra Hella, grisedyre i sin tid, godkjent for <=12 meter. Hulda måler 13 meter. Og navigasjonslanternen med 25 W pære fra Hella liker dårlig å bli dykket under gjentagne ganger. Navigasjonslanternen fra Biltema er IP68, den ber om å bli dykket under. Så, på tide å få greiene montert.

 

Lanternen sitter helt fremme i baugen, her Hella tilbake i 2007:

090807_012.jpg

Lyset fra lanternen går klar av ankeret, ikke skygge. I bakkant av lanternen og over denne er det sveiset beskyttelse av 4 mm rustfritt stål.

 

Kablingen til lanternen er et komplisert greie. Selve genakerpeket er i 2" gjengerør, det er ikke egnet for kabeltrekking. Derfor har jeg sveiset inn en instrumenttubing som går langs- og under plattformen på genakerpeket.

 

img_20150830_213826.jpg

Her er første del av tubingen, lanternebeskyttelsen sett ovenfra. Og tubingen snirkler seg inn på siden av avviseren for ankeret. Legg merke til at avviseren er bøyd, den skulle stått rett opp, men det er en annen historie som handler om oppankring der bunnen er dekket av kampesteiner. Det heiv seg så voldsomt at kjettingen hoppet ut av kabularhjulet og kilte seg fast mellom hjulet og avviseren. Måtte bruke et fall for å heise løs kjettingen og få lagt den på plass i kabularhjulet igjen. Dette er så tunge saker at håndmakt er bare å glemme.

 

Den største jobben var å få de gamle ledningene ut av rør og tubing. Tidligere hadde jeg tettet med noe butyl. Den skitten er utmerket til det meste, men her klistret det ledningene fast inne i rørene, og det tørker aldri helt. Men fikk det etter hvert fra hverandre. Så tubingen ender opp her:

img_20150830_213756.jpg

Nå er vi på undersiden av  genakerpeket. Den hvite ledningen er 2x0,75 kvadrat som følger med lanternen. De to sorte ledningene er for fremtidig lys som skal monteres under der for å lyse opp eksempelvis brygge når vi skal legge til. Ledningene ligger der, har egentlig aldri hatt bruk for slikt lys. Men det kommer vel en dag. Ikke topp prioritet. Det er da et tykkere rør som går gjennom baugstykket. Selve baugstykket er 12,5 mm tykt stål ST56. Røret er sveiset ut- og innvendig til baugstykket. Kabeltettingen er Biltema Multibond. Grunnen til at ledningen bukter på seg, er at da renner vannet av. Vannet har rett og slett ikke lyst til å renne i oppoverbakke.

 

Her er vi inne på dekk, der røret kommer inn:

img_20150830_213711.jpg

Slangeklemme i den ene enden, skal også komme en i andre enden. Før var denne slangen av typen 'grønn Gardena'. Den lakk. Vann inn i kjettingrummet. Nå er 'problem solved'. Neste rør går ned i kjettingrummet.

 

img_20150830_144217.jpg

Så her ser man en plastboks med 220 volt elektrogreier. Som jeg ikke har lov å drive med. Over boksen en planke der et elektrikerrør er festet. I forkant av røret en koblingsboks er lanterneledningen er fikset til 2x1,5 kvadrat ledninger. Oppe i taket kommer blå og brun leder som bringer strøm til ankerwinchen. Ankerkjettingen, 100 meter 10mm, kommer ned gjennom røret og lander pent i kjettingkassen.

 

img_20150830_144406.jpg

Slik. Denne kjettingkassen ligger på toppen av og delvis nede i kollisjonsskottet. Merk at Hulda er utstyrt med separat kasse til kjettingen. Vanligvis er selve skroget en del av kjettingkassen, både på metall og plastbåter. Jeg har vært borte i noen båter der det er tæret hull i skroget. Så skjer ikke her. Nok om det.

 

Ledningene fra lanterne, bauglys, winch og hva nå enn annet, havner her:

img_20150830_144229.jpg

For mange år siden kjøpte jeg ankerwinchen, 50 meter kjetting og dette skapet komplett med releer og sikringer for winchen brukt av en dykkerklubb for 7 000 kroner. Noen av medlemmene var elektrikere, og hadde fått fatt i noe skikkelige industrigreier. Skapet er vanntett og inni er det tørt og fint. Oppe til høyre kan man skimte beholderen for gearolje til baugpropellen.

 

Så da blei det slik:

img_20150830_213847.jpg

I hullet foran lanternen var det en øyebolt for feste av genaker/spinnaker. Denne er nå fjernet og jeg sveiste inn en halv sjakkel. Kommodo og andre grøsser når de ser sveisen. Men det blåste stikker og strå, båten heiv på seg og det begynt å regne. Får gjøre det penere siden. Slipemerket i genakerket i akterkant av sjakkelen er midtmerket fra den gangen jeg sveiset sammen selve genakerpeket. Akterover har jeg sveiset inn kryss som markerer midtlinjen av båten. Laget det den gangen jeg bygget selve skroget. Kontroll for at Hulda ikke skulle ta bananform, den ene eller andre veien.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gøy at du fortsetter :smiley: Spennende å lese, virker veldig gjennomført!

Jeg har lik Biltema lanterne i baugen, har sittet der i 3 år nå og jeg er veldig fornøyd. Virker solid, og jeg synes den lyser bra :smiley: . Ser ut på nettsiden som de fortsatt er i salg http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Navigasjonslys/LED-lanterner--20-m-2000020682/

Link to post
Share on other sites

Fortsett å legge ut hva du gjør med Hulda. Sitter på vaglen og detter ned bare en gang i blant.

 

Følger med i denne (og andre) tråder uten å skrive så mye.

 

Stå på :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ja, ser man det, Biltema har nok mer enn de vil ut med. Noen få ganger har de mindre :-)

 

En annen ting. I sommer fikk jeg, for full pris, fylt bakterieblanding på dieseltanken nede ved Göteborg, det var ikke på Donsö. Fremdeles kommer det bakterier i grovfilteret, selv om mengden begynner å avta. Så, jeg har begynt å fundere på å installere anlegg for 'polering' av diesel. Jeg har et filter jeg kan bruke. Men jeg trenger en pumpe for å sirkulere dieselen. Helst vil jeg ha en pumpe som går på 220 volt, og som kan sirkulere rundt 30 liter i timen. Altså en liten pumpe. Kobler dette mot landstrømmen. Så kan pumpen drive der å surre og gå noen timer nå og da når Hulda ligger ved bryggen. Men hvor får jeg kjøpt en slik pumpe som koster nesten ikkeno? Innspill mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke en sirkulasjons pumpe for solfangere, bare sjekk at den du ser på tåler olje. En normal sirkulasjons pumpe tåler ikke olje. Men de pumper mye mye mer enn 30 liter i timen. Da må du eventuelt bygge noe med et overløp rett tilbake til tanken, mens bare en brøkdel går gjennom filteret.

Link to post
Share on other sites

Helst vil jeg ha en pumpe som går på 220 volt, og som kan sirkulere rundt 30 liter i timen. Altså en liten pumpe. Kobler dette mot landstrømmen. Så kan pumpen drive der å surre og gå noen timer nå og da når Hulda ligger ved bryggen. Men hvor får jeg kjøpt en slik pumpe som koster nesten ikkeno? Innspill mottas med takk.

 

Ikke 220V  men 12V 70 l/h  så en må legge inn en by-pass eller retur for å komme ned i 30 l/h, laget for å surre og gå.

Flere varianter 523227  70l/h

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-2000017987/?artId=523227

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...