Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Snikende skeptik skrev for 2 timer siden:

Saken er den at en bekjent i år limte to små biter med kobber på akterspeilet på båten da han var lei groing på drevet, kobber bitene var 7x2cm en på hver side av drevet. Resultatet var null going på drevet og akterspeilet og drevet, vanligvis må det skrapes flere ganger i løpet av sesongen.

Har du tenkt å koble kobberplater elektrisk til drevet/påhengeren? Det hadde ikke jeg gjort! Kobberet vil bli en katode og drevet en anode. Ikke smart. 

Link to post

Ikke koble på, kun lime på akterspeilet..

For min del blir det kobberrør, men kun en stump.

 

Byttet "hoved anoden" se link https://www.anodeoutlet.co.uk/product/01112-tecnoseal-zinc-handlebar-anode-for-yamaha-115-350hp-engines/ dette er en den eneste som er i kontakt med vannet hele tiden. Har ikke kastet den gamle ennå så kan kontroll veie den for å sjekke hvor mye et normal år tærer på..

 

Edit: For å holde seg tro til trådstarter så kan jeg bidra til den geriatriske delen og meddele at jeg ligger her på sofaen med strekte leddbånd i ankelen etter en tur ut av kontoret forrige søndag.. Etter enda en tur ut i dag, selvfølgelig uten å teipe ankelen som anbefalt så kom problemene med isjiasen raskt tilbake 🤕 Godt man bare har 29 år og noen måneder igjen av arbeidslivet hvis ingen bestemmer at vi tåler mer :giggle:

Redigert av Snikende skeptik (see edit history)
Link to post

Det lurte jeg også på. Forpester kobberet saltvannet rundt drevet slik at det ikke vil gro på det? Eller hva er greia?

 

For tæring er jo en ting, men groe noe helt annet?

 

Jeg har fått med meg at kobber er virkestoffet i mange bunnstoff, og man stoffer for å unngå groe. Men kunne man like godt bare limt på noen kobberplater dann og vann under vannlinjen? Det lurer jeg på nå :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nå skal vi ikke la dette bli en tråd om hvorfor og ikke det gror på kjølerør.

Hvor vid det gror på kobber eller ikke, vil naturligvis avhenge av legeringen. Det er ikke sikkert at alle rør er ren Cu. Det som er faktum er at Cu avgir inoer Cu2+ som marine organismer ikke er begeistret for. Når disse ionene migrerer ut i vannet, reagerer de med andre elementer og danner ufarlige forbindelser. Tror jeg ikke strekker forklaringen lenger enn akkurat så langt. Skal jeg komme med mer vettug forklaring, så må jeg lese meg opp. Og det gidder jeg ikke akkurat nå.

 

I tidligere tider beslo velstående redere seilskuter av tre med kobberplater. Grunnen var å hindre groe, pelemark og få høyere fart. Som man sikkert vet, er det også et bunnstoff der man i en epoxy blander inn kobberpulver. Skal visstnok vare i et årti eller to, fantastiske greier. Men det er ikke alle som får det til.

Link to post
Hulda skrev 11 minutter siden:

Nå skal vi ikke la dette bli en tråd om hvorfor og ikke det gror på kjølerør.

Jeg skal ikke si noe mer, jeg . !

Men det vil jeg bare ha sagt  . .   :rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Hulda skrev 5 minutter siden:

Det jeg lurer på, for å spore av, har @bliss Xslutta å røyke siden han har lagt inn et oppdatert bilde? 

Jeg visste ikke at han røkte . .

Har ellers lurt på om det er bilde av ham selv. I tilfelle har han brutt en barrierre her på BP ved å vise tydelig bilde av seg selv. Dog med unntak av LarsH oh Knude som vi kjenner godt . .

 

Jeg har ikke noe imot det. Har ofte lurt på hvordan medlemmene ser ut. Hulda har jeg bare sett med støvmaske . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Livstidsprosjektet Hulda kryper laangsomt fremover. For mellom 10- og 15 år siden kjøpte jeg fem kryssfinérplater i eik. De var svindyre. Nå har jeg, etter hva som er brukt til nå, én plate igjen. Så her er deler av den nest siste platen. På motsatt side av en trang passasje er det komfyr og kjøkkenbenk på SB side, og en vegg inn til motorrommet og nedgang til BB. Sett fremover i båten. Hulda er konstruert slik, enten man liker det eller ikke, at når man er nedi der, skal man ikke kunne bli slengt metervis av gårde om en sjå treffer, hvilket hender, at sjøer treffer båten. Her er jobben under veis. 

20211002_162341.jpg.f2357fb6a60d548ac42c1d1935fd7cb3.jpg

Hitterst i bildet er finish-veggen i eik. Rett foran den vertikale delen er den 'originale' 9 mm tykke platen. Samme, sett akterover, kjøkken til venstre i bildet:

 

20211002_162327.jpg.f5d309164f12bd97180cc5c1a3be5601.jpg

Og da blir det slik:

20211004_144407.jpg.c48af6d16642457bf14bd4614973dd87.jpg

Limingen foretas med Biltema Multibond Rapid. Da sitter platen som spikret etter et tre timer.

Jeg er ikke videre fancy når det gjelder lakkering. Lakken som er brukt gjennom hele båten er fra Biltema. Noen strøk med blank lakk, siste strøket med halvblank. Først en omgang med beis for å gjøre treverket mørkere, mer mahogny:

20211007_093235.jpg.7200b82a3d024e4acec79c3fb83b86b1.jpg

Som skrevet, tålmodigheten er ikke all verden. Penslene er også billigvarianten fra Biltema, en vanlig malepensel med langt skaft foretrekkes:

20211007_173542.jpg.d746e4e4ca180c4e14d5a1f4df719d2b.jpg

To koster koster under tredve kroner. Og det fantastiske er, denne kosten har ikke røytet ett eneste hår! Den tar opp lite lakk, det er nesten umulig å få gardiner på vertikale flater. Virkelig en kost for amatører! Som man ser av det første bildet, er det et høl inn til motorrommet. Dette ble tettet med eikeplaten. På innsiden ble det limt opp demperplater. Og til sist kledd med 'sveiseduk', glassfiberduk med folie:

20211012_163921.jpg.b623c2d26fa577ed600612773c0bd152.jpg

Denne duken er festet i taket med popnagler i den perforerte platen som er i AISI 316L. Nederst er duken festet med skruer og midt i er den limt fast med Multibond Rapid. Duken ser litt bulkete ut. Hvilket den også er. Den henger litt løst mellom der den er limt fast. Vil gi grei demping av lyd. 

Neste pågående prosjekt er kasse med lokk i forpiggen:

20211013_142634.jpg.0b368b069eda84982a39b3da00b6bcb0.jpg20211013_142634.jpg.0b368b069eda84982a39b3da00b6bcb0.jpg 

Denne blir også beiset og lakket, slik at den blir som omgivelsene. Deretter skal det legges jålete dørk. 

 

Inn til havnen der vi ligger er det en labyrint av utriggere som stikker ut i leden. Uten lys. Noen brygger har lys. Det er også motlys fra land som blender. Slik sett blir utriggere og blåser til hummerteiner liggende i kav mørke. Derfor har jeg laget til en 'lysplanke':

20211013_173448.jpg.504420c846f27c1a66e3dcdef97cffd1.jpg

Denne klippes enkelt inn på pullpit. Lampene er to tusenmetere fra vår vrakede Jeep Grand Cherokee, og en nyinnkjøpt LED-lampe som skal gi noe helt fantastisk med lumen, sier reklamen. Det blir en skjøteledning på 2x10 kvadrat som går fra en koblingsboks under planken og inn gjennom forluken til en stikk der. Det som mangler nå, er det elektriske opplegget inne i båten. Bryteren i cockpit er koblet opp. Så blir det et relé inne i en vanntett boks som er lokalisert inne i kjettingrommet. Kommer tilbake og informerer om dette blir fiasko eller ikke. På Hulda har det vært en del fiasko-prosjekter.

 

Etter endt uke, sommeren er ikke over:

20211012_142414.jpg.1436f203a042209d32873c8ddf354af1.jpg

 

 

 

 

Link to post

Kun for seilere:

Kom over et par videosnutter i går. Blant annet om en 'Blue Water Short Hand Yacht' som har fått navnet Kraken. Det var navnet som først gjorde meg nysgjerrig, for Kraken er et norrønt sjøuhyre. Om vi går 1500 år tilbake i tiden, i Norge. Den minste båten de lager er på rundt 50 fot. Slik som denne. Så begynte jeg å titte på designkriteriene. Og denne reportasjen og andre. Og så titter jeg på Hulda, slik jeg snekret båten. Og det matcher veldig nær. 

Hulda er tyngre og har mer vekt i kjølen relatert til depl. enn disse båtene. 

Roret er det samme. Og det går på et særdeles solid skeg som er dypere enn rorbladet. 

Der det differer er rorets plassering. Hulda har plassert roret nokså langt innunder. Der er på grunn av bakking i is. Dessuten blir innfestingen av skeget langt mer solid. 

Kjøl som er en integrert del av skroget og fylt med smeltet bly. 

Innvendig har en av intervjuobjektene kommentar til at båten ikke skal være slik at man kan bli slengt tvers over. Men at man har et skott eller benk som man kan støtte seg til. Når man kommer bærende med noe og ikke kan holde seg fast.

Sikkerhet trumfer komfort.

Han ene laget seg en dodger over nedgangsluken. Den var konstruert slik at om en bråttsjø kommer smellende over, blir hele dodgeren flekket av båten og forsvinner. Uten at båten blir skadet eller lekk.

Kutterrigg. Der det ene intervjuobjektet ikke vil ha kutterseilet på rull. Han sverger til seil kroket til forstaget. 

Veldig mye av dette finner man på Hulda. Som elektriske skjøtewincher. Revesystem av storseilet. Etc. etc. 

Og så har vi denne kameraten her.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Enig i den vurderingen. Greia er at man kommer seg på vannet. Og verden rundt. I noe som er mye billigere.. Det handler om pris/produksjonskost/komfort. Hulda har ikke engang en eneste dusj! Ikke kommer jeg til å lage det heller. Mens en tilsvarende størrelse moderne båt har minst to toaletter, der minst den ene har dusj. 

Link to post

En liten en nå på tampen av uken. Til søndag venter Valdres Arbeidsleir. Å reise opp og ned dit koster 500 spenn bare i bompenger. Den brakka skal selges. Ikke flyter'n heller.

 

Lenger opp lanserte jeg en Lysplanke. Satt på baugen ser den slik ut:

20211022_161009.jpg.4ca39c84e9394ab37db0d166657bf689.jpg

Mesteparten av jobben er å trekke kabler fra for til akter, styrestrøm og reléer. Det elektriske systmet på Hulda er ikke helt rett frem. Men det er i hovedsak delt i tre deler: Motorstrøm, 2-polet anlegg, baugstrøm (som baugpropell, ankerwinch, og nå lyskastere). Derfor blir det litt ekstra knot. Vi starter akter. Ute i cockpit er det en uttrekksbryter som skal kunne slå lyset av og på. Bryteren kjører en lav-A styrestrøm. Kretsen henter sin strøm her:

20211022_154532.jpg.8db40b869912d956d7fdf28b7b133506.jpg

Dette er del av aktre strøm-herve, både 12- og 220 V. Fra cockpit kommer dalende to ledere i den hvite slangen over Raymarine. Strømmen hentes nedstrøms den hvite bryteren under Ray. Dette er koblet opp mot sikringer på pluss og minus og via dobbeltreléet sendt forover. Men det er en bryter til som må aktiveres for at styrestrømmen skal kunne gå fremover. En slags hovedbryter for systemet som sitter på brytertavlen:

20211022_154759.jpg.907ce4f363c8cc9932ceb2d7b714b27d.jpg

Øverst står det 'Searchlt'. Uten den, aktiveres ikke releet der akter. Dessuten er det en bryter til som heter 'Thruster'. Denne kjører et fjernopperert BEP relé som aktiverer baugbatteriet. Såhh, når alt dette er på, så kommer vi hit:

20211022_154417.jpg.ca104953b64a7d2f1183625acb2be8f0.jpg

Denne skapet fulgte med den gangen jeg kjøpte ankerwinchen av Dykerklubben Poseidon i 2002. To av medlemmene var elektrikere, så de koblet opp dette skapet. Styrestrømmen til Lysplanken kommer inn i elektrikerslangen til høyre, 1,5 kvadrat hvit og sort. Til venstre i skapet er det et Biltema 40 A relé og en sikringsholder. Her jumper det ut og inn en rød og en sort 6 kvadrat flertrådet leder, ikke fortinnet, kommer til å gå til helvete. Men nå har, i samme skap lokalisert i kjettingrommet, alle de andre ikke-fortinnede ledningene bodd. Siden 2003. Og før dette hos Poseidon.

Så da buer ledningene til lysplanken seg pent over beholderen til Sleipner, og kommer ut her:

20211022_154458.jpg.f35906975839cb4ac6c5224a99d967f5.jpg

Her er det montert en 16 A stikk/støpsel kjøpt hos Elfa. Stikken får en bitteliten overlast. Trøsten er at stikken blir ikke trukket ut eller puttet inn under last. Alt er pakket i Vaselin og Dow Corning C4. Så da går ledningen ut gjennom luken og frem til Lysplanken, som lyser:

20211022_155940.jpg.afb8fc25abd43da94cb25aa6b5773b86.jpg

Nå er solen oppe. Man skal slite for å se at det sitter en 9 inch 1000-meter på hver side av LED-lampen. Når solen så vidt har gått ned, ser det slik ut:

20211022_184131.jpg.014da5af9d7cc55aae7276e06efb1c06.jpg

1000-metrene blir fullstendig overdøvet. De skal peke litt ut til sidene. Det følger med en skjerm som gjør LED-lampen til spreder. Tror jeg heller skal la den peke litt lenger ned. Det er vel snaue 100 meter bort til bygget som blir lyst opp fra grunnmur til over taket. Med litt justering blir nok dette bra.

Strømregnskapet ser omlag slik ut:

Spenningstapet fra nedstrøms gigantsikringene i skapet og ut til pinnene i stikken er 0,01 V.

Stikken er beregnet på maks 16 A, eller 192 W

Hver halogen er på 45 W, til sammen  90 W

LED-lampen er på                                170 W

Til sammen blir det 260 W, det fordrer jo litt av stikkontakten, stakkars.

Strømtrekket blir ca. 22 A. Det er montert 25 A sikringer. Eller satte jeg inn 30 A? Husker ikke. Ledningen på styrestrømmen er 1,5 kvadrat. På 'høy-A-siden' er det 4,5- og 6 kvadrat ledninger. Ledningene fra stikk til lys er mangetrådet fortinnet.

 

Da var det vel ikke mer. Jo, bryteren til TMC-dassen kortsluttet, med årets kabel i sluket. Setter inne en vanlig start/trykkbryter som tåler 50 A.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

20211022_154417.jpg.ca104953b64a7d2f1183625acb2be8f0.jpg

 

Som elektriker (både gruppe L og skipselektriker + en liten bachelor) så vil jeg gjerne komme med en liten anbefaling:

Det burde aldri være to kabler med forskjellig tverrsnitt i samme rekkeklemme (gjerne ikke samme med mindre det er godkjent av leverandøren av klemma). Og den blå kabelen som går over rekkeklemmen burde vært dobbeltisolert? Men jeg har ikke kjennskap til annet enn det jeg ser.


Jeg er vel kanskje over  middels interessert i elsikkerhet, 17+ år i marinen gjør noe med deg:giggle:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...