Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Da har pensjonistene vært ute og spasert i dag:

20230904_114605.jpg.80ec478e5f09a10d16e1cb404ab5b984.jpg

Hunnebostrand var mellom 1910 og 1930 en hovedhavn for utskiping av Bohusgranitt. Selv oppå toppen her drev man bryting av fjell:

20230904_115956.jpg.b693d01570abf94174aaef99cfe0e984.jpg

Det er jobbigt å komme opp. Ned er det bare å ta rennafart og hoppe ned i en epplehage. 50 meter lenger ned. Det var den veien granittblokkene tok for 50 år siden.

 

Her er det også rimelig bensin og diesel: 

20230904_112053.jpg.e8b3240be6b6dfaa1a6abc37d7017802.jpg

Og selger tar ikke ansvar for kvaliteten på suppa. 

Men nå har mørket senket seg over Hunnebostrand:

20230904_222958.jpg.8eaafde1ec86bc94b696011a07a847dd.jpg

Og den varslede kulingen har gjort sitt inntog. Den treffer oss rett aktenfor tvers. Man kjenner naturkreftene, men det er ikke noe pes. God natt.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 9 timer siden:

Hunnebostrand.. en av mine favoritter, men det er det visst for mange andre også siden de kan ta 760kr + 68kr for strøm i høysesong for båter mellom 14-16m, gikk forbi i år ;) 

God natt.

Hunnebo er også en av våre favoritter. Første gang vi var der var i 1989, og vi er nesten alltid vært innom der både på sydgående og nordgående. I år var vi der for 53. gang! Vi betalte da 68 + 68. Hadde det vært midt i høysesongen, hadde det blitt 411 + 68. Men på den tiden holder vi oss lenger ned mot Göteborg der det ikke er så mange nordmenn som er villig til å betale slike priser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er dusjer, toaletter og service stengt for sesongen. Etterpå i dag skal vi bort å se om septiksugen fungerer. Sist vi prøvde hadde pumpemotoren kortsluttet. Så tar vi Sotekanalen til Kungshamn. Det begynner nå kl. 11:00 å løye ned. Vinden har vært oppi ca. 18 m/s, har droppet til spiselige 14 m/s i kastene.

Link to post
Share on other sites

Apropos havneavgiftene, så var det dyreste for oss på turen fra 22. mai til 2. september SEK325 inkl. strøm, og det var i Fjällbacka i forrige uke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok turen gjennom Sotekanalen til Kungshamn i dag. Admiralen har bursdag, så vi planla å stikke opp til Thai'en for et bedre måltid. Thai'en er der, men innmaten er  skiftet ut. Nå serveres kun sushi. Ikke vår greie. Og det var det eneste spisestedet som var åpent i Kungshamn. Mye av det som var andre typer butikker, har blitt klesforretninger med 50 % rea. Streotypt for nedadgående. ICA (Skeppet) er der. En kai langs nordsiden av bukten har blitt revet. Den holdt på å skli ut i bukten av seg selv. I stedet har det kommet en flott promenade rundt fjellet og bort til Smögen-broen. Og bort til den berømte MONSTER-TRAPPAN. Som går fra sjøen og opp til toppen av broen. En stigning på 28 meter. Broen bruker jeg som mal for om jeg degenerer. Formen var som vanlig. Admiralen greide 80 % av klatringen. et par kveldsbilder fra trappan:20230905_204419.jpg.a1685536bccb75857d262a701f54a191.jpg20230905_204433.jpg.7d3c76badfa1a32a51a2900623711fce.jpg

I morgen tidlig går turen videre sydover, til endepunktet for denne turen.

Link to post
Share on other sites

Angående havneavgifter, på Ibiza/Mallorca (tror jeg) det ligger på mellom 100 EUR og 200 EUR pr natt for min båt (43 fot) i "høysesongen", som varer ut hele september.  Det er så lite aktuelt at jeg ikke engang har giddet å sjekke detaljene.  Ifbm en kortere visitt i Oslo lot jeg skuta ligger for en bøye, det kostet 37 euro pr natt.  Det er ganske dyrt, dét og.  Særlig for "bare" en bøyeplass.

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Hulda said:

Thai'en er der, men innmaten er  skiftet ut. Nå serveres kun sushi. Ikke vår greie. Og det var det eneste spisestedet som var åpent i Kungshamn. Mye av det som var andre typer butikker, har blitt klesforretninger med 50 % rea. Streotypt for nedadgående.

 

I alle dager ... bare ett åpent spisested i hele Kungshamn?  Kanskje det er flere i Smögen?

 

Jeg fikk litt sjokk sist jeg var i Moss også, hadde litt tid å kaste bort, så jeg tenkte å sette meg ned på en kafé.  Jeg skal ikke si at jeg ikke fant kaféer i Moss, men det var langt færre av dem enn hva jeg husker - og det var til og med en barnehage midt i Storgata.  Janei, jeg har ingenting i mot barnehager, og det er også fint å ha barnehager som ligger sentralt til ... men ... midt i Storgaten?  Det forventer jeg at skal være en handle- og kafégate hvor gateadressen i seg selv har en egenverdi. Det er kanskje en antydning om at sentrumsnære tomtepriser er i fritt fall?

Link to post
Share on other sites

Dato 06.09.2023

09:55 fra kai Kungshamn. En OE 32 hadde fulgt oss fra Hunnebostrand. Da vi gikk i 2 knop og glodde på Kungshamn septiktømming, passerte OE'n oss korrekt på BB side med fem meter klaring. OE skulle samme vei som oss, og satte storseil og genoa ved øyene ut for Springet. Dette var garva seilere, med gedigen genoa. Hulda rullet ut genoaen. Vi hadde samme kurs et par timer, på nokså skarp kryss over Brofjorden, langs Bohus Malmön. Rundt 6 m/s vind. Hulda har fremdeles ikke vindmåler. Vi lå 300  meter bak OE. Så for fulle seil, seilte han ikke fra oss. S av Malmön gikk OE over stag, skulle trolig til Lysekil-kanten. Hulda fortsatte opprinnelig kurs og passerte kloss N om de ytterste 'fyrsøylene' for tankbåter til/fra raffeneriet.

20230906_121149.jpg.1a056402107d135bf3030adaf08e28b0.jpg

 

Til slutt havnet vi her, med skjæret Normann kloss SB:

20230906_135445.jpg.6e66bdab1e63497e8bebf1e0f07e10b6.jpg

Vi rundet en grønn stake og kom hit:

20230906_140551.jpg.aeb8e5ecc4b8120b66a1a71a9dd08200.jpg

OK, man nå være en smule lokalkjent for at rebusen skal kunne løses. Det vi ser over er sundet mellom Hermanö og Gullholmen. Vi gled inn på vår vanlige plass

20230907_104207.jpg.94494643ad518d3e3e54a6f091ec729d.jpg

Da vi fortøyde, kom det en 46 fot Bavaria ut fra indre havn. Svensk flagget båt med en sverm tyskere om bord. De var tydelig frustrerte for de hadde sett seg ut 'vår' plass. Foran baugen vår står et skilt, 'Begresad Djup'. Det skjønner ikke andre enn de som fra Skandinavia.  Det er en rygg som går ut, snau meteren dyp. Så der feide Bavariaen inn så det smalt. Trolig leiebåt. Ikke kjøp leiebåter. I dag morges dro de videre nordover. Tok feil avkjøring:

20230907_093530.jpg.7cfd9af543e9979af8f8085cafd9671b.jpg

 

Og rota rindt disse stakene før de fant avkjøringen til Islandsberg. Det er dypt nok der ute til at Bavariaen flyter. Merk at røde staker IKKE er for slalom med seilbåt.

Ellers er det en jevn strøm av diverse lystfartøyer forbi her

20230907_094855.jpg.8d18816991d366b8cffcae3ea80ac8a1.jpg20230906_145521.jpg.93af25b3ec8c150991fae0e3dec5bfa2.jpg

I tillegg til veldig mange seilbåter. Skjærgården flommer over av forbanna pensjonister som ikke har annet å gjøre enn å reke formålsløst rundt.  Til morran i dag skulle vi videre. Flagget på kaia stod som en papplate, og det skrangla i riggen. Liggedag, gidder ikke å pøse ut diesel for å kjempe mot vinden. Rett foran baugen vår er et nytt toalettbygg med utmerkede dusjer:

20230907_105447.jpg.5636e9e20256160af5009b0482315c96.jpg

Jeg følte for en dusj. For her nede er havnleien SEK 170, inkludert strøm, dass og varm dusj så lenge du gidder. Så jeg rigga meg til og tøflet de 40 metrene bort til dusjen:

20230907_104133.jpg.0f54b83a903bf5d175708db0241c295c.jpg

OK, ting går i filler. Men hvorfor må bestandig jeg være i andre enden?

 

 

Link to post
Share on other sites

Et par passeringer til:

20230907_155340.jpg.f62df7a2d855ae959aefff0e20417f9c.jpg20230907_155659.jpg.4e47215e5ad70a400f78973d9d5a7c26.jpg

Over er BB HARRY av Lysekil. Søk opp på nettet og hør motoren. Hallo @Gudrun, er du der fremdeles?

En og annen motorbåt:

20230907_115526.jpg.6e3a0b256c8244bb46e64fb63c9526f8.jpg

Faktisk er det en jevn strøm av båter er. Og så kommer Vesttrafik:

20230907_155412.jpg.9be876e7454961f454485e21f5736e07.jpg

Fergen som går mellom øyene her nede. Den er så nær at vi kan ta på'n. Det er ikke en vanlig standard bussjåfør som sitter bak rattet her. Det å lirke den digre balja inn i indre havn her, er kunst. Sammd til og fra Käringön. Det vinker oppe på brua, de kjenner igjen Hulda.

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett YouTube 'Sailing Magic Carpet'? Med tanke på @Valkyrja. 'Our Magic Carpet', som er en Vindö 40 (32 fot, ca.), lå i Kungshavn da vi var der. Vinduene i overbygget rant innvendig av dugg. De lå nok og sov om bord. Men det viser behovet for ventilasjon/tørking av luften. Om bord i Hulda er det ikke slike problemer, men luftfuktigheten om morgenen passerer 70 % om vi ikke kjører avfukter.

 

I siste videoen fra Magic Carpet er de fremdeles i USA. I går var de i Kungshamn. Disse YouTube'erne ligger fra tid til annen en måned eller to på etterskudd :-)

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Hulda said:

Over er BB HARRY av Lysekil. Søk opp på nettet og hør motoren.


ågudbedre for et rammelverk. Av alt jeg har hørt av en og tosylindra semidieselmotorer (og jeg har vokst opp med en Wichmann 20/40) var virkelig det der litt i overkant.. Tenk å ha dette som arbeidsplassen uke inn og uke ut...:rolleyes:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Og 300 hk. Hulda har bare halvparten på 24 kg svinghjul. Jeg har alltid sett på semidiesellåta som en melodi. En av gutta offshore sa: " Vel og bra at du liker låta. Men når du har sittet i styrhuset og hoppa på en slik motor i 14 dager, er du ganske forsynt!" Det kan nok bli for mye også.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 5.9.2023 at 21.52:

Tok turen gjennom Sotekanalen til Kungshamn i dag. Admiralen har bursdag, så vi planla å stikke opp til Thai'en for et bedre måltid. Thai'en er der, men innmaten er  skiftet ut. Nå serveres kun sushi. Ikke vår greie. Og det var det eneste spisestedet som var åpent i Kungshamn. Mye av det som var andre typer butikker, har blitt klesforretninger med 50 % rea. Streotypt for nedadgående. ICA (Skeppet) er der. En kai langs nordsiden av bukten har blitt revet. Den holdt på å skli ut i bukten av seg selv. I stedet har det kommet en flott promenade rundt fjellet og bort til Smögen-broen. Og bort til den berømte MONSTER-TRAPPAN. Som går fra sjøen og opp til toppen av broen. En stigning på 28 meter. Broen bruker jeg som mal for om jeg degenerer. Formen var som vanlig. Admiralen greide 80 % av klatringen. et par kveldsbilder fra trappan:20230905_204419.jpg.a1685536bccb75857d262a701f54a191.jpg20230905_204433.jpg.7d3c76badfa1a32a51a2900623711fce.jpg

I morgen tidlig går turen videre sydover, til endepunktet for denne turen.

Hei 

Ang Prestgärden  så har de ikke bare Shusi der. Vi har spist der mange ganger med det nye eierne, senest forrige helg. De har beholdt menyen fra de gamle eierne 😀

Link to post
Share on other sites

I går gikk vi sydover på Hermanö for å gå på restaurant. Husene på Hermanö/Gullholmen ser ut til å være under konstant oppussing. Meget velholdt, både små og store

20230907_125836.jpg.1f0fa82d28fa314bb4311085bec46a3b.jpg

Målet var Gullholmbaden Pub & Restaurant. For de som frekventerer disse farvann utenom høysesongen, se åpningstider og bestllingsrutiner på hjemmesiden. Menyen varierer. Så her ligger herligheten:

20230908_174557.jpg.da3feff906bde0bf833cac1e593f606a.jpg

Fri minigolf, som på svensk heter bangolf. Uttales bang'olf. For de som ikke er kjent med svenske spesialiteter. Altså, til fri avnyttelse, baller og køller ved inngangsdøren.

 

Jeg falt for Fish & Ships (Chips?), fonetisk svensk. Admiralen valgte en moderat Rekmacka. Nedi der skjuler det seg en skive brød. Til dessert Créme Brülée, gedigen, og hjemmelaget, ikke noe juks. Kokken her må være  litt av et funn. Vi hadde rett og slett ikke forventet kvalitet på dette, høye nivået. Prisen var heller ikke avskrekkende.

20230908_162931.jpg.157a692355714eddd8882690fc0a668c.jpg

Utsikten stod i stil med måltidet.

20230908_174318.jpg.4a91b80c0b644434c901169ba5daab21.jpg

Jeg ble så stinn at jeg ikke kommer til å føle meg sulten på flere dager. 

 

I dag eller helst i morgen, begynner vi å siiige nordover. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har et syndrom. Tåler kun kjedelig mat. Avanserte greier, og jeg er parkert på ramma. Heldigvis tåler jeg både whisky og vodka. Innen rimelighetens grenser. Hvilket sporer meg hen på do. Tømming av septik. Strömstad, utmerket. Hunnebostrand, 90 % utmerket. Kungshamn, som i tillegg dekker Smögen og Hasselösund, dømmes rett i dass, ikke anvendbart. Hermanö/Gullholmen har en utmerket septikpumpe, over der:

20230909_093655.jpg.c1e7a357849584df643e8b3b35c0d1a5.jpg

Ved lavvann, knekker rekkestøttene. Det går en sterk strøm gjennom sundet her, slik at båten din vil prøve å fjerne seg fra brygga med en knop eller to. Forutsatt at fremherskende vindretninger er fraværende. Men, for å kompensere, er fortøyningsmulighetene fremragende:

20230909_105901.jpg.364cc16c70cccc9330a5d771e286b380.jpg

De består av en bit jernbaneskinne og et plastrør fylt med betong. Resten av kaia er mer eller mindre i oppløsning. 

 

Hulda fant imidlertid en utmerket plass midt i Brofjorden. Jeg vil ikke risikere fatale skader på en båt i millionklassen, bare for å tømme dassen.

20230909_105821.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake på tastaturet, med noen minutter igjen på batteriet i PC'en. Jeg får fregner på sjela av å legge inn bilder fra padda i dette programmet. Det er ren lotto.

 

Så i og med at dette venter:

Screenshot_20230909_095554_Windyapp.jpg.705d828b43971b97998f7e4113329751.jpg

Fant vi ut at vi måtte guffe på nordover. Det blir regn og vind midt i trynet. Så, etter en rask morgentrim, avgang Hermanö kl. 11:00. Gikk for motor nord til Nordmann, og dreide mot S av Bohus Malmön. Sløret sol, S 5 m/s og julivær. Helt perfekt. Dreide mot vinden og storseilet rast opp masten uten banning og besvergelser. Måtte på dass, men kneip sammen. Trykket syndromet tilbake der solen aldri skinner. Ut med genoaen, ren plankekjøring. Faen, seilet satt bom fast. Skjær nærmet seg, og det presset på i andre enden. Admiralen fikk kjeft. Gudene vet hvorfor, måtte bare. Stress. På med autopiloten, hva velges først- dassen eller genoaen? Geoaen. Reservefallet til spinnakeren hadde surret seg rundt svivelen til genoaen, 17 meter oppi der. Faen! Prioritet 2, toalettet. Ga til slutt opp genoaen, ekteskapet eller genoaen. Prioriterte ekteskapet. Etter toalettet. Vi fikk heller la alle svenskene seile fra oss. Den svei. Kom ut til der tankbåtene skal ut Brofjorden. Myste noe rødaktig borti disen. Fikk losen inn på AIS'en. Og der kom det en tankbåt:

20230909_131925.jpg.b731bfc952eff793b690928748e12213.jpg

Falt av, fant at et seilfartøy ikke hadde videre prioritet. En dag fylt at konflikter og prioriteter. Seilte videre bort til innseilingen til Smögen/Kungshamn. Det er noen skjær og greier. Måtte på do, for tredje gangen siden Islandsberg. Når jeg har vært på restaurant, kan jeg bare sette av en dag eller to. På do. 

 

Lurte på om vi for en gangs skyld skulle stikke inn til Smögen. Der inne var det masse master og kav. Tok sikte på Hasselösund. Inne i Kungshavn var de vanlige jollene parkert slik langs bryggene at de tok plassen til femti meter båter. Lurer på hvorfor disse tokskallene må parkere midt på, når de greit kan forhale ti meter i hver retning. Men der, hahhh, innerst i kroken, innimellom en jolledust og hekken på en fem millioners cabincruiser med hvitvinsglass og danderte reker, der! Hulda tok en vågal lukeparkering i nokså høy fart, gled tre meter sidelengs og klappet til kaia. Jolledusten forsvant under baugsprydet, men overlevde. Knøyt fast Hulda. Da kom neste båt inn:

20230909_162716.jpg.82683a1e9d8dc1378b2e94e1b210d9c5.jpg

Hakket større enn Hulda. Westkust, pleier å ligge nede i Skärhamn, tror jeg. Bygget i 1932 som frakteskute. Furu på eik. Nå har den nokså nye hovedmaster og helt nye toppmaster. 

 

Mens jeg drev å plundret med dette:

20230909_150734.jpg.3ecbc02fdc3a1e0ed923ee1d7f3b0130.jpg

Som man ser har en blå hyssing snurret seg rundt oppi der. I stresset kom en herre og presenterte seg som 'hei, jeg er Leopard på baatplassen'. Vi hadde en lang og hyggelig prat før Leopard og reserveprovianten tuslet videre bortover til sin egen båt. Alltid hyggelig å treffe likesinnede, de kommer inn som rene stressavlastere. Så om man ser Hulda, kom bare innom, det er alltid hyggelig med en prat.  

 

Med en del triksing, banning, blått fall fortøyd inn på brygga og genoa ut og inn, plopp så var spinnakerfall nr. 2 fritt. Det ble dratt ned på dekk til evig fordømmelse. Vi har som sagt et spinnakerfall til. Det kan bli for mange snorer og dritt oppi der. 

 

Nå renner kvelden på:

20230909_194032.jpg.527b0ae9c8c16a49fa6e5e9e042cbef4.jpg

Monstertrappen er beseiret denne kvelden også. Nå er det full fart med brøling, hoiing og kvinneglam. Alt som var stengt av buler på vei sydover, er nå åpnet opp. Motorsykler brøler og biler spinner, med musikk så de som sitter inni lurer på hvorfor akkurat de ble dauhørte da de rundet femti, om en tredve års tid. Sånn er det bare. 

 

I morgen går ferden videre nordover, med både storseil og genoa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...