Hulda Svart 23.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars Mellom oss, det er ikke alle hos Garmin som er like entusiastiske når det gjelder Active Captain. Jeg kan kjøre plotteren fra et nettbrett. Det er jo for så vidt en cool gimmick. Men bildet på plotteren blir redusert i kvalitet. Så har vi problematikken rundt dette at Samsung (i mitt tilfelle) anser Garmin plotter for en sikkerhetsrisiko og vice versa. Dessuten at opplogging blir sperret fordi opploggingen går over telefonnettet og ikke over fast oppkobling. Det siste løser jeg ved å bruke en 'huffameg' med eget sim. Da tror systemet at det er et 'fast opplegg'. Og jeg er like forbauset hver gang det funker. Jeg ringer Garmin på +4769799430 og velger 'trykk ditt og datt' til jeg kommer til marine. Og snakker med den jeg treffer. Jeg tror ikke at den operasjonelle styrken er mer enn et par personer, med unntak av en og annen hjelpis som stepper inn ved overlast. Forrige gangen jeg snakket med dem var august i fjor. Da gjalt det i hovedsak at kartene mangler sjømerker nedover svenskekysten. Og det er visst noe som gjelder Bluechart, som kjører oppdatering av kartverket et par, tre ganger i året iflg reklamen. Faktum, etter egen erfaring, er at det kan gå år mellom oppdateringer. Og det betaler jeg ikke kr. 2000/år for. Har man kartbrikke fra Navionics, skal oppdateringen skje fortløpende. Og man trenger muligens Active Captain i den forbindelsen. Nå har jeg Navionics på 12" Samsung nettbrett, og bryr meg ikke om å oppdatere plotterene. Jeg kjøper oppdatering på brettet. Vet ikke om jeg kan skrive noe mer fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 25.Mars Del på Facebook Svart 25.Mars Supert - takk for input og tlf nummer Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 28.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars Ikke noe spesielt. Admiralen har gitt meg jobbe- og treningsforbud i dag. Kun et lett inntak av en boks pils og et glass hvitvin er innafor. Kanskje fordi det er det eneste huset har å by på. Så er det dette med å bli gammel. Her er bilde av personen Hulda, anno 1981 (eller 82). Det var en annen gang, i Plymouth, UK, hotellrom med utsikt til Drake Island, expences included: Jeg tenkte den gangen, mann i skjørt, homse, nå må folk glo og peke. Ingen gad så mye som å kast et blikk i min retning. Husker ikke hvorfor jeg var der. Men på en pub, utpå kvelden, satt vi å raljerte over hvor mye high tech vi dreiv med. Da snudde en kar på nabobordet seg rundt og sa på klingende møring: "Bli med, så skal dere få se 'high tech'. To fulle taxier, innom en fish and chips på veien, kom vi ned til en snurper på størrelse med kielferga. Stuerten ble purra, skapet åpnet, og resten er historie. Da solen rant, var jeg med en av styrmennene ut på brovingen. Der nede, i solrenningen, lå den egentlige eieren av stasen over iført lys sommerdress sovende oppi en haug fiskegarn, på ryggen med armene utslått. Fikk etter hvert sop'an sammen og stablet han inn i en grinete taxi og lirk'an inn på hotellet. Sånn er det ikke lenger. De som synes vinteren på solkysten har vært hard og lang: Dette er blåveis datert 15. februar 2020. I dag er det ikke en blåveis å se på Nötholmen. Tre hestehover har trosset snøbygene. Må det handle om båt? OK: Det var vanskelig å komme frem om bord. Ryddet i ledninger og elektrobiten: Nå har jeg garantert >50 kg ledninger og kabler stablet i garasjen, fra 0,75- og opp til 95 kvadrat. Det ryddes med hård hånd, og veien til søpla er ikke lang. Naboen fikk fiskesneller og stenger for minst SEK 5000. Han ble er entusiast og ble fullstendig himmelfallen da den første snella havnet på dørmatta hans. Nå har jeg tilbake et par dorgesnører og en pilk. Veskevraket til venstre er verktøyveske. Den startet sitt liv som skolebag for Admiralen på 60-tallet. Levde videre som reisebag for svigermor da hun ofte kom på besøk fra Larvik da ungene var små. Og lever nå som verktøyveske. Seig plastikk. Så var det mer båt. Nå ser akter slik ut: Nei, det bildet snudde seg. Så da driter jeg i det. Videre: Det funka heller ikke, vi får gi Moderator skylda. Han får allikevel skylda for alt annet. Laget stuerom under her: Og dét har jeg bilde av, men får ikke lastet det opp, hvordan det ser ut nedi. Men der er det plass til tre kulefendere, hvorav den ene diger, 30 meter 14 mm fortøyningstau, ankerkule med tau og greier. Nedi der. Som det ikke har vært noe annet enn et par eksosrør tidligere. Lage et slik lokk er bare å ta vippesagen og skjære ut. Ikke noe pes. Tar litt tid for at kryssfinéren ikke skal flise seg opp. Ikke heng dere opp i blodflekkene. Lukebeslaget fikses enkelt slik: Legg beslaget på ryggen: Bruk noe rett til å rette inn beslaget og finne hvor langt innover beslaget kommer til å gå når fronten av beslaget også skal felles inn. Med en råskarp lommekniv, riss en tydelig strek rundt beslaget, slik: Stemjern og hullsag fikser resten. Så har vi hatt den skrekken at fortøyningstau-lageret er slik at tauene kan vikle seg inn i styringen: Den grå 'veggen' man ser i bakkant er forsterkningen som tar opp sideveis krefter fra øvre rorlager og ror-skeg. Nedi der ser man også en gjennomføring for ledninger som går fra utvendig styrepanel og til motor. Under kommer rorakslingen opp, og den grå rorkulten er for autopiloten og stikker inn over taubingen: Eller rettere, stakk inn over taubingen. Nå er bakveggen i taubingen Ført helt oppunder rorkulten til autopiloten. Det er gitt rom for svingen til rorkulten, og veggen er fortsatt oppover til luken som dekker taubingen. Samt at BB sidevegg til taubingen er på plass. Som også er vegg til stuerommet der lokket har blodflekker. Sett rett inn akterover: Det mangler fremdeles en bit av bakveggen, og SB sidevegg som skal skille et SB stuerom fra taubingen mangler også. Det kommer på plass rett over påske. Og 'det mangler en bit'- betyr at der det ikke synes, kan skjules meg litt sparkel og maling, brukes det materialer som er til overs fra andre steder. Og at det ikke forårsaker struktuelle svekkelser. Og så skal fronten på taubingen gjøres vakrere. Denne bingen var en gang i tiden rommet til 2x225 Ah startbatterier, som har flyttet lenger forover. Da er det tomt for hvitvin. Adios. Ahhh, her er bildet av stuverommet med blodflekker: Jotacloud hadde knabbet bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars Det bildet ditt minner meg på at jeg må bryne sveitserkniven min, jeg går aldri ut uten å ha den i bukselommen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars Maken! Og jeg hadde en drøss som ble tatt i kontrollen på Gardermoen. Så denne er den siste jeg har igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Det er vel ikke lovlig å bære kniv ute. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hulda skrev for 17 timer siden: Maken! Og jeg hadde en drøss som ble tatt i kontrollen på Gardermoen. Så denne er den siste jeg har igjen. Jeg mener å huske at det en gang var lovlig å ha med en slik kniv på flyet, dersom bladet ikke far over en viss lengde. Om målet gjaldt for lenden fra spissen til "B" skulle det være greit. Men fra "A" til "C" ble for langt. Jeg tok ikke sjansen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Faxen skrev 45 minutter siden: Det er vel ikke lovlig å bære kniv ute. Men korketrekker og flaskeåpner må da være lov? Man skal vel ikke tørste på en bytur? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Det var ingen bønn, rett i søpla der og da. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Husker da det generelle knivforbudet kom (dette var vel rundt 1996/1997). Jeg hadde akkurat kommet i gang som trebåtbygger den tiden, og tok bussen til og fra jobb i kjeledress med tollekniv i beltet (det var lovlig å bære kniv i arbeidsklær). En dag ble det funnet en død mann på ei av de lokale byøyene, noe som ble et samtaleemne rundt lunsjbordet. Det ble diskutert fram og tilbake hva som kunne være dødsårsaken. En av kollegaene, som bodde på naboøya, mente det i alle fall ikke kunne ha vært brukt kniv. For nå var jo ikke dette lov lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hulda skrev for 21 timer siden: Admiralen har gitt meg jobbe- og treningsforbud i dag. Kun et lett inntak av en boks pils og et glass hvitvin er innafor. Kanskje fordi det er det eneste huset har å by på. Hva i . . .? Har du gått tom for rødt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Lars H. skrev 33 minutter siden: Hva i . . .? Har du gått tom for rødt? Ja, i Son. Jeg har en uåpnet kartong i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Son ja, imorgen regner jeg med å ta en tur til havnen og rydde og vaske litt i båten. Jeg får ta med meg vann hjemmefra, det var ikke vann på bryggen da jeg sjøsatte på tirsdag. Før det får jeg sjekke at jeg har nok rødt til resten av påsken. Det er jo greit å svippe innom rødvinsbutikken i Son på hjemveien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Nei, det er ikke bra at den er for lang heller... Denne er innafor og fast inventar i bukselomma, til og med på fly. "Både lommekniver og multiverktøy kan du legge i håndbagasjen, så lenge knivbladet eller de andre verktøyene ikke måler mer enn 6 centimeter." God Påske! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars navid skrev 12 minutter siden: "Både lommekniver og multiverktøy kan du legge i håndbagasjen, så lenge knivbladet eller de andre verktøyene ikke måler mer enn 6 centimeter." Da forstår jeg at sveitserkniven er i grenseland, litt etter som hvordan man måler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Du får ta knivbladet en omgang på smergelskiva, slik at den blir et par mm kortere... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Lars H. skrev for 3 timer siden: Da forstår jeg at sveitserkniven er i grenseland, litt etter som hvordan man måler. Da blir det å kappe av tuppen, slik at målene blir innafor, akkurat som de kapper av båter foran, for å få de innafor. Jeg hadde en gang en Ford Escort varebil. Den var ikke godkjent som varebil i Norge, da en kasse med av myndighetene gitte mål ikke fikk plass i bagasjerommet. Derfor var toppen av taket på denne bilen skåret vekk, og erstattet med et forhøyet tak (støpt i glassfiber) som var skrudd fast over denne åpningen. Da fikk den nevnte kassen plass i varerommet, og bilen ble godkjent som varevogn. Det hører med til historien at det ikke var mulig å få denne kassen inn i bilen gjennom dørene bak (som var de eneste dørene til varerommet), men det var altså plass til den i varerommet, og kravet var dermed tilfredsstilt. Bilen så unektelig ikke helt normal ut med dette "påbygget". Men slik er det. Det blir mye merkelig design ut av alle disse lovene og reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Veldig bra kommentarer. Jeg hadde egentlig forventet mer sympati for at jeg skar meg i finger'n. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Stakkars, stakkars deg, jeg synes virkelig synd på deg! Du får trøste deg med at kniven var skarp (pluss litt rødt i glasset). Nå har jeg forresten funnet frem brynet slik at min kniv også er klar til å lage et godt kutt i fingeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hulda skrev 38 minutter siden: Jeg hadde egentlig forventet mer sympati for at jeg skar meg i finger'n. Auda ...! sympati sympati herfra! Jeg trodde det var rødvin... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Takker, det gjorde mye. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Det er farlig å jobbe på egen HÅND! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Hulda skrev On 13.3.2024 at 16.22: Takker @abbor, @rebop og @tobixen for innspill. Fra dagens logg: Garmin: Kuttet ut splitter. Koblet radar og 1020 Ethernet rett inn på 1222XSV. Koblet 1020 opp ute i cockpit. Slo på strømmen (Plotter). 1222XSV starter laaangsomt. Gir melding: "Vente på nettverkskoblinger eller starte som normalt ja/nei". Trykket start som normalt, i og med at ekkolodd ikke er koblet til. Og, Pling, oppe og gikk ute og inne. Radar kjører sømløst. Tar tre sekunder å zoome inn på havn på Bornholm. Tar ett sekund å returnere til nåværende posisjon. Og maskinene har blitt lynraske. Før synes jeg de var forbausende trege. Selv om de var mye raskere enn de gamle 4012 og 4009 som gikk i nettverk. Helt rått. Nå skal maskinene stå og gå et par døgn. Hvis de ikke konker så regner jeg for 'Problem solved'. Inntil noe går på trynet igjen. Vurderer om jeg skal koble radar på 1020 i cockpit og ekkolodd på 1222XSV inne. Da slipper jeg hele splitter-spørsmålet. En nokså enkel fiks å få det til. Ellers hadde vi vårens tekniske sjekk. Olje på motor OK, olje/filterskift 03.06.2022, og siden det har motoren gått snaue 20 timer. Fett på Volvokondomet: 'PhiRiAndenH'= 1 kubikkcentimeter. Inn her: Klippe av den fettede delen av sugerøret, og det er klart for neste års kubikkcentimeter. Da starter kondomet på sitt fireogtyvende lekkasjefrie driftsår. Tenker på alle dem som fikler med grisedyre 'Tilde' mekaniske tetninger, talgpakninger og greier. Jeg har samme Volvo-kondom på rorakslingen, potte tett der også. Dette er rett og slett en råbra tetning som ikke koster all verden. Dog var den grisedyr den gangen jeg kjøpte dem. Prisen er om lag det samme kronebeløpet nå som i år 2000. Dreide akslingen rundt for hånd. Det er som om den ligger og flyter friksjonsløst. Og så rent og tørt som det er under tetningen, er normalen. Ved smøring kommer det ut en liten skvett, og det er det. Det er så bra atte! Det er fremdeles et mysterium for meg hvordan noen får lirket 1 cm3 fett inn i den hersens kondomen, så jeg må spørre: Smetter sugerøret inn når det klemmes flatt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars Fantino skrev 21 minutter siden: Det er fremdeles et mysterium for meg hvordan noen får lirket 1 cm3 fett inn i den hersens kondomen, så jeg må spørre: Smetter sugerøret inn når det klemmes flatt? Ja, klemmer sammen kondomet så det gjeiper. Så inn med et flatklemt sugerør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April Nå er jeg blakk som ei kjerkeråtte og ikke plaget av formuesskatt. Så da får jeg heller klage på været. 15. februar 2020 sprang blåveisen ut på Nötholmen. 28. mars d.å. tittet de første blåveisene opp nå i år. Blåsippor for våre svenske lesere. Nå skal dette ikke handle om global oppvarming. Men lokal sådan. For to dager siden frøs det morrais i Kebalbukten. Der Hulda nå ligger. I dag morges meldte Nordkoster -2,2 grader (kuldegrader) og E 15,2 m/s i kastene. Og med den vinden og kulden kom det i løpet av 2 timer 5 cm snø. Tror meg ikke?: Utpå der padler ærfuglene og tenker bare på slåssing og sex. Hadde jeg liggi og svømt uti der, ville mine tanker vært andre steder enn å drømme om sex. Hver sin smak. Uti der. 2 minus i luften, kulingkast og 1 pluss i vannet. Søkkvåt. Jeg er trolig for gammel. Jeg drømmer heller om en vifteovn under rompa og et glass whisky. Sanndrømt er jeg også. Må det handle om båt? Det er fremdrift å spore. Før, for noen dager siden så det slik ut: Ok, noen uker. Nå ser det slik ut: Det er en viss fremgang, vil noen si. Andre vil dømme det nord og ned. Det viktige er: Admiralen gir det 'tommel' opp og smileansikt. De som ikke er bra på å skrive får sagt det de mener med figurer. Og det er greit, slik egypterne gjorde for 4000-og-godt-og-vel år siden. Så skal det pyntes med lister, rammer og finurlig snekring i lakkert mørkt treverk. Men det over er i bunn og grunn det som skjer. Lurer forresten på hva reaksjonen hadde vært om jeg på folkeskolen hadde sendt norsklærerinna en 'finger opp' i stedet for å skrive stil om 'en dag på stranden'. Endog på realskolen ville jeg fått 'LG'. Det var langt under 'ikke bestått'. Godt verden har gått i positiv retning. Malingen jeg bruker er HardHead halvblank gulvmaling. Som har 'pot life' ett år. Tilbake på 2010-tallet. Den malingen er ikke lenger enkel. Men den må brukes, så jeg ikke havner blant de med formuesskatt. Noe mer da? Nei, mer maling i morgen. Og pussing med sandpapir. Med og uten elektrisk assistanse. Dog til uken er det meldt opptil to-sifrede plussgrader. Med og uten gløtt av sol. Da skal jeg fortsette med sandpapir, med og uten elektrisk assistanse, ute på dekk. For Admiralen har forlangt maling av dekk og overbygg i år. Jeg er for så vidt enig, det ser for jævlig ut. Nå er det så lenge siden jeg malte dekk/overbygg at jeg har glemt det. Men, fra Gasolin i Skien (kan være Porsgrunn, men det er for langt å skrive), er det bestilt 25 kg 'glassperler'. Det strøs i fersk maling for å gjøre det sklisikkert. Til det trenger jeg maks 1 kg. Minste bestillingskvantum er 25 kg. Så om jeg maler dekket hvert femte år. Hvor gammel er jeg når jeg har brukt opp sekken, født 13.07.1946? Tar meg en dram til, er det greit? Og det blåste så det ristet i riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.