Jump to content

37 fot målrettet vanvidd - Princess 37


Batdilla

Recommended Posts

Gratulerer så mye med vanviddet vel hjemme, Dilla! :flag:

Hva med M/B Vanvidd? :lol:

 

Ok, skjønner. Jeg kan jo selvfølgelig bare droppe tråder som ikke intresserer meg - var bare nysgjerrig på hva som skapte forumets største tråd. Sees i andre tråder :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har faktisk en tråd som er større HER. Hva man synes er interessant er selvfølgelig subjektivt. Jeg synes nå det er artig å følge begge disse trådene. :smiley:
Link to post
Share on other sites

...Gratulerer med vel overstått transport!

 

...Lykke til med istandsetting, og med mjøsas 3 største båt!

Takk! 37'n er blant de 3 største på strekningen Lillehammer - Gjøvik - Hamar. Mjøsa er mye større enn det og det skulle forundre meg mye om det ikke finnes et og annet større dråg lengre sør. For ordens skyld må det nevnes at det er ikke noe poeng i seg selv å være stor/størst, men det er ikke til å unngå at temaet kommer opp og da er det greit å vite hvordan det ligger ann. Håper bare at det ikke er slik i mitt tilfelle at båtgleden er omvendt proposjonal med størrelsen på båten. Det er ihvertfall himla kjekt å ha litt plass å ta av når man skal begynne å tenke innredningsløsninger, plassering av duppeditter, osv.

Ja, det er ikke mer en en fullbunkring med diesel, det!!!

Og en slikk og ingenting sett i forhold til hva det vil koste å utruste slagskipet med duppeditter i rikt monn.. :rolleyes: Det spørs om det ikke ligger ann til salg av både det ene og det andre den dagen Det Store Innkjøpet Av Duppeditter påbegynnes. Heldigvis har jeg god tid og god mulighet til å få tak i brukt og til nedsatt pris. Det gjelder bare å ha øynene med seg.

...Gratulerer så mye med vanviddet vel hjemme, Dilla!

 

...Hva med M/B Vanvidd?

Takk! Kanskje det? Akkurat nå ligger det mest ann til M/Y Bankerott eller M/Y Konkurs, rent økonomisk...
Link to post
Share on other sites

Takk! 37'n er blant de 3 største på strekningen Lillehammer - Gjøvik - Hamar. Mjøsa er mye større enn det og det skulle forundre meg mye om det ikke finnes et og annet større dråg lengre sør. For ordens skyld må det nevnes at det er ikke noe poeng i seg selv å være stor/størst, men det er ikke til å unngå at temaet kommer opp og da er det greit å vite hvordan det ligger ann. Håper bare at det ikke er slik i mitt tilfelle at båtgleden er omvendt proposjonal med størrelsen på båten. Det er ihvertfall himla kjekt å ha litt plass å ta av når man skal begynne å tenke innredningsløsninger, plassering av duppeditter, osv.

Bare for å nevne det: Sør for svanefossen (Vormsund/Årnes/Funnefoss) er største båten på 32 fot (tror det er en skilsø m/flybridge), så du ligger nok godt an!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant og visst litt om historikken til båten. Jeg driver og nøster meg tilbake, men det er vanskelig. Det stopper rundt år 2000.

 

Først kontaktet jeg Båtregisteret. De hadde naturlig nok kun forrige eier som jeg kjøpte av. De anbefalte meg å kontakte Toll og Avgift. Kontaktet så Toll og Avgift og fikk navnet på forrige eier og eieren før der igjen. Samtidig fortalte de at de kun hadde oversikt over eiere siden båtregisteret ble opprettet i regi av Toll og Avgift i 1998. Historikk lengre bakover enn 1998 lå i Politiets merkebrevregister og dette ble aldri lagt inn i Toll og Avgift's EDB system. Likevel representerer de to navnene jeg fikk av Toll og Avgift kun eiere i perioden 23.06.03 - 28.04.05. Skulle tro de burde ha flere navn, men det fikk jeg ihvertfall ikke i svaret fra dem :headbang:. Båten var også registrert i merkebrevregisteret - jeg fikk nummeret den hadde der. Toll og Avgift fortalte avslutningsvis at Politiets merkebrevregister nå var kjørt vekk til et fjernlager og låst ned.

 

Etter å ha kjørt meg fast denne veien, har jeg forsøkte å nøste ved å snakke direkte ved hver enkelt eier. Da dukket enda et navn opp - Paul Støp, knyttet til Kavringen Marina. Det var han som eide 37'n da det brant i lagringshallen til Kavringen Marina 07.05.03. Snakket nettopp med Paul og han kunne berette følgende om eieren før ham:

 

Vedkommende hadde kjøpt seg hytte hvor det "fulgte med en del båter" som vedkommende ikke så noen nytte i. Så vedkommende hadde kvittet seg med båtene. Paul kjøpte 37'n av vedkommende rundt år 2000. Problemet er navnet til vedkommende. Paul mente det var noe i retning av Øyvind Omaren (Romøren?) - ta dette med ei stor klype salt, dette var slik det hørtes ut for meg på ei dårlig mobil linje. Jeg har forsøkt å søke på en masse varianter av dette navnet i GuleSider.no uten å finne noe som ligner. Beskrivelsen kan tyde på at vedkommende disponerer en del mer midler enn flertallet av oss. Paul fortalte at båten hadde gått rundt Oslo også før han kjøpte den.

 

Noen som kan komme på hva navnet til vedkommende kan være, ut fra denne beskrivelsen, eller som har tips om andre metoder jeg kan bruke for å finne ut mer om tidligere eiere? Noen ideer om hvem man i tilfelle bør gå løs på for å få tilgang til info i det nedlåste merkebrevregisteret? :confused:

Link to post
Share on other sites

Noen som kan komme på hva navnet til vedkommende kan være, ut fra denne beskrivelsen, eller som har tips om andre metoder jeg kan bruke for å finne ut mer om tidligere eiere? Noen ideer om hvem man i tilfelle bør gå løs på for å få tilgang til info i det nedlåste merkebrevregisteret? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det mulig å identifisere båten med HIN-nr. eller annen form for serienr? Det kan i så fall være en mulighet å nøste fra den andre enden ved å kontakte Princess direkte. Eller om det finnes norsk forhandler/importør.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Er det mulig å identifisere båten med HIN-nr. eller annen form for serienr? Det kan i så fall være en mulighet å nøste fra den andre enden ved å kontakte Princess direkte. Eller om det finnes norsk forhandler/importør.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke sikker på om min modell er utrustet med HIN. Driver og styrer med eierskiftemelding til RSSR nå, så når jeg får nytt bevis fram dem bør jeg kunne se HIN nummer av lappen. Noen som vet hvor langt tilbake HIN numre er brukt? Ble HIN innført og brukt konsekvent av alle fabrikanter på samme tidspunkt, eller kan det variere hvor langt tilbake man finner HIN? Jeg leste i forumet til Princess Owners UK om en som lette etter HIN på sin båt. Svaret var at dette sannsynligvis var å finne bak vegg-kledningen på toalettrommet...

...Lykke til med prosjektet og fortsett og dele med alle oss som setter pris på eventyret..

Takk! Skal gjøre mitt beste for å fortsette å dele. Det ligger ann til et ikke lite antall små og store prosjekter framover. Og et ikke lite behov for innspill og hjelp fra dere.

...Hva med VHF registeret? Dersom det er VHF (gammel) i båten kan kanskje det være veien å gå?

Smart. Ja, det kunne vært en vei, hadde det ikke vært for at en eller annen tidligere eier har røsket ut VHF'en. Det eneste som var med båten var bruksanvisningen. :sad:
Link to post
Share on other sites

Hei Dilla.

 

Gratulerer så mye! Har båten hatt noe navn tidligere? kanskje noen kjenner tidligere eiere etter båtnavnet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Gratulerer så mye!

 

...Har båten hatt noe navn tidligere? kanskje noen kjenner tidligere eiere etter båtnavnet?

Takk! Også her er jeg fast. Ingen av eierene jeg har vært i kontakt med kjenner til noe navn på båten. I det hele tatt er det vanskelig å finne ut noe som helst da ingen av de jeg har navnet på har brukt båten selv. Derfor hadde det vært desto mer nyttig og kunne sporet tilbake til en som virkelig har brukt båten.

 

Historikken jeg har funnet ut så langt er:

 

xx.xx.xx Ukjent person kjøpte hytte hvor det fulgte med en del båter. Solgte båtene.

xx.xx.00 Paul Støp på Kavringen Marina kjøper 37'n. Eneste erfaring med båten i bruk er en forflytning på knapt 500 meter for deretter å begynne oppussing med tanke på å selge den igjen. La blant annet ny dørk rund baut innvendig.

07.05.03 Brann i opplagshallen på Kavringen Marina. Selve brannen var i en 25 foter. 7 andre båter skadet av røyk og varme, deriblant 37'n.

23.06.03 37'n kjøpes av navngitt person.

27.04.04 37'n kjøpes av den som solgte den til meg.

28.04.05 Jeg kjøper 37'n.

 

Antagelig må jeg helt tilbake til eieren før førstemann på lista for å komme i kontakt med en som virkelig har brukt båten og kan si noe rundt dette. De andre har bare eid den og noen av dem gjort varierende mengder demontering og oppussing.

Link to post
Share on other sites

Princess bruker yardnumber på sine båter, dette er ett nummer med en bokstav først og fire tall til slutt.

Har kun erfaring med Princess fra midten av 80 tallet og oppover, her finner du nummeret på en plakett ved siden av koblingstavlen foran rattet i båten.

 

Dersom du kan finne dette nummeret kan du sende en mail til Princess og be om opplysninger angående ditt yardnumber.

Trolig vil de ha opplysninger om første eier/importør slik at du kan starte i andre enden, lykke til.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hej Dilla!

 

du kan ju chansa på att varvet kan ha ngn uppgift på förste ägaren.......

det kan ju vara så att dom för ett register över köparen

en email koster ju så lite så det kan ju vara värt o pröve!

 

vet att Orustvarven har register på både äldre o nuvarande ägare till sina båtar.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Også håper jeg at lista over eiere stopper her!

Ja, det håper jeg og... :yesnod: Har ikke råd til noe mer x-fot syke nå :nonod:.

...Princess bruker yardnumber på sine båter, dette er ett nummer med en bokstav først og fire tall til slutt. Har kun erfaring med Princess fra midten av 80 tallet og oppover, her finner du nummeret på en plakett ved siden av koblingstavlen foran rattet i båten. Dersom du kan finne dette nummeret kan du sende en mail til Princess og be om opplysninger angående ditt yardnumber. Trolig vil de ha opplysninger om første eier/importør slik at du kan starte i andre enden, lykke til.

Dette nummeret skal jeg se etter! Det kan være nyttig uansett å ha yard nummeret. Tusen takk for opplysningen!

...du kan ju chansa på att varvet kan ha ngn uppgift på förste ägaren.......

Jupp. Skal sjekke det. Men da må jeg ha et nummer som identifiserer båten, og det fikk jeg nettopp tips over er yard nummer. :yesnod:

 

Ellers så ble det julekvelden i dag også. Fikk nettopp en mail fra selger. Han hadde sett igjennom arkivet sitt og funnet opplysninger om tidligere eiere. Korrekt navn på vedkommende jeg etterlyste lengre opp i tråden er Øyvin Onarheim. Så da er det mysteriet løst. Ved søk på nettet fant jeg bare en ved dette navnet. Bosted er Oslo og telefonnummeret var listet. Og ikke nok med det, selger hadde også navn på 3 eiere før Øyvin igjen :cheers:! Så nå begynner det å flaske seg. Hvis jeg nå kunne fått litt info fra Marine Projects (Produsent Princess) om hvor og hvem 37'n ble solgt til som ny, så begynner det snart å nedtegne seg et omriss av historikken. Ho, ho - dette var moro.

Link to post
Share on other sites

Kjempebra Batdilla. Det er veldig morro å kjenne historikken på båten, samt at du tross alt har lettere salg når du kan vise til alt av papirer og eiere (mange føler trygghet ved å ha dette) når du en gang skal selge for å hoppe opp i 50 fots klassen.

 

Med tanke på at min båt kommer fra tyrkia, hadde jeg noe strev med å få tak på alt av opplysninger, men alt av brikker kom på plass etterhvert, kjempegøy !!

Link to post
Share on other sites

...når du en gang skal selge for å hoppe opp i 50 fots klassen.

:eek: Vi får prøve å klare oss med 37'n, tenker jeg. Jommen er det mye båt på 37 fot også. Foreløpig er det ganske så overveldende all plassen som er tilgjengelig. Tusler jeg ut av salongen og videre inn i båten, er inntrykket snarere at man befinner seg i ei lita hytta, enn i en båt. Det aner meg at bare kostnaden ved å eie og bruke en såpass stor båt, i tillegg til hva det krever av ettersyn og vedlikehold, gjør at interessen stopper ved 37 fot. Tror jeg...

...Gratulerer så mye Dilla

Takk!

 

I morgen begynner jeg 3 uker ferie. I denne tiden blir det ingen bilder eller noenting da vi ikke har utrustning hjemme hos Dillerinnen for å få bilder ut av DV kameraet. Men kameraet vil bli flittig brukt, så får bildene komme etter ferien. Ambisjonen var å få lagt ut en del bilder av båten før ferien, men det rakk jeg dessverre ikke.

 

Har forøvrig fått sporet opp en annen 37 eier som til og med er norsk. Det vil bli nyttig å ha noen å utveksle erfaringer med. Og spørre om div ting.

 

I år ser det ut som Blindleia kan føle seg trygg for undertegnede. Selco'en ser ikke ut til å bli operativ til ferien, og vi har heller ikke booket oss inn på Brekkestø. Litt usikkert hvor vi drar hen da tankene mine har dreid seg kun om 37'n. Dillerinnen har en uoffisiell plan om at vi skal nedover den svenske vestkysten. Med bil :cryin:. Får vel bare godta det som kommer når jeg ikke har vært litt mer aktiv med planleggingen, men da skal jeg ihvertfall ha med Aquaquicken så jeg kommer utpå et eller annet sted. Selvsagt med korrekt vimpelføring.

 

Dessverre er det prioritet 1 prosjekter nok til å fylle hele ferien, uten i det hele tatt å nærme meg 37'n. Ganske høyt på lista blir å gjøre X antall timer med arbeid i Sjømannen så jeg får avsluttet en del av prosjektene der, i tilfelle påkostningene på 37'n gjør salg av Sjømannen aktuelt før eller senere. Dessverre så står det igjen ganske så mye arbeide i Sjømannen. Skikkelig demotiverende å jobbe på Sjømannen når det er kun for å redde verdien ved salg. Jeg tror ikke noe av det som gjenstår av arbeide er med på å heve salgsprisen, verdien anser jeg som noenlunde fast ut fra den tekniske standarden som er. Alt jeg gjør ut over dette, gjør båten mer lettsolgt, men det stopper seg selv hvor mye man kan forvente å få igjen. Men avslutter jeg ikke prosjektene, så vil det fort kunne dra ned, selv om det er uansett snakk om oppgradering langt ut over det som normalen ligger på. Alternativt velger jeg å glemme problemstillingen til en annen gang og setter isteden Sjømannen på vannet og bruker den for alt det er verdt til etter sesongen er over. Tror det blir det siste...

 

Jeg vil herved få ønske alle som har lest og bidratt i denne tråden så langt, og selvfølgelig alle andre baatplassen medlemmer også, EN RIKTIG GOD BÅTSOMMER :fishing:.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På tide med en oppdatering. Dessverre ingen bilder ennå :blush:. Som fryktet, ble sommerferien avviklet uten at jeg var i nærheten av 37'n. Fikk gjort en del i Sjømannen, samt at vi hadde en del turer med samme båt. Bygde en gediigen hønsegård til de nyanskaffede hønene/hanene, var på ferietur til Bergen - videre til Skien hvor vi var på slusecruise med Henrik Ibsen. Og vipps - så var den ferien omme :cryin:.

 

De siste ukene har dog aktivitetene tatt seg opp i 37'n. Nærmere sagt vasking. Det begynte med familiedugnad en dag hvor vi var 6-7 stykker som drev. Muttra har kontakter i vaskebransjen og hadde fått fremskaffet noen kanner med et industrimiddel som er spesielt beregnet på fjerning av røyklukt. Etter denne dagen så vi fort at vi bare hadde gjort unna toppen av isfjellet. Etter dette har jeg drevet stort sett hver eneste ledige øyeblikk og vasket. Blir stort sett drivende alene da Dillerinnen ikke har rygg til å delta så mye. Fjerne røyklukt fra 37 fot med båt er en gediigen jobb. Det er en helt usannsynlig stor mengde med rom, skott, kanter og avlukker hvor det har lagt seg sot :nonod:. For å gi et inntrykk av røyk konsentrasjonen som var under brannen, tror jeg ikke det ville vært så mye verre om man hadde fyrt opp en haug med dekk i salongen. Og ikke bare var det sot, men det har vært skikkelig varmt også, så det har i de fleste tilfeller satt seg skikkelig inn i båtens forskjellige bestandeler. Man kan sitte på samme sted og skrubbe med neglebørste og vannet blir møkkete samme hvor lenge man skurer :eek: .

 

Sist helg fant jeg ut at båten hadde tatt inn mye vann via vinduene, som er løsnet av tidligere eier i påvente av lakkering. Jeg trodde jeg hadde pakket ned båten bra nok med presenninger, men tydeligvis ikke. Lenset ut 30 bøtter med vann fra diverse rom under dørken. Med snøen i anmarsj, tenkte jeg at jeg like godt kunne få opp overbygget den skal overvintre under. Jeg hadde allerede spekulert en del på hvordan jeg skulle gjøre dette, så planen for hvordan jeg skulle gjøre det var klar. Lørdag og søndag gikk med og sent på søndag kveld var båten under tak. Kommer tilbake med mer rundt dette når jeg får ordnet bilder. Ble egentlig veldig fornøyd med resultatet. Det beste er at det kostet meg ikke mer enn 2300,- heller, alt inkludert.

 

Videre utover nå blir det mer vasking. Og etter dette, enda mer vasking. Skal ta så mye jeg rekker før frosten setter inn for godt. Etter at båten er rengjort såpass bra at den verste røyklukten er borte, skal jeg sette inn 2 stk ozonmaskiner (Eller hva de heter) som muttra har tilgang på. Disse skal fjerne det som er igjen av lukt.

 

Etter dette er jeg ferdig med grovrengjøringen. Etter hvert som jeg da bygger opp igjen innredning og kledning, kommer jeg først til å demontere absolutt alt alle steder slik at jeg kommer til helt ut til skroget og kan sørge for at mest mulig er gullende rent før oppmontering påbegynnes. Det er da snakk om rengjøring på steder hvor vi ikke kommer til slik båten står i dag. Glassfiberen er sort enkelte steder, selv om det er gnikket og skuret med alle mulige slags midler. Her kan det hende at jeg går løs og pusser med papir for å se om jeg kommer innpå ren glassfiber. Treverk skal, om mulig, skiftes ut. Blir ikke treverket skiftet, skal jeg som minimum pusse det ned og lakkere det opp igjen. Dette bringer meg til en sak jeg ønsker råd fra forumet om:

 

Som sagt, er jeg redd det kan sitte igjen lukt i diverse materialer, på tross at nitidig rengjøring, lukt som vil komme fram når temperaturen stiger igjen til sommeren. Et eksempel er glassfiberen som ennå er misfarget en del steder, på tross av rengjøring. Lukten som evt. har trukket seg inn i selve glassfiberen, blir denne lukten sittende permanent, eller vil lukten kunne avta etter hvert slik at det beste er å la glassfiberen være åpen istedenfor å prøve å stenge inne lukten ved å male glassfiberen med et eller annet? Eller er det like godt å prøve å forsegle glassfiberen ved å male den med et eller annet? I tilfelle hva? :confused: (Glassfiberen er ubehandlet mange steder innvendig, bak kledning i vegger/tak, under dørken, osv)

 

Ellers tas alle gode råd rundt fjerning av røyklukt i båt mot med stor takk.

Link to post
Share on other sites

...Hør med mora di, disse damene har gjerne litt peil på sånt

Hun er innkoblet. Det var hun som fremskaffet rengjøringsmiddelet vi bruker, samt ozonmaskinene vi skal sette inn litt senere. Men jeg tror vi begge kommer til kort når det gjelder materialenes egenskaper over litt tid. Tenker da på lukt som vi evt. ikke klarer å fjerne ved vasking og bruk av ozonmaskiner. Jeg har merket meg at det har en tendens til å lukte mer jo høyere temperaturen er. Kaldt = Lite lukt etter hvert som rengjøringen framskrider. Varmt, f.eks. når jeg fyrer opp innvendig = Lukter mer igjen.
Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo tro at en mail/telefonrunde til eksempelvis båtfabrikanter, større verksteder for båter, selskaper som engasjeres ved branner etc., ville kunne gi et fullgodt svar når det gjelder lukt i glassfiber/begrensning av dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mye mulig. Først tenkte jeg å høre hva forumet har av kunnskap rundt dette. Jeg har anmodet spesielt Morten_L om en kommentar her i tråden, da han har egen erfaring rundt dette med egne båter. Etter en lufterunde her i forumet, får jeg se hva jeg sitter på av kunnskap rundt emnet. Da er det godt mulig jeg f.eks. kontakter skadesaneringsfirma.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...