Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Her er noe småtteri fra snekkerloftet.

 

IMG_1656.JPG.66a5f5ad437d09c1bfe05321aa57577c.JPG

 

Her er USB-kontaktene til PC-en ombord. Det må være ramme av teak når den skal felles inn i interiøret.

 

 

IMG_2353.JPG.80344d474bb6392b309e2a4010f32d67.JPG

 

Bryterne for dusjpumpe og toilettspyling var ikke helt brukbare da den siste sviktet etter kort tid. De er erstattet med fjærbelastete vippebrytere på en teakplate. Jeg foretrekker slike vippebrytere av beste kvalitet fremfor alle andre typer. Knaggen på siden er for at en ikke skal behøve å henge ting på bryteren . . .

 

 

IMG_2448.JPG.22a88a16b12e36b5ff17f3ab293d3308.JPG

 

Vi ble veldig lei av at brødkniven skranglet rundt. Her er en spesiallaget skjærefjøl med utfrest lomme for kniven. Den er laget av et avkapp fra en benkeplate i eik.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det blir snart Vikane igjen, men jeg må bli kvitt en influensa først. Og så må jeg få ordnet pakkboksdeler til Saowanee. Pakkboksen lekker som en sil og det er desverre ikke annet å gjøre enn å ta henne på land for å få skiftet leppetetningen. Jobber med en provisorisk løsning og håper å kunne gå med henne til Oslo i slutten av mai. Det er mer praktisk å ha henne nærmere hjemmet og så er opptaket ganske rimelig da jeg er medlem av Skøyen båtforening, der Tora ligger og venter på motor. Nok å ta seg til, altså  . . . .

 

Ellers blir nok ikke Saowanee noen jålebåt før jeg har fikset henne utvendig. Hun trenger ny finish.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er rapport fra et lite glassfiberarbeid igjen. Da jeg byttet turbo for litt siden demonterte jeg tilkoblingen til eksosrøret og fant da ut hvorfor jeg har hatt problemer med å få denne skjøten helt tett. Denne rørdelen er av glassfiberarmert epoxy.

 

Det ble til at jeg kappet av den deformerte delen og limte på en ny sylindrisk del som jeg lagde av glassfiberduk og Biltemas lamineringsepoxy.

 

IMG_4076.JPG.c00203696fbd43d74678bb17d4051480.JPG

Dette er øvre del av eksosrøret med en "blindtarm" som jeg regner med er der for å fange opp eventuelt tilbakeslag av eksosvann.

 

 

IMG_4077.JPG.2e40360aaeeb4f99d4e82a7a18e21b80.JPG

Denne stussen var deformert og ble ikke helt tett før jeg "fikset" det med tape. Denne gangen ble det en mer seriøs fix.

 

IMG_4081.JPG.4440e2b6a976595282f1996149af68b1.JPG

Jeg lagde en plug av en passende plastflaske. Jeg surret den med flere lag tykt papir til den fikk riktig diameter og avsluttet med plasttape for å få slipp. Så ble den belagt med mange lag fiberduk og epoxy. Etterpå var det bare å trekke ut plastflasken og ta ut papir og tape fra innsiden.

 

IMG_4085.JPG.a260811eba8677663bfa79a969499ff0.JPG

Ferdig sylinder

 

IMG_4088.JPG.8724008e0cf5eef17095b6c0eb003a31.JPG

Sylinderen limt til eksosrøret. Deretter ble den belagt med mange lag duk igjen og med god overlapp til røret (ikke vist).

 

IMG_4096.JPG.3e935c2b2a92ef6176941ded7116d678.JPG

Det hele fikk et lag svart epoxy . . . .

 

IMG_4160.JPG.2d72bfcf50e6e07988ebebf17a16cfee.JPG

 . . . og ble montert på plass ibåten sammen med ny turbo. Nå mangler bare intercooleren og med noen slangetilkoblinger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Båten er oppkaldt etter kona mi (som seg hør og bør). Det betyr noe sånt som "dronningens befaling". Begge to (kona og båten) er fra Thailand.

 

Neste gang skal jeg vise litt mer fra snekkerfronten igjen. Der er det en del på lager enda . . . .

 

Ellers takk til alle som følger tråden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg har tideligere vist trekrokene jeg lagde til innvendig i kabinen. Nå trengte jeg også et par til å ha under taket på akterdekket, ikke minst for å henge opp flytejakka under hummerfisket. Den lukter pyton og er ikke tillatt tatt med innendørs. Den måtte henge ute hele vinteren på verandaen til "avlukting" etter siste hummersesong.

 

Denne gangen har jeg vist fremgangsmåten i flere trinn.

 

IMG_4138.JPG.24a2052a7be54c1f35bf47e201af45a2.JPG

Først limer jeg teak i kryss med fibrene i to retninger for å få god styrke. Her er det brukt tre lag. Jeg bruker PU-lim fra Casco, som funker veldig bra på teak. Før liming ruer jeg overflaten med sandpapir til frisk ved og vasker med rødsprit.

 

IMG_4189.JPG.d58dc627fac845e1124c796e611e9b82.JPG

Boring gir perfekte sirkler

 

IMG_4213.JPG.edeb1c51e786a8c682e361b02d311312.JPG

Konturene skjæres ut på båndsag.

 

IMG_4216.JPG.8d6ba9a1013d371193e57332ba70732a.JPG

IMG_4247.JPG.7338ea4be22833fac4863a6c046b77a7.JPG

Pussing

 

IMG_4290.JPG.b998a2ab4c0d8df59f9b5282b84f2441.JPG

Ferdige kroker lakkert med mange lag Epifanes blank teaklakk. Sliper med fint sandpapir før lakkering og mellom lakkstrøkene.

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Nils

Har omsider funnet tråden og har fått lest meg opp fra starten. Imponerende på alle måter. Kreative løsninger og høy kvalitet i alt arbeid preger det du gjør. En annen sak er at du inspirerer... Har nå fått fornyet lyst til oppgradering av egen skute. Takk for fenomenal tråd med en hau flotte løsninger og fine prosessbeskrivelser! Ja fenomenal er rette ordet :-)

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 18.5.2017 at 23.18:

Båten er oppkaldt etter kona mi (som seg hør og bør). Det betyr noe sånt som "dronningens befaling". Begge to (kona og båten) er fra Thailand.

Neste gang skal jeg vise litt mer fra snekkerfronten igjen. Der er det en del på lager enda . . . .

Ellers takk til alle som følger tråden.

 

...det er vel vi som skal takke Nils, for inspirasjon, deling, veiledning, opplæring, +++  setter vanvittig pris på å få følge med og ha muligheten til å lære. Takk !!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Stella Polaris skrev for 11 timer siden:

Hei Nils

Har omsider funnet tråden og har fått lest meg opp fra starten. Imponerende på alle måter. Kreative løsninger og høy kvalitet i alt arbeid preger det du gjør. En annen sak er at du inspirerer... Har nå fått fornyet lyst til oppgradering av egen skute. Takk for fenomenal tråd med en hau flotte løsninger og fine prosessbeskrivelser! Ja fenomenal er rette ordet :-)

mvh

Arne L

 

Du verden! Jeg rødmer nesten . . .

Ser gjerne at flere kan fortelle litt om lignenede prosjekter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 6/7/2017 at 20.49:

 

...det er vel vi som skal takke Nils, for inspirasjon, deling, veiledning, opplæring, +++  setter vanvittig pris på å få følge med og ha muligheten til å lære. Takk !!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Veldig hyggelig med slik respons.

Da fortsetter jeg å rapportere fra snekkerloftet etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

crazymm skrev On 8/3/2015 at 18.36:

Jeg sier det igjen, du burde begynne å produsere slike ting til båt osv og selge. Utrolig flott arbeid og mange smarte løsninger på deg :thumbsup:

 

Jeg har tenkt litt over det. Jeg tviler på at det kunne bli mye penger av det, men jeg liker jo å drive med sånt.

 

Hva tror der om en kartholder av den typen som vist nedenfor for Kystkartheftene med spiralrygg?

Det er jo mange som har litt problemer med å holde styr på kartene. Tror dere dette ville vært salgbart i et lite opplag, håndlaget i mattlakkert teak?

 

IMG_0195.JPG.d829fed5550143432a8f92e9487d6442.JPGIMG_0189.JPG.380e826493bca3e942ae50c439db588a.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Stella Polaris skrev On 6/9/2017 at 21.43:

Hei

Jeg tror svaret er ja. Litt avhengig av hvor mange båtlapper:wink:

 

Hva med rundt to båtlapper for en slik kartholder? Ville det vært salgbart? Håndlaget i teak og lakkert med silkefin finsh . . .

Det måtte eventuelt bli arbeid for neste vinter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dårlig med respons der . . . . :nonod:

Da blir det prosjektet lagt på is foreløpig.

 

Men jeg tar gjerne mot ideer om ting jeg kunne lage som båtfolket kunne trenge/være interessert i. Fortrinnsvis håndlaget i teak og litt utenom det vanlige . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i at det ikke er måten å bli rik på.?

Men dersom en ikke har andre faste utgifter enn materialene blir det vel kun snakk om dårlig timelønn? Og det kan jeg som pensjonist leve med. Jeg vil heller jobbe på snekkerloftet enn sittepå kafeteria eller gå på bingo om vinteren når båten ligger i opplag . . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei, overså dessverre spørsmålet du stilte. Svaret fra min side er ja til 2 lapper for en slik holder.

 

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Je har snekra pakkboks på sløyden . . .

Inspirert av Vazelinas surfebrett  https://www.youtube.com/watch?v=ccFqx1PD_bU&list=PL8528373158548DCE&index=1

 

Dette er en sak som var ment å skulle bli nyttig, men som ble ganske unyttig likevel (heldigvis).  Saken er som følger:

 

I våres var jeg uheldig da turboen på Saowanee tok kvelden under henteturen fra Skjæløy. Etter å ha mekket på plass ny turbo tok jeg en prøvetur som bekreftet at turboen virket som den skulle. Men da jeg inspiserte motorrommet vel hjemme i båsen så jeg det lekket vann fra akseltetningen. Ved stillstand dryppet det bare litt, men når akselen roterte, rant det tilsvarende en god mannepiss. Saowanee har en vannsmurt akseltetning av type leppetetning, dvs. en type Simmering. Konklusjonen var da at tetningen måtte skiftes og at for å få det til måtte akselkoblingen demonteres. For å få av akselkoblingen må akselen skyves en god del bakover. Jeg regnet da som sikkert med at propellmutteren ville butte i roret, så båten måtte på land for å demontere roret også. Trodde jeg . . .

 

Jeg dro slukøret hjem og lurte på hvordan jeg best skulle få buksert båten fra Hankøsundet til opptaksplass, helst i Oslo der det koster minst (!) og er nærmest hjemmet. Jeg fikk da den lyse (???) ideen å lage en pakkboks til å montere utenpå den eksisterende som en provisorisk løsning uder transportetappen. Som tenkt, så gjort. Som hobbysnekker vurderte jeg selvfølgelig å lage den i tre! Da pakkboksen var ferdig viste det seg ved nærmere inspeksjon i motorrommet at:

 

   - Akselkoblingen manglet to av fire bolter som hadde røket, vilket resulterte i stort kast i akselen ved pakkboksen

   - Akseltetningen var derfor muligens ikke så ødelagt som først antatt.

   - Det viste seg at det likevel var mulig å demontere akselkoblingen uten å ta båten på land. Ved å vri roret helt ut til siden ble det akkurat plass til å få ut koblingen.

 

 Jeg demonterte koblingen, skiftet akseltetning med båten på vannet og monterte akselkoblingen med nye bolter og rettet opp motoren. Jeg tredde også en ekstra tetningsring på akselen som fremtidig reserve. Siste prøvetur for noen dager siden forløp uten noen uhell eller dramatikk. Ingen lekkasje fra teningen og under 5/100 kast i akselen. Nå ser båtsesongen 2017 til å være reddet, igjen . . .

 

Men nå sitter jeg med en ganske spesiell pakkboks som jeg ikke får prøvet. Den blir nok hengende på veggen til pryd i fremtiden. Nedenfor har jeg vist med bilder og tekst hvordan jeg laget den for dem som måtte være interessert i galskapen.

 

IMG_4186.JPG.3218c53584d011025a89b9810b4018c9.JPG

Her sitter eksisterende akseltening. Jeg tenkte jeg kunne feste den provisoriske pakkboksen utenpå med de seks umbrakoskruene. Selvfølgelig måttte den provisoriske pakkboksen være kløvd slik at den kunne monteres med alle andre deler på plass . . . .

 

IMG_4200.JPG.c716cb68b3bf710f40c3e6375e54e5ec.JPG

Her gjaldt det å finne et trevirke som er hardt, solid og ikke så lett trekker vann. Jeg satset på noen biter pukkenholt som jeg hadde liggende fra den gangen det ble brukt i vannsmurte lagere i møller og mindre vannturbiner ( . .du får nok bruk for det en vakker dag). Det er et tungt og utrolig hardt treslag.

https://da.wikipedia.org/wiki/Pukkenholt

 

IMG_4209.JPG.3589b62476da45f0fd53e95822921226.JPG

Emnene ble formet med sag og med sliping. Jeg tok ikke risken på å bruke høvelmaskinen.

 

IMG_4224.JPG.9583fc7d988d4cb6e26a6f7d83e6b809.JPG

Ferdige emner i pukkenholt

 

IMG_4243.JPG.a4f8c256692b217771b38f66d32a2ab3.JPG

Etter kløving og sammenskruing bores delen ferdig

 

IMG_4230.JPG.2752029773b9c82be8386526d748a775.JPG

Her lages ringen som skal presse mot flettepakningen i en provisorisk dreiebenk for anledningen.

 

IMG_4238.JPG.9c5e78bd4f8a74382ae96c586e4b2ecf.JPG

Ferdig dreid ring. Det synes kanskje ikke så lett, men også den er delt i to. Den falt igulvet ved et uhell og delte seg akurat riktig til å legges rundt akselen. . .

 

IMG_4262.JPG.d5ca0d7240a548b48b322071c1aec28e.JPG

Her er delene ferdig til montering. Delen til venstre er laget av thailandsk redwood. Det er også et veldig hardt og tungt treslag, men ikke så tungt som pukkenholt.

 

IMG_4254.JPG.7f28e6e916d31df8e7bf47080bd14763.JPG

Ferdig sammenstilt pakkboks. ferdig til å henges på veggen. Litt leit at jeg ikke fikk anledning til å teste den, men kanskje bedre slik . . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
On 6/18/2017 at 8:10 PM, Stella Polaris said:

Hei, overså dessverre spørsmålet du stilte. Svaret fra min side er ja til 2 lapper for en slik holder.

 

Arne L

 

Takk for positivt svar.

Jeg bruker tiden frem til vinteren til å planlegge og tenke litt. Men det går nok mot at jeg prøver meg med å lage ting i teak for salg til vinteren. Har noen ideer allerede og kommer tilbake til saken etter hvert. I mellomtiden jobber jeg videre med utstyr til Saowanee.

 

Her er en reparasjon på fryseboksen. Vi har dypfryser ombord. Den er u-unnværlig når vi er borte i lengere tid og får fisk som skal taes med hjem ( og den er også kjekk å ha når vi er på harrrytur og handler matvarer i Strømstad).

 

Det er en skikkelig fryseboks med Danfoss kompressor som holder ned til minus 20 grader. Men desverre har den blitt utstyrt med en lukkemekanisme som er noe herk og går i stykker etter hvert. Derfor en oppgradering som vist med to stk lukestrammere til 140 kroner/stk.

 

IMG_4321.JPG.40fd1170acbb65d498ad7c1be2ef872c.JPGIMG_4439.JPG.5b33345b5c275df7461a3c5e88f58253.JPGIMG_4446.JPG.75fc16d25e4650fd9623305dc990e2bd.JPGIMG_4509.JPG.8b39ae78225fad0a81ad0ea41b1c7ccb.JPGIMG_4510.JPG.a43542fe8c3e37cd2da8e733b7a58e68.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Aj Aj Aj, når du legger fingrene dine på det blir det kvalitet Nils!  

 

Hvordan står det til ellers?  Satt akkurat å tenkte på deg i stad. Vi ligger ute på vår faste plass (der du hadde med loff og majones til oss ?)  Kommer du og henter remskiva di snart?  Vi kommer hjem i morgen,  men drar snart ut på ferie.  

Link to post
Share on other sites

Begge båten ligger i Oslo nå. Det blir ikke Hankøsundet og Hvalerområdet før om et par -tre uker. Fint å ha Saowanee i nærheten når det er en del å gjøre. Fifffer opp lakken på dollbord og baugplattform pluss en del annet småtteri. Tar noen småturer i andedammen her inne av og til. Det er flust med makrell her.

 

Fint om du kan la reimskiva ligge til over ferien.

God ferie!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På Saowanee fjerner vi kalesjen helt i godvær og ved teinefiske om høsten. Jeg synes også at båten ser mye finere ut uten den kalesjen (men teaken på akterdekket like å bli beskyttet).

 

Kalesjestengene var veldig lange og uhåndterlige. Derfor har jeg delt dem opp ved å skjære over og lage skjøtestykker med et innvendig rør som ble limt fast med epoxy i den ene enden og som stikker langt nok ut til å gi en stabil skjøt. Samtidig har jeg lagt inn en små forlengelser på de horisontale delene for å stramme opp kalesjen. Når kalesjen er på plass vil den holde skjøtene sammen og stengene stabile.

 

Stengene er av Ø 25 mm syrefast rør. Hadde flaks med at 22 mm kalesjerør fra båtbutukken passet innvendig med glidepasning. Etterpå var sydamen på plass og sydde futteraler. Så nå blir det enkelt å stue bort kalesjen i hummersesongen.

 

IMG_4451.JPG.7b16248eb884c520115533c4010d571c.JPGIMG_4450.JPG.cf1689ba5be843d4d311d2f0ff2f5f9c.JPGIMG_4453.JPG.eac160e7dfcc67ce90f6bf470dc57003.JPGIMG_4457.JPG.acc5dba714888b885fb025318b6d511e.JPGIMG_4458.JPG.26f887b395773bae248a283065d9fab9.JPGIMG_4462.JPG.2f9e3b1c6425f60a12a9b6248637a8bb.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...