Jump to content

Mørebas 8400 dl renovering.

boble65

Recommended Posts

Ikke så lett og få tatt bilde av båten når den er inni der :) Kan nevne at aksling og hele sulamitten er ute for skifte av cutlesslager, maling av kjøl og montering av el lensepumpe . Må også sentrere aksling og hylse ordentlig inn i motor rom da det fra før var 1cm :nonod: for mye til venstre.. Motor rommet skal få ett lag porolon utenpå blymattene for ekstra isolasjon. Motorbeddingene ligger ferdigmalte klar for montering med nye bolter. Satt på ny intakskrane også.

I lugar nede i kjøl har jeg slipt ned fra null i kjøl og utover ( vinkelkutter 125mm med stålrasp er det eneste saliggjørende), ca 1,5 meter fram mot baug både innvendig og utvendig, gjort rent, rubbet godt i gammel glassfiber med hjørnet på skrapa for godt feste. Støpt opp med polyester og 300 og 600 duk fra bunn og helt ut. Har hadd kjølen helt nede i millimetertykkelse for så og bygge den opp igjen.. en god del jobb.. så topcoat (tre lag ca)innvendig og utvendig til slutt. Måtte gjøre det da jeg oppdaget hull i kjølen og samtidig oppdaget at tidligere plastreperasjoner har vært særdeles dårlig utført med plasting oppå gelcoat.. :diving: Ikke meg! men ble jo bra til slutt d :smiley:

Når det gjelder støping og slikt har jeg brukt brukt produkter fra lokalt støperi. Tror det var Reicholt el noorpool men usikker så kommer tilbake med info om det. Min erfaring er at det er produkter som er drøyere i bruk en "vanlig" polyester og topcoat fra butikk. Og IKKE minst en god del billigere.

Her er mye bra arbeid utført :smiley:

takk :-) har gjort så godt jeg kunne innenfor rimelighetens grenser :-) er jo gammel båt men vil jo helst ha det bra, gjør dette for og få en båt jeg har lyst og dra ut med og kjøre litt og kose seg :-) er også inne på tanken med og kjøpe ett halvfabrikat etterhvert ca 28-30 fot og ha som hobby, men da må jeg først lage garasje med 4 meter høy port så jeg kan stå ordentlig inne og jobbe:-) så det blir ikke i år iallefall :-)

bilde

under dørk i motorrommet er det ett hulrom, klin umulig og komme til. Gjennom der går 38mm(innvendig mål) lenseslange fra akter til lugar, hvordan i hel..... Skifte ut den..? Foreløpige tanker er og kappe den bak for så og tre ett litt mindre,fleksibelt plastrør gjennom den og fram. Time Will show:-)

For de som måtte lure: Mørebas 8400 kan være vrien og kjøre med en tamd30a i motorrommet uten hydrauliske flaps på båt. Ble en helt annen båt med de montert. Evig nok krefter for en slik båt, maks 15knop. Har vært ute i stygg sjø med masse sjø over båt, jeg ble redd,det ble ikke båten :-) snudde med halen mellom beina samtidig som jeg holdt og pi... Meg ut i frykt for og havne på tvers med bølgene i hekk! Det har skjedd ett par ganger at båt plutselig vrir seg 90 grader og det er litt hærslig..:-) det fine med litt krefter er at jeg kan gasse på og slippe det. Ha en fin dag :-)

Lite oppdateringer, har plundret endel med styrekonsoll og liming av teakpaneler. Og av alt jeg ikke trenger så har jeg klart og bestille en isotherm varmer.. Angret i to dager da jeg jo heller skulle kjøpe brytere:-S. Men får satse på at den varmer.. Teoretisk sett skal jeg jo nå kunne ha 14kw varme på fullt :-) men om det er realitet vil tiden vise..

under dørk i motorrommet er det ett hulrom, klin umulig og komme til. Gjennom der går 38mm(innvendig mål) lenseslange fra akter til lugar, hvordan i hel..... Skifte ut den..? Foreløpige tanker er og kappe den bak for så og tre ett litt mindre,fleksibelt plastrør gjennom den og fram. Time Will show:-)

Har også lurt litt på dette. Ettersom jeg finner ut så dreneres siderommene også inn i dette hulrommet under motoren via innstøpte kanaler/rør i forkant av motorrommet (sees på bildet) Klarte å få ut mye dritt av hulrommet ved å bruke sånn rørspyler for høytrykksspyler inn i den 38 mm slangen. Er det noen som vet hvordan dette lensesystemet til Mørebas opprinnelig var oppmontert? har sett noen bilder med 2 memberanpumper i hekken, men hvordan slangene til dette var opplagt vet jeg ikke. Ser ikke for meg at jeg klarer å legge ned noen lense slange lengst bak mellom kjøl-siden og hylserøret heller da klaringen bare er noen få centimeter.

Ja det stemmer at det går rør ifra siderommene og inn under dørk til motor. Har to manuelle henderson lensepumper i hekken,fra disse går det en 38mm lenseslange fram til lugar, under motorrommet(litt usikker på om den går helt frem el bare til hulrom under motor). Og fra den andre pumpen så er det slange ned i kjøl bak. Ja der er trangt..men mest plass mellom hylse og skrog finner du lengst frem mot skott til motor. 38 slangen er nok litt for stor så jeg vurderer og gå ned litt på dimensjon. (hylsa mi er ute så lett og skifte slanger nå :-)

Ok, takker for info så langt. Det var også den muligheten jeg så, å trekke slangen i en S først fram til motorskottet, så tilbake under hylserøret og i en bue ned og framover inn i den innstøpte slangen. Jeg har forøvrig ikke DL utgaven, det er mer en kombisjark med tett styrhus og mye har nok blitt defekt, fjernet og erstattet i årenes løp så defor har jeg ikke oversikten på hvordan ting har vært fra starten. Innvendig har de i sin tid ofret toalettrommet til fordel for innvendig styreposisjon. Så jeg lurer også litt på hvordan slangene til toalettet opprinnelig var montert. Ut gjennom gjennomføringen på bb side eller under vann?

Mye av den stygge kjøllukten ble borte etter en grundig skrubb av kjølsvinet og gjennomspyling av dette hulrommet under motor, var nok mye både diesel og oljesøl som hadde dratt seg inn der, det kom ut i store klumper.

Gjennomføringen på Bb side er til vasken på do. VannInntak til do har jeg stoppekrane til under luke i dørk ved trinn ned til lugar. Utløpet til do med krane er under forhøyning i dogulvet som doen står på. Er et ovalt hull under do. Utløp står under vann ja.

Redigert av boble65 (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei, har vært stilt en stund men holder på med båten i tide og utide :-) er det ikke det ene så det andre. Må bestille meg tersjer for 1500 kr bare for og skifte simmering i forkant av veiv. Har skiftet alle pakninger på girkasse nå, mangler bare en splint.. Også fått montert defroster og ferdig med eberD4n,blir fort pes når alt er trangt :-S lagt litt mer teak, mangler en teak ytterdør for og bli ferdig. Har også lagt opp alt nytt elektrisk i båten. Ble en fin blanding av 2,5mm2, 4 mm2, 6mm2, 8mm2, 10mm2, 16mm2,35mm2. Mangler bare 50 mm2 til batteriene og 70mm2 til start. Spyr snart.. Har også fornyet kabelbunt til instrumenter og nøkkelstart. Kretskort er dårlig så får se om jeg prøver og lodde el må finne et nytt... Dashbord og styrekonsoll er og snart ferdig. Må bestille 15 brytere :-( har plagdes med å få lagt inn bilder men skal gi det en ny sjanse :-)

Redigert av boble65 (see edit history)

Har og byttet cutlesslager, jævla drit og skulle ha ut det gamle, det nye smatt rett på plass etter tre dager i frysern ( glemte det av:-) skal skjære ut i skottet nå å lage ny innfesting for hylse. Satser på om ikke altfor lenge å løfte motor inn i det trange h.......rommet.

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...