boble65 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Tok en tur utpå idag ? fant ut hvor det lekker kjølevann og da jeg kunne se mens gutten jeg er onkel til var kaptein? det er varmeveksler som lekker i front av motor så må nok av med innsugsmanifoild så varmeveksler? skal komme med litt bilder når jeg gidder gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
The Dude Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Etter å ha blitt kraftig inspirert av deg og Torfinn62 kommer jeg til å bruke tiden frem til neste sommer på min Mørebas 8400 DL. Dette blir mye arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Velkommen til The Dude på forumet. Aner vi en ny oppussingstråd? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
boble65 Svart 13.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2017 Ja velkommen? du har jo allerede tak over der mellomkalesjen skal være? ser jo ut som ett greit utgangspunkt? har ikke brukt min båt siden august.. ? Sitér dette innlegget Link to post
The Dude Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Fare for at det blir en ny oppussingstråd ja. Har noen tanker om å kanskje lage dører bak styreposisjon slik at man ikke trenger å tenke på 8 meteren i forhold til flytevest. Dette kan jo også gjøre båten noe mer sikker i forhold til tyveri. Har også noen tanker om å kunne la utstyr bli værende i båten uten at det lett kan bli stjålet. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 4.November.2017 Link til dette innlegget Svart 4.November.2017 (redigert) Flott, The Dude. Håper du deler med oss, ja. Fint eksemplar av arten Mørebas dette ? Redigert 5.November.2017 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
boble65 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Her skjer det ikke mye.. hva er det slags latsabb som har denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Båten ligger i vinterdvale? Er innom og sjekker av og til og den holder seg fin og tørr selv om den ligger på vannet uten tildekning? må ordne en bitteliten lekkaskje ved babord vindu. Kun når det regner mye det kommer noen dråper? Har begynt på skole (yrkessjåfør) så litt begrenset tid til båt fram til sommeren ? men skal om en stund begynne og skru på motor og fikse lekkasje i varmeveksler og gjøre rent motorrom og fikse litt på isolasjonen. Må og ta hjem ferskvannpumpe til byssa og se om jeg får liv i den og lage gardiner? Så når vi nærmer oss mai hadde jeg håpt på og lage form til ny badeplattform? Må bare bygge lekehuset til ungen ferdig og gjøre verkstedet mitt ferdig.. puuh.. men skolen er viktigst nå? Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Det er jo det som er fordelen med å ha båt, at du aldri blir arbeidsledig, alltid ett eller annet. Når folk spør meg om når jeg er ferdig med båten pleier jeg alltid å svare at det blir jeg aldri men det viktigste er at jeg kan kaste loss når som helst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wisswass Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Heisann! Har kikket fort igjennom tråden her og ser at du har lagt ned mange timer og mye resurser på båten. Kjempefin er den. Har selv en Mørebas 9400ac som jeg skal få shina opp nå til våren, men tid og ork er et hett tema. Men å få se slikt arbeid som du har gjort med din Mørebas gir jo selvfølgelig inspirasjon. Ser du har lagt tak over der fremre kalesje skal være og det er sikkert lurt med tanke på interiøret, men jeg kommer nok til å beholde kalesjen selv om det er upraktisk som fy når sørvest og regn pisker mot båten. Fortsett å holde båten fin du, så har du en klassiker som du kan kose deg på sjøen med. :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Takk for det? jo har vært mye jobb.. men båten er grei den ? vist jeg gidder skal jeg lage ny badeplattfor Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Badeplattform? vist jeg ikke selger den i år og kjøper noe annet som er litt raskere.. men går mye tid til skole fram til sommeren ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Hadde tenkt og begynne snart og demontere innsugsmanifoild og varmeveksler og oljekjøler på motor. Men når temp ligger mellom 5og 10 minus gidder jeg ikke dra og varme opp båt for og skru? så får bare vente. Får heller holde på hjemme og bygge mere på verkstedet som jeg etterhvert skal lage ny badeplattform i? Er jo på skole hver dag i tillegg. Kult og kjøre lastebil da? hadde ikke trodd det skulle være så mye beregninger og tall når det gjelder last på bil Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Gleder meg til fortsettelsen her Lykke til med skolegang. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
HenrikN Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 (redigert) Hei. Dett er er en fin og ikke minst inspirerende "tråd". Jeg så du hadde plystring i turbo, har du funnet ut hva som forårsaket dette? Jeg har tilsvarende motor i min Nord West 740 og har plystring fra turbo i området 2500 - 3000. Snakket med et Volvo verksted og de antydet luftlekkasje og kjøre raskt gjennom dette turtallsområdet. Har lett etter lekkasjen, men kunne ikke finne noe. Tar du turboen i forbindelse med varmevekslerjobben? mvh Henrik Redigert 9.Mars.2018 av HenrikN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Må ikke selge Mørebasen vel? Kjempebåt Moro å se at du tar lastebillappen. Lykke til. Selv kjører jeg buss. Fordelen er at lasta går inn og ut selv ;) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Har ikke tenkt på det med turbo så mye annet at jeg tenker at det er vanlig at det plystrer litt.. den forrige motorn var mye værre? skal bare ha av varmeveksler og oljekjølerog bytte oringer pga lekkasje. Turbo virker og da gidder jeg ikke gjøre no med det. Skal isolere mere slik at der ikke er noen små åpninger lyden kan komme ut av. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Får se om jeg selger. Jo god båt og koselig og være på tur i den og den føles trygg i dårlig vær? har jo gjort mye med den og. Kunne egentlig tenkt meg 130/140 hk i den.. Ja stas og kjøre lastebil.. dagens biler er jo rett og slett fantastiske ? mye teori og. Men det går fint. Får ikke lov og kjøre buss men det går greit? ferdig i juni. Har jo hjulaster gravemaskin og dumper fra før. Satser på og få kranførerbevis i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Lykke til med skolegangen @boble65 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Så er våren kommet og jeg har begynt og skru. Har demontert ladeluftkjøler og varmeveksler idag. Var med nød og neppe jeg fikk varmeveksler ut men det gikk. Trengs en rengjøring nedi der etter lekkasjer. Skal ta av oljekjøler og. Skal ha nye oringer på alt og rense. Ser ut som jeg trenger ny pakning mellom turbo og manifoild også. ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Godt å se du er i gang igjen boble. Dette fikser du lett. Forresten stor maskinist i liten bolig ( litt småtrangt hos deg også) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
boble65 Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Takk takk ? ja det er litt for trangt men det skal vel gå.. skal gjøre skikkelig rent. Og se om jeg må flikke med no maling. Skal ta av oljekjøler og rengjøre di fjærene som står inni der. Blir og bruke endel pakning silikon i tillegg til nye oringer på varmeveksler for og være sikker på at det blir tett. Målet er jo at båten skal være i grei stand slik at jeg kan selge den og kjøpe større prosjekt. ( da skal jeg ha no med good plass rundt motor Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Tørket litt rent. Skal gjøre ordentlig rent og lakkere på ny. Tok av endelokkene og banket lett ut rørinnsats med en trekloss og hammer. Kan ikke se noen tegn på lekkasje eller tæring på hus. Men så jo ifjor at det rant mye kjølevæske i front så er bare nødt til og prøve med nye oringer og pakningssilikon og se om det blir tett. . Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Da er vi igang igjen? har montert sammen varmeveksler og må finne en måte og trykkprøve den i garasjen. Skulle demontere turbo idag men to av skruene satt som juling.. har sprayet og skal prøve og varme opp skruene og se om di løsner. Turboen lekker olje. Når jeg tok av det tynne returrøret fra turbo til varmeveksler var skruen tett.. så må ta den hjem og se hva jeg skal gjøre med den. Skal ta mere bilder i helga? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 Og der va turbo av. Ser ikke så ille ut men tror den lekker litt olje. Skal gjøre den ren ihvertfall og se litt på tegningene av den og hvordan pakninger som er inni der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.