Jump to content

Mørebas 8400 dl renovering.


boble65

Recommended Posts

Tok en tur utpå idag ? fant ut hvor det lekker kjølevann og da jeg kunne se mens gutten jeg er onkel til var kaptein? det er varmeveksler som lekker i front av motor så må nok av med innsugsmanifoild så varmeveksler? skal komme med litt bilder når jeg gidder gjøre det?

20170808_150451.jpg

20170808_154543.jpg

20170808_150456.jpg

20170808_150508.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Fare for at det blir en ny oppussingstråd ja. 

Har noen tanker om å kanskje lage dører bak styreposisjon slik at man ikke trenger å tenke på 8 meteren i forhold til flytevest.

Dette kan jo også gjøre båten noe mer sikker i forhold til tyveri. Har også noen tanker om å kunne la utstyr bli værende i båten uten at det lett kan bli stjålet. :boxing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Båten ligger i vinterdvale? Er innom og sjekker av og til og den holder seg fin og tørr selv om den ligger på vannet uten tildekning? må ordne en bitteliten lekkaskje ved babord vindu. Kun når det regner mye det kommer noen dråper? 

Har begynt på skole (yrkessjåfør) så litt begrenset tid til båt fram til sommeren ? men skal om en stund begynne og skru på motor og fikse lekkasje i varmeveksler og gjøre rent motorrom og fikse litt på isolasjonen. 

Må og ta hjem ferskvannpumpe til byssa og se om jeg får liv i den og lage gardiner? 

Så når vi nærmer oss mai hadde jeg håpt på og lage form til ny badeplattform? 

Må bare bygge lekehuset til ungen ferdig og gjøre verkstedet mitt ferdig.. puuh.. men skolen er viktigst nå?

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er fordelen med å ha båt, at du aldri blir arbeidsledig, alltid ett eller annet.

Når folk spør meg om når jeg er ferdig med båten pleier jeg alltid å svare at det blir jeg aldri men det viktigste er at jeg kan kaste loss når som helst.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann! Har kikket fort igjennom tråden her og ser at du har lagt ned mange timer og mye resurser på båten. Kjempefin er den.

Har selv en Mørebas 9400ac som jeg skal få shina opp nå til våren, men tid og ork er et hett tema.

Men å få se slikt arbeid som du har gjort med din Mørebas gir jo selvfølgelig inspirasjon.

Ser du har lagt tak over der fremre kalesje skal være og det er sikkert lurt med tanke på interiøret, men jeg kommer nok til å beholde kalesjen selv om det er upraktisk som fy når sørvest og regn pisker mot båten.

Fortsett å holde båten fin du, så har du en klassiker som du kan kose deg på sjøen med. :)

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt og begynne snart og demontere innsugsmanifoild og varmeveksler og oljekjøler på motor. Men når temp ligger mellom 5og 10 minus gidder jeg ikke dra og varme opp båt for og skru? så får bare vente. Får heller holde på hjemme og bygge mere på verkstedet som jeg etterhvert skal lage ny badeplattform i? 

Er jo på skole hver dag i tillegg. Kult og kjøre lastebil da? hadde ikke trodd det skulle være så mye beregninger og tall når det gjelder last på bil:giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei. Dett er er en fin og ikke minst inspirerende "tråd". Jeg så du hadde plystring i turbo, har du funnet ut hva som forårsaket dette? Jeg har tilsvarende motor i min Nord West 740 og har plystring fra turbo i området 2500 - 3000. Snakket med et Volvo verksted og de antydet luftlekkasje og kjøre raskt gjennom dette turtallsområdet. Har lett etter lekkasjen, men kunne ikke finne noe. Tar du turboen i forbindelse med varmevekslerjobben?

mvh

Henrik

Redigert av HenrikN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt på det med turbo så mye annet at jeg tenker at det er vanlig at det plystrer litt.. den forrige motorn var mye værre? skal bare ha av varmeveksler og oljekjølerog bytte oringer pga lekkasje. Turbo virker og da gidder jeg ikke gjøre no med det. Skal isolere mere slik at der ikke er noen små åpninger lyden kan komme ut av. 

Link to post
Share on other sites

Får se om jeg selger. Jo god båt og koselig og være på tur i den og den føles trygg i dårlig vær? har jo gjort mye med den og. Kunne egentlig tenkt meg 130/140 hk i den.. 

Ja stas og kjøre lastebil.. dagens biler er jo rett og slett fantastiske ? mye teori og. Men det går fint. Får ikke lov og kjøre buss men det går greit? ferdig i juni. Har jo hjulaster gravemaskin og dumper fra før. Satser på og få kranførerbevis i tillegg? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så er våren kommet og jeg har begynt og skru. Har demontert ladeluftkjøler og varmeveksler idag. Var med nød og neppe jeg fikk varmeveksler ut men det gikk. Trengs en rengjøring nedi der etter lekkasjer. 

Skal ta av oljekjøler og. Skal ha nye oringer på alt og rense. Ser ut som jeg trenger ny pakning mellom turbo og manifoild også. ?

20180417_175302.jpg

20180417_180647.jpg

20180417_182938.jpg

20180417_183420.jpg

20180417_183639.jpg

20180417_183632.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk takk ? ja det er litt for trangt men det skal vel gå.. skal gjøre skikkelig rent. Og se om jeg må flikke med no maling. Skal ta av oljekjøler og rengjøre di fjærene som står inni der. Blir og bruke endel pakning silikon i tillegg til nye oringer på varmeveksler for og være sikker på at det blir tett. 

Målet er jo at båten skal være i grei stand slik at jeg kan selge den og kjøpe større prosjekt. ( da skal jeg ha no med good plass rundt motor:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tørket litt rent. Skal gjøre ordentlig rent og lakkere på ny. Tok av endelokkene og banket lett ut rørinnsats med en trekloss og hammer. Kan ikke se noen tegn på lekkasje eller tæring på hus. Men så jo ifjor at det rant mye kjølevæske i front så er bare nødt til og prøve med nye oringer og pakningssilikon og se om det blir tett. . 

20180418_203614.jpg

20180418_205718.jpg

20180418_205902.jpg

20180418_210032.jpg

20180418_210629.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er vi igang igjen? har montert sammen varmeveksler og må finne en måte og trykkprøve den i garasjen. Skulle demontere turbo idag men to av skruene satt som juling.. har sprayet og skal prøve og varme opp skruene og se om di løsner. Turboen lekker olje. Når jeg tok av det tynne returrøret fra turbo til varmeveksler var skruen tett.. så må ta den hjem og se hva jeg skal gjøre med den. Skal ta mere bilder i helga? 

20180614_165750.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...