Jump to content

Mørebas 8400 dl renovering.


boble65

Recommended Posts

Tok av oljekjøler idag. Oljefilter må av for og få kjøler av. Glad var jeg når jeg med handmakt fikk av filteret ? trengs en skikkelig vask nedi der og litt ny lakk. Tok av oljetrykkføler og. Er det noen måte og teste den på? Var ny for to år siden men instrument har vist 10 bar uansett. Så noe er feil. Har prøvd to forskjellige instrumenter. 

20180629_174628.jpg

20180629_175524.jpg

20180629_175536.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde ute trykkventilene på oljekjøler også. Så bra ut så monterte det sammen igjen. Har vært i båthavna idag og støpt utsettingsrampe. Gikk fint og blir vel bra for di som har båt på vogn? har og bestilt sink og noen pakninger. Og simmering til bakkant av veivaksling. Satser på og skifte denne når båt skal på slip siden jeg må av med girkasse og svinghjul for og gjøre det. Bestilte meg og oljesugepumpe. Vil helst skifte olje før jeg starter opp. Må finne ut hvordan jeg skal varme bunnpanne uten og starte siden den ikke har vært startet på 9måneder? 

Link to post
Share on other sites

Tror neste båt må ha helt ny utenbordsmotor :giggle: 

Har fått på plass turbo og eksosbend.  Plagdes med og få på kjølerøret fra oljekjøler til varmeveksler men gikk tilslutt? gla jeg ihvertfall kan ta av luker så jeg får litt bedre plass til og skru?

20180711_172558.jpg

20180711_174554.jpg

20180711_174558.jpg

20180711_181409.jpg

Link to post
Share on other sites

Bruker i tillegg til nye oringer pakningsilikon original Volvo penta på det meste i ett håp om at det skal bli helt tett. Pakning mellom turbo og manifoild er en stålpakning med gummipakninger der kjølevann går. Viktig og montere denne riktig vei( opphøyning mot turbo). Og ingen pakningspasta. ? vannlekkasjen var i front av varmeveksler så håper det blir tett.  Ellers har det bære vært oljesvetting her og der. Men demonterte det meste og tettet på ny ? men den drar inn en god del fra veivhusventialsjon. Som igjen kommer ut sladrehull på etterkjøler.  Var ikke så mye slakk i turbinen på turbo. Holder nok ett år til ?

Link to post
Share on other sites

Tok meg en tur i båten og monterte innsugsmanifoild og luftfilterholder og på plass? venter med og montere røret som brukes til og suge opp olje. Så er det bare og kjøre slange ned rett i hullet og ta opp olja og slipper bøyene på røret. Så nå venter jeg på oljesugepumpe skal komme. Tenkte ikke på og kjøpe på biltema så bestilte jo en.. men men? har det ikke så travelt med båten. Stort sett vært drittsommer her uansett:thumbsdown: 

20180711_181409.jpg

20180712_164406.jpg

20180712_165737.jpg

20180712_165747.jpg

20180712_165831.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kom på at jeg måtte bruke båten litt:giggle: tok meg en solskinnstur i forrige uke. Alt virker. Eneste er at ladinga har gått fra 14.4 volt med til 13/13.5 volt. Usikker på hvorfor. Kan kanskje være for at batteriene er fulle og ikke har brukt strøm til annet en start. Må forske litt på det.. men fin tur? så makrellstimer under båten og masse krill. Og en og annen laks som hoppet?

20180815_175206.jpg

20180815_144259.jpg

20180815_144250.jpg

20180815_175201.jpg

20180815_145525.jpg

20180815_145525.jpg

Link to post
Share on other sites

Jøye meg for en jobb du har gjort her nå! Du har virkelig fått ut en flott båt av oppussinga di! Ville ikke bekymret meg for ladinga. Tror du vil finne at den mater med 14,4 hvis du har kjørt batteriene ned. Mine 100 amps ladere lader meget sjelden på topp. Fikk forklart at det var fordi bankene var nærmest full. Batteriene mine ligger på 12,9 volt når jeg stopper maskinene og der ligger de i etpar timer før de går ned til 12,7. Jeg kjører både kjøleskap og fryseboks på min bank.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott å se at motor etterhvert virker. Denne båten kan du være stolt av.
Selv har jeg har "sovna" litt i sommer. Fant ut at jeg skulle satse på bruk framfor prosjekt denne sommeren. Ikke feil det med en sånn sommer med 30 gr. i snitt. Har fremdeles mye på to-do-lista så det må hentes inspirasjon til å fortsette ;)
 

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Har sovna av litt selv og.. brukt båten selv én gang på ni måneder. Ellers bare lånt den bort? men greit å ha båt vist lysten skulle være der? driver og bygger verksted i gamle fjøsen så blir liksom ikke tid til mye båt. Sånn sett er jeg glad den er tett og fin og klarer seg selv ?

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev On 21.4.2017 at 21.10:

Sånn da var det montert i baugen ? ble ikke så værst og blir nok fint når det er behandlet med olje/lakk? skal lage en teakplate til under der for og skjule kabler. Og montere ett par 6.5 " høytalere i sidene? må nesten feires? 

20170421_173943.jpg

20170421_201345.jpg

Leste ikke jeg et sted at du ikke drakk alkohol :) fin tråd med mange fine løsninger!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...