Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Skal skifte ut anker. Har brukt Bruce kopi i mange år og vært ganske fornøyd med det. Men nå har vi en båt vekt 4,5t, 33 fot og synes ikke Bruce kopien fester godt, det er 10kg. Tenker å kjøpe Bruce på 15kg, men ser at mange sverger til Rocna. Er det så mye bedre at jeg kan skaffe 10kg Rocna? Noen som har erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Brucecopi er som navnet tilsier en kopi av det originale Bruceankeret. Kopien blir produsert av erfarne ankerprodusenter og av lokale bygdesmier verden over. Her har jeg inntrykk av at du faktisk får hva du betaler for. Jeg har hatt begge deler, og bruker nå 20 kg kopier med kjetting både foran og akter. Disse sitter bra, passer perfekt geometrisk til ankerrulla, og hogger tak umiddelbart på min 14 tonns tunge båt.

Skal du være sikker på å finne et anker som sitter kjøp deg et Rockna så tungt som praktesk mulig. Ønsker du å spare noen kroner, faktisk ganske mange, gjøp deg en Brucekopi hos en anerkjent norsk båtbutikk, og ta forbehold om at du vil ha penga igjen hvis det ikke svarer til forventningene.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk for Rockna 15 kg på min 31 fot 3,5 tonn seilbåt. Har i tillegg 10kg daumann og noen meter kjetting. Sover godt på svai i stivkuling.

 

Har og ett 10 kg bruce bak. Ikke så ofte brukt lenger uten småbarn i båten, men det jeg liker best med rockna av de to er at det setter seg der jeg slipper det. Bruce må ofte dregges bortover en stund før det tar, noe som gjør det verre å beregne, og fører til flere forsøk.

 

Jeg greier fint å heise mitt 15 kg rockna med håndmakt, etter å ha 'kjørt det løs'.

Link to post
Share on other sites

15 kg Rocna. Det koster ikke lengre skjorta, de masseproduseres nå, og de har et visst press på seg for å holde prisene nede (Mantus, Manson Supreme).

 

Jeg har selv dregget en del med Brucekopier på dårlige bunnforhold, sitter godt med Mantus nå.

 

Det er sikkert sant at det er forskjeller på Bruce-kopiene, men jeg tror ikke det er så enkelt som at "man får det man betaler for". :)

 

Se ellers http://www.baatwiki.no/wiki/moderne_anker :)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15 kg Rocna. Det koster ikke lengre skjorta, de masseproduseres nå, og de har et visst press på seg for å holde prisene nede (Mantus

Tja?? Hva sies om 4-gangern. På Seatronic får du kvalitets Bruce koper for under 1000-lappen. For tilsvarende vekt for Rocna må du vel opp i 4000,-

Link to post
Share on other sites

Og så har det noe med vekt å gjøre. Hulda er et par tonn feitere enn Escada. Hulda er utstyrt med en meget naturtro kopi av Bruce. Kan ikke huske at jeg noen gang har flyttet på meg. På en tidligere båt hadde vi en original 7,5 kg Bruce på 5 tonn båt. Med det ankeret sklei vi rundt hele Bohuslän, fikk ikke feste om det ikke hektet seg opp i ankeret til en eller annen som var ute i samme ærend. Men 20 kg Bruce er noe helt annet. Som akteranker har vi samme type kopi av Bruce. Men nå er Danmark og Bohus nokså dekket med sand, ålegress og gjørme. Hvordan ankeret vårt vil feste på andre bunnforhold vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Rocka 10 kg holder 14 tonn båt hos oss. Rocna fester raskest og sitter dønn. 20kgs Bruce kopiene våre trenger mer tid og omtanke for å sette skikkelig og bruker lengre tid på å resette ved vindendring

 

Utfordringen med Rocna er å få det opp igjen. Setter seg så j...... Hardt fast ;-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En anekdote jeg sikkert har tatt før ... en ex-kollega av meg mente det var svært viktig å være konservativ med ankeret, man burde ha færrest mulig kg med anker ombord. Nå hører det selvfølgelig med historien at han er regattaseiler. For oss turseilere blir 5 kg fra eller til på ankeret temmelig insignifikant når man allikevel fyller opp vanntanken ;-) Nei, det er bedre med 5 kg for mye i ankeret enn 5 kg for lite. Du sover neppe godt om natta med 5 kg ankervekt, bortsett fra under ideelle forhold og ideell værmelding. (Men, det er klart, drar man med håndmakt, så merker man fort forskjellen fra 10 kg til 15 kg).

Link to post
Share on other sites

Rocna 10kilo på 14ton. Holder da 5kilo Rocna på mine snaue 3-3,2ton? Ka dokk trur?

Mitt Rocna er beregnet å brukes som ekstra anker/tandem anker. Hadde det vært hovedanker hadde jeg gått for 20 kg -eller fulgt anbefalingen til Rocna. Desverre passer ikke Rocna i ankerrullene våre - og de er integrerte i skroget - så det er litt sølete å bytte de

Link to post
Share on other sites

Mantus,,,. Gikk fra 16kg engbo til 11 kg Mantus.

 

Vi byttet ut 16kg Engbo med 20kg Bruce-kopi. Med Engboankeret hadde vi bare feste i havblikk, mest elendige ankeret jeg har vært borti. Med Bruce ankeret har vi kun opplevd 2-3 ganger å ikke få feste. Den ene gangen hadde ankeret fanget en stein som fylte opp "kloa". De andre gangene har ankeret fylt seg opp med så store mengder ålegress at det ikke har klart å grave seg ned. Etter det ble jeg mer forsiktig med å kaste ankered der det er store mengder ålegress. Vil tro et anker av "plog-typen" er sikrere under slike forhold. Ellers har det en fantastisk holdkraft og graver seg bare dypere jo hardere man strammer. Engboankeret dro vi etter oss som en plog. Dykket på det noen ganger og så på hvordan det hadde oppført seg.

Link to post
Share on other sites

Erfaringen er at det er et bortimot første generasjons "moderne" anker. Vi bruker et 35 lbs CQR med 8 mm kjetting hele veien som hovedanker, men erfaringen er at det bruker endel tid på å sette seg. Jeg tror nok nyere konstruksjoner (f.eks. Rocna) er bedre. Verden går videre, også i designet av ankere.

Redigert av Herman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er Rocna patentbeskytta, eller har det kome kopiar som har same eigenskapane?

Rocnaen er jo i utgangspunktet en vidreutvikling av Bügel, så noe sterkt patentvern har de ikke, muligens vern på de eksakte målene. De kjente "kopiene" er Mantus og Manson Supreme. Rocna-designeren hevder at Manson Supreme er en dårlig kopi av Rocna, Manson hevder selvfølgelig at de har det beste ankeret. Mantus er kanskje en dårlig kopi og kanskje en videreutvikling. Jeg har et overdimensjonert Mantus, men har ikke fått testet det skikkelig. Jeg hadde en følelse av at det ikke satt seg skikkelig akkurat der jeg droppet det, men det var basert på mobiltelefongps - og jeg tok ikke høyde for at det blir noen meter ekstra når telefonen flyttes fra baug til hekk :)

 

Mantus selges i Leangbukta, indre Oslofjord, og er billigere enn Rocna.

 

Se ellers http://www.baatwiki.no/wiki/moderne_anker :)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ellers sant at Rocna er 4x prisen enn billig biltemaanker av samme vekt, men det er kanskje verd såpass dersom holdekraften er 4x?

 

Jeg rygger bakover av prisene for syrefast Rocna eller Rocna for skikkelig stor båt - men 4kkr for å kunne slippe anker nesten hvor som helst og i hvilket som helst vær og føle seg sikker nok på at man har feste til at man kan sove eller forlate båten? Verd hver krone IMO. Men jeg ankrer kanskje opp litt mer enn gjennomsnittet :)

Link to post
Share on other sites

Så Steinsvik la ut noen bilder på Facebook-siden "Langturseilere - Long Distance sailing" (rull litt ned på siden, er fra februar). De har ankret opp og bruker da Rocna. Han la også ut noen bilder av andre ankere som Delta og CQR tilhørende andre båter rundt dem. På enkelte av bildene viser da at både Delta og diverse andre ankere har dregget flere titalls meter i løpet av ei natt. Bruce holdt visstnok bedre, men satt seg ikke skikkelig med en gang. Mens bildene av deres eget Rocna-anker ble mer kjedelige, det rikket seg ikke i løpet av ei uke :giggle: Klart, det er nok også tilfeldigheter og andre variabler til stede som både ankerkjetting, lengde, daumann, osv., men bildene sier litt.. Ellers en veldig interessant tråd om ankere og ankring etter han la ut de første bildene på siden, anbefales å lese!

 

Rocna står på innkjøpslisten til sommeren, det er sikkert!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...