Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Gjerne et GoPro-kamera kunne blitt festet til ankeret, disse kan jo fåes med hus tette til flere titalls meter dypt. Mulig det blir litt for mørkt på 20 meters dyp, men til grunnere ankringer kunne det vært interessant å sett ankerets vei til feste på ulike typer bunn. Batteritiden er nok litt kort for en hel natt, men man hadde i alle fall fått et inntrykk på grunnlag av et par timers film.

Link to post
Share on other sites

Mulig det blir litt for mørkt på 20 meters dyp,

Må vel være mulig å fikse en løsning med lys?

 

Batteritiden er nok litt kort for en hel natt, men man hadde i alle fall fått et inntrykk på grunnlag av et par timers film.

En halvtime hadde vært tilstrekkelig. Kravet om at det skal tåle vanntrykket "en hel natt" er bare for at det ikke skal være nødvendig å ta opp ankeret igjen. Man trenger vel kanskje over 50 meter med ledning for å få overført signalene slik at man kan sitte i båten og vite om ankeret har satt seg eller ikke, det kan jo også bli en utfordring.

Link to post
Share on other sites

Med ekstra lys blir det noe helt annet vil jeg tro :smiley: Enkelte versjoner har wifi slik at man kan motta bilde på nettbrett eller telefon, men om wifisignalene kan gå gjennom vann og opp 20 meter (+ kjettinglengden) spørs vel, så en eller annen form for kabel må nok til ja.

Link to post
Share on other sites

Hører jeg raslelyder fra kjettingen blir det ny ankerplass. Steinbunn regner jeg som upålitelig, selv om ankeret sitter som støpt. Grunnen er at steinene kan gi utrolig godt feste, men bunnen rundt kjenner jeg da ikke, og det kan være langt til neste feste.

Link to post
Share on other sites

Jeg sov ikke helt godt natt til søndag, det var skramlelyder hele natta. Men, jeg satt svært godt. Kjettingen gikk jo rett ned fra båten, skramlelydene i natt kom fra kjettingen, ikke fra ankeret. Kjettingen hadde kilt seg fast på enkelte steder, et lite øyeblikk satt jeg bom fast (altså, ankervinsjen gav opp og ville ikke trekke inn mer kjetting) med 40m kjetting ute på 13m dyp.

 

Jeg bør vel legge til at jeg bl.a. på Bile har opplevd at ankeret helt har sluppet taket og at båten har driftet ukontrollert (midt i et felt med andre oppankrede båter) med overdimensjonert Bruce-kopi. Nå med overdimensjonert Mantus var det altså snakk om å drifte ca 14 meter i løpet av et par timer på "ubrukelig" ankringsgrunn. Det er vel et fremskritt?

 

Har du løftet opp ankeret og sjekket om det har festet seg noe til ankeret? Opplevde manglende feste i Sandspollen, da hadde en taukveil festet seg i kloa på Bruceankeret.

Ingenting unormalt med ankeret da jeg tok det opp nå.

 

Normalt er det mudder både på kjetting og anker når jeg tar opp ankeret. Denne gangen var kjettingen ren, men det var noe mudder på ankeret.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er jo fortsatt deler av bladet, stokken og buen synlig. Er ankeret kjørt virkelig bra fast, så er det bare kjettingen som er synlig :-)

Har engbo vinsj med bly line. Ankeret graver å setter seg som støpt, akkuratt som i reklamen på youtube. Hadde engbo tidligere og det var ubrukelig. Dette ankeret sitter som bare det. Er veldig, veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Engbo ankret er sikkert utviklet i Ollebukta og der sitter den.

Engboankret er ikke så gale, har brukt 23 år på å skifte det ut.

1 av 7 så slipper den med en gang så er det bare og ro den ut og da sitter den. 

De gangene jeg har våknet på natten så er det fordi at jeg er redningen til båtene på siden som ankret har sluppet. 

Så Engboankret 25 kg og 17 t båt er ikke så ille.

Som jeg pleier å si til nabobåtene som har er lite smil på lur når jeg ror ut ankret, det er bedre at ankret slipper nå, enn at Nordvesten  skal lage trøbbel på morgenkvisten.

Så Engboankret har reddet noen båter.

Så får en se om det  blir bedre med Brucen.

Mulig at det er blytauet som burde hvert skiftet ut med kjetting og ikke ankret??.. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og der var 25kg galvanisert Rocna bestilt :yesnod:

 

Godt feriepengene kom i går, det gjelder jo å få disse brukt opp raskest mulig på båtrelaterte ting før andre behov melder seg :lol: Jeg kjøpte også på Seatronic. Prøvde først å bestille fra MarinTechNorge (500kr billigere for samme ankeret) men fikk av en eller annen grunn bare lov å bestille 4-kilos anker, det blir noe lite for trygg nattesøvn..

Link to post
Share on other sites

Betilte i dag et Rocna 15 kg fra Seatronic som passer til min 36 ft seilbåt. Sluttet å ligge på svai for flere år siden etter å ha dregget en natt med CQR ankeret, så det var på tide å skifte dette ut. Hadde egentlig tenkt å kjøpe et Fortress FX16 som er et bedre anker, men da jeg bruker ankeret forut til å stige ombord  fra flytebrygger etc. blir det bedre med Rocna  tror jeg. Bøylen blir sikkert et greit håndtak, ulempen er kanskje at den blir en fin "snubletråd" når jeg skal i land!?

Link to post
Share on other sites

At fortress er bedre enn rocna er vel omstridt. Etter hva jeg har forstått så er fortress suveren ifht vekt under gode ankringsforhold, men ubrukelig som all-round-anker. Fortressen er ellers svak rent konstruksjonsmessig, og det har vært flere tilfeller av at fortress-ankeret har blitt deformert under oppankring.

 

Fortress er ellers mye dyrere enn rocna.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har snakket med en del som har Fortress, og overraskende nok er en god del av de lunkne til ankeret. Det sitter visst som rakkeren i rette bunnforhold, men om det er ikke-optimale forhold (ikke sand), er det ikke så bra. Det blir også påpekt at det lett brekker seg ut om vinden skifter retning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Angående daumann.
Jeg gjorde et lite eksperiment i går. Natten før var det mange kraftige vindkast som rykket i båten, så jeg tenkte å sjekke hvordan en daumann ville påvirke kjettingen.
Jeg dykket ned og sjaklet en 15 kg bruce-kopi på kjettingen, ca 1/3 av lengden ut fra hovedankeret. Siden det nå var vindstilt, satte fruen motoren i bakk og gav litt gass for å simulere et kulingkast.

Resultatet var at ankeret (15 kg) ble løftet opp og kastet rundt som en filledukke, uten at det så ut til å påvirke vinkelen på kjettingen det minste.
Dybde: ca 3,5 meter. Kjetting: 27 m 10 mm (7.7 ggr dybden). Se video under (kanskje litt vanskelig å se hva som faktisk skjer)

Skal prøve å gjøre en bedre test en anngen gang, på dypere vann med mindre kjetting ute, så blir effekten (eller mangelen av) mer tydelig. Nå ble anker-daumannen bare løftet litt opp fra bunnen.

Poenget er at når kjettingen, som i seg selv veier mer enn 60 kg, nærmest står i spenn, da spiller ikke 15 kg ekstra vekt så stor rolle.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, jeg er ikke helt overbevist om det. Dødmannsloddet vil uansett virke som en fjær midt på kjettingen. Selv om man har mye vekt i kjettingen vil den ha mindre og mindre effekt jo nærmere endene man kommer. Selv om loddet ble kastet rundt som en filledukke som du sier, så vil det medvirke til at rykket i kjettingen dempes. Men det var nå min mening da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er i så fall marginalt. I det rykket kom, ble kjettingen stram, uten at daumannen så ut til å påvirke det nevneverdig. Litt vanskelig å se i en todimensjonal film, men i "virkeligheten" så man det tydeligere. Med de kreftene som kommer i kulingkast, der båten driver mange meter bakover før det blir bråstopp, står kjettingen nærmest som en felestreng uansett. Den virkelige belastningen kommer i festepunktet i båten.

For å få bedre holdkraft og bedre demping, er det lurere å slippe ut noen meter ekstra kjetting og montere skikkelige, kraftige avlastere med gummidemping mellom kjetting og kryssholt.
Så slipper man å bakse med en tung daumann når man tar ut eller inn ankeret.

På tau/webbing har nok daumann en viss effekt.

http://cruising.coastalboating.net/Seamanship/Anchoring/Kellets.html

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig steinsvik :-) kjettingens vekt vil gi en viss treghet/demping i seg selv. Kombinert md avlaster og feste i kryssholt blir det så bra det kan bli. Resten er opp til ankeret. Derfor Rocna, fordi det resetter så raskt om/når det løsner

 

På Bitteliten V hadde vi Bruce på kjetting foran og Bruce på blytau akter. Fungerte skuffende bra :-).

På Bitteliten VI var det opprinnelig ankerline (web bånd) med 10 kg (!) bruce syrefast. Forrige eier var ikke fornøyd med det, uten at jeg vet om det var brukerfeil eller utstyrsfeil. Jeg har satt inn mitt gråe galvaniserte 10kg rocna. Gleder meg til prøve. Det ankeret holdt Bitteliten V på 14 tonn en hel natt det blåste 6-8ms. Et helvete å få det opp for hånd etterpå :-) Blir interessant på Bittelieten VIs sine 5 tonn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En uvitenskapelig teori ang daumann :

Dersom ankerfestet løsner pga sterk vind/endret vindrettning, vil ikke da strekk kreftene på ankertauet avta(fordi ankeret ikke lenger holder i mot), og dermed øke effekten/ vinkelen en daumann skaper, og dermed øke sjansene for at ankeret graver seg ned på ny?

 

Jeg bruker selv daumann og liker seremonien med å senke daumannen og sprette en øl på fremdekket for å markere slutten på dagens seiløkt såpass godt at jeg leter etter argumenter for å fortsette med det...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...