Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

I teorien er det ingen tvil om at ankeret i seg selv har større holdekraft med økt scope, dvs. på 4 meters dyp enn på 10 meters dyp. Men så er det slik at belastningen også er en viktig faktor når man ankrer. Det er derfor jeg selv heller velger meg litt dypere bunn enn 3-4 meter om det blåser en kuling med typisk skagerak vindkast.

 

Jeg er enig i at 100 m. kjetting på 10 m. dybde er bedre enn 50 m. kjetting på 5 m. Men 50 m. kjetting på 10 m. dybde gir bare 5:1-scope og dermed en brattere vinkel hvis kjettingen løfter seg helt ut til ankeret - som kan skje når det blåser mye.  Med en snubber - et kort tau med en kjettingkrok og en gummi rykkdemper tar du de værste rykkene. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mannen oppå skia er et av mine favorittuttrykk. Som alt annet i livet kan en kløne mislykkes med topp utstyr og en dyktig lykkes med dårlig utstyr. Vi skal ikke være med i VM i ankring(kansje krestmesterskap). Har erfaring med paraplyanker i forskjellige varianter, det forbannede Engboankeret og blytau, Diverse Bruce kopier med tau/kjetting og kjetting, samt litt erfaring med Delta anker og kjetting som båten kom originalt med. 

 

Min erfaring gjennom 30 år med båtcamping med diverse kombinasjoner på strekningen Oslo-Arendal-Gøteborg er at det meste funker, om du legger ut nok, og har nok kjetting nær ankeret. (Bortsett fra 16 kg Engbo ankeret med 75 m blytau på 3 tonn båt hvor det stort sett gikk i dass). 

 

Vi driver kystseilas i et område hvor det stort sett er gode naturhavner/havner og i og med at vi skal kose oss planlegger vi og går til trygge steder når været skal bli ugreit. (er du på jordomseiling har du ikke dette valget og bør velge fra øverste hylle)

 

I dag har vi 50 m 8 mm kjetting foran og bak. 15 kg Bruce kopi foran og 10 kg Bruce kopi bak(kunne godt hatt 15 kg, men hadde et på 10 liggende). Så langt har jeg aldri hatt problemer med denne kombinasjonen, men min observasjon er at jeg alltid legger ut mer enn båtene rundt meg.

 

Godt nok er også et av mine favorittmottoer og det er bakgrunnen for vår kombinasjon. 

Link to post
Share on other sites

I teorien er det ingen tvil om at ankeret i seg selv har større holdekraft med økt scope, dvs. på 4 meters dyp enn på 10 meters dyp. Men så er det slik at belastningen også er en viktig faktor når man ankrer. Det er derfor jeg selv heller velger meg litt dypere bunn enn 3-4 meter om det blåser en kuling med typisk skagerak vindkast. Min opplevelse er at båten ligger roligere, og ikke får like store rykkbelastninger med noe mer dybde umder kjølen.

Jeg prøver å ankre opp (spesielt på svai) på dybder som ikke overstiger 10 m noe særlig, og er det bare 5 meter så blir ryggen min ekstra glad, for jeg haler mitt 15Kg Rockna anker + 5 meter kjetting manuelt.

 

I mye vær prøver jeg å legge meg i le bak holmer, så særlig mye sjø blir det sjelden, men vindkast/kuler vil jo forekomme. Dog føler jeg at langt ankertau og daumann greier å hindre særlig rykking, men noe jaging og seiling kan det bli.

 

Er det noen grunn til å bekymre seg for at det er for grunt der man ankrer så lenge man ikke opplever rykk etc ? Jeg har jo egentlig hørt at det helst skal være noen meter under kjølen på svai da, men det har aldri voldt meg noen problemer sålangt. ...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at 100 m. kjetting på 10 m. dybde er bedre enn 50 m. kjetting på 5 m. Men 50 m. kjetting på 10 m. dybde gir bare 5:1-scope og dermed en brattere vinkel hvis kjettingen løfter seg helt ut til ankeret - som kan skje når det blåser mye.  Med en snubber - et kort tau med en kjettingkrok og en gummi rykkdemper tar du de værste rykkene. 

 

Jeg har ikke erfaring med å bruke rykkdemper på ankerkjettingen, men det slår meg at den har veldig kort virkeområde. Hvis man belaster den med 100 kg og så øker denne belastningen til 200 kg. Hvor mye strekker den seg? Et noen få centimeter? Det er jo helt klart bedre enn ingenting når belastningen er veldig stor, men som regel er ikke belastingen så stor at ikke fjæringen i kjettingen vil gi langt mer.

 

Hvis du har ankret opp på 5 meters dyp med 50 meter ankerkjetting som veier 1.4 kg/m og belaster den med 100 kg før du øker belastningen til 200 kg, vil kjettingen gi deg omtrent 17 cm. Hvis du isteden ankrer opp på 10 meters dyp og øker belastningen fra 100 kg til 200 kg, vil kjettingen gi deg rundt 43 cm. Det er dette Seilars viser til og jeg er helt enig i hans betraktning. Den fjærende effekten man får fra kjettingen kommer av at det kreves energi for å løfte kjettingen opp slik at den blir stram. På grunt vann blir det mindre høydeforskjell og mindre energi som skal til for å strekke ut kjettingen.

 

Om man tenker seg grensetilfellet hvor dybden er 0 og man altså har festet et eller annet som ligger på bakken på land og kjettingen ligger på bakken også, forsvinner den fjærende effekten helt.

Link to post
Share on other sites

 

Er det noen grunn til å bekymre seg for at det er for grunt der man ankrer så lenge man ikke opplever rykk etc ? Jeg har jo egentlig hørt at det helst skal være noen meter under kjølen på svai da, men det har aldri voldt meg noen problemer sålangt. ...

 

Hvis du ikke opplever ubehagelige rykk i båten, så er det helt topp å svaie på grunt vann. Det er også mange fordeler med grunt vann, selv om jeg ikke søker veldig grunt vann pga. dybden.

 

 

Ankringsmessig er områder med 7-10 meters dybde for meg mest ideelt om det blåser friskt. Da får jeg ut hele kjettingen på 50 meter, og det gir scope på mellom 5 og 7. I normalt rolig vær er jeg fornøyd med 4x dybden, og er da mye mer opptatt av at ankeret setter seg raskt, og holder først tomgang, og deretter forsiktig oppstramming til 16-1800rpm, dvs. omtrent 30 hk i revers. + aktuell vind. Holder båten det i ro ett minutts tid, så sover jeg godt selv med kun 4x dybden. 4x dybden er også ett scope som nabobåter bør forvente at er i vannet når de velger ankerposisjon.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at du ikke får ut hele kjettngen på 5 m. dybde? Hvorfor bare 1800 rpm, hvorfor ikke full gass? Jo mer vind jo mer kjetting / scope. Teoriene deres om at det er bedre på dybt vann stemmer ikke. har aldri opplevd rykk som er noe problem, men så bruker jeg snubber. Hvis rykk skulle være et problem må det være fordi kjettingen strammes opp, og da er det i alle fall best å ha liten vinkel på retning på draget på ankeret.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at du ikke får ut hele kjettngen på 5 m. dybde?

Det lurte jeg også på :confused:

 

Kjøre fast ankeret har vi sluttet med etter at vi byttet ut 20kg Bruce med 26kg The Knife. Sliter rett og slett med å få det opp, selv om vil ligger rett over ankeret.

Link to post
Share on other sites

Det lurte jeg også på :confused:

 

Kjøre fast ankeret har vi sluttet med etter at vi byttet ut 20kg Bruce med 26kg The Knife. Sliter rett og slett med å få det opp, selv om vil ligger rett over ankeret.

Kjører altid fast rocknaen. Med all kraft.

Legger alltid ut så mye ankertau det er plass til (ankrer sjelden i nærheten av andre men tilater meg å svaie på trangere steder hvis det er grunt og ikke ventet for mye vind.) dessuten 10 kg daumann. Kanskje derfor det ikke rykker selv på grunt vann..

Å få løst den fastkjørte Rocknaen er lett, kjører frem til anketet, så vi er rett over (og vel så det) mens vi tar inn ankertau, så gjør vi fast og kjører løs. Så tar vi inn resten. Haler anker for hånd, men med denne metoden har det aldri vært problemer (med det. Tau under/bak steiner hvis vi har sirklet mye har vi oplevd noen få ganger.)

 

En fordel med grunt vann er at du ser/ skimter bunnforholdene der du svaier hvis det er dagslys, så da ser du at det er sand hvis du er på ukjente steder som ikke er godt merket i kartet. Pleier og å ta en runde og se etter stein og grunner før vi kaster ankeret hvis vi ikke er kjent fra før.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at du ikke får ut hele kjettngen på 5 m. dybde? Hvorfor bare 1800 rpm, hvorfor ikke full gass? Jo mer vind jo mer kjetting / scope. Teoriene deres om at det er bedre på dybt vann stemmer ikke. har aldri opplevd rykk som er noe problem, men så bruker jeg snubber. Hvis rykk skulle være et problem må det være fordi kjettingen strammes opp, og da er det i alle fall best å ha liten vinkel på retning på draget på ankeret.

 

Teorien her er uangripelig. Den fjærende effekten blir mindre på grunt vann. Til gjengjeld blir holdekraften større med større scope. Hva som har mest å si med tanke på å ikke miste ankerfestet vil være avhenge av både bunnforhold og strøm-, bølge- og vindforhold. Det går an å oppnå en fjærende effekt på andre måter enn med kjetting, men du har ikke svart på mitt spørsmål om hvor mye fjæring du får av en kort taustump med rykkdemper. Jeg vil tro at man må opp i en meget høy statisk last før en taustump gir noe i nærheten av den samme effekten som en fjærende kjetting.

 

En erfaring jeg har gjort er at problemer med sjøgress på bunnen som kan hindre ankeret i å få feste er mindre på litt dypere vann, men det går med på å få feste i utgangspunktet enn å beholde feste ved økt belastning.

Link to post
Share on other sites

Det er sjelden aktuelt i beskyttede farvann, men når kjettingen er strukket kan det gi ekstremt kraftige rykk.(har opplevd det i forbindelse med fiske og bølger).  En rykkdemper vil dempe dette betraktelig men lang kjetting med enda lengre tau funker enda bedre. Leste en artikkel om ankring på Practical boatowner for lenge siden og der forklarte de at den øverste delen av kjettingen som henger "rett" ned fra båten har liten effekt, dvs. den øverste 1/3 delen evt. halvparten. Det er f.eks bedre å ha en grovere kjetting halve lengden og tau resten enn enn samme vekt fordelt på hele lengden. Jeg har dessverre vinsj som kun tar kjetting så det er ikke praktisk for meg og heller nødvendig da jeg ikke driver med ekstrem ankring.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det nok vanligvis ikke spiller så stor rolle hva som skjer om kjettingen strekkes helt ut fordi man sjelden opplever så store krefter at det skjer. Når det gjelder hvor man har mest glede av vekten i kjettingen, har dette mye å gjøre med hva man ønsker å oppnå. Når det gjelder å øke ankerets holdekraft, vil det være best med grovere kjetting og tau som blueline sier, fordi tyngden av den grove kjettingen vil motvirke den vertikale kraftkomponenten i ankertauet som prøver å løfte ankeret opp fra bunnen.

 

Når det gjelder å dempe ut rykk, dvs. å tillate båten å bevege seg mens kraften øker, er det omvendt. Da har man mest glede av tyngden i kjettingen nærmere båten, der hvor kjettingen vandrer mest opp og ned. Har man ankret opp på 5 meters dyp, er det 5 meter fra den enden som er festet i båten at vekten gjør mest nytte. Men ved ekstreme statiske belastninger vil kjettingen dempe mindre enn et tau fordi den uansett vil være strukket nesten helt ut og da har man mer glede av elastisiteten i et tau enn vekten i en kjetting. 

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at du ikke får ut hele kjettngen på 5 m. dybde? Hvorfor bare 1800 rpm, hvorfor ikke full gass? Jo mer vind jo mer kjetting / scope. Teoriene deres om at det er bedre på dybt vann stemmer ikke. har aldri opplevd rykk som er noe problem, men så bruker jeg snubber. Hvis rykk skulle være et problem må det være fordi kjettingen strammes opp, og da er det i alle fall best å ha liten vinkel på retning på draget på ankeret.

-Jeg ser ikke behovet i mitt tilfelle for å legge ut 10x dybden, dvs. 50 meter kjetting på svai. I følge bruksanvisningen til rocna så har det liten effekt å legge ut mer enn 8 ganger dybden. Min erfaring er at når man har riktig ankerutrustning, så vil man ligge bra om kjettingen er 4-5 ganger dybden dersom hele 50 meters lengden er ute. Er det meldt dårlig vær kan jeg imidlertid øke scope, men aldri til mer enn 6-7 ganger dybden. Værmeldingene er såpass gode at man rekker å trekke inn i gode uthavner om været som kommer har ett navn.

 

-1800 rpm gir båten som veier ca. 8 tonn omtrent 6 knop på flatt vann. Å gi på alt man har oppleves unødvendig når kjettingen alt står som en fiolinstreng. De av dere som gir full gass ved nedkjøring av anker. Hvor stor motor, og hva slags ankerutrustning?

Link to post
Share on other sites

Vi lå ofte på 2-4 meter dybde på langtur, og vi la sjelden ut mer enn 20-25 meter da. Kanskje ned i 15 meter. Det holdt helt fint. 50 meter skaper som regel store komplikasjoner om det er så grunt uansett, da det som oftest er andre båter eller land i umiddelbar nærhet ved slike dybder.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved 5m dybde vil jeg nok også ha ca. 25m ute, med mulighet for å ta inn noen få meter om det blir trangt. Har imidlertid alltid minst 5x dybden ute når ankeret kjøres ned i bunnen ved slike dybder. Det er fordi kortere kjetting gir mindre trekkraft langs bunnen, og da må man kompensere med større scope akkurat mens man etablerer ankeret i bunnen. Det er hvertfall min erfaring etter å ha slitt med å få feste noen ganger. Er først ankeret skikkelig etablert, så er jeg mindre redd for å redusere scopet. Det er imidlertid på slike dybder i sverige at jeg føler bruce kopien min på 20 kg og Rocna ankeret mitt på 20 kg skiller minst i holdekraft.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker generelt sett ikke å ankre grunt, da bekymrer jeg meg ofte for å dunke neddi, f.eks fordi det ikke er jevnt grunt eller pga en bølge. Det er ofte lite hensiktsmessig å legge ut for mye kjetting/tau dersom det er grunt, tross alt øker svaiarealet, og er det sikkert at det er dypt nok i hele svaiarealet? I tillegg øker risikoen for rykk. Nå har jeg heldigvis elektrisk vinsj...

 

Rykkdemper er imho ganske nødvendig dersom påkjenningene blir store nok til at ankerkjettingen rykker, og helt unødvendig dersom de ikke blir det. Mao, under normale norske oppankringer er det lite nødvendig. Men igjen, jeg har opplevd at ankerkjettingen har hektet seg fast i noe i bunnen nært båten, slik at det ble rykking under forhold hvor det var helt uventet.

 

Forsheda-demperene kom med spesifikasjoner på strekklengde vs påkjenning, men papiret er selvfølgelig forlengst forsvunnet.

Link to post
Share on other sites

Poenget med snubber er tosidig: Avlaste kabellaret på vinsjen og unngå at raslingen i kjettingen forplanter seg til skroget (og ødelegger nattesøvn for de i forpiggen). Egentlig er det sjelden nødvendig med gummi rykkdemper på snubberen, men det har fordelen at det blir lettere å plassere kjettingkroken foran rulla. Det er mulig at dere som bare legger ut 15-25 m. opplever rykk som et problem? Jeg har aldri gjort det. 

 

Trives best på 5-6 m. liker meg ikke under 4m. med en kjøl på 2 m. Bakker inn ankeret forsiktig i starten og full guffe til slutt. Legger ut 40- 50 m. også på 5m. hvis det er plass. Ser ingen grunn til ikke å gjøre det, har elektrisk vinsj. Skulle det komme noe kraftig vær i løpet av natten har jeg skikkelig scope.  Å ta inn på scopet etter at ankeret  er satt forstår jeg i alle fall ikke (med mindre det er plassproblemer), skulle uværet komme kommer det sikkert fra en annen kant og da må ankeret ditt evne å resette seg. 

 

Pleier å legge meg slik at jeg ikke er trøkt opp i andre båter eller nære land. Du kan selvsagt ikke gjøre noe med hva andre måtte finne på etter at du har ankret selv, men det hender jeg har ankret på nytt.  F.eks. den gangen den nye naboen la seg rett foran oss, slapp ankeret rett ned - det var det- og rodde i land. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget med snubber er tosidig: Avlaste kabellaret på vinsjen og unngå at raslingen i kjettingen forplanter seg til skroget (og ødelegger nattesøvn for de i forpiggen).

Åja ... kan godt hende det er mer bråk i forpiggen enn hva jeg aner, sover ikke der selv. Svært sjeldent er det rasling som forplanter seg i hele båten, da antar jeg at noe av kjettingen eller ankeret er i kontakt med stein.

 

Er det egentlig noe poeng i å avlaste vinsjen under normale forhold? Da har man en nokså konstant og nokså statisk kraft på kabular og vinsj, som nok er lavere enn den kraften man utsetter vinsjen for under oppvinsjing av anker? Slik tenker i allefall jeg, dette bør vinsjen tåle.

 

Rykk har jeg opplevd to ganger, det var i Bestumkilen da jeg antageligvis ankret opp litt nært bøyer der og selve kjettingen satte seg fast i noe nokså nært båten. Den effektive lengden på kjettingen ble da ikke stort mer enn dybden, litt vind og bittelitt bølger så ble det rykking. Det andre er oppankring utenfor Danmark (høvelig grunt) i kuling eller frisk bris med for lite kjetting ute. Skal man tro Peter Smith så kan rykk bli et problem også med masse kjetting ute dersom forholdene er ekstreme.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at en enkellast river ankervinsjen i stykker, men kabellaret sitter på et lager som slites med gjentatte lastsykler. Når kabbelaret ikke går rundt fordeles lastene på de samme punktene. Tisvarene må,kreftene tas opp i innfesting av vinsjen, etc, etc. Det kan dannes sprekker som vokser , eller såkalt materialtretthet. Det koster meg 10 sek å rigge en snubber. Hvis det blåser litt vandrer båten og da vil det rasle i kjettingen. Greit å slippe den lyden.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...