Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

Synes Rocna virker bedre enn Bruce på bunn med mye sjøgress og at det er mindre sjanse for at en stein legger seg i "gapet" og hindrer at det graver seg ned, noe jeg har opplevd med Bruce noen ganger.

De to tingene der er kanskje de største ulempene med Bruce. Har opplevd begge, særlig at det fyller seg med ålegress. Har man først fylt opp gapet med ålegress eller tare kan man glemme å få feste. Ellers synes jeg Bruce kopien min fungerer strålende. Nå har jeg kanskje overdrevet litt (20kg på Viksund 30 fot), men jeg har mange eksempler på at det bare graver seg dypere jo hardere man trekker. Enkelte ganger har jeg fått opp ankeret med blåleire langt over sjakkelen. Du skulle hatt en tung båt for å rive løs det.

Link to post
Share on other sites

Ville selv valgt et av de nyere ankere - Rocna, Spade eller Mantus.

Spade taper på pris. Valget står mellom Rocna og Mantus - i allefall for de av oss med en "normal" økonomi. I allefall etter mine definisjoner av hva en "normal" økonomi innebærer. :-)

 

(og dersom man har en "normal" økonomi og et "normalt" anker/båtbehov, så er kanskje Bruce-kopi å anbefale allikevel - for Bruce-kopi gir nesten uten tvil best forhold mellom ytelse og pris. Da forutsetter jeg bl.a. at "normale" folk holder båten sin i båsen dersom det er meldt dårlig vær. For meg er Mantus-ankeret verd hver krone, med mitt båtbruk er det viktig å kunne låre anker nesten hvor som helst, nesten under hvilke som helst forhold, og ta kveld uten bekymringer).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt Mantus på min Viknes 880 er helt fantastisk. Skiftet fra Engbo og det er en ny verden. Dykker endel, og har vært nede og sjekket og det er som reklamen tilsier. På "etparmeter" har det gravd seg ned og satt seg skikelig. Engbo var totalt ubrukelig...

Sikkert et OK anker, men testen...... :nonod:   ødelegger.

Synes tydelig han er på dupere vann med "Mantus"  og et anker som umiddelbart graver  seg ned er unikt,  nesten som det er en vaier der...........

Selv 900 g ankret var som en mulvarp ............... Utrolig.  

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. 

 

Jeg skal ut å handle anker, og har vel egentlig falt ned på at det er Rocna som gjelder. Har planer om å forsøke meg på svai, og da vil jeg gjerne ha noe som sitter. Men det er DYRT! Men så fant jeg denne på nett: http://www.watski.no/Rakicevic-Storm-118oSNoen som kjenner til dette? Finner lite om det på nett. Det ser jo ut som en Rocna-kopi, men funker det?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ut å handle anker, og har vel egentlig falt ned på at det er Rocna som gjelder. Har planer om å forsøke meg på svai, og da vil jeg gjerne ha noe som sitter. Men det er DYRT!

Er du sikker på at det er galvaniserte anker du ser på, og ikke syrefast? Syrefaste anker er svindyrt, ja. Galvanisert Rocna er dyrt, men i en annen størrelsesorden av "dyrt" :-)

 

 

Men så fant jeg denne på nett: http://www.watski.no/Rakicevic-Storm-118oS

 

Aldri hørt om - duger sikkert det også.

 

http://www.nauticalanodes.com/... Serbia.

 

Interessant - selv om jeg oppfatter Slovenia som en adskillig mer "nautisk" nasjon enn Serbia :-)

 

40% påslag for "anerkjent fabrikat" dersom man går fra Rakiecevic til Rocna.

 

Ikke glem å vurdere Mantus - http://www.baatwiki.no/wiki/Mantus- ligger vel et sted mellom Rakiecevic og Rocna i pris, tipper jeg, fra norsk leverandør.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mantus

 

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var "friske" priser gitt.... 14.150 for 20 kg. rustfritt  :eek:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt samme størrelsesorden, men jeg vil fortsatt påstå at 6700 kr for et dårlig anker ligger litt utenfor det som er akseptabelt for båtfolk flest. :-)

 

20 kg galvanisert M-anker fra Maritim koster NOK 1159 - https://www.maritim.no/m-anker-20-kg-galvanisert- altså, syrefast koster her nesten seks ganger så mye. Omtrent samme prisforhold mellom syrefast og galvanisert som for Rocna og Mantus.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt samme størrelsesorden, men jeg vil fortsatt påstå at 6700 kr for et dårlig anker ligger litt utenfor det som er akseptabelt for båtfolk flest. :-)

 

Den dagen jeg er enig med deg i at disse Bruce-kopiene er dårlige ankere skal jeg gi deg rett, men jeg ligger fremdeles fint med 13 tonn og neste like mye vindfang som når du har en av "klutene" dine oppe.

Slik sett er det i hvert fall for meg bortkastet å legge  over 50% i et anker som i tillegg ikke er laget i EN del. Når det gjelder prisforskjellen på galvanisert og rustfritt så er det med en Bruce-kopi fortsatt mulig å tenke seg å handle, det er det ikke med Mantus. Slik ser jeg i hvert fall på den saken.

I dag polerte jeg forøvrig 2 x Bruce rustfrie med Autosol og du verden så fint det ble  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VT,  Bruce, er ankeret utviklet for ankring av Rigger, ikke lystbåter,  Men blanke og fine på bauen,  det duger de til.  :pray:

 

Når kone og barn sover ombord,  så må du ha et anker som virkelig sitter i havbunnen,  Rockna, Spade, Mantus  ++  er de som gjør jobben.

Og i fremtiden kommer det sikkert noen som er enda bedre,  da bytter jeg mitt Rockna med et slikt.

Ha en flott sommer,   :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ble det noe konklusjon på hva som er det beste ankeret?

 

Siden jeg er en ekte Hvaler-gutt betaler jeg selvsagt ikke en krone mer enn nødvendig for saker og ting. 10-20 båtlapper for et anker er selvsagt helt uaktuelt for meg. Tenkte derfor at jeg kunne smi meg et i garasjen for en billig penge. Er det noen av dere med et Rocna eller Manta anker som kunne tenke dere å legge ut en målsatt tegning? Trenger i tilfelle litt tykkelser, vinkler og dimensjoner.

Link to post
Share on other sites

VT,  Bruce, er ankeret utviklet for ankring av Rigger, ikke lystbåter,  Men blanke og fine på bauen,  det duger de til.  :pray:

 

Du vet da ar jeg ferierer i en rigg Careka  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ble det noe konklusjon på hva som er det beste ankeret?

Jeg ser det som hevet over enhver tvil at "moderne bügel-stil" (Rocna, Mantus, Spade, Manson Supreme, og nå også et anker fra Serbia som jeg ikke kan uttale navnet på) er langt bedre enn Bruce-kopi.

 

Hvilket av disse (Rocna, Mantus, etc) som er best, det er ikke lett å si - men Spade faller ut pga høy pris, og Rocna'en er den som er mest velutprøvd av de øvrige. (Se forøvrig http://www.baatwiki.no/wiki/Moderne_anker)

 

Jeg kan legge en tommestokk på mitt Mantus og fotografere i vei dersom det hjelper deg noe på vei - men å lage tegninger av den, faller litt utenfor min kompetanse og kapasitet her og nå. Og dessuten tror jeg ikke jeg skal til båten før torsdag nå ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Umulig for en amatør med tommestokk og kopiblyant å lage en produksjonstegning som fult ut beskriver geometrien her er jeg redd. Kan du ikke kjøpe et anker, måle opp selv og levere ankeret tilbake innen angrefristen? Litt på kanten kanskje?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Torsdag hoder lenge Tobixen, ingen hast :wink:  Fint om du får med noen dimensjoner (tykkelser og lengder) og vinkler også.

 

REM, du er nok inne på noe der. Jeg har ikke glemt den fine skissa jeg fikk av ankerrulla di, veldig takknemlig for det :yesnod:  Men løsningen med å kjøpe et og levere tilbake synes jeg blir litt for frekt :saint:

Link to post
Share on other sites

Har nå skiftet fra Bruce-kopi til Rocna, stor forskjell!! Det er 10kg, båtvekt 4500kg. Vi har brukt Bruce-kopier i mange år på forskjellige båter, altså også forskjellige Bruce. Stort sett vært fornøyd, men ikke med det som nå er skiftet ut. Funderer på om det kan være små forskjeller på disse kopiene, kanskje ikke lett å se, som fører til at noen får dårligere egenskaper? Det er antagelig mange som produserer de. Har også snakket noen som hevder syrefaste er bedre pga mindre motstand når de skal ta tak, ikke helt sikker på den teorien, men lekre er de!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...