Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei!

Har snorklet mye på anker i Karibia de siste tre månedene. Det er høyst interessant. De fleste anker sitter godt, til en viss grad, men registrerer at det er store forskjeller i hvor raskt og enkelt de ulike typene setter seg. F.eks. CQR, som veldig mange bruker, krever en viss kunnskap og erfaring for å sette trygt. Om det løsner fra bunnen eller lander på siden, kan det dregge til Mexico uten å sette seg på nytt. På større ankringsfelt ser man ofte plogspor i sanden, som strekker seg titals meter avgårde. Slik oppførsel skal ikke et anker ha, spør du meg.

Når det gjelder Bruce(og kopier) er det overraskende få av de her, i alle fall som ankrer med dem. Har bare sett ett "in action", et 25 kg syrefast som hang på en australsk båt, og det satt seg og holdt overraskende bra (sandbunn med litt gress).

 

Vår erfaring er at de som bruker moderne anker (Spade, Mantus Supreme, Rocna og andre lignende typer) så godt som alltid sitter bom fast uten å dregge. Det bekrefter også eierene når jeg spør. Når vi kommer til en ukjent ankringsplass om natta og ankrer på ti meters dyp, er det godt å vite at ankeret høyst sannsynlig har gjort jobben sin på bunnen. Når ankeret er ute av syne, må man bare stole på at designet fungerer. Til nå har Rocnaen satt seg umiddelbart (på kortere enn to meter. Nesten alltid på en meter) alle gangene. Jeg snorkler også ned og legger en sjakkel på bunnen ved siden av ankeret for å kontrollere mot dregging. Det begynner å bli kjedelig.

 

Nå høres jeg kanskje ut som en selger, men for oss har de 5200 kronene vi investerte i anker vært verd hver en krone.

Ja, det koster noen tusen kroner ekstra for et moderne anker, men ta også med i regnestykket hva som henger i den andre enden av kjettingen!

 

Overraskende mange vi har møtt, har ikke visst hvilken type anker de har i baugen. Og likevel stoler de på at båten skal ligge stille i liten kuling mens man sover godt om natta...

 

Man velger selvsagt hva man selv vil ha, men for vår del er det ingen tvil.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erfaringer eller tips med CQR-ploganker ?

Min erfaring er at CQR ofte legger seg på siden og ikke graver seg ned. Jeg skal aldri ha CQR igjen. Jeg ville også ha valgt ROCNA fremfor Bruce, det har jeg hørt fra flere og sett i diverse tester - selv om man må ta disse testene med en kg salt. Bruker Delta selv, veldig godt fornøyd.
Link to post
Share on other sites

Så en omfattende test av både eldre og moderne ankere lagt ut på langturseilersiden på Facebook. Overraskende store variasjoner, selv for moderne ankere!

Linken peker på en "metaundersøkelse" på Peter Smiths websider, hvor han kommentert noen av svakhetene med mange tester og angivelig presenterer en håndfull av de mest seriøse testene og skrotet resten. Det er jo vel og bra, men man må ha i bakhodet at Peter Smith antageligvis også har en meget sterk "bias", og at det ikke er usannsynlig at "tester hvor Rocna gjør det bra" har en litt lavere barrierre enn "tester hvor Rocna gjør det dårlig" til å bli utvalgt.

 

Forøvrig gleder jeg meg over Kippari-testen, som er ny siden sist. Den bekrefter at Mantus er et godt anker. Det er også veldig interessant å se at min påstand om Fortress stemmer veldig godt; Fortress er en soleklar vinner gitt riktige bunnforhold, men helt ubrukelig som et allround-anker. Jeg tipper det er noe av det samme med Engbo-ankeret, som jeg har sett mange negative tilbakemeldinger på her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et 16kg Engbo stående i garasjen, og der "sitter" det godt!  :smiley:

Etter 2-3 "slippscener" ble det byttet ut med et 10kg "Seatronic-Bruce" for 8-9 år siden. Bruce'n har så langt aldri sviktet!

Engbo-ankeret ble brukt som akterfortøyning med ca 40m kjetting, på samme måte som Bruce'n blir brukt nå.  

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å bemerke en ting i denne tråden.

Etter jeg byttet båt ble det kjetting(henholdsvis 50 meter 6mm akter og 70 meter 8mm forut) i stedet for bly-tau. DET ble forskjell det.

Selv om båten er 12-13 fot lengre enn den vi hadde og et vindfang på størrelsen til en liten høyblokk så ligger jeg langt bedre nå enn tidligere.

Det forrige båten hadde 15 kg bruce kopi og denne har 20 kg bruce kopi, men den store forskjellen er kjetting vs. bly-tau.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt Rocna og Peter Smiths på Sailnet. Vanvittige diskusjoner der, som det jo blir når det er snakk om ankere. Men det som kanskje er verdt å merke seg er at Peter Smith litt for ofte bikker over i det fanatiske når det kommer til å sverte andre produkter. Det skulle vise seg at Rocna, som fronter seg som et premium-produkt, har brukt svakere legeringer enn det de har avertert etter å ha flyttet produksjonen til lavkostland. Dette blånektet Peter Smith helt til en forumbruker fikk testet ankeret sitt metallurgisk og postet resultatene sine på nettet. Da ble det bot og bedring. På et tidspunkt lovet West Marine pengene tilbake til alle som hadde kjøpt et rocna anker  Et innblikk i saken kan man f.eks. lese om her og her. Tror nok ikke saken hadde blitt så voldsomt stor om ikke Rocnas markedsstrategi har vært å stemple andre ankere som totalt underlegne med mer enn en liten dose arroganse. Har forøvrig et gammelt orginalt bruceanker som jeg aldri har noe problemer med å sette. For meg som holder til i indre Oslofjord er det viktigere at ankeret setter seg konsekvent med kort scope framfor maksimal holdekraft. Sånn sett har jeg vært veldig fornøyd med bruce.

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på hva som er riktige forhold for Engbo ankeret. Jeg har ingen positive erfaringer med Engbo ankeret vi tidligere hadde. Med forbehold at det har kommet nyere varianter med vesentlig bedre egenskaper.

Ollebukta (Tønsberg)  må være det perfekte stedet, det er jo der de har vunnet noen tester.

Kjøpte et Engbo 25kg sammen med vinsjen akter. har funnet de samme bunnforhold noen plasser.

 

Men ofte må jeg ro ut både  en og to ganger før det sitter.

Har det først satt seg, så kan du sove trykt. Det skal det ha.

 

Brusen forut (bank i bordet) har ikke skuffet, den har til å med funnet seg en make en plass vi ankret.

Så nå blir det 20 kg Org Bruce i begge ender, kjetting forut og bly-tau akter med dø-mann på opptil 25kg   

Så får en se.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hmm, har det samme som deg roger-jo. Vet ikke hvem som har kopiert hvem. Jeg har nå 50 meter 10 mm kjetting på ankeret foran. Fant 50 meter til på Finn.no som blir skjøtt inn før vi drar på ferie i mai. Noen ganger var 50 meter i korteste laget. Akter har vi 50 meter 14 mm blytau. Og 20 kg Bruce-kopi i begge ender.

Link to post
Share on other sites

Lest mye diskusjon her inne og mange meninger. Også lest masse tester i forskjellige magasiner, norske og andre. Felles for alle er at Rocna er best. Bruce kommer faktisk dårlig ut i alle testene, som regel også slått av Delta som mange her mener er helt ubrukelig.

 

Jeg har i mange år hatt Engbo anker og aldri hatt problemer med det. Cluet er å slippe det langt nok ute når en ligger mot fjell. Har faktisk slitt mer med Bruce'en for å banne i kjerka. Har Delta i baugen nå og også dette sitter bra MEN en må minsta ha 3 x dybden ute med kjetting. Tror rett og slett folk ikke har tålmodighet nok er min mening.

Link to post
Share on other sites

Det er mange som hevder at Bruce er "godt nok" - og anekdoter som at jeg selv flere ganger har opplevd å dregge på Bruce-kopi, de ansees gjerne som verdiløse fordi problemet like godt kan ligge i "dårlig kopi" som at Bruce ikke er godt nok. Vel, jeg mener å ha gjort relativt mye meta-research på dette, og har konkludert:

  • Bruce-kopi er helt klart overlegen på kvalitet ifht pris. Dersom man trenger et allround-anker, men ikke ønsker å legge mye penger i det, så er Bruce helt riktig valg. Dersom man er litt bevisst på oppankringene (unngår å ligge for anker i dårlig vær, har nok med tau/kjetting ute, bruker daumann, kjetting eller blytau, velger seg en lun uthavn, er bevisst på bunnforholdene, kjører inn ankeret og verifiserer at det sitter godt) så er Bruce godt nok.
  • Dersom man bruker ankeret mye, så bør man investere i et "moderne" konkavt anker - enten Spade, Rocna, Mantus, Manson Supreme, Rocna Vulcan eller Bügel.
  • Hvilket av disse som er best, det blir nærmest et religiøst spørsmål - det finnes lite med seriøs forskning på dette. Ihht testresultater nøye valgt ut av Peter Smith (som representerer Rocna), så er muligens Manson Supreme og Bügel signifikant dårligere enn Rocna, Spade og Mantus.
  • Når man ser på tilgjengelighet og pris her i landet, så er det to som skiller seg ut - Rocna fra Watski og Mantus fra Giramar. Selv har jeg valgt det siste. Mantus'en er noe billigere, kanskje bedre, sannsynligvis jevngod med Rocna, men mindre velutprøvd.
Link to post
Share on other sites

3x dybden ble nevnt. Det er et /absolutt/ minimum. 5x dybden er "normalt" minimum, helst 7x. Etter det, skal en ha ut grusomt mye kjetting for å få drastisk forbedret effekt. Vi bruker aldri mindre enn 20 meter kjetting, uansett hvor grunt det er.

 

En anekdote: for tre uker siden lå vi i en trang bukt med mange båter og 2-3 m dybde. En gjeng dansker i en charterbåt kom inn og skulle ankre. Tydeligvis for første gang i sitt liv. Teknikken var å gå dit de ville ligge, så slippe ut 1x dybden. Mannen i baugen stoppet vinsjen i det sekundet ankeret landet på bunnen. Etter å ha dregget bakover tre ganger, kjørte jeg lettbåten bort og forklarte at ankeret må sitte fast i bunnen, ikke bare ligge på bunnen. Jaja... :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den filmsnutten viser slik jeg ser det at Mantus er det eneste ankeret som ikke trenger kjetting for å ta skikkelig tak (ut fra vinkelen på tauen når han trekker ankerne etter seg) :wink: Filmen viser at Mantus fester seg lett og holder godt, men er den vinkelen realistisk i fohold til hvordan folk flest setter et anker?

Link to post
Share on other sites

Hmm, har det samme som deg roger-jo. Vet ikke hvem som har kopiert hvem. Jeg har nå 50 meter 10 mm kjetting på ankeret foran. Fant 50 meter til på Finn.no som blir skjøtt inn før vi drar på ferie i mai. Noen ganger var 50 meter i korteste laget. Akter har vi 50 meter 14 mm blytau. Og 20 kg Bruce-kopi i begge ender.

Da jeg har original og du kopi så er det avklart  :lol:  l

Ps. foran Bruce 1977. Godt ut på dato sier noen,  men satt den på 70/80 /90 tallet så er vel havbunnen den samme i dag.

Tester blir som en vil ha den.

Det skulle være rart om ikke noen skulle greie og lage et bra anker i dag.

 

Jeg har i mange år hatt Engbo anker og aldri hatt problemer med det. Cluet er å slippe det langt nok ute når en ligger mot fjell. Har faktisk slitt mer med Bruce'en for å banne i kjerka. Har Delta i baugen nå og også dette sitter bra MEN en må minsta ha 3 x dybden ute med kjetting. Tror rett og slett folk ikke har tålmodighet nok er min mening.

Det er litt vær avhending hvor tålmodig en kan være og bly tauet er bare 50 m Dømann på med en gang.

Det har blitt noen turer med jolla og Engbo, men sitter den så sitter den og når det blåser litt opp  så er det flere som henger på meg

Men det er det med fast første gangen, som skal bli artig og teste med Brusen bak.

3 x dybde er lik kaffedregging, enig med " Steinsvik " vinden bestemmer om det blir 4 til 8 X dybden

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er meta-research i anker-kontekst?

Meta-research, i den forstand at jeg ikke har gjort noen egen forskning (research) på dette, bare rotet rundt på nett og lest meg opp på tester og erfaringer gjort av andre. Altså research på tidligere research. Research på research, det er meta-research.

 

De videosnuttene over, de er vel laget av eller på oppdrag av Mantus? Da er det slettes ikke sikkert at konkurrentene har fått lov å konkurrere på like vilkår.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..., som regel også slått av Delta som mange her mener er helt ubrukelig.

 

Jeg har Delta og er veldig godt fornøyd - har ikke sett noen som mener det er ubruklig? 

 

Unasett som andre nevner: Vekt på ankeret, (lang) kjetting, og helst mer enn 5X dybden hjelper veldig. 

 

M.h.t rar ankring har jeg sett mye rart. Det rareste var muligens i Hellas når alle lå som en sildestim i vinden. Inn i bukta kommer en charterbåt med polsk flagg. Han kommer inn med vinden i hekken, slipper ankert 10 m. foran min baug og bakker tilbake mot vinden. Jeg fikk forklart at det kanskje ikke var så lurt. Han tok poenget etterhvert... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville selv valgt et av de nyere ankere - Rocna, Spade eller Mantus. Har mest erfaring med Bruce-ankere men har benyttet Rocna to ganger. Synes Rocna virker bedre enn Bruce på bunn med mye sjøgress og at det er mindre sjanse for at en stein legger seg i "gapet" og hindrer at det graver seg ned, noe jeg har opplevd med Bruce noen ganger. Har også tro på at disse konkave ankerne bedre takler store vindreininger, men det er ren spekulasjon.

 

De fleste tester (som det også er vist til tidligere i tråden) viser at Rocna m.fl. er mange ganger bedre enn Bruce, samtidig viser testen utført i Bohuslän av Svenska Kryssarklubben et litt annet bilde. Link til testen: http://www.poly.se/poly/UserFiles/File/ankartester_text_o_bilder_KAY%20v2.pdf

Mulig at forskjellen er mindre i den litt bløtere bunnen det er mye av på den svenske vestkysten. Savner derfor en nyere uavhengig test med de meste aktuelle ankere gjennomført i våre nærområder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...