Jump to content

Rocna vs Brucekopi, anbefalinger?


vikeren

Recommended Posts

VT,  Bruce, er ankeret utviklet for ankring av Rigger, ikke lystbåter, 

 

Er ikke hensikten med å ankre en Rrigg at den skal ligge i ro?

 

Har ankret med Bruce  siden 87 Sitter dønn hver gang. Selv med en  ekstra båt  longside som kommer drivende har det ikke hvert noe problem.

På Käringön for noen år siden var 22 båter på svai etter hvert som det blåste opp kom en og en båt drivende  til slutt var det bare

en Tysker og jeg tilbake. Det blåste så at vi la ut 50 m kjetting.

 

At det er forsket fram ander bra anker skulle bare mangle siden Brucen kom.  men det gjør vel ikke Brusen dårligere , den sitter like godt, . 

 

Bra nok for Rigger, bra nok for meg.

Måtte bare  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det kommer sikkert an på hvor man skal ankre. På Väderöarna har jeg opplevd å kunne høre ankeret skrape bortover fjellhylla. Til det satte seg fast, trolig bak en sten. Ellers kommer Bruce'n som regel opp med en god bit slam eller sand. Sitter dønn hver gang. Selv om det er ålegress, sitter dønn. Vinden snur, sitter dønn. Så før jeg skal betale 5000 kroner for noe annet som også sitter dønn, så må noen forklare meg hensikten. Hulda spanderte heller 500 kroner og øket kjettinglengden med 50 meter til 100 meter. Da kan vi legge ut 200 kg kjetting, om det skulle knipe. Har mer tro på det.

Link to post
Share on other sites

Er ikke hensikten med å ankre en Rigg at den skal ligge i ro?

Det er jo noen forskjeller ... jeg tipper at oppankringen av en rigg er litt mer kontrollerte greier enn oppankring av en fritidsbåt; grunnforholdene blir sjekket, det sjekkes visuelt at ankeret har satt seg, og man legger vel ut ankre i alle himmelretninger (slik at ankeret faktisk ikke behøver å fungere når dragretningen endres).

 

Med rette bunnforhold og god dimensjonering av anker, joda, man sitter dønn fast med Bruce - men, både jeg og mange andre har opplevd å dregge med Bruce-kopi, det er blitt gjort observasjoner på Bruce-anker som har blitt liggende på sjøbunnen på rygg uten å rette seg opp, og det er flere båtmagasintester hvor det er påvist at Bruce'n ikke tåler like store krefter som "moderne" Bügel-varianter uten å rive seg løs. Oppgaven til et fritidsbåtanker er ikke bare å sitte dønn fast, men å garantert sitte dønn fast hver gang, på varierende bunnforhold og uten særlig kontroll.

 

Så kan man undre seg over hvorfor enkelte godt erfarne båtfolk her aldri har opplevd å dregge med Bruce. En hypotese er at orginal Bruce faktisk er ganske så god, mens kvaliteten på Bruce-kopier er ganske varierende. En annen hypotese er at disse godt erfarne båtfolkene benytter erfaring og insinusjon når de ankrer, og unngår bunnforhold som er lite idéelt for Bruce-ankeret, eller unngår oppankring i dårlig vær. Kanksje bare flaks. Kanskje svaret er en kombinasjon av disse faktorene.

 

Med min båtbruk er jeg avhengig av å kunne droppe anker raskt, i all slags vær, uten å grunne for mye over bunnforhold etc, uten å måtte legge ut betydelig mer enn 3x dybde med kjetting dersom det er trangt om plassen, samt kunne gå til sengs eller forlate båten rimelig rett etter at ankeret er låret. Ettersom jeg faktisk opplevde at Bruce-kopi-ankeret mitt av og til dregget, så var det ikke noe vanskelig valg å oppgradere til et "Bügelstilanker".

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så for et par uker siden at en båt i ankringsfeltet i Dashaies, Guadeloupe begynte å dregge. Båten var rundt førti fot og gikk sakte bakover. Den passerte flere båter, men bommet heldigvis på alle. Til slutt forsvant den ut til havs. Det blåste friskt, så ingen var interessert i å lette anker for å forfølge den. Kystvakten ble varslet via VHF. Etter en stund våknet folkene om bord(!!) og båten kom kjørende inn igjen og la seg på en bøye.

Det som var mest overraskende, var at båten dregget mange hundre meter over bunnen uten at ankeret festet seg igjen. Slik skal det ikke være!

Hadde det vært klipper i stedet for åpent hav bak båten, hadde den mest sannsynlig fått store skader eller forlist. Men de sparte sikkert noen tusenlapper på å velge brucekopi, da.

 

Hadde jeg opplevd å våkne til havs, hadde jeg aldri mer sovet trygt på svai.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En trenger vel ikke avskrive brucekopiene fordi det finnes nyere og bedre anker, men det er greit å vite at det eksisterer alternativer.

De fleste anker sitter godt bare man vet hvordan de skal brukes. Men om en vil ha et "problemfritt" anker, anbefales Spade, Rocna, Manson Supreme eller liknende.

Ja, de koster noen tusen, men hva koster det som henger i den andre enden av kjettingen?

Link to post
Share on other sites

Det er mye fokus på type anker, og jeg har selv erfart STOOR forskjell på CQR og Delta. Har som sagt forsatt Delta og er veldig  fornøyd. 

 

Men: det er vel også slik at vekten på ankeret (i forhold til båten) betyr en god del (jo tyngre jo bedre), videre om du bruker kjetting eller tau (kjetting er klart best IMO med tau må du iaf ha en skikkelig daumann), og hvordan du setter ankeret. Hvis jeg skal ankre på svai lar jeg ankertet jobbe litt mens jeg slipper meg bakover (Bakker eller hvis det blåser det gjør vinden jobben), når jeg har nok kjetting ute stopper jeg og sjekker at ankeret holder kjettingen strammer seg, og ikke "hopper" før jeg kjører inn ankeret med gradivs økende motorkraft, tar en peiling mot land for å sjekke at vi ikke beveger oss. Da sover jeg godt. Dessuten: Glem 3X dybden, legg ut så mye det er plass til å svaie på.  Skal jeg ligge mot land eller brygge er prosedyren litt anderledes men forsatt så mye kjetting som mulig, legger ut ankeret på vei inn, og når jeg har fått fortøyd strammer jeg opp kjettingen til jeg ser at ankeret sitter (bratt vinkel på kjettingen), og kan så kjøre ankeret fast. 

Link to post
Share on other sites

Jeg må beskjemmet innrømme at jeg vurderer plassen der jeg ankrer opp. For meg har det noe med begrepet sjømannskap å gjøre. Jeg dropper ikke anker hvor som helst, når som helst under hvilke forhold som helst, og forventer at det skal holde. Og om det skulle bli en form for 'havariankring', så har jeg mulighet til å legge ut 100 meter kjetting med 20 kg anker i enden, pluss 100 meter blytau, med et annet 20 kg anker i enden. Jeg har aldri vært i den situasjonen.

 

Når det gjelder de omtalte 'Bruce-kopiene', jeg hadde et av dem som var så elendig at det til slutt endte som metallavfall på fyllinga. Her er det variasjoner.

 

Å trekke sammenligning med offshorerigger er vel noe drøyt. Selv har jeg aldri opplevd at noe som helst har vært nede og sett om ankrene sitter. Ankerfartøyene kommer gjerne noen måneder før riggen og legger ut omtrent åtte ankre. Så kommer riggen og ankrene blir hektet opp til riggens wincher. Det har hendt at ankre har sluppet taket, det har hendt at kjettinger har røket. Det har hendt at rigger har drevet av. Men selv om jeg har bodd på diverse rigger i lange perioder i norsk og engelsk sektor, så har jeg selv aldri opplevd noe dramatikk. Den sterkeste vinden jeg har opplevd i Nordsjøen er 130 knop. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved to typer bunnforhold har jeg hatt problemer med feste med min brucekopi. Det er på stein/fjellgrunn og på gressbunn. Første er på Hui på østsia av Nøtterø. Vi fant en fin plass med nesa inn, maange år siden dette, og lurte samtidig på hvorfor alle la seg longs, og lot de fine plassene med nesa inn ligge ledig? Svaret fikk vi kl 0400 på morgenkvisten hvor den sedvanlige N-brisen satte inn og vi måtte forhale i pysjen i hui og hast (kanskje derfor det heter Hui?)

Andre tilfeller vi har hatt problemer er på Pilgrimen S av Gullholmen og på Alvøen N av Hunnebostrand. Her er det gressbunn begge steder og vi har løsnet på natta når vinden har snudd. Tar forbehold slike steder nå og legger ut ekstra kjetting og sikrer med avlastningsdregg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Største feilen er ikke å legge ut nok line/kjetting start på 3 x dybde og øk  hvis det er fare for mer vind 

og ankerseil er topp for å minske drifting fra side til side når en ligger på svai. ( ps. utsolgt)

En kan omtrent se det på vinkelen om hvem som kommer til å drive av når det blåser opp litt.

Det er de med mindre enn 3 ganger dybden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I langhelga nå lå vi to netter på svai i en trang bukt. Så på værmeldingen at det skulle være skiftende vindretninger, så slapp anker midt i bukta.

 

I løpet av de dagene hadde vi både nord, vest og sørlig vind, dog sjelden særlig mer enn 8 Ms, 

Ankeret flyttet seg ikke en meter til sammen (jeg snorklet på det og kikket), selv om dødmannen hadde laget spor rundt i hele bukta.

Dette var på god sandbunn.

 

Jeg tror ikke Bruce hadde holdt seg like stabilt i så vekslende forhold, så da måtte vi ha resatt ankeret flere ganger, eller funnet oss en romsligere plass tror jeg ...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mulig det var ekte vare. Det var gammelt og rustent. Men det hadde ikke gjort saken noe bedre at det var original.

Så forøvrig en australier som ankret med et syrefast bruce (muligens original) ved siden av oss for et par måneder siden. Snorklet ned og ble imponert. Det hadde gravd seg helt ned på bare en meters lengde, og bare skaftet viste. Litt gress på bunnen var det også. Det satt dønn fast så lenge båten lå der.

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet finnes det ikke original Bruce til fritidsbåt. Ankeret er utviklet for Rigger i ekstreme dimensjoner, så alt man får over disk er kopier.

 

Edit, jeg tok feil, det fantes originaler å få over disk frem til 2007 :

http://www.offshoreblue.com/safety/anchor-claw.php

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mulig det var ekte vare. Det var gammelt og rustent. Men det hadde ikke gjort saken noe bedre at det var original.

Så forøvrig en australier som ankret med et syrefast bruce (muligens original) ved siden av oss for et par måneder siden. Snorklet ned og ble imponert. Det hadde gravd seg helt ned på bare en meters lengde, og bare skaftet viste. Litt gress på bunnen var det også. Det satt dønn fast så lenge båten lå der.

Hva er moralen? Syrefast anker sitter bedre enn rustent anker? :-)

Link to post
Share on other sites

Man kan finne orginal Bruce til fritidsbåt på finn.no dersom man leter, ryktes det ...

 

ikke bare ryktes......

 

jeg kjøpte selv mitt original Bruce på Blocket, da jeg gikk opp en størelse.........

 

da vet man att det er rett vinkler og rett jern i ankaret

 

 

ligger ett par original idag 

 

http://www.blocket.se/landskrona/Bruce_ankare_60487753.htm?ca=15&w=3

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...